fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO MORTEN BRANDT

Drabant 38:

Rummelig familiebåd & hurtig kapsejler

Italia Yacht 11.98 blev søsat i foråret og vandt i juni ORC-VM i kategori C. Ud for Rom testede vi, hvor meget racer og hvor meget cruiser, der er i den italienske båd.


Med sine 38 fod var Drabant 38 en lang båd, da den kom på vandet i 1984, mens længden i dag blegner mod mange af de nye både på markedet. Til gengæld er det stadig en velsejlende og hurtig båd, der kan håndteres singlehanded og har al nødvendig rummelighed og komfort til en familieferie til søs.

Drabant 38 var tidligere en hurtig kapsejladsbåd, der næsten altid klarede sig flot på sejltid og respit, og har vundet kapsejladser som f.eks. Fyn Rundt overalt. I dag er Drabant 38 stadig en elegant båd, der kan være med fremme på distancekapsejladserne, men med 11 gyldige DH-certifikater på de 55 byggede både er den efterhånden primært en familiebåd.

Succeskonstruktøren Gert Gerlach har tegnet Drabant 38 til at skabe sejlglæde med en lang, slank og hurtig båd, uden at være bygget til en gældende måleregel. Gert Gerlach har slået stregerne til alle de mange Drabantbåde fra 22 til 38 fod, der har sejlet i Danmark. Herunder den meget populære Polaris Drabant.

Drabant 38 var en succes i nogle få år i midten af 80’erne, men kunne været blevet en langt større succes, hvis ikke hele det danske bådmarked sejlede ind i det mangeårige vindstille, der fulgte i kølvandet på den berømte kartoffelkur i efteråret 1986. Den næsten samtidige svenske devaluering gav også vindlæ for den danske bådbranche.

Dengang havde Drabant 38 moderne skroglinjer med bredere hæk end tidens lange, slanke både og den havde moderne letdrevne linjer under vandlinjen, som nye både i de seneste årtier. De rene linjer under vandet betyder også at båden kan vende hurtigt i forhold til de fleste af bådens jævnaldrende.
Båden har ret meget sejl i forhold til vægten, og det gør den hurtig og sjov at sejle i let vind. Rullegenua og let rebning betyder at man nemt kan mindske sejl, hvis man vil have en rolig familiesejlads i blæsevejr uden at have fem mand på rælingen.

Længden og linjerne under vandet giver båden en god gang i krapsø og bølger. På kryds er Drabant 38 hurtig og i god balance, mens den kan blive luvgerrig på skarp skæring med spiler i luft. Der er dog næppe mange tursejlere, der vil sejle på skarp spilerskæring i luft på familieturen. Desuden kan man trimme en del af rortrykket væk ved at rejse masten mere op, hvis det ikke allerede er gjort.

Drabant 38 har en i dag lidt gammeldags 7/8’s rig, hvor bagstag er den eneste ulempe. Alle hal er ført til cockpit, og spillene til bagstag og forsejl er praktisk anbragt på en konsol udenfor cockpitkarmen. Storskødet kører på en løjgang på en kistebænk fremme ved skottet og hales via en bundblok med frølår på løjgangsvognen. Selve cockpittet er dejligt stort med høje karme. Der kan sidde op til otte voksne omkring et cockpitbord, så her mærker man virkelig en af fordelene ved en lang båd.
KÆMPE STIKKØJE
Nede om læ er Drabant 38 indrettet enkelt og praktisk med en aptering i teak, der fungerer både i havn og ude til søs. Under cockpittet er der en kæmpestor stikkøje, hvor der kan ligge op til tre børn, samt en lille ”hundekøje”.

Lige nedenfor trappen, der også fungerer som motorkasse, er der et stort kortbord om styrbord og et U-pantry om bagbord. Der er to skuffer og et stuverum under kortbordet, hvor man må stå op. Det er en praktisk løsning, fordi man typisk vil foretrække at stå op og tjekke søkort under sejlads, og især i dag hvor navigation typisk foregår på kortplotter.

Kortbordet er desuden praktisk som ekstra bordplads for pantryet overfor. Pantryets U-form er især praktisk, når man vil lave mad under sejlads, fordi man står godt fast og ikke er i vejen for trafik op og ned ad trappen. Her er gode stuverum, skuffer, køleboks og komfur med ovn. Vandet til hanen ved vasken pumpes op med en fodpumpe, som det typisk blev i den tids både.

RYGHYNDER SOM SLINGREGREJ
Salonen er enkel og stilren med gode sofaer og et stort salonbord med klapper, hvor der snildt kan sidde 6-8 personer omkring. I forhold til den viste ”White Lady” kan der være mindre afvigelser i teak-apteringen, der delvis kan skyldes at Drabant 38 blev bygget både på Gert Gerlachs eget værft G.G. Bådeværft i Hundested, og hos Nillings Bådeværft i Egå. I nogle Drabant 38 kan ryghynderne løftes af og hægtes på køjeforkanten som slingregrej. Der er store stuverum med skydelåger i borde over ryghynderne.

Forkahytten med en høj dobbeltkøje er fint garneret med teak i borde og under ruffet. Toiletrummet er tidstypisk anbragt mellem hovedskottet og forkahytten. Der er ingen dør mellem salonen og toiletrummet, så toilettet er fornuftigt og diskret monteret i borde om bagbord bag den bredeste del af hovedskottet. Rummet har også et toiletbord med skab og håndvask om bagbord, mens der er et højt skab med åbne, dybe stuverum om styrbord.
SOM BRUGTBÅD
Der findes gode velholdte Drabant 38’ere på brugtmarkedet, men man skal være opmærksom på, at nogle af dem er meget slidte med apteringen i dårlig forfatning, fordi de primært har været benyttet til kapsejlads. Disse både kan kræve en ekstra indsats med istandsættelse, før man har en pæn og lækker turbåd som den viste ”White Lady”.

Vi fandt denne nyistandsatte ”White Lady” fra 1985 på Boatindex.com, hvor YachtBroker CPH-Nordsjælland har båden til salg for sælgeren for blot 198.000 kr. Prisen gør båden til et virkeligt godt køb.

Foruden sælgeren har båden kun haft en ejer. ”White Lady”, DEN 31, er bygget på G.G. Bådeværft. ”White Lady” er en velholdt båd, med blank velpoleret gelcoat, der er helt sejlklar til lige at laste med personligt grej og så sejle af sted på ferietur. Båden er fint rengjort, og der er umiddelbart ingen småskavanker, der skal udbedres først. Toilettet er helt nyt, og der var ingen antydning af duft derfra, da vi var om bord.
REN OG LÆKKER
Nede om læ er der nye hynder overalt, og apteringen er usædvanlig velholdt og ubeskadiget for en båd, der har sejlet i 34 år. Bådens Eno-komfur med ovn og tre blus er vist det originale med orange forkant, men er stadig fuldt funktionsdygtigt.

Drabant 38 blev i en test i Bådnyt i 1985 kritiseret for, at man kunne risikere at svide eller brænde pantrybordenes kantlister. Det er der rådet bod på her om bord med beskyttende rustfri stålplader.

”White Lady” har en fuld sejlgarderobe med f.eks. storsejl og rullegenua i lamineret sejldug. Alderen er ukendt, men de stod fint uden delamineringer, da vi tog billeder af ”White Lady”.
BUNDEN ER HELT GLAT OG FIN
Bunden blev sandblæst og primet i foråret 2018, så båden har en hel glat bund, der er nem at vedligeholde. Båden er desuden veludrustet med sprayhood, cockpitkaleche, bompresenning og overtræk til rullegenuaen, der beskytter forsejlet mod sollys og snavs i luften.

De er alle af lidt ældre årgang, men kan sagtens klare endnu en årrække, før de skal udskiftes. Det er stadig den originale Yanmar motor, der sidder i båden. Vi tør ikke give et bud på, hvor længe den kan holde endnu, men den var velholdt og startede prompte, da ”White Lady” skulle sejle ud til fotografering.

”White Lady” har nyere Treadmaster i meget fin stand på dækket, og det er et stort plus, i forhold til f.eks. et originalt teakdæk, der efter 34 år typisk er helt nedslidt. Det eneste nedslidte vi fandt om bord på ”White Lady” var teaktræet på kistebænkene. De er bejdset op med mørkebrun bejdse, der i vores øjne ikke matcher den ellers velholdte båd.
LIDT TIL DEN NYE EJER
Det er dog et overkommeligt vinterjob at udskifte træet i cockpittet med ny teak. Lugerne er stadig solide, og kan sagtens sejle i mange sæsoner endnu. Det er mest et kosmetisk spørgsmål om man vil skifte dem med nye teakluger, bevare dem eller male dem.

NYTTIG LINK
I juni nummeret 2019 af BÅD er der en udførlig beskrivelse af, hvordan man selv kan udskifte teakluger og -tofter i cockpittet. Bortset fra denne detalje er ”White Lady” en anbefalelsesværdig god båd. Især til prisen, og så er den lige klar til en ferietur allerede i år.

BÅD 552

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.