TEKST HENRIK HANSEN FOTO HENRIK HANSEN OG SCANDI YACHTS

TEST: SCANDI 42

Moderne old fashion
dækssalon-cruiser

Den nye finske Scandi 42 er en meget spændende hybrid mellem en letdrevet moderne cruiser og komforten fra de næsten forsvundne dækssalonbåde. Desuden har nyheden fået magelige stole til rorsmanden. Vi har været en tur på vandet med nyheden.


Det er usædvanligt at se en nyudviklet båd med ægte dækssalon, i en tid hvor disse både næsten er uddøde i dagens bådmarked. Den udfordring har finske Scandi Yacht og den norske herboende båddesigner Ulf Røgeberg dog taget op med den nye og yderst spændende Scandi 42.

Båden er umiddelbart en usædvanlig hybrid mellem en helt moderne cruiser med stort funktionelt cockpit, to rat og alle fald, skøder og trimfunktioner først tilbage til nem betjening fra cockpittet.

Samtidig er Scandi 42 bygget lettere og stærkere med vacuum infusion-teknologi og med ensrettede fibre og vinylester. Skotterne er bygget i sandwich med tynd plywood udvendig, og bundrammen er ligeledes vakuumstøbt. Værftet Scandi Yachts har erfaring med denne teknologi siden 2003 og har en lang tradition for at støbe skrog til en række andre finske værfter. Der var f.eks Scandi Yachts, der byggede Elvstrøm & Kjærulffs Vision 46 i 1982, der samme år vandt Gotland Rundt.

Ulf Røgeberg var med til at designe båden og kom første gang i kontakt med værftet. Samme år byggede Scandi Yachts halvtonneren ”Fram VIII” til daværende kronpris Harald af Norge. Ulf Røgeberg har desuden været med til at tegne f.eks Deerfoot 62 i 1985 og Scandi 52 i 1989 til værftet, der blev grundlagt i 1979, og startede med at bygge to Ron Holland-designede halvtonnere.

Den nye Scandi 42 er en meget moderne båd, der samtidig er indrettet næsten som en god gammeldags motorsejler med 360 graders udkig fra dækssalonen og som med noder fra traditionelle motorbåde, som f.eks lugen til den asymmetrisk placerede nedgang, der her er en skydelåge i plexiglas, som vi er vant til fra moderne motorbåde.

Vi var derfor ivrige for at komme på vandet og prøve den spændende hybrid under sejl.

Sejlturen foregik på Køge Bugt fra Ishøj Havn i en jævn nord-nordøstlig mellemluft på omkring 5 m/sek. samt en lidt grov krapsø fra en mere østlig retning, der virkede grovere end vindstyrken indikerede. Der stod desuden en let sydgående strøm.

Vi sejlede således i en ideel vind til cruising, og her viste båden, at den er letdrevet, overraskende hurtig, sjov at sejle og milevidt fra de klassiske motorsejlere, vi har prøvet før i tiden.


Suverænt letteste dækssalonbåd
Scandi 42 viste sig også at være meget velafbalanceret, og med et velfungerende ratsystem fra Jefa, så kunne vi styre med en let hånd på rattet. Balancen var så god, at man ret hurtigt vil kunne lære at styre på følelsen og bådens tilpas lette rortryk.

Fartmæssigt gik vi mellem 6,2 og 7,1 knob i 4 m/sek. og op til mellen 5 og 6 m/sek. Vi sejlede mellem 33 og 35 grader apparent, relativ vind, hvor vi følte, at båden gik bedst ved 35 grader apparent. Det flugtede fint med bådens VPP, dens teoretisk beregnede fartpotentiale.

Mens vi gik rimelig højt til den relative vind, som vi målte på bådens instrumenter, så gik vi knap så højt til den sande vind. Vi slog over næsten 100 grader, men det skal man ikke hænge sig så meget i, for dels er båden først og fremmest en cruiser, og dels er båden meget nem at få topfart ud af for almindelige tursejlere, med den højde vi præsterede under testen.

Desuden kan højden optimeres med en indhaler eller en ny skødeskinne på ruffet, for så vil man kunne trimme storsejlet mere til luv på løjgangen. Under testen trimmede vi storsejlet til den gode balance på roret, som er det vigtigste for komfortabel cruising.

Scandi 42 er den suverænt letteste båd og har mest sejlareal i forhold til vægten af alle de få dækssalonbåde i denne størrelse, vi har kunnet finde. Alligevel havde båden en fin stabilitet og accelererede letdrevet i de få pust, vi oplevede under testen, så det er en båd med en gedigen tryghedsfaktor. Kølprocenten er da også næsthøjst i denne gruppe.

Det må også nævnes, at båden kløvede dagens krappe søer i fin stil, uden nogen tendens til at banke. Det var faktisk luksussejlads, vi havde på krydset. Da vi faldt af til dybere kurser, var båden stadig nem at styre med god kursstabilitet fra skrog og bådens enkle finnekøl med ret traditionel bulb i bunden af kølen. Vinden var på det tidspunkt flovet en anelse og på agten-for-tværs imellem 4 og 5 m/sek., gik vi 6 knob for fok og storsejl alene.

Vi styrede fra cockpittet, men i vådt eller køligt vejr kan båden også styres fra førerpladsen i dækssalonen. Her foregår det blot via autopiloten fra Jefa og via et ekstra gas/gearhåndtag. Førersædet er fint placeret i forhold til sofagruppen. Trimning af sejlene foregår dog fra cockpittet.



Magelige stole til rorsmanden
Alle fald og trimliner er ført tilbage til cockpittet, hvor de er vinklet med vendeblokke ind mod et spil på hver side af nedgangen, hvor spillene er nemme at betjene. Det hele er hævet op på to konsoller i niveau med cockpitkarmene, så man faktisk kan sidde og betjene disse fald- og trimspil. Fokkeskødet er på helt traditionel vis ført tilbage til spil på de brede og siddevenlige cockpitkarme.

Storsejlet trimmes via en løjgang på dækssalonen, hvor storskødet kører over en blok på bommen og via to blokke på løjgangsvognen hen og nedover enderne af løjgangen, ned langs siderne på dækssalonen og tilbage til to spil på cockpitkarmene, der er indenfor rorsmandens rækkevidde. Sejlet kan således trimmes både fra luv og læ som en tyskerskødning.

Rorsmanden har luksusbetingelser med gode behagelige stole med hver ratkonsol. Stolene kan justeres, så rorsmanden sidder optimalt i forhold til rattet. De var en positiv overraskelse.

Cockpitbordet på testbåden med klapper, stuverum i midten og gode gribemuligheder er ekstraudstyr. Cockpittet er så bredt, at bordet ikke er til gene for at bevæge sig rundt. Agter er cockpittet helt åbent, og aflukkes under sejlads med to aftagelige wirer. Derfor er båden umiddelbart ikke egnet til familer med små børn, der nemt kan smutte ud under wirerne. Man vil dog kunne sikre cockpittet til børn med f.eks. tilpasset og udspændt presenningsdug.

Der er gode stuverum i bådens gode lange kistebænke, og agter er der et stort stuverum til f.eks. cykler, gummibåd eller redningsflåde. Man kommer til dette stuverum fra bådens badeplatform via en luge i agterspejlet.

Stolene til rorsmanden var en positiv overraskelse. De kan trimmes frem og tilbage samt ud og ind. Bemærk, at gas/gearhåndtaget er placeret fornuftigt oppe på ratkonsollen.

Kork på dæk og dørk
Dækket er også en vacuum infusion sandwichkonstruktion med vinylester, hvor kernematerialet dog er fjernet og forstærket med glasfiber, hvor bådens grej er placeret.

Alle dæks- og dørkflader udenbords og indenbords er dækket med specialbehandlet kork og ligner på afstand teak. Vi stod godt fast på disse korkflader, der ikke kræver vedligeholdelse som dæk og dørk i teak. Dækket er dejlig rent for grej, bortset fra skødeskinnerne til fokken, der er placeret næsten inde ved ruffet.

Det elektriske ankerspil er placeret i en dyb reces foran en stor luge til bådens stuverum med trappe foran forkakytten. Selve ankeret er smart placeret midtvejs nede ad stævnen, med et indhak i stævnen til den ene flig på ankeret. Det er således solidt forankret i stævnen under sejlads og er kun minimalt foran en lodret linje ned fra stævnens øverste punkt, at det næsten ikke kræver opmærksomhed ved havnemanøvrer.

Foran forkahytten har Scandi 42 et rummeligt stuverum til ekstra sejl, fendere, tovværk eller andet. Der er stige ned i rummet. Elektriske ankerspil er placeret i en reces bag rulleforstaget.
Cockpittet er dejlig stort som på helt moderne og mere konventionelle cruisingbåde. Lugen ved nedgangen er i motorbådsstil med en skydelåge i plexiglas.
Dækket, ruffet, dørk- og andre trædeflader er dækket af specialbehandlet kork. Båden har en stilig rælingsliste i teak.


Moderniseret tidslomme om læ
Indretning af salon, pantry og kahytterne er som en moderniseret tidslomme fra mere traditionelle dækssalonbåde, motorsejlere og motorbåde. Her er god plads i salonen med stuverum og stort kortbord om bagbord, en velfungerende og let hævet dinette med U-sofa og hæve/sænkebord om styrbord. Herfra har man et fantastisk panorama-udsyn. Agter om bagbord har båden også et praktisk skab, hvor vådt sejlertøj kan dryppe af og tørre.

Midtskibs fremme i salonen er der trappe ned til pantryet, en stor forkahyt med delvist fritstående dobbeltkøje og en lille sofa og et toiletrum med en kombineret bruser og hane til håndvasken.

Agter i salonen er der ligeledes en trappe ned til en overdådig stor agterkahyt med stor dobbeltkøje om bagbord, masser af skabs- og stuveplads samt en lille sofa og en hævet enkeltkøje om styrbord. Her er der også et lidt mindre toiletrum i samme stil som i forkahytten. Der er fornuftig højde over alle køjer på kahytsdækket.

Alt aptering om bord virkede solid med god håndværksmæssig forarbejdning. Aptering i testbåden var i valnød med flotte åretegninger og fås desuden også i f.eks eg.

Dækssalonen har panoramaudsigt og er både rummelig og hyggelig med kortbord og førerplads om bagbord og stor U-dinette om styrbord. Bådens motor ligger under dørken midt i salonen.
Agterkahytten har en meget stor dobbeltkøje om bagbord med indbygget hyggelys. I styrbord side er der en ekstra enkeltkøje og en bænk til at sidde på.
Kortbordet om bagbord har plads til søkort på bordpladen og i et stuverum under. Herfra kan båden sejles med justering af autopilot og et ekstra gas/gear-håndtag. Her er f.eks. også el-panel, VHF, ekkolod, styring af bådvarmen og Fusion lydanlæg.

Masser af bordplads i pantryet
Pantryet er yderst funktionelt og med en bordplade i Corean, der næsten omslutter kokken, så der er masser af plads til at udfolde sig på. Alligevel er det nok pantryet, der vil blive diskuteret mest i moderne sejlerfamilier, fordi især de moderne motorbåde har fået flyttet pantryet op i salonen.

Det kan bare ikke lade sig gøre i en 42 fods dækssalonbåd uden at dækssalonen bliver for voluminøs, eller cockpittet for lille til en moderne cruiser. Så alt i alt vurderer vi, at pantryet, der er et af de bedste, vi har set i en 42 fods sejlbåd, har fået den mest fornuftige og realistiske placering.

Det usædvanligt store pantry er placeret et par trin nede foran salonens dinette. Bemærk emhætten over komfuret, der dog er ekstraudstyr. Bordet er i Corean.
Toiletrummet er lige præcist stort nok til at være praktisk og komfortabelt. Man har god støtte på det optimalt langskibsplacerede toilet, og der er en kombineret hane og bruser ved vasken. Bordet er af Corean.

Konklusion
Ideen bag Scandi 42 var at skabe en behagelig og praktisk sejlbåd, hvor man kan leve godt om bord på lange ture i al slags vejr. Det er lykkedes ved, at man kan opholde sig og næsten sejle båden lunt og tørt i salonen. Dog må man ud at trimme fra cockpittet, når man sejler for sejl.

Det er også lykkedes Ulf Røgeberg og Scandi Yachts at skabe gode sejlende linjer og en rig, der giver nem, behagelig og overraskende hurtig sejlads. Prismæssigt ligger båden til den dyre side, men god kvalitet og et gennemarbejdet koncept koster som bekendt.

Scandi 42 blev hædret af vores finske kollega Vene Magazine som Sailboat of the Show på årets Helsinki International Boat Show.


BÅD 573

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.