Bianca 107’s sejlegenskaber er så gode, at Bådnyt i en test fra 1986 skrev, at båden bejlede til sejlglæden, og at den havde den flotteste salon i nogen 35 fods båd.
Bianca 107 blev straks en populær båd, og der nåede at blive bygget over 70 både de næste 5-6 år, endda på trods af den økonomiske opbremsning efter den berømte Kartoffelkur i 1986. Bianca 107 har over 30 år senere en dejlig salon, der stadig virker moderne i sin indretning samt funktion. Den føles heller ikke trang i forhold til nutidens 35 fods både, der typisk er 30-40 centimeter bredere.
Det er dog især i agterskibet, at nutidens cruisingbåde adskiller sig ved at være markant bredere. Mens Bianca 107 har en god og ganske rummelig agterkahyt med ståhøjde og stor dobbeltkøje, så er der ofte to agterkahytter i nyere 35 fods både.
Bianca 107 blev født i 1985 som en to fod mindre lillesøster til den succesfulde Bianca 111 med Jan Kjærulffs karakteristiske elegante streg, som de fleste øvrige både fra Bianca. Netop de fine linjer med det store overhang agter og den skrå negative hæk betyder, at moderne både har forholdsvis større volumen om læ. Den første udgave af Bianca 107 fra 1985 blev kritiseret i Bådnyts test for sin stejle kahytsnedgang, der var både upraktisk og til dels farlig i høj sø på åbent hav. Det var for at give bedre plads i agterkahytten. Det var en mening mange delte, og derfor kom der en ny ”MK II” version i 1988, hvor adgangen til kahytten var markant forbedret, uden det reelt er gået ud over andet end en lille siddeplads i agterkahytten.
Mange bygget til charter
Oprindelig var der valgfrihed mellem 7/8’s rig og masthead rig samt mellem rorpind og ratstyring. De fleste 107’ere er dog bygget med masthead og ratstyring, især fordi en meget stor del af bådene blev bygget til chartersejlads.
På den tid var investering i charterbåde en populær metode til at spare i skat. Mange af de Bianca både, der blev bygget målrettet til charter, endte i Kroatien og i Caribien, og da krigen på Balkan brød ud i 1991, hastede mange af ejerne til charterbådene til Kroatien for at hente deres båd til Danmark. Det var ikke altid let og det lykkedes ikke for alle.
Der florerede på den tid også rygter om skudhuller i hjemvendte både. Ifølge vores oplysninger fra sejlere i området, så foregik der stort set ingen krigshandlinger ved kysten i Kroatien. Skudhuller eller ej, så skal man altid forhøre sig om det er en tidligere charterbåd, der kan være mere slidte, end både der kun har været i privat eje.
Kig godt efter her
Bianca 107 er generelt bygget robust, men den fladbundede bundkonstruktion uden bundramme betyder, at man skal passe på ikke at gå hårdt på grund. Der er nemlig eksempler på, at bundstokkene ved kølens agterkant har taget skade ved hårde grundstødninger, og at pantry-sektionen i visse tilfælde er blevet slået løs.
Lugen til ankerbrønden kan være ved at falde fra hinanden, fordi lugens kanter ikke altid blev tilstrækkelig sikret med glasfiber, så der er trængt vand ind i laminatet. Desuden er skottet mellem ankerbrønden og forkahytten ikke altid lukket tilstrækkelig godt med glasfiber, så der kan være trængt vand ind i træskottet. Masten går gennem ruffet og derfor kan der løbe vand ned gennem hulkelen ud på dørken. Det kan klares ved at lukke hulkelen med silikone ved kanten af mastekraven.