images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg

TEKST MORTEN BRANDT
FOTO RICK TOMLINSON//EYOTY

Beneteau Oceanis 30.1

Velskabt og omstillingsparat vinderbåd

Beneteau Oceanis 30.1 vandt prisen som European Yacht of the Year 2020 i familie cruiser-klassen. Mange har puttet den i en kasse som den perfekte begynderbåd, men er den ikke mere end det?


 Er en båd på 30 fod automatisk en begynderbåd? Ikke nødvendigvis svarer vi, for det kommer an på hvad båden har at byde på. Altså, kan den tilbyde noget til erfarne sejlere når det kommer til sejlegenskaber, cruisingkomfort og en form for X-faktor. Vi ser på den mindste båd i Beneteau Oceanis serien 30.1’eren, som vandt 2020-titlen i European Yacht of the Year konkurrencen i Family Cruiser-kategorien. 

Lad det være sagt med det samme Beneteau og designerne fra Finot/Conq Architectes har brugt tid og energi på at få ideerne fra storesøster 46.1 nedskaleret til en 30 fods båd. Og resultatet er at det imponerer, hvor meget franskmændene får ud af 30 fod anno 2020. Midlerne er et højt fribord, hvor den maksimale bredde er trukket godt langt bagud og længere frem end man sædvanligvis ser det, hvilket skaber et overraskende stort volumen om læ. Derudover bidrager skrogdesign med formstabilitet, en 1,88 m dyb bulbkøl og et sæt dobbeltror til en oplevelse af stabil pålidelighed og en båd, som er til at håndtere.  

Sat op til doublehand 

Selvom båden kun er 2,99 m bred er pladsen alligevel acceptabel i cockpittet, hvor 3-4 personer vil føle, at der er godt med albuerum under cruising. Testbåden havde dobbeltror og -rat og to af bådens fire spil var monteret agter lige foran rattene, hvorfra man trimmer bådens for-sejl. Dobbeltratløsningen virker ved første øjekast lettere overdrevet på en 30 fod båd, men det er uden tvivl en god løsning, hvis målet er at skabe et cockpit med bevægelsesmuligheder for børn og voksne – også når man ligger for svaj og bruger badeplatformen agter.  Centralt i cockpittet er et solidt klapbord, hvis funktionalitet også tjener som fodstøtte og tilbyder gribemulighed under sejlads. Kort-plotter, kompas og et vindinstrument er monteret fremme i styrbord side, hvorfra også storskødet betjenes på det styrbord spil. Skødet kan låses vha. en spilaflaster.

Dermed er båden på papiret sat op til doublehandsejlads, hvor rorsmanden styrer båden og forsejlet, mens co-skipperen tager sig af navigation, fald, udhal og øvrige trimliner. Vi vender tilbage til det hvis det også virker i praksis. Øvrige features på testbådens dæk var bovanker og ankerspil, et lille nyttigt bovspryd til gennaker og Code 0, skødeskinner til genuaen, der trimmes fra cockpittet, udklappelig badeplatform, bruser og badestige.   Riggen var fra Z-Spars og havde hverken hæk- eller agterstag. Storskøde var flyttet væk fra cockpitdørken. Forankringspunkter var i stedet en omvendt hanefod monteret på ruftaget på begge sider af skydekappen ved nedgangen til kahytten. Dermed var skødningen flyttet så langt frem, at det vil være meget svært for gaster at komme i karambolage med skødesystemet.Sejlene var i Dacron fra Technique Voile.

Navigationsplads rokeres frem

Man kommer ned i båden ad tre trin på en lejder med en god gangbar hældning. Salonen fremstod lys bl.a. pga. det store skrogvindue, vinduerne i ruftaget, lugerne i ruftaget med indbygget ventilation samt fra lille luge ligeledes i ruftaget i agterkahytten. Ståhøjden er 1,8 m. Et sammenklappeligt bord centralt i salonen havde plads til tallerkner og andet både i toppen og nedenunder. Det meste af salonens stuveplads var under sofaerne, hvor hængslede krydsfinerlåger gav forholdsvis let adgang.I bedste tetris-stil kan salonens sofaer rokeres rundt i forskellige konfigurationer – bl.a. kan der skabes en lille navigationsplads med kortbordet. 

Plads til det meste

Der er som sagt god plads, hvilket også gælder for toilet/baderummet. Modsat dette finder man et kompakt pantry med en topbetjent 75 l isoleret køleboks, hvor lugen udgør bådens eneste køkkenbordplade, der er ovn, to blus og én vask samt ét skab. Over de to blus kan en indsatsluge i ruftagsvinduet åbnes og fungere som udluftning under madlavning. Forkahytten er den mest attraktive af de to kahytter med den store køje og de gode muligheder for at opbevare sit tøj i skabe og hylder i begge sider. Forkahytten er forbundet til salonen via to svingdøre. Visuelt betyder det meget for oplevelsen af salonens størrelse, når dørene er åbne. Omvendt er man inde i forkahytten og lukker dørene efter sig, er man stadig i en rummelig kahyt i en 30 fods båd. Agterkahytten er mindre og den ene halvdel af køjen har ikke siddehøjde. Som i forkahytten er der skab og hylder til opbevaring af tøj og andre småting som telefon og nøgler. Lejderen kan vippes op og derved give god adgang til motoren – en 21 hk Yanmar.

Under sejl op over ni knob

Vores testbåd var udstyret med standard Dacron-storsejl med en god stor firkantet flydertop. Vi sejlede med en 105 % overlappende genua, der er 6,4 m2 større en den selvslående fok, som båden også sælges med. Vi vil klart anbefale genualøsningen, hvis man ønsker at bruge båden på kryds i let vind. Dog har denne løsning et problem, da skødeskinnen sad for langt fremme. Så man kunne reelt ikke trimme forsejlet tilstrækkeligt fladt.Testbådens rorsystem var desværre sat noget slapt op, så der var ikke den store respons, da undertegnede sejlede i frisk til hård vind. Det blev dog udbedret og andre jurymedlemmer havde en bedre oplevelse, uden de dog blev blæst omkuld af den feedback de fik fra dobbeltrorene via wiretrækket til rattene. 

Selve pladsen, hvor rorsmanden sidder isoleret, er stort set god, men som på mange andre større både var pladsen trang fra mellem rat og spilhåndtag. Det betyder reelt at gasten har bedre arbejdsforhold i forhold til genuaen end rorsmanden. Det ville have været mere naturligt, hvis Beneteau havde ført storskødet tilbage til rorsmandspositionen, da dette sejl er vigtig at have kontrol over ikke mindst i pressede situationer hvis man f.eks. ønsker at falde af hurtigt. Derudover er antallet meter skøde, der skal håndteres i de forskellige manøvrer mindre for storsejlet end for forsejlene, hvilket bidrager til det meningsfulde i at trække storskødet om og føre det tilbage til de to spil agter. 

Båden gik ca. 5,8-6,0 knob på kryds. Den bjærgede sig fint og gik behageligt i søerne. Sammenlignet med en ældre båd i denne størrelse føltes den mere stabil formodentligt på grund af en kombination af mere skrogstabilitet og en dybere bulbkøl. Også dobbeltrorene bidrager til fornemmelsen af tryghed og stabilitet, når man presser båden på kryds, og når man falder af og får slæk på med gennakeren eller Code 0-sejlet oppe. Men der er naturligvis en grænse. Og vores erfaringer var, at storsejlet bør rebes ved ca. 7-8 m/sek.  Da vi gik tilbage mod Port Ginesta var det på agtenfortværs med den asymmetriske spiler oppe. Gennemsnitsfarten lå på ca. 7,5 og på et par enkelte bølger røg vi op over ni knob – endnu et vidne om det effektive skrogdesign fra Finot-Conq.Det nye ror har tilsyneladende også givet lidt ekstra fart. Vi både sad og stod fint og styrede i den nye ratversion, der også har et bedre skødesystem til storskødet, end i den første version med rorpind. Der var løjgangen placeret helt agter og det gav ikke de allerbedste arbejdsbetingelser om bord. I ratversionen er løjgangen flyttet frem foran ratpiedestalen og går fra karm til karm. Hverken nyt eller originalt men det fungerer perfekt.

Dobbeltror og havnemanøvrer

For motor gik vi med den 21 hk store motor 6,4 knob ved 2400 omdrejninger på fladt vand inden for havnemolen. Båden har fast skrueaksel og en tobladet foldepropel. Standardudgaven kommer med en 15 hk motor, men skal man sejle steder, hvor der kommer bølger vil de 21 heste give god mening og mere tryghed. Det kan være en udfordring at udføre havnemanøvrer i både med dobbeltror, især hvis man kommer fra en båd med singleror, hvor man er vant til at have masser af kontrol fra den strømning propellen skaber henover rorbladet. Beneteau Oceanis 30.1 vil være en udfordring i havnen i sidevind. Det kræver træning og nye vaner før man lærer båden at kende og til- og fralægninger sidder lige i skabet. Et godt råd er, at man har god kontrol med båden når man bakker – den nemme løsning er at tilkøbe en bovpropel. På den anden side burde man kunne lære at styre en 30 fods båd uden.Den har en rigtig god og ikke mindst let håndterlig størrelse til herlige familieture. Vi sejlede den danske privatejede ”Flickan 3”, der var udstyret med standard T-køl og laminerede North sejl i polyesterdug og Mylar samt beskyttende Taffeta på begge sider.

Konklusion – meget mere end

Der er god grund til, at Beneteau Oceanis 30.1 blev årets båd i familie cruiser-klassen, for den er meget mere end en begynderbåd. Den vandt fordi mange af de nye ideer fra IMOCA 60 race-bådene, som Finot-Conq også designer for, er sivet ned gennem rækkerne og ind i familiebådene.I første omgang var det i 40+ fodsklassen, men nu ser man det også i mindre både som denne. Det hurtige skrogdesign, der samtidig skaber plads om læ er en winwin-kombi. Læg dertil det tidsvarende design og layout om læ fra Nauta Design. Det bør også fremhæves, at båden kan konfigureres med tre forskellige køle og med rullestorsejl. Der er ingen tvivl om at denne testede version er den mest velsejlende kombination. Vi er sikre på, at båden vil kunne opfylde kravene fra både begyndere og erfarne tursejlere. Med lidt øvelse og nogle få ændringer i dækslayoutet vil den også give gode oplevelser på distancekapsejladsbanerne for singlehand, doublehand eller for båden med fuld besætning.


BÅD 564

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.