images/PLUS/Artikel/565/Digital_soekort/Digitale_seakort.jpg

Tekst Morten Brandt Foto Nils Günter//EYotY

Quorning Boats Dragonfly 40:

Dette er en Performance Cruiser

Er det virkelig rigtigt, at den seneste trimaran fra Quorning Boats Dragonfly 40 er indbegrebet af hvad en moderne Performance Cruiser skal kunne og bør indeholde? Vi undersøger.



De grundstoffer som Dragonfly 40 er gjort af deler den med værftets andre både – det hele er bare lidt større her. Det betyder, at den i udfoldet tilstand måler 8,4 m, mens den i foldet tilstand kun måler 4,0 m, hvilket er smallere end moderne kølbåde som f.eks. Pogo 12.50 der er 4,5 m bred eller seneste pletskud fra Bavaria, deres C42, der er 4,29 m bred. Det betyder også, at man kan have en ganske normal pæleplads i havnen. Som en del af bådens passive sikkerhedsudstyr har den klapsværd i hovedskroget og et hængslet ror i en slags kassette på hækken, der ligeledes klapper op.

Begge dele gør det mere sikkert at sejle kystnært, da man ikke smadrer båden, hvis man rører bunden. Op klappet stikker båden 70 cm, når sværdet er nede stikker den 2,2 m. Den kommer i en Touring og en Ultimate version. Forskellen mellem de to er 300.000 kr. og, at masten på Touring er 17 m, mens den på Ultimate er 19 m, hvilket giver et betragteligt større sejlareal. 

Når man påmønstrer, bliver man mindet om at det er en stor båd man skal ud at sejle på. De tre skrog har masser af fribord og volumen, og man fornemmer at det er en stabil og sikker båd. Og man tænker at båden sagtens kunne bringe én sikkert og hurtigt over et ocean eller to. Man sidder højt og beskyttet i cockpittet, armene der forbinder hoved- og sideskrog er buede, hvilket ikke bare ser godt ud, det skaber også mere frihøjde som søerne kan passere under uden berøring under sejlads. teak i cockpitbunden, blåt skrog, sprayhood og gennemgående sejlpinde i storsejlet. Det gav en nypris på 417.000 kr.


Jens Quorning umiddelbart efter kåringen af årets Jens Quorning umiddelbart efter kåringen af årets Performance Cruiser: ”Der er så meget mere i en båd end det folk umiddelbart ser. Der ligger så mange timer, overvejelser og anstrengelser i mange, mange detaljer over alt på en båd som denne.”
Det nye 
Som noget nyt er cockpittet layoutet som man ser der på mange moderne kølbåde med en sektion agter hvorfra der sejles og en sektion fremme for passagerer. Alle liner er skjulte og ført tilbage til konsollerne foran de to rat og de seks el-spil. Herfra kan rorsmanden kontrollere sejl og trim. Samtidig bevares et ok udsyn til forsejlene, især fra positionen i læen ser man tydeligt ticklers. Sidedækket er bredt, og man vil bruge det frem for trampolinerne, når man skal til og fra fordækket. Bådens sideskrog fortsætter tendensen fra de foregående modeller med mere og mere volumen. De er således meget store på DF40 og kan rumme alt fra sejl, over foldecykler til en kajak o.a. 

Dragonfly DNA
Dragonflys signatur er swingwing-systemet. Det imponerende foldesystemet som med tiden har udviklet sig i retning af mekanik i verdensklasse. For modsat det ældre modeller folder DF40 både horisontalt og vertikalt. Det betyder, at sideskrogene folder ind under hoved-skroget, som løftes ca. en halv meter op. Når man folder ud, bidrager tyngdekraften til at sideskrogene nærmest trækker sig selv ud de første meter. Omvendt når man folder ind og hovedskroget skal løftes. Her er der tryk på linerne og det store Andersen 52 el-spil får lov at arbejde. Selve foldeledet er lavet i high grade rustfrit stål. Det er som mange andre af komponenterne om bord speciallavet til denne båd, hvor antallet af brugbare hyldevarer er markant mindre end man finder på den typiske 40 fods kølbåd.   

Skot æder kræfter
Skrogene er bygget håndoplagt som en sandwich af Divinycell, multiaxial glasfiber og polyester. De fire ponton-arme er fremstillet med vakuum-infusion og er efterhærdet ved 60° C.  Båden har to hovedskot. Et for og et agter om er rygraden i hovedskrogets struktur. En struktur der er designet til at modstå de mange forskelligtrettede kræfter, der er i spil på foldetrimaranen. Der kommer et tryk indad fra pontonarmene, og samtidig opstår der træk fra bådens waterstag. Waterstag er wirer, der går diagonalt fra hovedskroget lidt over vandlinjen til dæksniveau på pontonen. Stagene støtter pontonarmene, når der lægges tryk på læ ponton, og kræfterne omsættes til fart. Skottet fremme tager også tryk fra masten, der står på ruftaget.En egetræsbjælke er indlejret i den øverste del af skottet, som bidrager til at disse kræfter optages for at undgå træthedsbrud som et værn mod, at båden skulle komme til at skuffe over tid.
Pantry og salon deles elegant og med enkle midler af træhylden i 32 lag. Der kan sidde seks personer omkring salonbordet, der skjuler klap-sværdet.
Agterkahytten er også separat. Bænken th. er god til af- og påklædning.
Salonen set fra forkahytten gennem hovedskottet. Der er indbyggede skydedøre, når man ønsker privatliv.
Separat forkahyt med god komfort, skabsplads og lysindfald.
Brikkerne samles i Skærbæk
Quorning Boats er i forhold til Dragonfly 40 primært stedet puslespillets mange brikker samles. Skrogene bygges af underleverandører i Danmark, de svejsede mekaniske dele fremstilles i Sverige, de fleste øvrige rustfri ståldele kommer fra danske underleverandører. Kulfibermasterne samles i Skærbæk, hvor fittings, salingshorn mv. monteres i riggerværkstedet, mens de mest komplicerede dele i snedkerarbejdet laves in house i værftets snedkerværksted. 

Overbeviser – også om læ
Om læ består båden af en salon, en for- og en agterkahyt, et pantry samt toilet og bad. Til apteringen er der valgt nordamerikansk elm. Det giver et lysere udtryk og det falmer, ifølge Jens Quorning, ikke. Det L-formede pantry til venstre for lejderen er veludstyret med induktionskomfur, separat ovn, køle/frys, dobbelt håndvask, generøs skabsplads til service mv. Pantryet deles fra salonen med en modernistisk pantryhylde i 24 lag finér, der er placeret tværskibs over de to blus. Den er lavet på værftets eget snedker-værksted. I højre side finder man kortbordet med el-panel øverst og skabsplads under. Salonen har en ståhøjde på 1,9 m og er lys og virker rummelig. Blandt andet på grund af de tre flush-monterede luger i ruftaget og de tre lange vinduer på siderne af ruffet og endelig fordi der er lavet den lille visuelle finte, at årene i træapteringen er vendt, så de ligger vandret, hvilket giver indtryk af mere volumen. Der er relativ god plads, og seks personer kan fint sidde om salonbordet, der også har funktion af sværdkisteskjuler.
Den karakteristiske Dragonfly kulfibermast sikrer en stiv let mast, der ikke vælter den foldede båd, når den ligger fortøjet i havnen.

Mandhul i hovedskot
Fra salonen kommer man ind i forkahytten gennem en oval udskæring i hovedskottet. Man kan opnå privatliv ved hjælp af skydedørene, der er integreret i hovedskottet. I forkahytten er der skrogvinduer i begge sider og en luge, der åbner til fordækket, hvor den er monteret flush. Der er en fin køje, hvor to voksne vil sove godt. Agter finder man i styrbord side toilet og bad, hvor der også er kælet for detaljerne så f.eks. håndvasken i Corian har fået et designet look. I bagbord er der en agterkahyt, hvor køjen går ind under cockpittet. Som kompensation for den manglende ståhøjde her, finder man en bænk, der bruges til af- og påklædning.

Der god skabs- og hyldeplads og en enkelt luge, der åbner ud af fribordet mod pontonen, og kan sikre ventilation, i havn og i stille vejr når søen tillader det.  Endelig har båden et helt adskilt maskin- og teknikrum. Her finder man udover Yanmar motoren også autopilot og batteribank. Der er rigtig god plads, og det vil være her ekstra udstyr til langturssejlads så som watermaker og generator placeres. 

Kraftfuld udseende
På afstand er man klar over, at her ligger en båd, der kan håndtere og omsætte naturens kræfter til nydelse og fart. Det er den markante kulfibermast, der sender dette signal. Masten er et kulfiberrør, støttet af en form for kompliceret diamant afstivning, der består af to sektioner, der hver består af to robuste salingshorn og to strutter i kulfiber, og som igen er forbundet med hinanden via tre horisontale kulfiber stænger. Alle fittings er i rustfrit stål. Fire wirer mellem de to sektioner gemt under hvide plastcovere er monteret ved fokkegodset øverst og på mastefoden i rustfrit stål. ”Fordi vores både folder, har det aldrig været aktuelt med drejemaster med vinge-profil bortset fra Dragonfly 25.

Det vil simpelthen gøre det for usikkert at have båden liggende i havnen foldet i stormvejr, da risikoen for, at den ville vælte om på siden, er for stor,” fortæller Jens Quorning. Og når man kommer nærmere, bliver man ikke skuffet, for det er en stor og sikker båd man stiger om bord på. På vej ud af havnen er man i kontrol. Bov-propellen klarer de tætte manøvrer, og når man først er i bevægelse styrer den foldede trimaran bedre end alle kølbåde med dobbelt-ror og på niveau med en velbalanceret kølbåd med enkeltror. 

Sideskrogene springer som lovet ud, da vi løsner indhalerlinerne. Og resten klarer det dejligt store elektriske Andersen 52 spil på ganske kort tid og i samme bevægelse bliver trampolinerne spændt ud så de sidder perfekt, stramt uden en fold – noget der ikke er en selvfølge på andre foldetrimaraner.

Foldesystemet, der er Dragonflys signatur, er over årene blevet mere komplekst og mere solidt.

Svær at holde tilbage
Storsejlet røg op, og båden begynder at røre på sig med det samme. Båden var tidligere blevet testet af European Yacht of the Year kollegerne i Kiel i helt let luft og i mellemluft op til 6-7 m/sek. Da vi var på vandet, var det i 6 -11 m/sek., og her stod det med det samme klart, at båden ville blive svær at holde tilbage. Vi havde en overlappende genua på fra Elvstrøm. Den var effektiv og genererede et godt bundtræk sammen med det enorme storsejl naturligvis. Det må være en klar anbefaling herfra at gå med dette setup og lade muligheden en selvslående fok ligge – det fungerer ikke godt i let vind. Vi startede på kryds og en række vendinger. Faldt af, satte gennaker bommede nogle gange. Inden vi gjorde det hele igen nogle gange. Der er store kræfter på spil, når man jerner storsejlet hjem på kryds. Og der er ligeledes masser af load på gennakeren, når det går af sted ned ad bakken. Men det interessante er, at trods hastigheder i den stødende vind på Kolding Fjord på 9,5-10,8 på kryds og 13 til 19,8 knob med slæk på, så foregik det i fuld kontrol, og med en sejlglæde man normalt kun finder på meget mindre og meget lettere både. Stor ros til Jefa, der vanen tro har leveret et rorsystem, hvor rorsmanden selv i en dobbeltrat-konfiguration kommer i direkte kontakt med vind og vand, og hvor man modtager masser af feedback. Også ros til Steen Olsen og Jens Quorning for at få så meget performance og ukompliceret sejlglæde ind i den relativt tunge båd.

På Plussiden 

  • Sejler som en drøm fra 7 m/sek.
  • Kæmpe stuverum i pontoner 
  • Innovativt håndværk i topklasse og god ergonomi

På minussiden

  • Dyr dame 
  • Forvent en del vedligeholdelse 
  • Tung i let luft

Orker en aftentur
Så mens rorsmanden tager sig af styring og trim af båden, kan resten af besætningen eller passagererne hyggesnakke, mens det går af sted med 15+ knob udramatisk og i fuld kontrol med kaffe, øl eller vand på cockpitbordet. Og bemærk, at alle sidder godt. Skulle nogen blandt besætningen have lyst til at give en hånd med, så er ergonomien også god i manøvrerne for besætningen. Dog kan der være optræk til trængsel ved stationerne mellem de tre spil og 12 spilaflastere pr. side. Alle liner fra masten, fra foldemekanikken og fra forsejlene er ført skjult, så se ikke ligger på dæk eller trampoliner. Alt det tunge arbejde er elimimeret med el-spillene og alle forsejl kører på ruller fra Facnor.

Det betyder samlet set, at man orker at tage båden ud på en hurtig eftermiddagstur, hvis vinden skulle byde op til leg, eller hvis man blot har lyst til at sejle på picnic. Som på de øvrige både fra Skærbæk-værftet så kan ror og sværd vippe op, hvis med ved et uheld rammer bunden, eller hvis man ønsker at kan sejle væk fra alfarvej og ind på meget lavt vand for at droppe det elektriskstyrede stævnanker og svaje af. Men båden byder også op til meget mere. Man får lyst til længere ture som f.eks. op langs den norske vestkyst, eller en tur til Skotland, Helsingfors eller endnu længere.

Specifikationer

Længde overalt hovedskrog: 12,40 m 
Længde vandlinje hovedskrog: 11,60 m 
Foldet længde: 14,17 m 
Bovspryd: 0,75 m 
Bredde udfoldet/foldet: 8,40/4,00 m
Dybgang: 0,70/2,20 m 
Mastehøjde 17/19 m 
Vægt: 5800 kg 
Maks. last: 1800 kg
Storsejl: 65/75 m² 
Genua: 33/38 m² 
Code 0: 65/80 m² 
Asymmetrisk spiler: 110/140 m²
Motor Yanmar: 40 hk
Brændstoftank: 150 l 
Vandtank: 220 l H
Holdingtank: 75 l
Testbåd pris: 7.000.000 kr.
Standardpris Touring: 5.891.673 kr.
Standardpris Ultimate: 6.165.705 kr.
Værft: Quorning Boats
Design: Jens Quorning and Steen Olsen dragonfly.dk

Konklusion
De kommende ejere skal have luft i økonomien, da prisen på testbåden lyder på svimlende syv millioner kroner. Samtidig skal de være indstillet på at pladsen om læ er mindre end på en kølbåd på samme længde. Omvendt hvis behovet for at tage gæster med på eftermiddagsturen er på seks eller færre personer, og hvis du kan se dig selv sejle sommertur, hvor I er to til fire voksne om bord og måske et par børn, så har du rigeligt med plads og komfort – og så er du meget bedre underholdt end på en hvilken som helst kølbåd i Performance Cruiser-kategorien. Drangonfly 40 er med andre ord det bedste Quorning Boats har skabt til dato. Den leverer på alle niveauer og rammer målet rent – båden er definitionen på en Performance Cruiser anno 2021. Man kan tage den en smuttur, eller man kan tage den på langtur. Det vil levere lige meget, hvad du beder den om, og med det moderne cockpit-layout vil den have stor tiltrækningskraft på de mange nu-værende kølbådssejlere, som keder sig, som savner sejlglæden, den lang aktionsradius og de to-cifrede tal på loggen.


Båd 568

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.