TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Bianca 107:

Cruisingbåd fuld af sejlglæde

Bianca 107 er en køn og velsejlende cruisingbåd med en for sin tid meget rummelig og fremtidssikret aptering med masser af hyggeskabende træ. Den var en succes i de sene 80’ere, og er i dag stadig populær som brugt båd, der handles til priser fra 199.000-300.000 kr.


Bianca 107’s sejlegenskaber er så gode, at Bådnyt i en test fra 1986 skrev, at båden bejlede til sejlglæden, og at den havde den flotteste salon i nogen 35 fods båd.

Bianca 107 blev straks en populær båd, og der nåede at blive bygget over 70 både de næste 5-6 år, endda på trods af den økonomiske opbremsning efter den berømte Kartoffelkur i 1986. Bianca 107 har over 30 år senere en dejlig salon, der stadig virker moderne i sin indretning samt funktion. Den føles heller ikke trang i forhold til nutidens 35 fods både, der typisk er 30-40 centimeter bredere.

Det er dog især i agterskibet, at nutidens cruisingbåde adskiller sig ved at være markant bredere. Mens Bianca 107 har en god og ganske rummelig agterkahyt med ståhøjde og stor dobbeltkøje, så er der ofte to agterkahytter i nyere 35 fods både.

Bianca 107 blev født i 1985 som en to fod mindre lillesøster til den succesfulde Bianca 111 med Jan Kjærulffs karakteristiske elegante streg, som de fleste øvrige både fra Bianca. Netop de fine linjer med det store overhang agter og den skrå negative hæk betyder, at moderne både har forholdsvis større volumen om læ. Den første udgave af Bianca 107 fra 1985 blev kritiseret i Bådnyts test for sin stejle kahytsnedgang, der var både upraktisk og til dels farlig i høj sø på åbent hav. Det var for at give bedre plads i agterkahytten. Det var en mening mange delte, og derfor kom der en ny ”MK II” version i 1988, hvor adgangen til kahytten var markant forbedret, uden det reelt er gået ud over andet end en lille siddeplads i agterkahytten.
Mange bygget til charter
Oprindelig var der valgfrihed mellem 7/8’s rig og masthead rig samt mellem rorpind og ratstyring. De fleste 107’ere er dog bygget med masthead og ratstyring, især fordi en meget stor del af bådene blev bygget til chartersejlads.

På den tid var investering i charterbåde en populær metode til at spare i skat. Mange af de Bianca både, der blev bygget målrettet til charter, endte i Kroatien og i Caribien, og da krigen på Balkan brød ud i 1991, hastede mange af ejerne til charterbådene til Kroatien for at hente deres båd til Danmark. Det var ikke altid let og det lykkedes ikke for alle.

Der florerede på den tid også rygter om skudhuller i hjemvendte både. Ifølge vores oplysninger fra sejlere i området, så foregik der stort set ingen krigshandlinger ved kysten i Kroatien. Skudhuller eller ej, så skal man altid forhøre sig om det er en tidligere charterbåd, der kan være mere slidte, end både der kun har været i privat eje.
Kig godt efter her
Bianca 107 er generelt bygget robust, men den fladbundede bundkonstruktion uden bundramme betyder, at man skal passe på ikke at gå hårdt på grund. Der er nemlig eksempler på, at bundstokkene ved kølens agterkant har taget skade ved hårde grundstødninger, og at pantry-sektionen i visse tilfælde er blevet slået løs.

Lugen til ankerbrønden kan være ved at falde fra hinanden, fordi lugens kanter ikke altid blev tilstrækkelig sikret med glasfiber, så der er trængt vand ind i laminatet. Desuden er skottet mellem ankerbrønden og forkahytten ikke altid lukket tilstrækkelig godt med glasfiber, så der kan være trængt vand ind i træskottet. Masten går gennem ruffet og derfor kan der løbe vand ned gennem hulkelen ud på dørken. Det kan klares ved at lukke hulkelen med silikone ved kanten af mastekraven.

God fart i let vind
Bianca 107 er som nævnt en velsejlende båd, der sejler godt på alle kurser. Det slanke forskib og den relativt beskedne bredde på 3,2 meter medvirker til at Bianca 107 er en fremragende og hurtig krydsbåd, der går fantastisk godt i sø.

Farten er især god på kryds i let vind på grund af bådens høje sejlplan, men også i blæsevejr klarer 107’eren sig glimrende. Her skal man bare være opmærksom på, at den kan blive hård på roret ved for stor krængning.
Mindre sejl og mere moderat krængning er den hurtige og nemme løsning på komfortabel sejlads og bedre fart i frisk luft med lidt ældre sejl. Nye fladere sejl, i god stabil sejldug, er den perfekte langsigtede løsning.
Velholdt med et væld af nyt grej
Der er næsten altid flere Bianca 107’ere at vælge i mellem på brugtmarkedet i Danmark og Europa, for en del af bådene blev solgt i udlandet. Priserne ligger typisk mellem 199.000 og 300.000 kr.

Her fokuserer vi på ”Lonni” fra 1988, som vi fandt på Boatindex.com. Det er Stig Hartmann og Lonni Larsen fra Vallensbæk, der har båden til salg for 285.000 kr. hos Tempo Bådsalg. Det er i den øvre del af prisskalaen, men det er også en velholdt båd, som ægteparret har udstyret med et væld af nyt grej de seneste fire år.

Da Stig Hartmann og Lonni Larsen købte ”Lonni” i Hobro i efteråret 2014, havde båden haft samme ejer i næsten et kvart århundrede, og havde kun haft en ejer før. De købte den af et ældre ægtepar, der havde passet rigtig godt på båden, og som i flere år bare sejlede båden til Øster Hurup og benyttede den som sommerhus.

”Vi er rigtig glade for båden, og vi sælger ikke fordi vi er utilfredse,” fortæller Stig Hartmann. ”Vi sælger fordi Lonni er tæt på at gå på pension, og så vil vi gerne have en meget rummelig båd til at kunne tage på langtur med, og hvor vi har mere komfort til at kunne have børn og børnebørn med om bord. Derfor har vi købt en Bavaria 37 fra 2007, der især er bredere agter og derfor har mere plads i cockpittet og om læ i agterkahytterne.”
Apteringen er meget velholdt
”Lonni” er en MK II version med 7/8 rig med bagstag og har ratstyring med stort rat, der kan afmonteres, når man vil have mere plads i cockpittet i havn. Båden har matchende blå Treadmaster på dækket, og det er en klar fordel i forhold til både med originalt teakdæk, fordi et typisk tyndt teakdæk fra den tid, næsten altid trænger til udskiftning på en 30-årig båd.

Her er båden tværtimod i usædvanlig god og ordentlig stand. Den virker på ingen måde, som en båd der har sejlet i 30 sæsoner. Teakstavene på kistebænkene, agtertoften og på ruffet er grå, men er ellers i god stand. Teaktræet vil stadigt fint kunne klare en slibning til at bringe gløden frem i træet igen.

Nede om læ virker båden bestemt heller ikke som en 31-årig båd. Apteringen står de fleste steder nærmest som i en ny båd, og pantryet er stadig i fin stand. Det er især i pantryet, hvor man kan bedømme, hvor godt der er passet på båden. Nedgangen er dernæst typisk det mest slidte sted på en båd, men her er det kun lakken, der er lidt slidt. Lakken er dog ingen steder slidt i gennem til selve træet, så lidt klar lak får nedgangspartiet til at se nyt ud igen.

Eno komfuret er det originale med hvid emalje, og er stadig i god stand. Der er kølekompressor til køleboksen og trykvand, men båden har ikke varmt varm eller holdingtank. Båden fik nyt toilet for få år siden.
Ny Lazy Pack og elektronik
Det er den originale 16 hk Yanmar motor, der stadig ligger i ”Lonni”. Ifølge Stig Hartmann starter og går motoren fint og den ryger. Den blev hovedrenoveret for ca. seks år siden.

Sejlene er også ifølge ejeren rene og pæne med gennemgående sejlpinde i storsejlet, og båden fik en Lazy Pack i 2016. Den har også fået et nyt Harken rulleforstag. Stig Hartmann og Lonni Larsen har desuden udskiftet bådens elektronik i 2015 med en serie af nye Garmin instrumenter med kortplotter, log, ekkolod, fiskeekkolod, vindinstrument, VHF med DSC, AIS samt autopilot.

Der blev samtidig installeret et Fusion audioanlæg. De mere synlige forbedringer indenfor de seneste fire år er et andenæb i stævnen med en landgangstige, der kan svinges ned fra undersiden af næbbet, samt et elektrisk ankerspil og nyt stævnanker.

En ny stor cockpitkaleche gør cockpittet til et godt uderum. ”Lonni” er således en velholdt og meget velrustet båd med moderne grej, og helt klar til en sommertur efter en almindelig forårsklargøring. Her får man rigtig meget båd og grej for pengene.
Bianca Yachts A/S
Bianca Yachts blev grundlagt i 1964 i Rudkøbing af Holger Leth Christensen sammen med broderen Svend Aage Leth Christensen, der tegnede værftets første store succes Bianca 27. Værftet var et af de første i Danmark, der serieproducerede både i glasfiber.

Bianca var synonym med høj kvalitet, og voksede hurtigt til Danmarks største værft for lystbåde. På grund af en turbulent tilværelse med skiftende ejere og masseproduktion af charterbåde, blev kvaliteten i perioder mere svingende, men de fleste både fra Bianca er dog af god kvalitet. Bianca Yacht lukkede endegyldigt i 1994.

Navnet Bianca Yachts blev derefter erhvervet af Anders Leth Christensen, Rudkøbing, der er søn af Holger Leth Christensen. Bianca Yacht er i dag et service- og reparationsværft med vinteropbevaring og formidling af brugte både.

Bianca website
Biancaklubben.dk er en hjemmeside med f.eks. data og billeder af alle Bianca-modellerne. Der er dog hverken data på eller billeder af 107’eren. Her kan Bianca-ejere også oprette sig med sin båd, samt lægge billeder og turberetninger op, og man kan teste sin viden om VHF-certifikatet.

BÅD 549

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.