images/PLUS/Artikel/565/Digital_soekort/Digitale_seakort.jpg

Tekst & foto Henrik Hansen

Luffe 40.20

Forførende luksuriøs sportscruiser

Den nye danske Luffe 40.20 er en spændende opgradering af den succesfulde sportscruiser Luffe 40.04 med endnu mere komfort og nye gode detaljer til kapsejleren. Vi har været en tur på Kolding Fjord med værftsejer Oluf Jørgensens helt personlige ”Josephine”.



Jeg indrømmede allerede dengang, at jeg blev lidt forført, da vi i 2005 testsejlede den nye Luffe 40.04 fra 2004, så det var spændende at gå om bord i den nyudviklede version, og se om båden stadig kan forføre her 16 år senere. 

Desværre var vinden ganske let, da vi gik for spiler ud af Kolding Fjord i vestenvind, men vi sejlede pæn fart i den letdrevne båd, der allerede her viste at Luffe 40.20 stadig har meget vellykkede gener i skrog og rig fra Luffe 40.04. De to tal .04 og .20 står for konstruktionsåret.

”Josephine” er vakuumstøbt med epoxy. Fra 2012 er alle Luffe 40.04 blevet vakuumstøbt, og køberne har kunne vælge mellem epoxy, vinilester eller mere traditionel glasfiber. Værftsejer Oluf Jørgensen fortæller dog, at næsten alle vælger epoxy, fordi man får et 10-12 % lettere, samt væsentligt stærkere og stivere, skrog for en beskeden merpris på blot 80.000 kr., set til forhold til en samlet pris for båden på minimum 2.500.000 kr.  

Den nye Luffe 40.20 har fået et fem centimeter højere fribord, der også giver til-svarende mere ståhøjde om læ. Nu er der 1,92 meter ved pantryet og kortbordet. Samtidig er hovedskottet ved nedgangen ændret, så agterkahytten er forbedret ved at blive 10 centimeter længere, samtidig med at højden i kahytten og over køjen også er forhøjet qua det højere fribord. Ruffet er derimod uændret.  Oven bords er de væsentligste ændringer, at man nu kan få dobbelt ratstyring, der giver bedre bevægelighed og fri gennemgang til bådens nye hæk, hvor agterspejlet kan klappes ned som badeplatform. Det er dog standard med rorpind. Mest synligt udefra er det nye integrerede bovspryd til gennaker og Code-sejl.

Bovsprydet fik vi dog ikke prøvet, da vi havde platlæns ud af fjorden og kryds tilbage. Heldigvis var vinden øget en anelse, da vi krydsede tilbage mod Kolding på fladt vand og i springende vind. Her fik vi også nogle gode lange pust, der dog aldrig nåede over 6-7 m/sek. På grund af vindstyrken havde vi valgt at sætte bådens 107 % genua i stedet for bådens selvslående fok. Genuaen skødes helt tæt på ruffet med et barbarhal med ringe til at trække genuaen lidt ind mod bådens center-linje. Vi var fire mand om bord og havde fin plads i det teakbelagt cockpit.


Buler giver jerngreb
Vi havde Henrik Søderlund med på turen og med hans falkeblik på sejlene, så kunne vi koncentrere os om at styre fart i den noget ustabile vind. Luffe 40.20 viste sig at være i så perfekt balance, at vi kunne styre med blot et par fingre på bådens fornemme rat i lamineret træ og et vanligt velfungerende ratsystem fra Jefa. Selve piedestalerne er diskrete med plads til en plotter på hver.  Samtidig er Luffe 40.20 en dejlig båd, der kan styres på rorsmandens følelse af farten, krængningen og det meget lette rortryk. Vi lå generelt på omkring 7,3 knob i pustene, og det er virkelig fint for en båd i denne størrelse med komfortabel turaptering og et anker diskret placeret under bovsprydet. Vi kørte højdemæssigt på grænsen i pustene, men behøvede ikke at sende resten af besætning ud på rælingen. Med lidt mere rutine i båden og med en kapsejladsbesætning ude på rælingen, kan man lægge 3-4 tiendedele knob til topfarten.  Samtidig havde vi et herligt jerngreb i vandet med et nyt ror, der efter tidens designtrend har fået tre buler på forkanten forneden. Det giver åbenbart et bedre flow over roret, så det bider bedre.

Vi prøvede at sejle gennem et par rumme pust, hvor vi bare holdt kursen med et let greb på rattet. Kun i en særlig kraftig rummer, måtte vi lade båden følge en anelse med op i rummeren, men vi mistede aldrig kontrollen med båden, uanset at vi provokerede den.

Det var en sand fornøjelse at kunne krydse så kontrolleret og nærmest blødt gennem de rumme pust, og kunne sejle mere på følelsen end på ticklers og instrumenter. Det var luksus-sejlads i særklasse. I vendingerne accelererede båden også hurtigt, og gik næsten ikke ned i fart, da vi havde fundet rytmen. Den mere præcise højde til den sande vind var vanskelig at måle, fordi vinden sprang så hurtigt, men efter en del vendinger slog vi, med et kvalificeret gæt, over 75-76 grader. Det er samme højde, som da vi sejlede den første Luffe 40.04.

Squaretop til kapsejlads
Vi må understrege, at ”Josephine” ikke er en standard Luffe 40.20. Dybgangen er 2,25 meter mod standard 2,07 meter og især var båden udstyret med en Seldén kulfibermast, mens det er standard med en Seldén aluminiumsmast. Vi sejlede også med et ca. 4 m2 større storsejl i lamineret dug og med squaretop.  De ekstra kvadratmeter i toppen er primært tænkt til kapsejlads med fuld besætning, men er lidt rigeligt til familiesejlads. Derfor er ideen, at man med dette sejl tager et enkelt reb og lader bådens dobbelte hækstag stå tot under sejladsen, så squaretoppen kan passere under hækstagene. Det er en spændende løsning på dilemmaet med at have meget sejl på under kapsejlads og mere moderat sejlareal til afslappet cruising, og en båd som Luffe 40.20 appellerer netop til begge dele. I version ”Josephine” rummer båden al den luksuriøse komfort man som tursejler kan ønske sig, og den har fart og sejlegenskaber, der inspirerer til kapsejlads.   
Disse mystiske buler på forkanten af roret giver bedre styring og greb i vandet.

Vinge og Douglas 
Dæk og cockpit er så rene og funktionelle som det nok er muligt i en relativt smal båd i denne størrelse. Man mærker tydeligt, at værftsejer og designer Oluf Jørgensen trækker på et langt sejlerliv i den praktiske indretning af båden, såvel om læ som oven bords, og har desuden en evne til også at udforme æstetiske løsninger. Trimgrejet og spillene er placeret, så det er nemt at betjene grejet, og bådens to trinløse Andersen Compact el-spil til storskødet kan betjenes af rorsmanden. Selvom de to rat er trukket helt i borde i cockpittet, kan man stadig komme til at sidde med rattet mellem benene, som vi er nogen, der foretrækker på kryds. 

Teakdækket, teaktofterne og teakdørken i cockpittet er f.eks. fuget med hvid fugemasse og det giver båden en helt anden lethed end den traditionelle sorte fugemasse. Oluf Jørgensens entusiasme som bådebygger fornægter sig heller ikke, så han har givet ”Josephine” et personligt udtryk med utraditionelle træsorter i apteringen som den meget mørke Vinge til skotterne og den lyse, varme Douglas fyr til den øvrige aptering. Skotterne er lakeret mat, mens al Douglas apteringen er højglanslakeret. Det er det mest spændende valg af træsorter vi har set længe, og i vores øjne fungerer det rigtig godt. Især fordi træet er udvalgt og placeret, så der er et levende spil i åretegningerne, som den blanke lak fremhæver.


Køje bag toilettet
Luffe 40.20 er traditionelt indrettet som den oprindelige 40.04, med stort L-pantry om bagbord, salon med to sofakøjer, klapbord og dobbeltkøje for og agter. Salonen er gjort lys med et vindue i fribordet. Det oprindelige lille kortbord op mod skottet til toiletrummet er dog konverteret til et klassisk stort kortbord, fordi mange sejlere i dag også benyttet kortbordet som et hjemmekontor med deres laptop. I ”Josephine” er det er indrettet en ”stikkøje” i styrbord kistebænk, hvor man kommer ind via en stor skydeluge agter i toiletrummet.Det er ekstraudstyr og giver en ekstra køje, ud over bådens øvrige syv køjepladser. Ryglænene i salonens to sofaer kan fjernes, så der bliver to gode køjer. Desuden kan bagbord køje omdannes til en dobbeltkøje.       

Konklusion
Og vi må tilstå, at vi igen følte os forført af båden, for den nye 40.20 føltes endnu bedre end da vi blev betaget af .04’eren, og det er ikke bare et spørgsmål om sejlegenskaber, men båden i sin helhed. Det var Oluf Jørgensens oprindelige intention at skabe en enkel sportslig båd, med rene og æstetiske former, der er enkel og behagelig at håndtere, fordi sejlads ikke bør være anstrengende, men en fornøjelse. 

Det må vi sige også er lykkedes med denne nye version, hvor fornemme sejlegenskaber går fint i hånd med komfort om læ og en æstetik ud over det sædvanlige. Det eneste negative vi kan sige om båden er prisen, men det er prisen man må betale for fint håndværk, hvor der er kælet for detaljen, og som er udstyret med første klasses udstyr.

Ekstraudstyr i ”Josephine”
Skrog og dæk i epoxy, metallic maling på fribordet,Seldén kulfibermast og -parkavenue bom, el-rulleforstag monteret under dæk, spilerstage i kulfiber, North lamineret storsejl, selvslående fok samt genua, North spiler, North Code-sejl, dobbelt ratstyring med rat i lamineret træ, integreret bovspryd, to Andersen Compact El-46 spil, autopilot, plotter på hver ratkonsol, fem instrumenter ved nedgang bl.a. log, lod og vind, VHF AIS, ekstra belysning, 3-bladet foldepropel, bovpropel, el-ankerspil monteret under dæk, teak på dækket, teak på sæder, dørk og karme i cockpittet, badeplatform der klappes ned, cockpitbord i træ, cockpitpresenning, cockpitkaleche, bompresenning, cockpitbruser, aptering i Douglas og Vinge, højglanslakering af aptering, læder i salon, landstrøm med inverter, Ebersprächer D4 bådvarme, køleboks og køleskab, el-toilet, radio med højtalere, trådløs lås.

Specifikationer
Længde overalt: 12,00 m
Længde, vandlinje: 10,80 m
Bredde: 3,40 m
Dybgang: 2,07 m 
Deplacement 6500 kg
Ballast 2400 kg
Storsejl: 40,0 m2
Fok, selvslående: 32,7 m2
Genua 106 %: 40,9 m2
Spiler: 137,5 m2
Gennaker: 105,0 m2
Code 78,0 m2
Motor: Yanmar/Volvo 30 hk
Brændstoftank: 85 l
Vandtank: 160 l
Holdingtank 65 l
Køjer: 4-8 stk.
CE-kategori: A-8
Pris: standard sejlklar* 2.325.000 kr.
Pris: testet båd 4.527.710 kr.
Design: Oluf Jørgensen. 
Værft Og salg: Luffe Yachts, luffe.com*fuldt funktionel sejlklar båd, men uden noget ekstra udstyr.

Båd 568

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.