Med sommerens nye udgave af Dehler 32 har det tyske værft gjort en rigtig god båd endnu bedre. Vi har sejlet nyheden på Guldborgsund mellem Lolland og Falster i en let til frisk vestlig sensommervind. Her var båden meget letsejlende. Den var hurtig og livlig med en herlig accelerationsevne, hvor vi tydeligt kunne mærke bådens letdrevne skroglinjer.
Den styrede glimrende med en nærmest perfekt balance på roret med et let, næsten umærkeligt rortryk, da vi havde trimmet sejlene ind og fået sat hækstaget. Derefter kunne vi styre båden perfekt med blot to fingre på det fine store rat og et meget velfungerende ratsystem fra danske Jefa.
Det fås næppe bedre og kan bedst sammenlignes med f.eks. X-bådenes. Det hele var så velstemt, at vi faktisk hellere vil styre Dehler 32’eren med rat end rorpind trods bådens beskedne 32 fod. Det var netop rortrykket, der fik os på vandet igen med Dehler 32, som vi sejlede første gang på Kielerbugten i sommeren 2010 i en race-optimeret udgave med dyb køl og 3DL-sejl.
Nyt og bedre ror
Dengang oplevede vi båden som en velsejlende, hurtig og livlig charmetrold, men vi bemærkede også at den havde en kende for meget rortryk. Det kunne vi ikke trimme væk uden det gik ud over farten. Vi havde dog ingen problemer med at styre båden eller styrefarten, heller ikke i pust på 6-7 m/sek.
Vi var på intet tidspunkt tæt på at miste kontrol, og på ingen måde trætte i armen efter et par timer med rorpinden i hånden. Det generede os faktisk mere, at der var en minimal forskel i rortryk fra halse til halse. Det var som at have en lille bitte, men alligevel irriterende sten i skoen, når vi nu gerne ville styre optimalt på rortrykket.
Værftet erkendte da også blankt, at roret havde en byggefejl på den aktuelle båd. Nu var det en sand fornøjelse at opleve den meget fine balance i den nye udgave af båden, hvor vi nemt kunne trimme og styre på det meget lette rortryk.
Bedre skødning
Dehler 32 er noget af det bedste man kan få til pengene i denne bådstørrelse, hvis man ellers vægter gode, livlige sejlegenskaber og fart højt. Vi slog over ca. 40 grader og farten på bidevind var omkring 6 knob på toppen.
Det nye ror har tilsyneladende også givet lidt ekstra fart. Vi både sad og stod fint og styrede i den nye ratversion, der også har et bedre skødesystem til storskødet, end i den første version med rorpind. Der var løjgangen placeret helt agter og det gav ikke de allerbedste arbejdsbetingelser om bord. I ratversionen er løjgangen flyttet frem foran ratpiedestalen og går fra karm til karm. Hverken nyt eller originalt men det fungerer perfekt.