Tekst & foto Henrik Hansen
Jeg indrømmede allerede dengang, at jeg blev lidt forført, da vi i 2005 testsejlede den nye Luffe 40.04 fra 2004, så det var spændende at gå om bord i den nyudviklede version, og se om båden stadig kan forføre her 16 år senere.
Desværre var vinden ganske let, da vi gik for spiler ud af Kolding Fjord i vestenvind, men vi sejlede pæn fart i den letdrevne båd, der allerede her viste at Luffe 40.20 stadig har meget vellykkede gener i skrog og rig fra Luffe 40.04. De to tal .04 og .20 står for konstruktionsåret.
”Josephine” er vakuumstøbt med epoxy. Fra 2012 er alle Luffe 40.04 blevet vakuumstøbt, og køberne har kunne vælge mellem epoxy, vinilester eller mere traditionel glasfiber. Værftsejer Oluf Jørgensen fortæller dog, at næsten alle vælger epoxy, fordi man får et 10-12 % lettere, samt væsentligt stærkere og stivere, skrog for en beskeden merpris på blot 80.000 kr., set til forhold til en samlet pris for båden på minimum 2.500.000 kr.
Den nye Luffe 40.20 har fået et fem centimeter højere fribord, der også giver til-svarende mere ståhøjde om læ. Nu er der 1,92 meter ved pantryet og kortbordet. Samtidig er hovedskottet ved nedgangen ændret, så agterkahytten er forbedret ved at blive 10 centimeter længere, samtidig med at højden i kahytten og over køjen også er forhøjet qua det højere fribord. Ruffet er derimod uændret. Oven bords er de væsentligste ændringer, at man nu kan få dobbelt ratstyring, der giver bedre bevægelighed og fri gennemgang til bådens nye hæk, hvor agterspejlet kan klappes ned som badeplatform. Det er dog standard med rorpind. Mest synligt udefra er det nye integrerede bovspryd til gennaker og Code-sejl.
Bovsprydet fik vi dog ikke prøvet, da vi havde platlæns ud af fjorden og kryds tilbage. Heldigvis var vinden øget en anelse, da vi krydsede tilbage mod Kolding på fladt vand og i springende vind. Her fik vi også nogle gode lange pust, der dog aldrig nåede over 6-7 m/sek. På grund af vindstyrken havde vi valgt at sætte bådens 107 % genua i stedet for bådens selvslående fok. Genuaen skødes helt tæt på ruffet med et barbarhal med ringe til at trække genuaen lidt ind mod bådens center-linje. Vi var fire mand om bord og havde fin plads i det teakbelagt cockpit.
Buler giver jerngreb
Vi havde Henrik Søderlund med på turen og med hans falkeblik på sejlene, så kunne vi koncentrere os om at styre fart i den noget ustabile vind. Luffe 40.20 viste sig at være i så perfekt balance, at vi kunne styre med blot et par fingre på bådens fornemme rat i lamineret træ og et vanligt velfungerende ratsystem fra Jefa. Selve piedestalerne er diskrete med plads til en plotter på hver. Samtidig er Luffe 40.20 en dejlig båd, der kan styres på rorsmandens følelse af farten, krængningen og det meget lette rortryk. Vi lå generelt på omkring 7,3 knob i pustene, og det er virkelig fint for en båd i denne størrelse med komfortabel turaptering og et anker diskret placeret under bovsprydet. Vi kørte højdemæssigt på grænsen i pustene, men behøvede ikke at sende resten af besætning ud på rælingen. Med lidt mere rutine i båden og med en kapsejladsbesætning ude på rælingen, kan man lægge 3-4 tiendedele knob til topfarten. Samtidig havde vi et herligt jerngreb i vandet med et nyt ror, der efter tidens designtrend har fået tre buler på forkanten forneden. Det giver åbenbart et bedre flow over roret, så det bider bedre.
Vi prøvede at sejle gennem et par rumme pust, hvor vi bare holdt kursen med et let greb på rattet. Kun i en særlig kraftig rummer, måtte vi lade båden følge en anelse med op i rummeren, men vi mistede aldrig kontrollen med båden, uanset at vi provokerede den.
Det var en sand fornøjelse at kunne krydse så kontrolleret og nærmest blødt gennem de rumme pust, og kunne sejle mere på følelsen end på ticklers og instrumenter. Det var luksus-sejlads i særklasse. I vendingerne accelererede båden også hurtigt, og gik næsten ikke ned i fart, da vi havde fundet rytmen. Den mere præcise højde til den sande vind var vanskelig at måle, fordi vinden sprang så hurtigt, men efter en del vendinger slog vi, med et kvalificeret gæt, over 75-76 grader. Det er samme højde, som da vi sejlede den første Luffe 40.04.