images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO MORTEN BRANDT

Italia Yacht 11.98:

Den sprælske

Italia Yacht 11.98 blev søsat i foråret og vandt i juni ORC-VM i kategori C. Ud for Rom testede vi, hvor meget racer og hvor meget cruiser, der er i den italienske båd.


Første gang jeg så en båd fra Italia Yacht var i 2012 under testsejladserne til European Yacht of the Year. Båden var en Italia Yacht 13.98. Den fremstod helt ny og samtidig klassisk blandt andet pga. dens udfaldende agterspejl, hvilket var helt modsat alle andre både på markedet på det tidspunkt.

Derudover sejlede båden virkelig godt, håndværket var i top og den var samtidig stilfuld som kun italienerne kan gøre det om læ. Det endte med, at den blev kåret som årets bedste luxury cruiser 2013.
Så da jeg tog af sted til Rom for at teste værftets seneste båd Italia Yacht 11.98 var forventningerne store og lad det være sagt med det samme – jeg blev ikke skuffet.
DEN SERIØSE
Italia Yacht har værft i byen Chioggia ved Venedig. Her produceres seks forskellige modeller. De fire af dem ligger i den såkaldte Blue Water Line, der er fokuseret på cruising. Bådene er fra 37 til 54 fod.

De to sidste modeller findes i værftets Sports Line. Den ene 9.98’eren på 34 fod har vist sig som en særdeles hurtig båd på kapsejladsbanerne især efter ORC-reglen. Og så er der den nye båd på 39 fod – 11.98, der allerede har vist sig som en hurtig båd, da den vandt ORC Worlds i kategori C i juni. Det er altså en båd, der er designet til kapsejladser efter ORC. Hvordan den måler i forhold til den danske DH-regel vides endnu ikke.
DEN FRÆKKE
Imidlertid er 11.98’eren mere end en kapsejladsbåd. Den har masser af cruising-værdi og ikke mindst masser af udstråling. Og den vil med sikkerhed tiltrække sig opmærksomhed i en hvilken som helst havn den anløber – også i Skandinavien.

For den ser både fræk, hurtig og stilsikker ud. Jeg indrømmer, at udseendet er jo langt fra alt, men lur mig om ikke de fleste, der køber en båd som værftet beskriver som en ”racer cruiser” også har behov for at modtage anerkendende blikke, når båden anløber havnen. Sådan var det også, da vi stod ud i Adriaterhavet fra Fiumicino 15 sømil vest for Rom.

DEN POTENTE
Bådens ydre signatur er den åbne hæk med kraftigt udfaldende sider og den flade nærmest aerodynamiske overbygning. Kigger man på detaljerne er cockpittet funktionelt. Storskødet er monteret på rette sted for enden af bommen, hvilket i dag er mere undtagelsen end reglen. Og når man som gast betjener skøder og hal opdager man, at også disse er fulgt helt til dørs – for eksempel er bomudhalet skåret med en så kraftig udveksling at det let håndtrimmes – det samme gælder for hækstaget, der kører en udveksling 1:48.

Pladsen i cockpittet er god, og når der bliver sejlet kapsejlads med fuld besætning kan den agterste del af kistebænkene i begge sider klikkes af og bæres i land, så pladsen udvides yderligere.

Rorsmanden får en virkelig responsiv oplevelse på rattet. Man sidder godt, og man mærker vind og trimændringer kontant. På kryds havde vi mellem tre og syv m/sek. og vi gik mellem 6,7 og 7,9 knob. Der er ikke tvivl om, at båden vil kunne gå rigtigt højt med syv mand på kanten og kapsejladssejl.

Sejlene, der blev brugt under testen, var desværre udstillingssejl, som så fine ud og på afstand kunne ligne et racing stel, men der var tale om sortmalede dacron-sejl, der ud over at have svært ved at holde faconen, når vinden byggede op yderligere var 10-15 % for små.

På agten for tværs satte vi gennakeren. Når vi gik dybt lå hastigheden stort set som på kryds, men når vi spidsede op til halvvind nåede farten op på 9,2 knob. Det var mere end vanskeligt at få roret til at slippe sit greb i vandet, selv når man pressede den. Årsagen er et effektivt rorprofil og ikke mindst dets dybde på hele to meter – kun 10 cm lavere end kølen. Testbåden var udstyret med en kulfibermast, men standard er et 9/10 fraktionsrig i aluminium med to salingshorn.
DEN DESIGNEDE
Også om læ må ejere af en Italia Yacht 11.98 forvente at få opmærksomhed. For her er båden sin helt egen, og den lægger afstand til fransk plastik-minimalisme, tysk forudsigelighed og skandinavisk traditionalisme. Den er med andre ord noget helt andet.

Helt konventionelt har den dog tre kahytter; en forkahyt og to symmetriske agterkahytter, hvor køjerne er hhv. 195 og 198 cm lange. Den har toilet til højre for nedgangen og bad til venstre. Masten står relativt langt tilbage, hvor den er integreret i den agterste del af salonbordet. Dette kan foldes ud, så der kan sidde seks personer til spisning.

Pantryet har ovn og to blus, køl og vask. Det ligger til venstre, mens et areal til kortbord, el-tavle, plotter VHF m.v. findes til højre. Overfladerne er hold i lyst kunststof i kombination med træ, læder og poleret stål. Der er arbejdet med belysningen om læ, så man har en oplevelse af at være i en lys og imødekommende salon.

I forhold til mange andre både, der kommer på markedet i disse år, er der ikke skrogvinduer. Anderledes er det også, at navigationspladsen ved kortbordet er en ståplads. Der er lidt mindre plads om læ i en Italia Yacht 11.98, hvis man sammenligner den med andre 39 fods både, der typisk har mere fokus på cruising.
DEN TJEKKEDE
Bådens skrog og dæk er bygget i uni- og bi-direktionel glas- og kulfiber, mens den er limet med vinylester. Sandwich-materialet er high densityskum. Vanterne er forbundet til strukturen i bundrammen.

Al aptering om læ er lamineret sammen med skroget og bliver dermed en del af bådens struktur. Ud over at det giver knirkefri sejlads, gør det også båden meget stiv, hvilket bidrager til, at kræfterne fra sejlene bliver omsat til fremdrift i stedet for at gå tabt.

Kølen er en T-profil i stål med torpedoen af bly. Den kan også leveres med en køl uden torpedo, som er optimeret til IRC-reglen.
DEN VELSEJLENDE
Italia Yacht 11.98 er en super velsejlende båd, hvilket den beviste ved at vinde ORC-VM i starten af juni. Det er samtidig fræk i sit design og sine linjer. Funktionaliteten er i top både for rorsmand og gaster.

Om læ er den minimalistisk på den stilfulde facon, og man har turdet gøre op med konventionerne om at en båd skal have siddeplads ved kortbordet, og at tidssvarende både har skrogvinduer. I værftets egen projektbeskrivelse står der at målet har været: ”At skabe en racer cruiser, der kan kombinere spændende sejlads på kapsejladsbanerne med muligheden for at tage på korte cruising-ture,” hvilket er lykkedes til fulde.

Inden man køber båd skal man være ærlig og gøre op med sig selv, hvad man virkelig ønsker at bruge sin båd til. Ønsker man mere komfort, mere plads om læ og mindre performance, så finder man andre både på 39 fod, som løser opgaven bedre, men er det netop de kortere ture på en uge eller to kombineret med kapsejladser på baner og rundt om øerne i Danmark, hvor man vil være med helt fremme, så er Italia Yacht 11.98 tæt på det optimale valg.

BÅD 553

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.