Tekst Morten Brandt Foto Andreas Lindlahr//EYotY

Saffier SE 27

Bedste dagsejler til dato

Der var stor skuffelse hos hollandske Saffier Yachts, da de ikke vandt European Yacht of the Year konkurrencen i 2019 med deres største båd SE 37. Det var de små detaljer og den samlede vægt, som dengang stod i vejen for sejren. Det skulle der laves om på med den mindste båd i SE-serien Saffier SE 27. Vi ser hvordan det lykkedes.


Lad os bryde nyheden med det samme – Saffier SE 27 er den mest raffinerede Saffier, som det hollandske værft har bygget til dato. Spørgsmålet er hvordan kan det være? For båden er fortsat bygget i Holland, skrog og dækmaterialet er fortsat glasfiber, og designkonceptet er som det plejer. Selv om det hele er set før i næsten den samme konfiguration, så er det bare som om det denne gang er lykkedes at placere det hele helt rigtigt – og selvom det måske lyder som en selvfølge, er det faktisk lidt af en præstation.  

Fra mast til køl
Mast og bom er i aluminium og fra Selden. Vanter, padeyes og øvrige fittings er i rustfrit stål. Fokken er en 110 % selvslående, og storsejlet har en bred flynder og et hækstag med pisk i mastetoppen så sejlets kappe kan passere i vendinger og bomninger. Bovsprydet er en integreret del af dækket, og som resten af båden er materialet glasfiber. Dækket og skroget er en sandwichkonstruktion med 15 mm hårdt skum som kerne. Der er en enkel luge placeret foran skinnen til den selvslående fok.

Cockpittet er rummeligt. Værftet mener der er plads til otte personer – reelt er der plads til seks, men det er også flot for en båd på 27 fod. Der er to Harken Radial Rewind spil pr. side som gør det muligt at hale og slække ved at trykke på en knap, uden at skulle have tovværket af spillet.  Storsejlet er sat op med den såkaldte tyskerskødning, hvor skødet er ført under dæk ud til det ene spil i begge sider. Løjgangen er smart placeret ude af cockpittet og dermed bag rorsmanden. Trim af løjgangsvognen foregår manuelt. Der er et lille sprayhood foran nedgangen til bådens relativt ydmyge indre, hvor man finder to køjer a 55 cm bredde og 220 cm længde og en forkøje med en maksimal bredde på 155 cm.

Derudover er der et toilet under forkøjen og en køleboks under nedgangen. Bådens 1,65 m dybe køl sidder fast med fire kølbolte. Skaftet er i stål, og torpedoen på 750 kg er i bly. Kølkassen er forstærket og bygget i 22 mm roving, som er en særlig tætvævet og dermed stærkere glas-fibermåtte. Rorsystemet er lavet af danske Jefa. Motoren er en Torquedo 4 kW med sejldrev. Båden kan fås i en lavvandsmodel, der stikker 1,15 m og som har dobbelt ror. Den samlede vægt er 1900 kg mens bredden er 2,6 m.
Båden har stor stabilitet, og som det fremgår løber de fleste liner i kanaler under dækket. Den er helt neutral på roret, og det er lidt af en smagssag om man synes det er perfekt, eller man foretrækker en smule luvgerrighed.

Sådan sejler den 
Båden går godt både på kryds og med slæk på skøderne. Det er en båd med masser af power, hvilket den 12 m høje alu-mast er udgangspunkt for. Storsejlet er på 24 m2, hvilket sikrer, at der er bundtræk også selvom den lille selvslående fok ikke er meget bevendt i let vind. Vi havde god vind, da vi testede i La Rochelle op til cirka 10 m/sek. På kryds holdt vi 6,4 knob og gik 35 grader til vinden. På halvvind/agtenfortværs nåede vi op på 14,4 knob fuldplanende ned af en bølge med den 66 m2 store gennaker sat. Både på kryds og læns er båden en fornøjelse at styre. Dog er den 100 % neutral på balanceroret, hvilket især på kryds kan gøre det vanskeligt at mærke vindspringene. Ratstyringen var helt utrolig præcis og kontant og ned ad bølgerne var båden sammenlignelig i styringen som en jolle. Som nævnt sidder liner og hal, hvor man har brug for dem. Skøder og fald og øvrige liner fra masten er ført under dæk og kommer ud så de kan betjenes fra et af de to spil pr. side. Spillende, der som nævnt både kan hale og slække elektronisk med et tryk på en knap er superfunktionelle, og man vænner sig hurtigt til at bruge dem. 

Konceptet med agterdækket som solseng og badeplatform bliver delvist saboteret af løjgangen, der næsten går fra borde til borde. Det kræver således en erfaren gast på bagperronen, hvis man skal være sikker på at undgå uheld i vendinger og bomninger, når skødevognen kommer forbi. Fok og Code 0 er rulleforsejl, mens gennakeren håndteres manuelt fra en position fremme ved sprayhooden hvor sejlets tack-line også har sin plads. Der er ikke en pose til gennakeren.

Under vores test røg gennakeren ned på dørken om læ. Før det lod sig gøre skulle et tykt plexiglas stikskot fjernes. Der var ikke noget sted at placere dette, så en af gasterne holdt skottet i nedtagninger og sæt. Det var en af få detaljer, der virkede ugennemtænkt. Som altid når man tester med erfarne bådebyggere og sejlere skal man holde et vågent øje med, hvad de foretager sig som får båden til at blive den bedste version af sig selv. Det blev bl.a. bemærket, at der blev slækket meget på skøderne og i meget god tid forud for manøvrerne, så bådebyggeren var helt sikker på, at båden ikke skar op og kom til at fremstå som over-poweret. Men ok – Saffier SE 27 er alligevel nok ikke en båd, der henvender sig til førstegangskøbere, men snarere til den garvede sejler, der værdsætter kvalitetssejltid i form af en eftermiddags-/aftentur på sundet eller fjorden. 

Den er lidt af en raket med slæk på skøderne. Vi sejlede 14,4 knob. Selve bjærgning af gennakeren foregår gennem nedgangslugen.

Der er ikke meget om læ, men sådan er det jo med konceptet “dagsejler”. Køleboks er der dog blevet plads til.

Et primitivt indre
Om læ er båden målt med 2021 målestok sjældent primitiv – det er prisen for at kunne holde vægten i ave under to tons. Omvendt er det, der trods alt findes om læ lækkert lavet, og der er det meste af det man har brug for på en dagsejler. Nemlig en køleboks, et toilet og nogle bænke hvis man skulle få lyst til at overnatte. Man savner dog en lille vask og en form for rindende vand. Værftet kunne med fordel også have lavet en lille primitiv kogeanordning f.eks. ved at montere et Jetboil-blus eller lignende. Det skal endelig bemærkes, at siddehøjden på toilettet kræver, at man må bøje nakken, i hvert fald hvis man måler 182 cm som undertegnede.

Harken Rewind spillene gør at trim af fokke- og storsejlskøder kører 100 % via trykknapper.



Konklusionen  
Saffier Yachts har bygget en båd med færre kompromisser end man ofte ser. Fokus er lagt på at være velsejlende, hvilket er lykkedes til fulde – det er en fornøjelse at styre båden under sejl, men også ind og ud af havnen med den kraftfulde el-motor der gør den nem at manøvrere med det store ror bag propellen. Nøglen til den gode performance starter og slutter ved, at bådens vægt er relativ lav. Derudover kommer der massevis af rigtige valg og godt håndværk. En detalje der undrer, er at båden måler 2,6 m i bredden, hvilket i teorien gør det ulovligt at traile den uden specialtilladelse. Testbåden koster 1.003.750 kr., og for de penge får man meget sejlglæde, masser af komfort i cockpittet, mulighed for overnatning og vigtigst af det hele ufortyndet sejlglæde.

Tillykke til Saffier Yachts med deres bedste båd til dato og med titlen som European Yacht of the Year 2021 i kategorien Special Yacht. Indtil nu er der 125, der har købt og dermed kvitteret for bådens kvaliteter. Bestiller du i dag kan du få den leveret over sommeren 2022.


BÅD 570

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.