fbpx
images/PLUS/Artikel/565/Digital_soekort/Digitale_seakort.jpg

Tekst & Foto Henrik Hansen

Hanse 301

Pålidelig &Pålidelig & velsejlende

Hanse 301 er et glimrende valg som familiens første båd, fordi den sejler pålideligt og trygt, selvom det blæser op på sejlturen. Den rummer op til seks køjepladser og næsten al den komfort tidens unge tursejlere forventer i de nyeste cruisere.



Hanse 301 er en meget velsejlende og ikke mindst tryg og pålidelig båd til familie-Hanse 301 er en meget velsejlende og ikke mindst tryg og pålidelig båd til familie-sejlads. Det gælder også i hårdt vejr. Sådan lød konklusionen, da Bådnyt testsejlede Hanse 301 i år 2000, samme år som den danske forhandler af Hanse Yachts, Brdr. Beck A/S Marine, introducerede båden på det danske marked.Testbåden klarede den første tur med bravour, skønt båden fik noget af en ilddåb i særdeles frisk østsydøstlig vind og stejle bølger i Køge Bugt, der ellers er kendt for at tage pippet fra mange sejlere under disse forhold. På grund af bådens relativt smalle linjer, krænger den hurtigt, men lægger sig derefter stabilt på sin krængning. Alligevel bjærgede båden sig fint med to reb i storsejlet.

Den gik fint i de grove søer, styrede sikkert på kursen, og udviste ingen tendens til at skære op i pustene. Rorsmanden skulle ikke bruge kræfter på at styre, og roret havde et solidt greb i vandet. Farten var også udmærket for en 30 fods cruiser, der oprindelig er designet i 1983, for under testen var den konstant over fem knob, og ofte over seks knob på bidevind med den reducerede sejlføring. Højden var op til 40-42 grader fra den sande vind, og det er ganske udmærket til cruising. Den høje krappe sø i den hårde vind og en gamle dønning på testens anden dag i let vind, gav nu heller ikke de bedste betingelser til at pine den sidste højde ud af båden. 

De gode krydsegenskaber kommer især af bådens fine, rene linjer under vandet, hvor geometrien ikke forrykkes dramatisk når båden krænger, en fin afbalancering af rig og køl, samt ikke mindst af det store velfungerende ror, der har et solidt greb i vandet.  Båden reagerer prompte og præcist på enhver bevægelse af rorpinden, og for motor kan båden snurre rundt på sin egen bådslængde ved seks knob. 

Bådens balance er så neutral at den ind i mellem var let læ-gerrig, når rorpinden blev sluppet. Derfor skal man søge at give båden lidt rortryk, når man trimmer rig og sejl.Mens standardprisen i år 2000 var beskedne 369.000 kr, så havde båden i Bådnyts test en del ekstraudstyr som f.eks. en større 150 % rulle-genua på 25 m2, teak i cockpitbunden, blåt skrog, sprayhood og gennemgående sejlpinde i storsejlet. Det gav en nypris på 417.000 kr.


Klassisk svenskerrig
Cockpittet er ret langt, med lange kistebænke, hvor man sidder godt og dybt, Under sejlads kan det dog virke lidt trangt i forhold til nu-tidens bredere cruisingbåde, primært på grund af den lange rorpind, der ikke levner meget plads mellem den og løjgangen i vendinger. Det er nok primært et emne, hvis man vil sejle kapsejlads med båden, og hvis man føler, at det er et problem, så kan man med fordel korte lidt af rorpinden, fordi båden ikke kræver kræfter at styre.Fremme i cockpittet har Hanse 301 en smal tofte foran nedgangen til kahytten, som da-tidens både typisk havde.

Agter er der et stort stuverum midtskibs og et mindre om bagbord, hvor gasflasken står let tilgængelig.Hanse 301 har en klassisk 7/8-svenskerrig med bagudvendte salinger, der blev introduceret omkring 1980, så man undgik bagstag til at støtte masten på både med mere lige salinger. Bådens forgænger Aphrodite var med på den bølge, og var en af de første både med selvslående fok. I 1983 var skødeskinner og skødning ikke helt udviklede, men Yachtcentrum Greifswald videreudviklede det selvslående skødesystem, der fungerede helt fint under Bådnyts test.

I let vind kan skødevognen dog rutsje irriterende frem og tilbage på skinnen, men det klares let ved at tøjre den med f.eks. en sejsing.
Stort skråt pantrybord
Om læ er pladsen kompakt og flot udnyttet i Hanse 301, der har en helt traditionel og hygge-lig aptering med lukket forkahyt, salon med klapbord og to køjer, et praktisk og lige tilpas stort toiletrum i glasfiber og mahogni lige ved nedgangen om bagbord, samt en stor åben dobbelt tværskibs agterkøje under cockpittet og styrbord kistebænk. Apteringen er i silkemat mahogni med massive trærammer i alle skabslåger. Ryglænet til salonens to sofakøjer kan slås op, så køjerne bliver væsentligt bredere når man skal sove, og giver mulighed for at stuve sengetøjet pænt af vejen bag ryglænene om dagen.

Disse køjer er dog kun 1,80 meter lange. Pantryet er derimod noget utraditionelt med et stort skråt pantrybord, der giver mere bordplads end et mere almindeligt L-pantry. Her er der halvkardansk ophængt gaskomfur med to blus, vask med koldt trykvand og en pænt stor køleboks med kompressor. Der er skabe og en stor hylde i borde og skabsplads under pantrybordet.  Hanse 301 var som standard udstyret med en Volvo Penta MD 2010 på 10 hk og sejldrev. Trappen kan nemt fjernes, når man vil servicere motoren, og for tilgængelig adgang kan motorkassen let skrues af.
Hanse 301 var født med en selftacker til fokken, der fylder mere end på moderne Hanse-både, men som fungerer helt fint, og især gør det nemt at krydse.


Båd 568

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.