Lad os afsløre med det samme at tyske Bavarias nye cruiser C42 var helt utrolig nem at sejle på vores tur på Aarhus Bugten, hvor vi sejlede i svag til let vind fra skiftende vestlige retninger og næsten fladt vand. Heldigvis fik vi også et par gode pust i en let mellemluft, hvor vi fik prøvet at sejle med krængning.
Vi sejlede en version med tre kahytter og to toiletter, men C42 fås også i tre andre versioner. Testbåden var udrustet med rullemast og Sporttech sejl i lamineret sejldug fra Elvström Sails, hvor der var gennemgående lodrette sejlpinde i storsejlet. Det er standard med selvslående fok.
Farten var særdeles tilfredsstillende til afslappet cruising med dette setup. Vi gik generelt 6,2-6,4 knob på kryds i ca. 4 m/sek. vind, og slog generelt over ca. 85 grader i dagens meget springende vind. Det var lige på den positive side af bådens VPP, der forudsiger 6,2 knob ved 4 m/sek. og en kurs til den sande vind på 45 grader.
Det er næppe muligt at gå meget højere med Bavarias efterhånden klassiske og meget enkle hanefodslignende skødesystem, hvor storsejlet skødes via en blok på hver side af nedgangen til kahytten. Med denne skødning kan storsejlet ikke skødes så tæt ind mod midten af båden som med løjgang eller et fast skødepunkt midt i cockpittet.
Skødesystemet er samtidig en form for tyskerskødning, fordi skødet er ført frem til masten og derfra ud til blokke på dækket i hver side og ført tilbage til cockpittet langt ruffet og cockpitkarmene. Skødet hales med skødespil i hver side af cockpittet.
C42 er desuden som standard udstyret med en selvslående fok, og alene af den årsag var det nemt at krydse med båden, fordi rors-manden blot kan vende uden der er hænder på skøderne. Vi kunne også konstatere, at C42 er nem at krydse med, fordi den er overraskende tilgivende for, om man er helt skarp på styring og det perfekte trim. Styrefejl og optimal trimning snupper kun lidt på toppen på farten, og det betyder reelt intet under afslappet cruising.
Skødningen af den selvslående fok fungerede perfekt under testsejladsen. En selvslående fok koster ofte på farten, fordi fokken helt naturligt er mindre end 100 %, men C42 har fået masten placeret længere agterover og har samtidig fået forhøjet masten og sejlplanet, så fokken på 46,8 m2 har næsten lige så stort sejlareal som storsejlets 51,2 m2. Det er med til at give båden usædvanlig god fart på kryds med rullestorsejl og selvslående rullefok. Til sammenligning har C42 18 m2 større krydsstel end Bavarias Cruiser 41 fra 2013 med samme skroglængde, og båden føles mindst lige så stabil. Den gode stabilitet kommer også fra et dybt tyngdepunkt i bådens moderne L-formede torpedokøl af støbejern.
C42 er også usædvanlig kursstabil på alle kurser, og balancen på roret er næsten helt neutral, og der kom ikke mere tryk på roret, når vi ”lagde øret til” og krængede med den hårde chine i vandet. Det viser alt i alt at Bavarias nye designteam fra italienske Cossutti Yachtdesign, der ellers er mest kendte for at designe hurtige racere, har givet C42 nogle meget letdrevne og velsejlende linjer. Den hårde chine og bådens runde linjer under chinen giver stor bredde agter og en mindre våd overflade i let vind, set i forhold til den store bredde agter. Stævnen er usædvanlig bred og rund oppe i dæksniveau, men spidser til ned mod vandlinjen, uden dog at blive helt så skarp i stævnen som vi er vant til at se.
Det er et design man lige skal vænne sig til, men det giver mere volumen om læ i forskibet, der også har langt mere bæring, så båden ikke sætter sig så dybt i bølgerne. Det er en klar fordel, når der også er så meget bæring i det voluminøse agterskib. Under vandlinjen er forskibet samtidig så skarpt, at båden næppe vil banke i søerne på kryds. Det havde vi desværre ikke mulighed for at prøve på dagens flade vand.
Fordel med friktion i rattet
Bådens bredde agter afspejler sig også i det store cockpit, der tydeligt er indrettet til både afslappet cruising for besætningen, og til gode arbejdspladser for rorsmanden bag de to store rat. De lange L-kistebænke giver fine sidde- og liggepladser, med gode, mindre stuverum over agterkøjerne.Testbåden var ekstraudstyret med et stort cockpitbord, hvor der med god vilje kan sidde mindst seks voksne omkring, når de to store klapper i teak er slået op. Der er kopholdere og køleboks indbygget i bordet, hvor agterkanten udgør en konsol til kortplotteren.Der var desuden gode analoge kompasser agter på cockpitkarmene og instrumenter som log, ekkolod og vindinstrument på agterkanten af karmene. Der er ikke sparet på det dobbelte ratsystem, der er fra danske Jefa Steering. Der var lidt mere friktion i systemet, end vi er vant til med Jefa, men det er formodentligt blot et mindre justeringsspørgsmål.
Desuden oplevede vi under testen, at det er en fordel med den lille ekstra friktion i styringen på både til afslappet cruising, fordi det gør det nemmere at holde kursen i en kursstabil båd som C42. Ved cruisingsejlads sidder man sjældent og styrer præcist efter de små vindskift med to fingre på rattet, som man gør i performance cruisere eller racere.Hun får nærmest lys i øjnene under fortællingen om, hvordan skipper overlod hende roret, hvor hun endte med at stå i tre timer.”Jeg var helt elektrisk. Den der følelse af, at jeg stadig kunne … og stadig havde flair fra kapsejladserne, hvor jeg altid var skipper. Det skyldtes primært, at jeg havde dårlig ryg og ikke lige kunne springe på fordækket eller hive ind i et skøde. Men jeg har også været god til at få båden til at sejle en halv knob mere.”
Fordel med friktion i rattet
Bådens bredde agter afspejler sig også i det store cockpit, der tydeligt er indrettet til både afslappet cruising for besætningen, og til gode arbejdspladser for rorsmanden bag de to store rat. De lange L-kistebænke giver fine sidde- og liggepladser, med gode, mindre stuverum over agterkøjerne.Testbåden var ekstraudstyret med et stort cockpitbord, hvor der med god vilje kan sidde mindst seks voksne omkring, når de to store klapper i teak er slået op. Der er kopholdere og køleboks indbygget i bordet, hvor agterkanten udgør en konsol til kortplotteren.Der var desuden gode analoge kompasser agter på cockpitkarmene og instrumenter som log, ekkolod og vindinstrument på agterkanten af karmene. Der er ikke sparet på det dobbelte ratsystem, der er fra danske Jefa Steering. Der var lidt mere friktion i systemet, end vi er vant til med Jefa, men det er formodentligt blot et mindre justeringsspørgsmål.
Desuden oplevede vi under testen, at det er en fordel med den lille ekstra friktion i styringen på både til afslappet cruising, fordi det gør det nemmere at holde kursen i en kursstabil båd som C42. Ved cruisingsejlads sidder man sjældent og styrer præcist efter de små vindskift med to fingre på rattet, som man gør i performance cruisere eller racere.Hun får nærmest lys i øjnene under fortællingen om, hvordan skipper overlod hende roret, hvor hun endte med at stå i tre timer.”Jeg var helt elektrisk. Den der følelse af, at jeg stadig kunne … og stadig havde flair fra kapsejladserne, hvor jeg altid var skipper. Det skyldtes primært, at jeg havde dårlig ryg og ikke lige kunne springe på fordækket eller hive ind i et skøde. Men jeg har også været god til at få båden til at sejle en halv knob mere.”