fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST OG FOTO HENRIK HANSEN

UTZON KLASSESPIDSGATTER:

Nuttede ”Snuller” er en præmiesluger

DEN FINE 62 ÅRIGE 30 M2 UTZON KLASSESPIDSGATTER ”SNULLER” ER ÅRETS MODTAGER AF DANSK FORENING FOR ÆLDRE LYSTFARTØJERS ”HARPUNLOGGEN”, DER GIVES FOR ORIGINALITET OG GOD VEDLIGEHOLDELSE.


Snuller er en lille velholdt 30 m2 Utzon klassespidsgatter, der har været hjemmehørende i Kastrup i efterhånden 40 år. Da Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer i 2010 holdt sommerstævne i Sundby, blev Snuller hædret med den prestigefyldte ”Harpunloggen”.

Den glade vinderbåd har altid været en præmiesluger, og hidtil har det været på kapsejladsbanerne. Bådens ejer, Kim Düver, der er en rigtig humørbombe, fortæller at han og Snuller aldrig har tabt en kapsejlads i Kastrup eller Sundby til andre spidsgattere.

”Hun er også god til at banke glasfiberbåde,” griner Kim Düver, da vi mødte ham om bord i båden. I 1960 skrev Snuller sig ind i sejlsportens historie ved at strande nær Tisvildeleje i Nordsjælland i hårdt vejr på Sjælland Rundt. Bådens besætning fra Hvidovre kom for langt ind under land på et langt kryds mod Sjællands Rev, og kunne ikke komme ud igen. De var kommet så langt ind, at der ikke var dybt nok til at gennemføre en stagvending. Båden blev skyllet tættere og tættere mod kysten, og til sidst kunne besætningen gå i land.

Til alt held strandede Snuller på en strækning uden sten, så den ikke havarerede. Den blev trukket helskindet ud igen af en stor ståltrawler, mirakuløst uden andre skader end ridser i malingen.
EN UTZON NAVAL
Snuller er bygget efter Aage Utzons berømte Naval-tegning, der var berømt for sine gode og især hurtige sejlegenskaber blandt 30 m2 klassespidsgatterne, der efter krigen var en af landets største kapsejladsklasse.

De 30 m2 henviser til bådens krydsstel med fok. Der findes endnu mange 30 m2 spidsgattere i Danmark, og der står f.eks. en nyere Naval, ”Sisu”, på Utzon Center i Aalborg.

VELHOLDT OG ORIGINAL
Harpunloggen gives hvert år til ”Årets båd” ved DFÆL’s sommerstævne, hvor bedømmelseskomiteen udtalte følgende: ”Snuller fremstår velholdt og næsten original, den har haft samme ejer i mange år. At lægge lak på denne måde kræver mange års erfaring.

Den nødvendige udskiftning på grund af slid og alder er udført med stor nænsomhed. F.eks. er klædeskabet bevaret, heri hænger ejerens jakke til pænt brug, men han siger dog med et glimt i øjet, at det er nogle år siden, den passede.”

LAGDE SELV TEAKDÆK
Den nødvendige udskiftning omfatter at Kim Düver for 15-16 år siden selv lagde teakdæk på båden. Det er lagt som af en professionel bådebygger, og Kim Düver har da også fået masser af god vejledning af den lokale bådebygger og værftejer Knud Heller.

Han lærte f.eks. Kim Düver, at man starter på et teakdæk udefra skandækket og ikke inde fra ruffet. Efter Knud Hellers død har Kim Düver lænet sig meget op af en god ven hos Fejø Bådværft. Han har også selv udskiftet ruffet, der fremtræder meget flot med dæksbjælker i ask, lister af oregon pine og udvendigt dækket med oliehærdet masonit.

Han har desuden måttet udskifte et enkelt bord i bunden. Kim Düver er udlært værktøjsmager og har i mange år været direktør for familiens firma. Hans gode træhåndværk er således selvlært, med god bistand af Knud Heller.


SPECIEL RULLEBOM
Bortset fra det nye dæk og ruf, så fremtræder Snuller helt originalt og sejler stadig med sin oprindelige mast. Bommen blev udskiftet af en tidligere ejer, Christian Olsen, der byggede en bom med profil, så storsejlet kunne rullerebes bedre.

Dengang rebede man ved at rulle sejlet om bommen, men det gjorde normalt bare sejlet mere hult. I dag har båden fået et mere moderne rebesystem.
MÅTTE IKKE HEDDE ”NULLER”
Snuller kom til verden i 1947 på værftet Svendsen og Sandersen, der lå på Refshaleøen i København, og kom på vandet i 1948. Det var Svend Sandersen, der byggede båden til sin bror, da de første Naval-både var begyndt at vise tænder på kapsejladsbanerne, hvor 30 m2 klassespidsgatterne dengang var frygtede. Sandersens kone havde kælenavnet ”Nuller”, men nægtede at lade båden opkalde efter sig, så der kom et S foran nuller. Snuller blev solgt til en sejler i Svanemøllen og her er der et sort hul i bådens historie, frem til slutningen af 50’erne, hvor guldsmeden Christian Olsen, Hvidovre, købte båden.
FOR SVAJ I SVENDBORG
Dengang var Snuller tæt på at forfalde, fordi den stod på landpladsen ved Svanemølleværftet, der ind imellem sendte glødende kulrester ud af skorstene. Gløderne brændte sig ofte gennem bådenes presenninger og efterlod brændemærker på mange både. Det var Christian Olsen, der i 1960 strandede med båden på Sjælland Rundt. I midten af tresserne flyttede Christian Olsen til Svendborg, hvor Snuller blev kendt og frygtet som en hurtig båd. Den lå for svaj ud for Christian Olsens hus i det meget strømfyldte Svendborgsund, og det var i den forbindelse båden fik sin bøjle agter. Bøjlen skulle beskytte træet og roret mod at blive ødelagt af ankertovværket agter. Det var Kim Düvers bror, Ronald, der i 1970 købte båden af Christian Olsen og syv år senere solgte den til Kim.
ET FAMILIEMEDLEM MÅ VÆK
Nu er Snuller til salg igen. Den beslutning havde Kim Düver taget allerede inden sommerstævnet i Sundby, og under stævnet sad der et lille diskret ”Til salg” skilt på masten. ”Snuller er næsten blevet et familiemedlem. Mine to sønner er vokset op i båden, så hele familien hænger lidt med næbbet over, at den skal sælges. Min kone er blevet syg, og kan ikke længere komme med ud at sejle. Så giver det ikke så meget mening at beholde båden. Og det er trods alt lettere at sælge båden end konen,” lyder det med barsk humor fra Kim Düver.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.