fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO ULF HENRIK HANSEN

Dehler 32:

I PERFEKT BALANCE

Den nye charmerende og velsejlende Dehler 32 er blevet faceliftet med ny aptering i mahogni, ratstyring og ikke mindst et meget velfungerende ror.


Med sommerens nye udgave af Dehler 32 har det tyske værft gjort en rigtig god båd endnu bedre. Vi har sejlet nyheden på Guldborgsund mellem Lolland og Falster i en let til frisk vestlig sensommervind. Her var båden meget letsejlende. Den var hurtig og livlig med en herlig accelerationsevne, hvor vi tydeligt kunne mærke bådens letdrevne skroglinjer.

Den styrede glimrende med en nærmest perfekt balance på roret med et let, næsten umærkeligt rortryk, da vi havde trimmet sejlene ind og fået sat hækstaget. Derefter kunne vi styre båden perfekt med blot to fingre på det fine store rat og et meget velfungerende ratsystem fra danske Jefa.

Det fås næppe bedre og kan bedst sammenlignes med f.eks. X-bådenes. Det hele var så velstemt, at vi faktisk hellere vil styre Dehler 32’eren med rat end rorpind trods bådens beskedne 32 fod. Det var netop rortrykket, der fik os på vandet igen med Dehler 32, som vi sejlede første gang på Kielerbugten i sommeren 2010 i en race-optimeret udgave med dyb køl og 3DL-sejl.
Nyt og bedre ror
Dengang oplevede vi båden som en velsejlende, hurtig og livlig charmetrold, men vi bemærkede også at den havde en kende for meget rortryk. Det kunne vi ikke trimme væk uden det gik ud over farten. Vi havde dog ingen problemer med at styre båden eller styrefarten, heller ikke i pust på 6-7 m/sek.

Vi var på intet tidspunkt tæt på at miste kontrol, og på ingen måde trætte i armen efter et par timer med rorpinden i hånden. Det generede os faktisk mere, at der var en minimal forskel i rortryk fra halse til halse. Det var som at have en lille bitte, men alligevel irriterende sten i skoen, når vi nu gerne ville styre optimalt på rortrykket.

Værftet erkendte da også blankt, at roret havde en byggefejl på den aktuelle båd. Nu var det en sand fornøjelse at opleve den meget fine balance i den nye udgave af båden, hvor vi nemt kunne trimme og styre på det meget lette rortryk.
Bedre skødning
Dehler 32 er noget af det bedste man kan få til pengene i denne bådstørrelse, hvis man ellers vægter gode, livlige sejlegenskaber og fart højt. Vi slog over ca. 40 grader og farten på bidevind var omkring 6 knob på toppen.

Det nye ror har tilsyneladende også givet lidt ekstra fart. Vi både sad og stod fint og styrede i den nye ratversion, der også har et bedre skødesystem til storskødet, end i den første version med rorpind. Der var løjgangen placeret helt agter og det gav ikke de allerbedste arbejdsbetingelser om bord. I ratversionen er løjgangen flyttet frem foran ratpiedestalen og går fra karm til karm. Hverken nyt eller originalt men det fungerer perfekt.

Ny aptering i mahogni
Den oprindelige aptering fra 2010 var en fin, men lidt 80’er-agtig i teak med f.eks. åbne hylder og skydelåger for skabene i borde. Nu har båden fået en mere moderne, stilfuld og tidløs aptering i mahogni med rigtige låger for skabene. Selve indretningen af den nye udgave er identisk med den originale.

Med fornuftige sejl som på testbåden og dens gode standardudstyr fra Harken kan man få rigtig god sejlads for under 800.000 kr. i en båd, der yder helt optimalt, når man selv yder i form af trimning og styring. Det er en båd, der har alt til fornuftig cruising og samtidig vil kunne sparke røv på kapsejladsbanerne.

Den har en rigtig god og ikke mindst let håndterlig størrelse til herlige familieture. Vi sejlede den danske privatejede ”Flickan 3”, der var udstyret med standard T-køl og laminerede North sejl i polyesterdug og Mylar samt beskyttende Taffeta på begge sider.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.