Med priser fra omkring 40-50.000 kr. får man næppe andre så robuste eller langtidsholdbare både. Meget velholdte både ses handlet til over 50.000 kr. Gode både omsættes rimelig hurtigt. De nyeste er omkring 30 år, og brugtprisen er kun faldet mellem 5000 og 10.000 kr. det seneste årti.
Hvis man ellers passer godt på sin båd, så er det meget billigt at sejle IF. Den 44 årige båd var fra starten en succes, og har vist sig levedygtig gennem alle årene, både som god familiebåd og kapsejler, fordi det er en pålidelig og tryg båd, med en enkel håndtering og masser af sejlglæde. Den er også nem at sejle single-handed.
Adskillige sejlerskoler har også brugt IF’eren som skolebåd. Bådens pålidelighed, gode stabilitet og det relativt dybe cockpit gør den velegnet til at have børn med om bord. Dens egenskaber rækker også til at komme langt omkring på en ferietur for en lille familie, der ikke kræver mere end bådens fire køjepladser, og et primitivt pantry.
Med et godt cockpittelt forøges bådens turværdi betragteligt. Mens bådens beskedne størrelse er det største handicap som turbåd, så betyder den til gengæld, at det er langt lettere at finde plads i små eller overfyldte sommerhavne.
AKTIV KAPSEJLADSKLASSE
IF’eren er også aktiv som kapsejladsklasse med et officielt DS-DM, hvor der i år deltog 18 både. Svenske og danske sejlere tager gerne over Sundet og deltager i hinandens kapsejladser.
Det er en klasse for bredden, og bæres af et kammeratskab, hvor tætte dyster går hånd i hånd med masser af hygge, molebajere, grill på havnen og gode fester. Kapsejlerne hænger typisk ved i mange år, og flere har sejlet IF i over 20 år.
Ingen kommer sovende til resultatet, for det kræver stor erfaring, at vride den sidste fart ud af båden. Man skal dog ikke træne og have nye sejl nær så tit som i mere potente kapsejladsklasser. Udvikling er ofte begrænset i en etableret klassebåd som IF, men i 2005 blev det dog tilladt at bruge hængestropper ved alle kapsejladser. Det er dog reelt mere sikkerhedsstropper. Mange både har de senere år også fået monteret rulleforstag, og det er en fordel til både tur- og kapsejlads.
FULDE SEJL I AL SLAGS VEJR
IF’eren sejler fint under næsten alle forhold, og den kan bære fulde sejl i næsten alt slags vejr. Når vinden er svag, og der står en gammel døs sø, kan man dog mærke, at det er en tung langkølet båd.
Netop på grund af den lange køl er båden meget kursstabil, og med det rette trim er den også næsten helt neutral på roret. Når man sejler med spiler i hård vind, har IF’eren en tendens til at grave sig ned med hækken og kan begynde at rulle, simpelthen fordi den ikke kan slippe vandet hurtigt nok. Rulningerne bliver dog ikke så dramatiske, fordi båden har en meget høj kølprocent på hele 58 %