images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
Tekst & Foto Henrik Hansen

BÅDE FOR ENHVER: NIMBUS 30

Velsejlende cruiser med banebrydende detaljer

Da Nimbus 30 kom på vandet i Stubbekøbing for lige knap et halvt århundrede siden, var nyheden en af de første velsejlende familiebåde i glasfiber, familiekomfort om læ og med potentiale til at klare sig på distancesejladser. I dag har båden stadig familiekomfort og ses til brugtpriser fra 125.000 til 135.000 kr.


”Den kan han tage patent på.” Sådan skrev Bådnyt om den velsejlende Nimbus 30, da båden blev testsejlet i 1975. Patentet skulle omhandle de praktiske og funktionelle detaljer om bord, hvoraf flere blev flittigt kopieret og stadig i dag er almindelige detaljer på både fra de store værfter.

Nimbus 30 er tegnet i 1972 af den kendte sejler, bådebygger og -konstruktør Bjørn Olsen, Stubbekøbing, der allerede nød stor respekt for at tegne hurtige både i god balance som f.eks. LA-krydseren og de første to både i serien af Nimbus-både, hvor Nimbus 30 efterfulgte Nimbus 26 og Nimbus 33. Han var desuden kendt for at få ideer til praktiske løsninger på sine mange sejlture.

Alle Nimbus-både har god højde om læ, uden fribordet bliver højt som på moderne både med ståhøjde. Det klarede Bjørn Olsen ved at give Nimbus 26 et flushdæk med et lille doghouse over nedgangen. Nimbus 30 blev også tegnet og bygget med flushdæk, dog kombineret med et rummeligt ruf. På den måde fik Bjørn Olsen ståhøjde i båden, uden at hverken fribordet eller ruffet kom til at virke for høje.

Skroget blev bygget meget robust og moderne i en sandwich-konstruktion med Divinycell. Båden kan dog vride sig en anelse, og det betyder, at apteringen kan knage lidt ved sejlads i blæsevejr og høj sø. Men skrog og aptering holder fint. Nimbus 30 har ifølge sit DH-standardmål et deplacement på 4600 kg, og en kølprocent på over 45. Det er derfor en relativt tung båd, der fint bærer sit krydsstel på 53 m2. Forholdet mellem vægt og sejlareal er på 86, og det understreger bådens ry for at have en fin balance mellem god fart og tryg stabilitet. Desuden ligger den ved stor krængning så fint på sit linjeforløb, at den ikke ændrer karakter eller temperament.

En Nimbus-ejer, vi har talt med, er stadig begejstret for sin båd og fremhæver, at han aldrig har været ringere end nr. 4 i sit løb på Sjælland Rundt. Med slæk på skøderne og en frisk vind løber Nimbus 30 snildt over 8 knob. Under Bådnyts test blev farten på kryds logget til 5,7 knob i 6 m/sek. i Grønsund. Testsejlerne fandt, at den testede Nimbus 30 var en anelse hårdt på roret, men at det nok kun var et spørgsmål om yderligere trimning af riggen på testbåden samt sejl af bedre kvalitet.

Nimbus 30 er på alle måder en god båd for nye sejlere. Båden har rolige og behagelige bevægelser i søen, uden dette går ud over farten. Kølen er ret kort for den tids både, dog med en ganske stor forfinne, skeg, til bådens hængslede ror. Det giver en høj kursstabilitet, men betyder til gengæld, at Nimbus 30 ikke vender så hurtigt eller manøvrerer så let for motor som moderne cruisere. Nogle Nimbus-ejere har med stort held reduceret skeggets størrelse.

Lærte Niels Jeppesen at tegne hurtige både
Danmarks verdensberømte båddesigner Niels Jeppesen var en god ven og skolekammerat til Bjørn Olsens yngste søn, Søren, og var desuden en ivrig og talentfuld sejler. På et tidspunkt viste Niels Jeppesen interesse for at designe både, så derfor gav Bjørn Olsen sig tid til at lære Niels, hvordan man tegner og beregner en hurtig velafbalanceret båd. Bjørn Olsen var trillingebror til Knud Olsen, Bandholm, der konstruerede OK-jollen, Danmarks første internationalt anerkendte kapsejladsklasse. Siden er det kun Niels Jeppesens X-99, der er blevet en dansk internationalt anerkendt klasse med officielt VM.


Udstyr i ”Sleipner”
Motor fra 1999 på 30 hk, tre-bladet foldepropel, storsejl fra 2002, lazyjacks, zippack, rulleforstag, sprayhood, cockpitkaleche, autopilot, Interphase kortplotter, nyere Garmin VHF 100i, log, ekkolod, køleskab og bådvarme.

Spillene trukket ind i cockpit
Cockpittet er på en gang enkelt, traditionelt og dog helt anderledes end næsten alle andre både. Cockpittet går stort set helt i borde med en kraftig teakliste i hver side, der er god at gribe i, og som gør cockpittet endnu dybere og mere sikkert. Her er lange kistebænke samt en stor agtertofte med stuverum under. En løjgang deler cockpittet op i to halvdele. Det var nærmest standard på den tid med ”væg-til-væg” løjgange.

Det helt specielle ved Nimbus 30 er, at skødespillene er trukket ind i cockpittet på to konsoller, og skøder kommer ind via vendeblokke i cockpitkarmen. På den måde kan man trimme forsejl forfra eller bagfra uden at bøje sig ud af cockpittet i ubekvemme stillinger. Under hver konsol er der ganske fiks en holder til spilhåndtagene.

Toilet under køjen
Nede om læ er Nimbus 30 apteret helt traditionelt, suppleret med flere praktiske og patentværdige detaljer. Salonen er med to gode sofaer, der bliver til gode brede køjer, når man slår ryglænene op. Der er afsat to positioner for ryglænene. De kan enten vippes højt op, når sofaer skal benyttes som køjer, men de kan også vippes op som ekstra køjer til f.eks. børn.

Der er indbygget slingregrej, i form af en hængslet plywood-plade, der ligger under madrassen i disse overkøjer. De fleste nyere Nimbus 30 har en høj dobbelt forkøje, der passer til alle, der ikke er usædvanligt høje. Køjen er derimod høj, for at give mest mulig længde og bredde på køjen. Oprindelig var skottes placeret anderledes i de første 10-12 både, så forkahytten var kortere og primært tænkt som stuverum til sejl. Disse både kan kendes på, at de havde en rund luge på fordækket og havde to stikkøjer agter under kistebænkene. Den bagbord stikkøje blev sløjfet, da båden fik større forkøje, mens man om styrbord kunne vælge mellem en stikkøje eller et lille skab bag kortbordet.

Flertallet af Nimbus 30-både har en tidstypisk mellemgang, der adskiller salon og forkahyt. Om bagbord er der en stor håndvask og gode stuverum med skydelåger over og under vasken.

Toilettet er snildt indbygget i et indhak under forkøjen. Man har derfor et fint og privat toiletrum, når man lukker døren ud til salonen og lige hurtigt fjerner en hynde og to plader i forkøjen.


Roligt komfur til søs
Klapbordet i salonen er en af de detaljer, der er kopieret i næsten alle nye cruisingbåde. Her indbyggede iderige Bjørn Olsen et barskab nede midt i bordet, med en vendbar flaske- og glasholder som låg i bordet. Denne praktiske form for låg er dog sparet væk på næsten alle moderne kopier af barskabet.

Et skærebræt under pladen over vasken er en anden af Bjørn Olsens praktiske detaljer, der gennem mange år er kopieret fra Nimbus 30. I det hele taget er bådens pantry om bagbord fyldt med finurlige og praktiske detaljer, fra et klapsæde på kortbordet, hvorpå man kan sidde, mens man kokkererer eller vasker op, til bådens helt specielle halvkardanske ophæng af komfuret, der har to kogeblus.

Når man ikke anvender komfuret, så er der dækket af en todelt plade, der kan foldes sammen og skydes agterud som et sidebord til komfuret. Dette sidebord er sammenbygget med komfurets kardanske ophæng, således at det altid står vandret sammen med komfuret.

Det betyder, at man under sejlads kan stille madvarer eller køkkengrej fra sig eller stå og smøre mad på et vandret bord, selv når båden krænger voldsomt. Desuden er der monteret bly under en hylde under komfuret, så komfur og sidebord står stabilt og roligt i det halvkardanske ophæng under sejlads. Igen et fint eksempel på, at Bjørn Olsens finurlige ideer altid tog udgangspunkt i sejlerens praktiske udfordringer.

Mange er selvapterede
Man skal være opmærksom på, at Nimbus 30 er beskrevet ud fra de versioner Bjørn Olsen leverede fra sit værft, der havde ry for at levere en meget høj håndværksmæssig standard, men der blev også solgt en del både til selvaptering. Indretningen på disse både kan afvige fra værftets originale aptering, ligesom der kan være ændret på apteringen i nogle både.

Derfor bør man gå apteringen grundigt igennem på disse både, når man går i købstanker. Heldigvis har de fleste selvbyggere anvendt halvfærdige apteringssæt fra værftet, og her er det mest et spørgsmål, om apteringen er forsvarligt monteret til skroget.


Den aktuelle båd - Sejlklar og i flot stand
Det stod hurtigt klart, da vi var en tur om bord i Nimbus 30 ”Sleipner”, at båden er i virkelig fin stand. Vi fandt ”Sleipner” fra Espergærde til salg for 135.000 kr. hos Tobias Schmidt Larsen fra Yachtbroker CPH-Nordsjælland.

”Sleipner” er helt sejlklar til at sejle med nye ejere, og nede om læ ser båden næsten ud som ny. Kun i et hjørne er der en lille og ubetydelig vandskade på agterskottet, mens vi nok aldrig før har set så minimale brugsspor i en båd, der har sejlet 44 års sæsoner. Og netop pantryet er næsten altid der, hvor man for alvor kan se, om der er passet godt på båden, og det er der med ”Sleipner”.

Båden er en version med skab bag kortbordet, og her er der indbygget et køleskab. Den oprindelige Buhk-motor blev udskiftet i 1999 med en kraftigere 30 hk-motor, der også er passet godt på. Den ligger pæn og ren i et pænt og rent motorrum og ligner næsten en nyinstalleret motor. 

Storsejlet er fra 2002, og bliver taget ned ved hjælp af lazyjacks og pakkes i en zippack. Nemmere kan det ikke blive. Sleipner” har rulleforstag, men følger hverken spiler eller gennaker med båden.
Alle hynder og ryghynder er betrukket med hestedækken, sandsynligvis fra et par årtier siden. Det kan man bare ikke se. De virker ikke slidte og er rene og pæne. De klarer snildt en årrække endnu. 

Ny belægning på dækket
Det tæller også til den gode side, at båden er holdt helt ren, og at der ikke var nogen lugt om bord. Toilettet er enten udskiftet på et tidspunkt, eller det er kun sjældent anvendt, for det er også usædvanligt pænt og virker meget lidt slidt.

”Sleipner” havde oprindelig Treadmaster på dækket, men det var nedslidt og er blevet rigtig pænt erstattet af en nydelig grå antiskrid belægning.

Den nuværende familie, der ejer ”Sleipner”, har for nogle år siden haft båden på P. Bjørn Olsens Bådebyggeri, hvor den fik en grundig lakering, der er med til at give båden sit næsten nye udseende om læ.

Kun et sted fandt vi umiddelbare synlige lakskader, og det var på de afrundede kanter rundt om cockpittet. Disse kraftige lister er på et eller andet tidspunkt blevet lakeret, uden at være matslebet først, og sandsynligvis lakeret med en laktype, der kan arbejde sammen med den underliggende lak. Derfor har den nye lak sluppet den gamle med et mælket udseende. Heldigvis er den nye lak lige til at skrælle af, nærmest bare med hånden, og nedenunder er den tidligere lak blank og intakt. Træet har det også fint.

Meget attraktiv båd
Det var også stort set det eneste, bortset fra en simpel lakfejl på kortbordet, vi fandt af fejl om bord, og vedligeholdelsesmæssigt er det en petitesse.

”Sleipner” er alt i alt en meget attraktiv båd på markedet. Prisen hører nok til i den høje ende for en Nimbus 30, men man får også en god og velholdt båd med alt det nødvendige grej og udstyr til en længere komfortabel sommertur.


BÅD 572

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.