Tekst Morten Brandt

European Yacht of the Year 2021

Spændende nyheder fra bådbranchen

Trods mange forhindringer lykkedes det at få samlet bådene og afviklet tre testrunder i EYotY-konkurrencen. Og der er godt nyt – dels fra værfterne, der har fyldte ordrebøger, dels for sejlerne, der får masser af udvikling og innovation for pengene, hvis de vælger at investere i ny båd.


European Yacht of the Year 2021 har som alt andet i år mødt store udfordringer på grund af corona-virus. Normal bliver testsejladserne arrangeret i forlængelse af de store flydende bådudstillinger, hvor værfterne er samlet for at vise det nyeste frem, men i år har alle internationale bådudstillinger været aflyst. Derfor blev der i stedet afholdt hele tre testrunder. En i Kiel, en i Cannes og en i La Rochelle. Dele af juryen var samlet på de forskellige lokationer, og bådene blev testsejlet. Det var særligt jury-medlemmerne fra Spanien og England, der havde udfordringer med at møde op til de tre test-steder grundet rejsereglerne i deres hjemland. Alle både blev sejlet af mindst 50 % af juryen. På trods af manglen på bådmesser er der godt nyt fra lystbådsværfterne over en bred kam. For de melder alle om det bedste salg siden de glade dage i 0’erne. Flere har ordrebøgerne fulde så langt frem som til midt i 2022.
Vi præsenterer her kort de nominerede både og glæder os over, at Danmark igen er med i selskabet blandt verdens bedste producenter af lystbåde. I år er Quorning Boats med i konkurrencen med deres nye flagskib Dragonfly 40.

Ingen flerskrogskategori

I flerskrogskategoriI årets konkurrence fik flerskrogsbådene ikke deres egen kategori. I stedet konkurrerede de på lige fod med kølbådene i de traditionelle kategorier som Family Cruiser, Performance Cruiser etc. Argumentet for at trække fler-skrogsbådene ud af deres egen boble var, at de fylder en stadigt større del af det generelle salg af nye både. Nogle af de nye fler-skrogskunder kommer direkte fra gaden, men stadigt flere konverterer deres kølbåd til en flerskrogsbåd. Derudover giver det mere mening af sammenligne f.eks. den store aluminiumskatamaran Garcia Explocat 52 med havkrydserne Ovni 400 og Boreal 47.2, end at have den i kategori med Corsair 880 eller Dragonfly 40. De to sidstnævnte er derfor med i Performance Cruiser kategorien, mens Explocat 52 er i Blue Water kategorien.

Bådudstillinger sat på stand by

Udover de mange bådudstillinger, der allerede er blevet aflyst i 2020, står det nu klart, at flere udstillinger også vil blive det i 2021. Værfterne har taget sine forholdsregler og flere har allerede meldt ud, at de ikke deltager på Boot i Düsseldorf, der regnes som den største og vigtigste af alle bådudstillinger. Blandt de helt store værfter har Hanse Group og Beneteau meldt ud at de fortsat afventer. På lidt længere sigt har værfterne ingen planer om at droppe de store udstillinger. ”Det hele er lidt oppe i luften. Vi sælger bedre end i mange år, og vi bruger hverken tid eller penge på at være på messer. Det har givet os noget at tænke over,” siger Thibaut de Montvalon, der er adm. direktør for Beneteau Excess Catamarans. Han fortæller videre at Beneteau fortsat vil være med på de helt store udstillinger som f.eks. Boot, men at de muligvis vil skære ned på de nationale. Han fortæller, at man i stedet vil skabe super-lokale messer. Altså, noget der minder om det man kaldte ”husudstillinger” i de gode gamle dage, men med mere støtte fra hovedkontoret til markedsføring, organisering og afvikling.

Family Cruiser


Bali Catspace

Bali Catspace Sail er som navnet antyder en katamaran, der kan sejles for sejl. Bali er en brand under Catana Group, sidstnævnte er kendt for velsejlede og -byggede katamaraner. Bali bygger også motor-katamaraner, og det ser man på Catspace Sail. Det mest i øjnefaldende er styrepositionen på flybridgen på toppen af båden og oceaner af bekvemmelig plads på dæk og om læ. Balis mantra er, at båden skal give en følelse af at man er ”Like at home”, hvilket til fulde lykkes blandt andet fordi man knapt opdager at være om bord på en båd, heller ikke når man styrer båden i ca. 4 meters højde. Testet i Cannes.


Længde: 12,05 m
Bredde: 6,56 m
Dybde: 1,10 m 
Vægt: 9,20 tons
Storsejl: 49 m2
Fok: 30 m2
Gennaker: 52 m2
Motorer: Yanmar 2x30 hk
Design: Lasla 
Pris fra: 2.262.699 kr. u/moms

Excess 11

Elan GT6 er, som navnet kunne antyde, ikke 60 fod men ”kun” 49. Værftet har ikke en god forklaring på navnet, men det flytter heller ikke på at båden er lidt af en nyskabelse fra det slovenske værft. Dens linjer og især indretningen er mere tidssvarende end længe set. Den brede hæk skaber et godt og anvendeligt cockpit til alt fra badning og solbadning til grill-hygge. Der er indbygget grill i bagbord kistebænk agter og køleskab i styrbord. I forhold til sejlads er cockpittet sat op til singlehanded håndtering med el-spil, hydraulik og trykknap funktionalitet på alle fald, skøder og trimliner. Om læ er der masser af plads og lys i salonen, i de to agterkahytter og i forkahytten. Testet i Cannes.

Længde: 15,20 m
Bredde: 4,49 m
Dybde: 2,45 m
Vægt: 12,50 tons
Storsejl: 62,60 m2
Fok: 51,14 m2
Motor: Volvo Penta 60 hk
Design: Humpfreys Yacht Design
Pris fra: 2.744.646 kr. u/moms


Elan GT6

Excess 11 er reelt den første båd fra Beneteaus katamaran-satsning, der har 100 % Excess DNA. De tidligere modeller har i udstrakt grad været identiske med forskellige Lagoon modeller – som også er en del af Beneteau Group. Og der er kommet en god båd ud af dette valg. I forhold til de fleste moderne katamaraner har man på Excess 11 flyttet rat- og trimpositionerne agterud og ind i salon/cockpit-området. Dermed bliver rorsmanden nu en del af livet om bord, og gasterne en del af det at sejle båden. Masten er rykket frem, mens overbygningen er smallere og sidedækket bredere. Båden sejler godt, men det skal helst blæse over 5-6 m/sek., ellers er den kedelig og krydser ikke godt med den lille selvslående fok. Om læ er der virkelig god plads med op til fire kahytter og to bade-/toiletrum. Testet i Cannes og La Rochelle. 

Længde: 11,33 m
Bredde: 6,59 m
Dybde: 1,15 m
Vægt: 9 tons
Storsejl: 55 m2
Fok: 22 m2
Code: 0 54 m2
Motorer: Yanmar 2x29 hk
Design: VPLP Design
Pris fra: 1.749.075 kr. u/moms


Bavaria C42

Bavaria C42 tager Beneteau udviklingen til det næste niveau. Vi har længe været vant til både med bred hæk. Siden Beneteaus Oceanis 46.1 fra 2018 er vi også begyndt at vænne os til bredere forskibe. Men Bavaria kommer med C42 nu et skridt nærmere den første regulære serieproducerede scow bow konstruktion, som ellers kun ses i den rene form i de franske OPEN klasser. Båden har enkelt ror, hvilket også er en sjældenhed for en moderne båd med en så bred hæk. Det giver imidlertid ingen problemer med at styre den – selv når den presses hårdt på halvvind. Den meget brede hæk og nu også stævn giver store muligheder for at lege med pladsen om læ. Båden har overdådig ståhøjde, den er lyst layoutet med et udtryk, der tenderer det kliniske, men der er ikke en finger at sætte på håndværk og funktionalitet. Testet i La Rochelle.

Længde: 12,38 m
Bredde: 4,29 m
Dybde: 2,10 m 
Vægt: 9,70 tons
Storsejl: 53,80 m2
Genua: 46,80 m2
Gennaker: 140 m2
Motor: Yanmar 40 hk
Design: Cossutti Yacht Design
Pris fra: 1.175.800 kr. u/moms


Beneteau OC 40.1

Beneteau OC 40.1 ligner udefra til forveksling 2019 modellen af Jeanneaus 410. Faktisk så meget, at det kan være svært at se forskel. Marc Lombart har tegnet båden og insisterede på, at den er helt sin egen på trods af de mange ligheder. Indvendig er de to både meget forskellige. Beneteau har gjort et virkelig godt stykke arbejde især i salonen, hvor bordet er flyttet til venstre og hvor små detaljer skaber den hygge og atmosfære som mange moderne produktionsbåde savner. Båden vi testede havde fast propel, hvilket også var det fortrukne valg fra de over 100, der allerede har købt den! Den sejlede udmærket og levede 100 % op til forventningerne på dette punkt. Testet i La Rochelle.

Længde: 12,87 m
Bredde: 4,18 m
Dybde. 2,17 m 
Vægt: 7,90 tons
Storsejl: 34,70 m2
Fok: 26 m2
Code: 0 60 m2
Motorer: 45 hk
Design: Marc Lombard
Pris fra: 2.009.322 kr. u/moms


Luxury Cruiser


Moody 41 DS

Moody 41 DS er en overraskende velsejlende båd på trods af, at den udefra ligner en motorsejler. Når man sidder i cockpit-området har man fornemmelsen af at være om bord på en katamaran for der er god plads,og cockpittet er overbevisende integreret med salonen. ”Walk about” dækslayoutet giver følelsen af tryghed, og man vil ikke være nervøs for at lade børn eller børnebørn gå en tur frem til fordækket alene. I salon-området finder man pantry og navigationsplads, mens man skal ned i ”underetagen” for at komme på køjen – enten i den store ejer-kahyt fremme eller den lidt mere ydmyge kahyt med lavt til loftet i styrbord. Der er ingen agterkahytter, da arealet bliver brugt til to meget store kistebænke i begge sider. Testet i Kiel. 

Længde: 12,52 m
Bredde: 4,20 m
Dybde: 2,25 m 
Vægt: 11,60 tons
Storsejl: 45 m2
Fok: 38 m2
Motorer: 57 hk
Design: Dixon & Hanse Yacht Design 
Pris: 2.968.230 kr. u/moms


Hallberg-Rassy 40C

Hallberg-Rassy havde engang et prædikat af motorsejler. Hvis nogen fortsat mener det, så skal de tage ud i 40C. Her vil de opdage, at dette er en fuldblods sejlbåd, som har så meget sejl, at den kan presses så meget, at dobbeltroret mister grebet i vandet – man skal være over den. Ellers er det klassisk Rassy med trykknapstyring og el-spil på alle fald, skøde og hal. Én person kan fint klare alle opgaver, da båden har forsejlene på ruller og storsejlet ruller ind i masten. Om læ er der et funktionelt pantry i styrbord, en overdådig agter-kahyt, stor salon med klassiske HR-stole og en mellemgang efter skottet, hvor bådens eneste toilet og bad findes, samt en forkahyt længst fremme med en væg til væg-køje og masser af skabs- og stuveplads. Testet i Kiel. 

Længde: 12,30 m
Bredde: 4,18 m
Dybde: 1,92 m 
Vægt: 11 tons
Krydsstel: 90,1 m2
Motorer: Volvo Penta D2-60 hk
Design: German Frers
 Pris: 4.466.330 kr. u/moms


Contest 55 CS

CS repræsenterer på bedste vis hollandsk bådbygger-håndværk. Det er en klassisk og smuk båd, som alle vil kigge efter, når man ser den på vandet eller i havnen. Det sejler udmærket og betjenes let af en besætning på to personer takket være hydraulik og elektriskespil og et smart cockpitlayout centreret omkring centerspillet. På trods af sine 25 tons føles den forholdsvis let og responsiv også i let luft. Man står lidt udsat bag rattet og afstanden fra stolen til rattet kunne være kortere og dermed mere ergonomisk. Om læ nærmer båden sig perfektion – fra en overdådig ejerkahyt agter med et stort toilet og bad, til et gennemtænkt pantry med induktion og en salon med forskellige konfigurationsmuligheder, til køjerum og forkahyt med eget toilet og bad. Testet i Kiel. 

Længde: 17 m
Bredde: 5,02 m
Dybde: 2,55 m 
Vægt: 25 tons
Storsejl: 92 m2
Genua: 106 % 71 m2
Motorer: Volvo Penta 110 hk
Design: Judel/Vrolijk 
Pris: 10.419.675 kr. u/moms


Special Yachts


Toffinou 9.7

Toffineau 9.7 signalerer en spændende blanding af møbel, forment instrument og lettere overgjort amerikaner-stil. Båden vil alle steder skabe opmærksomhed – ikke mindst i Danmark, hvor man sjældent ser folk forkæle sig selv med en dagsejler af denne kaliber og type. Den sejler godt. Er stiv som en dør på kryds og ikke alt for tung på læns. Komforten i cockpittet kunne være bedre, specielt når den ikke krænger, forekommer cockpittet meget lavt. Den er fyldt med finesser og detaljer.  

Længde: 9,82 m
Bredde: 2,99 m
Dybde: 1,22-2,00 m 
Vægt: 2,30 tons
Storsejl: 28 m2
Fok: 20 m2
Gennaker: 80 m2
Motorer: 15 hk
Design: Michele Molino
Pris fra: 1.004.833 kr. u/moms


Saffier se 27 leisure

Saffier se 27 er en lille meget velsejlende dagsejler. Den er nem at trimme, sjov at sejle og let at styre med det enkeltbladede balanceror. Når der er vind planer den let, og vi rundede de 15 knob. Man er tæt på vandet, og båden minder én om det magiske ved at sejle, når man fanger vinden med sejlene, rammer en bølge rigtig og planer af sted på vandet. Der er valgt de rigtige materialer, og for at holde vægten i ave er bl.a. de strukturelle forstærkninger i kulfiber, det samme er masten, mens der om læ stort set intet findes ud over et toilet og nogle hynder, som muliggør en enkelt eller to overnatninger i godt vejr. Trimlinerne sidder de rigtige steder og komforten i cockpittet er ok.  

Længde: 8,2 m
Bredde: 2,6 m
Dybde: 1,4 m
Vægt 1,9 tons
Storsejl: 24 m2
Fok: 15 m2
Gennaker: 66 m2
Motor: Torqeedo 4 kWh
Design: Saffier Yachts
Pris: 558.000 kr. u/moms


Mojito 650

Mojito 650 er lillesøster til Mojito 8.88 og 10.88, og båden er det første rene eksempel på en moderne scow konstruktion til cruisingsejlere. Flere værfter nærmer sig f.eks. Beneteaus Oceanis 46.1 fra 2018 og Bavarias C42, der er med i dette års konkurrence i Family Cruiser kategorien. Det lille dækshus med de lodrette koøjer står som en klar Mojito signatur. Den er udstyret med en sænkekøl, der kan nå en dybgang på 1,80 m. Båden vil være ideel til kystnær cruising.

Længde: 6,5 m
Bredde: 3,0 m
Dybde 0,8-1,8 m 
Vægt: 1,2 tons
Storsejl: 21 m2
Genua 17 m2
Gennaker: 85 m2
Motor: påhæng 5 hk
Design: David Raison
Pris: 481.701 kr. u/moms


Blue Water


Pegasus 50

Pegasus 50 forsøger at gå nye veje. Den er primært tænkt som et fartøj til oceankrydsning og er bygget sådan. Cockpittet tilbød den bedste komfort, vi oplevede i konkurrencen, og samtidig sad man i sikkerhed. Den er bygget i kulfiber, og den opgivne vægt er lastet. Den integrerer salon og cockpit fint med kun tre lave trin ned som adskillelse. Hele sofa-arrangementet i salonen kan via en aktuator vippes, så det står vandret til enhver tid. Båden sejler virkelig godt. Desværre levner den hydrauliske styring ikke meget glæde for rorsmanden, da der ikke er nogen feedback på rattet – et bevidst valg, da man på oceanet har selvstyren slået til 99 % af tiden, lyder det fra værftet. Testet i Cannes.

Længde: 14,98 m
Bredde: 4,83 m
Dybde: 2,30 m
Vægt: 12,30 tons
Storsejl: 69,30 m2
Fok: 65,90 m2
Gennaker: 188 m2
Motorer: 75 hk
Design: Marine Designs
Pris: 4.949.065 kr. u/moms


Boreal 47.2

Boreal 47.2 er for sejlere med en drøm om at sejle ved klodens poler, eller bare under kolde himmelstrøg. Der er et formål med det meste om bord, og der er tænkt over mange detaljer, som f.eks. tænder den røde lampe i pantry og baderum automatisk under natsejlads. Bådens indre har fået mere volumen siden den forrige model, og den er blevet lysnet, så den belgiskbyggede båd minder mere om en seriebygget fransk eller tysk konstruktion. Sejlegenskaberne var gode og det var sjovt at styre båden. Det er tankevækkende, at båden ikke har en navigationsplads i salonen, hvilket man ellers finder på 99,9 af alle både, men de skal selvfølgelig heller ikke sejle langfart til polerne, kan man lidt ironisk notere sig. Testet i La Rochelle. 

Længde: 14,36 m
Bredde: 4,39 m
Dybde: 1,02-2,48 m 
Vægt: 13,60 tons
Storsejl: 45 m2
Genua: 55 m2
Gennaker 148 m2
Motor: 50 hk
Design: Jean-Francois Delvoye
Pris: 3.926.560 kr. u/moms


Ovni 400

Ovni 400 er det seneste skud på stammen fra det genopstandne franske værft, der må betragtes som pionererne inden for konstruktion af alu-både til langfart. Den nye båd har udvendigt fået et facelift af de store med meget mere volumen og moderne linjer med bred hæk, højt fribord og voluminøs front. Den sejlede markant bedre end sine forgængere og vil med garanti være et sikkert valg af transportmiddel til en af polerne. Om læ var det elegant lykkedes at integrere den ellers så dominerede sværdkiste, som kølen vipper op i. Men herefter var det som om, designerne var løbet tør for tid og ideer. Men, når det er sagt, var der alt, hvad der skal være for at kunne leve om bord i månedsvis. Testet i La Rochelle. 

Længde: 12,90 m
Bredde: 4,35 m
Dybde: 0,98-2,88 m 
Vægt: 13,40 tons
Storsejl: 44 m2
Fok: 41 m2
Motor: Volvo D2-50 hk
Design: Mortain & Mavrikios 
Pris: 2.366.849 kr. u/moms


Garcia Explocat 52

Garcia er mest kendte for deres samarbejde med langturslegende Jimmy Cornel og båden Garcia Exploration 45. Med Garcia Explocat 52 sætter de en særdeles sødygtig idé og båd i søen til Blue Water cruising. Det er en stor og relativ tung båd. Ikke desto mindre sejler den godt, er meget stiv og der er ikke en lyd om læ under sejlads. Det er med andre ord en velbygget båd, hvor håndværket er i orden. Den vil sikkert kunne bringe dig jorden rundt på første klasse for pladsen om bord er tæt på endeløs og håndværket er i top. Båden vi testede var på flere punkter forskelig fra den standard-model, som værftet anbefaler – en anbefaling som vi bifalder. Testet i La Rochelle.

Længde: 16,95 m
Bredde: 8,20 m
Dybde: 1,50 m
Vægt: 18 tons 
Krydsstel 167 m2
Gennaker: 185 m2
Motorer: Volvo Penta 60 hk
Design: Darnet Design
Pris: 10.420.808 kr. u/moms


Performance Cruiser


Dragonfly 40

Dragonfly 40 er det danske bidrag i konkurrence. Det er en særdeles velsejlende båd, der emmer af kvalitet. Cockpitlayoutet inkluderer Dragonfly 40 er det danske bidrag i konkurrence. Det er en særdeles velsejlende båd, der emmer af kvalitet. Cockpitlayoutet inkluderer dobbeltrat og el-spil, som man finder det på mange kølbåde, og om læ giver de 40 fod plads nok i hovedskroget til to adskilte kahytter, salon og pantry. Dermed vil den med stor sandsynlighed appellere til mange kølbådssejlere, der er trætte af moderate hastigheder. Båden blev testet i Kiel, og i god mellemluft nåede den en fart på 15 knob. Jens Quorning fortalte, at båden sammenlignet med andre flerskrogsbåde har sin force i helt tynd luft og i god hård vind, mens den ikke excellerer i mellemluft. Testet i Kiel. 

Længde: 12,4 m
Bredde: 4-8,4 m
Dybde: 0,7-2,2 m 
Vægt: 5,8 tons
Storsejl: 65 m2
Fok: 25 m2
Gennaker: 110 m2
Motor: 40 hk
Design: Jens Quorning og Steen Olsen
Pris: 4.160.002 kr. u/moms


Grand Soleil 44

Grand Soleil 44 er ved første øjekast en typisk Grand Soleil med sine elegante linjer, et sporty design, det flade ruftag og et stort sejlplan. Men i modsætning til søstermodellerne fra performance-linjen er den ikke længere flad, bred og kantet agten til, men næsten rund som på f.eks. en Italia Yachts 11.98. Agter er vandlinjen ekstremt smal på trods af den store bredde på dækniveau. Det er Matteo Polli, der står bag det nye udtryk for Grand Soleil.

Længde: 14,35 m
Bredde: 4,27 m
Dybde: 2,60 m 
Vægt: 9 tons
Storsejl 59/66 m2
Fok: 47/53 m2
Gennaker: 170/195 m2
Motorer: Volvo Penta 50 hk
Design: Matteo Polli
Pris: 2.374.292 kr. u/moms


Corsair 880

Corsair 880 har et aggressivt design med frække Diam 24 inspirerede bølgepiercende stævne på alle tre skrog. Trods en smal vandlinje har hovedskroget den nødvendige volumen til en fornuftigt kahyt. Som på andre foldetrimaraner er selve foldningen et stykke interessant ingeniør-arbejde. Her lægger sideskroget sig ind i rummet under knækspantet, når der foldes vertikalt. Den vejer 1650 kg og folder til 2,5 m og er derfor fuldt ud trailerbar og til forholdsvis almindelige biler. 

Længde: 8,8 m
Bredde: 2,5-6,8 m
Dybde: 0,45-1,6 m
Vægt: 1,6 tons
Krydsstel: 51,5 m2
Motorer: påhæng 15 hk
Design: Corsair Marine
Pris: 747.507 kr. u/moms


BÅD 566

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.