fbpx

Tekst & Foto Henrik Hansen

Både for enhver: Delphia 33

Ideel cruiser med nordisk præg

Den polske Delphia 33 fra 2007 er en vellykket og meget rummelig cruiser med godt håndværk i en nordisk stil med masser af mahogni i apteringen. Delphia 33 fra 2007 til 2011 er typisk prissat mellem 400.000 og knap 600.000 kr.


Sejlklar til sommertur. Vi fandt Delphia 33 ”Donna Due” fra 2009 til salg for 539.000 kr. til salg hos Tempo Bådsalg på Ishøj Havn, hvor den lå klar til den første sejltur med en ny ejer.

”Donna Due” er en ualmindelig velholdt båd med blot en ejer. Båden lå også helt rengjort og klar til sommertur. Den skulle blot læsses med tøj, proviant og hvad man ellers vil have med på en sejltur. Det var også dejligt at komme ned i en brugt båd, hvor der ikke var den mindste lugt af toilet. Bortset fra nogle mærker i læderet på bådens store stålrat og at man kan se, at teakdørken i cockpittet, teaken på cockpitbænkene og de udenbords teaklister har været ude i sol og regn, så fremstod ”Donna Due” som en helt ny båd.

Der er virkelig passet godt på denne båd.Volvo Penta motoren og motorrummet var så rent og pænt, at den kunne være installeret her i foråret. ”Donna Due” har stadig de originale hynder, og de var stadig pæne og i god stand. Det var også opmuntrende at se, at man kan sejle med en båd i 11 år, uden at efterlade slid- eller slagmærker på de massive kanter i apteringen.

Delphia 33 har en fin høj 7/8’s rig med to bagudvendte salinger.

”Tursejlere vil have stor gavn af Delphia 33’s gode og meget pålidelige sejlegenskaber. Båden er meget let at styre med en god balance på roret”. Sådan skrev BÅD, da vi i det tidlige forår i 2007 testsejlede den spritnye 33’er som det første skandinaviske bådmagasin.

Delphia 33 opgives mange steder til at være designet i 2008, men vi sejlede den altså året før. Dengang var båden som standard med rorpind, mens testbåden var ekstraudstyret med et veltrimmet ratsystem fra danske Jefa, hvor vi kunne styre båden med blot to fingre på rattet. Det var det samme ratsystem, der er monteret i den aktuelle ”Donna Due”, som vi viser her i artiklen. I en stabil mellemluft på 5-6 m/sek. viste Delphiaen især god fart i halvvindsområdet, med op til syv knob.

På bidevind viste GPS’en en udmærket topfart på 5,3 knob, og båden accelererede lystigt og letdrevet med op til 5,9 knob, blot vi faldt 15 grader til en foran-for-tværs kurs. Båden viste, at den bestemt ikke er en højde-springer. Det lykkedes os ikke at slå under 95 grader, og det understreger, at Delphia 33 er en dedikeret cruiser, hvor krydsegenskaberne ikke er de vigtigste. Til gengæld sejler den hurtigt med lidt slæk på skødet til genuaen, der trimmes udenom vantene. Og med hånden på hjertet, så er optimal højde næppe det, der vægtes højest for de fleste tursejlende familier i både med genua. Det er først og fremmest lettere at styre god krydsfart med en anelse lavere højde, der i praksis er mere tilgivende overfor om man styrer optimalt. Desuden starter de fleste tursejlere motoren i modvind, men de snyder derved også sig selv for sejlglæden ved at krydse.



Delphia Yacht
Det polske Delphia Yacht blev grundlagt i 1990 og vækstede sig til at blive Polens største værft, der i dag har produceret 25.000 sejl- og motorbåde. I 2018 blev 80 % af værftet overtaget af franske Beneteau, og producerer nu primært både for Beneteau samt de to motorbådsbrands Escape 1150 og Bluescape 1200. Delphia sejlbåde skal derfor fremover findes på brugtmarkedet.

Cockpittet
Cockpittet er bredt og lidt utraditionelt med lange og let buede kistebænke i hele cockpittets længde. Kistebænkene er brede med siddevenlige karme. Der er taget særlige hensyn til rattet, der er har en diameter på 90 cm, men det er alligevel rimelig nemt at komme forbi. Samtidig er rattet lige tilpas stort nok til, at man kan sidde oppe på cockpitkarmen og nå ratkransen. Det er også nemt at holde orden i tovværk, der er kvejlet op, med små smarte holdere på skottet. Bådens genuaspil er anbragt fornuftigt på cockpitkarmene, så de er lige lette at betjene for både gaster og rorsmand. Der er en dyb kistebænk om bagbord og en lav kistebænk over dobbeltkøjen om styrbord. Dækket er rimelig rent for grej, og der er nogle næsten geniale profiler indstøbt i ruffet ved masten, så man kan stå bedre fast, hvis man mod forventning skal op til masten under sejlads. Husk i så fald også livlinen. Agter har Delphia 33 en smal badeplatform med trin ned og badestige.  

Godt håndværk
Om læ er Delphia 33 hyggelig og funktionel med en rummelig salon og en næsten nordisk aptering i mahogni. Under testen i 2007 var vi overraskede over det fine håndværk. Hele vejen igennem virkede apteringen godt og gedigent bygget. Delphiaen bestod også vores føletest med glans, hvor vi med lukkede øjne føler hen over samlinger i f.eks. dørkarme med fingerspidserne, og kan mærke selv bittesmå mispasninger. Det er sjældent, at både i denne prisklasse består føletesten så godt som denne båd. Under og bag sofaernes hynder fandt vi også en fin lille detalje, som vi normalt savner i serieproducere både. Udskæringerne og de tilhørende løse luger til kahytternes stuverum var ikke alene pænt skåret ud, men kanterne var slebet grundigt og lakerede. En detalje der klart viser, at der var kælet mere for apteringen end normalt i dette prisleje.

Kort klap giver nem adgang
Salonen er rummelig og næsten helt traditionel med en stor L-sofa om bagbord, kortbord agten for sofaen, og adskiller sig kun fra gængse cruisingbåde ved at have en kort sofa til to om styrbord. Til gengæld er der blevet plads til et lille bord med skab op mod skottet, og plads til et stort pantry mellem sofaen og skottet ved ned-gangen. Der er agterkahyt med dobbeltkøje om styrbord agten for pantryet og toiletrum agten for kortbordet. Masten går gennem ruffet og står på bundrammen. Agten for masten er der et stort salonbord med klapper. Her er der plads til ca. seks personer rundt om bordet. Bordklappen om styrbord er kortet lidt af, så man nemt kan komme mellem klappen og det lille skot mellem sofaen og pantryet. Bådens pantry er en unik kombination af et langskibs pantry og et L-formet pantry. Det giver mere bordplads og plads til en stor dobbeltvask, uden at det fylder for meget på tværs ud i salonen.

Der er halvkardansk ophængt komfur med to blus og ovn, samt stor køleboks, opbevaringsrum og skuffer under den store pantrys bordplade. I et stuverum over komfuret er der slingregrej til tallerkener, så de står stabilt under sejlads. Kortbordet er helt klassisk med en penne-bakke elegant fræset ud i massivt træ med låg, som en fin lille detalje. Bådens el­tavle er placeret her med automatsikringer, afbrydere, voltmeter til laderen samt tankmålere til vand og diesel. Bag eltavlen er elinstallationen pænt og overskueligt udført. Der er plads til en kortplotter i hjørnet over kortbordet.

Cockpittelt & andenæb
”Donna Due” er udrustet med et dejligt stort cockpittelt med ståhøjde og store udsigtsvenlige ruder. Teltet er i fin stand og fordobler opholdsarealet i havn, når man har en dag med regnvejr eller bare meget omskifteligt vejr. Der er nemt at komme til og fra borde, med det lange andenæb, alias stævnplatform eller bovspryd, som sælger har monteret. Den kan også benyttes til at sætte en cruising-venlig gennaker fra.    

Prismæssigt ligger ”Donna Due” i den høje ende, men det er også en veludstyret båd til cruising med blandt andet en Seldén rulle-mast. Elektronikken er ikke af nyeste dato, men ”Donna Due” har alt, hvad man har brug for på den front. Der var også rigeligt med hynder til cockpittet. Desuden skal man tage bådens gode stand i betragtning.      

Alt i alt vurderer vi at ”Donna Due” er er en godt køb til en fornuftig pris, fordi det er en båd, som man bare kan hoppe om bord på og sejle langt væk, uden at tænke på ting, der lige burde være fikset inden.


Nøgternt toiletrum
Forkahytten og agterkahytten har begge gode lange dobbeltkøjer, og begge kahytter har ståhøjde lige inden for dørene, så man kan stå fornuftigt og klæde sig om. Toiletrummet er nøgternt og funktionelt støbt i glasfiber med glatte hvide flader, der er nemme at rengøre. Til gengæld er der ingen træ til at hygge i rummet, der også fungerer som brusekabine. Toilettet er optimalt placeret i langskibs retning med fin støtte til siderne Over toilettet er der en lille bøjlestang, hvor man kan lade sit våde sejlertøj dryppe af. Det er også nemt at komme til de fleste serviceopgaver på motoren, ved blot med et snuptag at fjerne den øverste del af trappen. 

Alt i alt er Delphia 33 et fornuftigt valg til familien, der vil nyde afslappet sejlads på weekend- og sommerture. Det er ikke en kapsejler, men en ægte cruiser der er nem og uproblematisk at sejle med alle fald og trimliner ført tilbage til det store enkle og siddevenlige cockpit. Kvaliteten er i orden og båden mangler intet af den komfort, som andre, og oftest dyrere, cruisingbåde tilbyder.

Udstyr i ”Donna Due”
Rullestorsejl med lodrette sejlpinde, rulle-genua, spilerstage, større spil på ruffet, ratstyring, kortplotter, GPS, radar, autopilot, log, ekkolod, vindinstrument, VHF, radio. 230 volt landstrøm, lader, kombineret bovspryd og landgang, stævnstige, sprayhood, cockpittelt med fuld ståhøjde, cockpitbord i teak, teak på dørk og bænke i cockpit, bruser med koldt og varmt vand på badeplatformen, bådvarme, køleboks og varmt vand.


Specifikationer

Længde, vandlinje 9,35 m
Bredde 3,47 m
Dybgang 1,80 m
Deplacement 4880 kg
Kølvægt 1415 kg
Sejlareal 50,3 m2
Motor Volvo Penta 28 hk
Brændstoftank 100 l
Vandtank 200 l
Holdingtank 45 l
Køjer 4-6 stk.
Konstruktionsår 2006
Byggeperiode 2007
Design Andrzej Skrzat, PolenVærft Delphia Yachts, Polen
Antal byggede både 173 stk.
Nypris standard i 2007 743.223 kr.
*Nypris båd testet i 2007 832.302 kr.*Med rorpind


BÅD 570

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.