Tekst & Foto Henrik Hansen
Hanse 301 er en meget velsejlende og ikke mindst tryg og pålidelig båd til familie-Hanse 301 er en meget velsejlende og ikke mindst tryg og pålidelig båd til familie-sejlads. Det gælder også i hårdt vejr. Sådan lød konklusionen, da Bådnyt testsejlede Hanse 301 i år 2000, samme år som den danske forhandler af Hanse Yachts, Brdr. Beck A/S Marine, introducerede båden på det danske marked.Testbåden klarede den første tur med bravour, skønt båden fik noget af en ilddåb i særdeles frisk østsydøstlig vind og stejle bølger i Køge Bugt, der ellers er kendt for at tage pippet fra mange sejlere under disse forhold. På grund af bådens relativt smalle linjer, krænger den hurtigt, men lægger sig derefter stabilt på sin krængning. Alligevel bjærgede båden sig fint med to reb i storsejlet.
Den gik fint i de grove søer, styrede sikkert på kursen, og udviste ingen tendens til at skære op i pustene. Rorsmanden skulle ikke bruge kræfter på at styre, og roret havde et solidt greb i vandet. Farten var også udmærket for en 30 fods cruiser, der oprindelig er designet i 1983, for under testen var den konstant over fem knob, og ofte over seks knob på bidevind med den reducerede sejlføring. Højden var op til 40-42 grader fra den sande vind, og det er ganske udmærket til cruising. Den høje krappe sø i den hårde vind og en gamle dønning på testens anden dag i let vind, gav nu heller ikke de bedste betingelser til at pine den sidste højde ud af båden.
De gode krydsegenskaber kommer især af bådens fine, rene linjer under vandet, hvor geometrien ikke forrykkes dramatisk når båden krænger, en fin afbalancering af rig og køl, samt ikke mindst af det store velfungerende ror, der har et solidt greb i vandet. Båden reagerer prompte og præcist på enhver bevægelse af rorpinden, og for motor kan båden snurre rundt på sin egen bådslængde ved seks knob.
Bådens balance er så neutral at den ind i mellem var let læ-gerrig, når rorpinden blev sluppet. Derfor skal man søge at give båden lidt rortryk, når man trimmer rig og sejl.Mens standardprisen i år 2000 var beskedne 369.000 kr, så havde båden i Bådnyts test en del ekstraudstyr som f.eks. en større 150 % rulle-genua på 25 m2, teak i cockpitbunden, blåt skrog, sprayhood og gennemgående sejlpinde i storsejlet. Det gav en nypris på 417.000 kr.