Tekst Henrik Hansen Foto Henrik Hansen

På vandet med X56

Drømmebåd med sejlglæde

Den 56 fods performance cruiser X56 er X-Yachts nye flagskib og den nyeste i værftets roste Pure-X serie af luksuscruisere. Vi har været en herlig tur på Kattegat i mellemluft med nyheden, hvor vi oplevede en god og X-agtig føling med den store båd. 


Det er altid med store forventninger, når vi går på vandet med en ny båd fra X-Yachts. Især når det som denne gang var værftets nye flagskib og nyeste luksus performance cruiser på hele 56 fod. Allerede da vi så båden med hækken mod molen, så kunne vi hurtigt konstatere, at X56 skriver sig ind i tidens topmoderne cruisere med største bredde ført helt ud agter, og dermed giver suveræn rummelighed i agterkahytterne.

Mens det i næsten et årti har været en pladsskabende gimmick i nye cruisere, med en skarp chine som f.eks de vilde Volvo Ocean Race båd, så er X56 mere tro mod X-Yachts designtraditioner. Her er der kun en let og blødt afrundet chine. Helt agter er det blevet plads til en garage med åbning i hækken til en gummibåd, der snildt kan løftes ud i vandet og op igen med en speciel løftearm.

Vi sejlede en privatejet X56 i farvandet omkring Gilleleje og over mod svenskekysten i en jævn mellemluft, der hen mod turens slutning øgede til omkring 8 m/sek. Vi var seks voksne om bord, der fordelte sig i båden som på afslappet tursejlads. Søen var yderst moderat for en stor båd på 56 fod.

Båden var topudrustet med komfortudstyr og racinggrej som f.eks Axxon carbonmast med tre salinger, carbon rullebom fra Furlerboom og specielle støbte 4T Forte sejl fra One Sails. Ejeren opgav bådens vægt til 21.000 kg  

Kulmastens højde over vandet var dog reduceret med 1,35 meter til 25.50 meter uden grej i toppen, fordi ejeren gerne vil kunne sejle f.eks Sjælland Rundt og cruise rundt rundt i farvandene syd for Sjælland. One Sails har kompenseret for noget af det tabte sejlareal med lidt større flynder og mere kappe i toppen af sejlet.

Mastehøjden over vandet er 26,05 meter uden grej på standardmasten i aluminium, mens den tilsvarende er 26,85 meter på dem kulfibermast, der tilbydes som ekstraudstyr. En kulmast er lettere og derfor kan båden bære mere sejl indenfor samme balance, og samtidig går køberne typisk også mere op i performance, når de vælger kulmast frem for aluminiumsmast.  

Vi kunne føle båden på kryds

En tung cruisingbåd på 56 fod med masser af komfortudstyr og hydraulisk styring føles oftest ”død” for sejlere, der kan lide at styre på fingerspids-fornemmelse, men vi kunne faktisk mærke båden og balancen med det fintunede, dobbelte ratsystem fra Jefa Steering og bådens to ror. Endda så godt at vi, hvis vi havde haft lidt længere sejltid om bord, ville være i stand til at styre båden ganske fornuftigt på kryds alene på følelsen.

Derfor var båden langt mere X-agtig sjov at sejle end vi forventede af en så stor båd. Trods den hydraliske styring, så havde testbåden generelt en anelse mere rortryk end sædvanligt, men ikke mere på kryds i mellemluft, end vi kunne styre med et let greb om rattet. Det var desuden en fornøjelse, at vi tydeligt kunne mærke, hvordan fintrimning af bådens 106% genua, storsejlet og løjgangen påvirkede balancen på roret. Man vil dog sandsynligvis skulle have et fastere greb om rattet i friskere vind på skæring.

Når man stagvender med en stor tung båd på over 50 fod med moderne kort køl, så skal man især passe på ikke at give for meget ror, når båden er gennem vindøjet. Enertien i en stor tung båd får den nemlig let til at overstyre i vendingen, båden kommer ud på en alt for dyb kurs på den nye halse. Det mærkede vi også en klar snert af med X56, men slet på samme måde som med andre tunge cruisingbåde i samme størrelse som vi har sejlet.

Avanceret bygget med epoxy

X56eren føles i det hele taget lettere og langt mere levende end andre cruisingbåde med samme vandlinjelængde, der oftest er over 4.000 kg tungere i tom tilstand. Vi accelerede også mere livligt og mærkbart i pustene end vi normalt oplever med store komfortable. Det skyldes både gode linjer under vandet og ikke mindst at X56 er avanceret bygget med vacuumstøbning i epoxy med varme, der giver et langt lettere og mere stift skrog.   

Bådens fartpotentiale kan tydeligt ses i boksen med bådens VPP. Da vinden under turen friskede til 6 m/sek gik vi støt 8 knob på kryds. Det er lidt mere end bådens VPP angiver, men til gengæld gik vi 1-2 grader lavere. Genuaen kan trækkes mere ind mod bådens centerlinje med et hal på skødet, men det benyttede vi ikke.

Da vinden øgede lidt og vi faldt af til omkring 75-77 grader fra den sande vind, så blev farten forøget helt op til 10,5 knob og det overgår klart bådens VPP, der er bådens computerberegnede polar. Disse målinger blev foretaget med bådens instrumenter og uden korrektion for strøm.

Båden har som standard en Yanmar dieselmotor på intet mindre end 110 hk, så der er altid rigelig kraft til at sejle op mod råt vejr for motor. Vi registerede en topfart på over 10 knob. 

Trimmes med trykknapper

Cockpittet er stort og helt enkelt med god plads til gæster og mandskab, der nemt kan bevæge sig omkring. Testbåden havde gode faste hynder til begge kistebænke. Desuden har X56 en fin to-personers sofa helt ude agter, hvor man kan anbringe en redningsflåde under sædet. Her kan rorsmanden også sidde og slappe af, når han eller hun slår autopiloten til. Den højt udviklede B&G autopilot sejler mindst lige så godt som en god rorsmand.

De store sejl på X56 kræver gode kræfter at håndtere så fald, skøder og trimliner håndteres over to store Andersen 72 elektriske spil på hver karm. Det er fuldt tilstrækkeligt til cruising, men til kapsejlads vil det sandsynligvis være en fordel med et ekstra spil på hver karm. Båden har selvfølgelig X-Yachts typiske enkle  tyskerskødning over en enkelt blok på løjgangen, der er forsænket i dørken. Der er fine stuverum til overskydende tovværk for enden af hver kistebænk.  

Desuden er furlerne til genua og fok, inderstaget og de flyvende forsejl på rulle og elektriske og kan  betjenes fra instrumentbordet på ratkonsollerne. Furleren til Code 0 og gennaker er smart indbygget i bovsprydet.

Der er også plads til et elektronisk gas/gear håndtag, en stor B&G kortplotter, kontrolenhed til bådens hæk- og stævntruster og autopiloten på hvert af de to instrumentborde. De to rat er særlige 40 års jubilæumsrat med krans af lakeret teak.

Bådens dæk og ruf er helt rent for grej og har flush-monterede luger. Alle fald og trimliner er ført under ruffet og kommer ud til et batteri af spilaflastere og især jammere på hver cockpitkarm, lige foran det forreste Andersen spil.

Der er Fleksiteek på cockpitdørken, dækket og på ruffet i stedet for teak. Det dejligt store klapbord i teak kan afmonteres inden man sejlet kapsejlads.  


Automatisk åbning af køleboksen

Om læ er X56 helt traditionelt indrettet på yderst hensigtmæssig vis, så der ikke er store åbne dørkarealer, hvor man kan tumle rundt på, når skal bevæge sig rundt ude til søs i bølger. Samtidig er der en god følelse af luksus om læ. Vi sejlede en båd med teak-aptering med vandret åretegning, som vi kender det fra andre X-både i samme serie, mens det er standard med en lysere aptering med eg.

Denne version har også et U-pantry, der kan virke lidt bombastisk med sin kridhvide bordplade i corean i den fine teak-aptering, men det er en utrolig praktisk løsning. Især hvis man gerne vil kokkerere ude til søs. Pantryets placering giver også en god passage ned gennem båden ude til søs, fordi man kan læne sig mod toiletrummets skot til den ene side og mod pantryet til den anden side.

Her er der foruden masser af plads også masser af komfortudstyr om bord i den sejlede båd som f.eks elektriske komfur og ovn, et vinkøleskab, en Nespresso kaffemaskine diskret gemt i et skab, stort køleskab med frontåbning og ikke mindst en traditionel køleboks under bordpladen, hvor lugen åbnes med et tryk på en knap. Alt sammen noget der kun er plads til i et usædvanligt stort pantry.

Usædvanligt store kahytter

Den store bredde agter giver masser af rummelighed til bådens to agterkahytter, hvor der i hver er to enkeltkøjer, der hurtigt kan omdannes til en stor regulært rektangulær dobbeltkøje med usædvanlig god højde over køjerne. Her er desuden masser af skabsplads og gode store skuffer. I den ene agterkahyt var der en kombineret vaskemaskine og tørretumbler.

Forkahytten er også overdådig stor, men på den gode måde, hvor der alligevel ikke er ruttes med pladsen til andet end skabsplads, et arbejdsbord eller sminkebord og eget toiletrum. Dobbeltkøjen er delvist fritstående. Kahytten er lys med to vinduer i fribordet.

Bådens fælles toiletrum er placeret agter til styrbord i salonen, med et toilet der vender fornuftigt langskibs og en separat brusekabine.

Foran toiletrummet er bådens store traditionelle navigationsbord placeret. Det er dejligt med store både, at tingene kan få den plads de fortjener, uden at det kommer til at føles klemt eller for kompakt. Båden har et avanceret Victron el-system, hvor stort set alt kan styres fra navigationspladsen. 

Der findes op til otte forskellige versioner i indretningen af X56, der også fås i flere stile og med tre forskellige træsorter.  



Konklusion

Med X-Yachts nye flagskib X56 er det på bedste vis lykkedes for Niels Jeppesen og X-Yachts at skabe en vellykket og luksuriøs bo-båd, der samtidig kan give sejleren en sejlglæde som i noget mindre både, mens den bevarer den store båds fordele. Det er efter vores vurdering primært en rummelig, komfortabel cruisingbåd, der alligevel og har et vist potentiale til distancekapsejlads, hvor man må tage i mente at det er 18-21 ton der skal accelerere når vinden kører op og ned i styrke. Prisen på minimum 10 millioner med grej betyder også, at det er en imponerende liebhaverbåd for de få. 


Genanvendelig sejldug og kabelfri flyvesejl

Dagens testbåd var udrustet nyudviklede sejl fra One Sails. Storsejlen og 106% genuaen var i en helt nyudviklet 4T Forte sejldug der ifølge sejlloftet er ISO-certificeret 100% genanvendeligt, fordi sejlene kan nedbrydes til granulat.

Sejlet bliver støbt uden en folie over en form med ubrudte tråde af manipulerede Dynemaa-fibre, der smeltes sammen til et high modulus sejl, dvs. af sejlet kan tåle meget høj belastning. Trådene af manipuleret Dynemaa bliver lagt over formen i belastningsretningerne, inden de smeltes sammen til et sejl.

Bådens to flyvende rullesejl, en Code 0 til de skarpe kurser og en gennaker man kan gå dybt ned, er begge uden kabel til at rulle med. De er udført med One Sails nye IFS-system, hvor en integreret struktur med kulfiber eller spectratråde forrest i sejlet erstatter kablet, når man totter faldet for at rulle sejlet sammen. Blandt fordelene er at man ikke skal totte faldet så hårdt som ellers, og at sejlet uden kabel er væsentligt lettere. Begge de to sejl på testbåden skal rulles og tages ned i frisk vind. De skal også tages ned, når de ikke benyttes.




BÅD 571

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.