Franske Beneteau Oceanis 34.1 er nyeste båd i Beneteaus syvende generation af Oceanis-cruisere, hvor den afløser Beneteaus Oceanis 35. Nyheden er designet af franske Marc Lombard, der har gjort skroget 2 cm længere og 15 cm slankere.
Om læ savner man dog på ingen måde 35erens ekstra bredde, og Lombard har udnyttet skrogets 33 fod med lodret stævn og hæk så effektivt, at båden har fået et rummeligt, familievenligt cockpit og samtidig bevaret en rummelig aptering.
Vi sejlede en tur med Beneteau Oceanis 34.1 på Middelhavet syd for Barcelona. Vinden var desværre i den lette ende af skalaen, og der stod, som sædvanlig i dette farvand, en tung gammel dønning. Testbåden var en First Line performance-udgave med mere sejlareal fra en større, firkantet top på storsejlet, der øges med over ti procent til 34,7 m2 på samme mast og en 105 procent rullegenua på 27,0 m2.
Genuaen var på en flad furler, der giver ekstra sejlareal, fordi genuaen kan komme tættere ned mod dækket. Når vi medregner bådens bovspryd er længden 35 fod.
Beneteau har især bygget den nye Oceanis 34.1 til unge og nye sejlere, og vores tur på vandet med First Line viste, at båden er så velsejlende og overraskende hurtig, at den også har meget at byde på for de mere erfarne cruising-sejlere.
På kryds sejlede 34.1eren forbløffende livligt i svag vind og den dønning, vi måtte overvinde. Bevares, vi kom ikke hurtigt afsted, men vi sejlede mærkbart fremad og havde kontrol med båden, hvor mange andre både ville miste styrefarten, og da vi satte bådens Code 0, kom der for alvor mærkbar fart på. På en lidt skarp halvvind gik vi op til 4,4 knob i 3 m/sek., og med den fart og kurs mærkede vi ikke meget til dønningerne, men havde det sjovt med at lege med bådens Code 0.
Ved at lægge vægten på fart med mere eller mindre slæk på skøderne, så viser Beneteau fuldtonet, at de har forstået, at cruising-sejlerne sjældent krydser, men foretrækker at have slæk på skøderne og oftest hellere vil skære lidt end at sejle plat læns.
Oceanis 34.1 har to ror, så man altid har kontrol med kursen, næsten uanset hvor meget båden krænger på grund at for meget vind, for meget sejl eller forkert trimning. Det giver en ekstra tryghed for især nye sejlerfamilier.
Uden hækstag
Oceanis 34.1 har fået en praktisk og lidt speciel rig til cruising, med lange og meget agterud vendte salinger, der har gjort det muligt at droppe hækstaget, der ofte er i vejen i et cockpit. Vi har også sejlet med samme rigtype i en Jeanneau Sun Odyssey 349 uden problemer.
Uden hækstaget har rorgængeren mere frirum ved bådens to rat, og der er mere fri adgang til badeplatformen, der er bådens hæk, der kan vippe ned til vandret, når man ligger for anker eller er i havn. Med hækken lukket, så er båden bedre børnesikret end både med helt åben hæk.
Cockpittet er enkelt med to ratkonsoller sammenbygget med de gode lange kistebænke. Testbåden var udrustet med et cockpitbord i glasfiber med en lille boks under en teakplade og bordklapper i teak.
Bådens to skødespil er placeret ved rattene, så rorgængeren selv kan trimme skøderne. Der kan hurtigt skiftes mellem skøderne med to spilaflastere foran hvert spil. Man kan også have et skøde på det ene spil og det anden på spillet i modsatte side. Der er spil på ruffet til fald og trimliner. Båden er udstyret med en løjgang til bådens mindste selvslående fok, men ellers er båden renset for skødeskinner og skødeblokke til andet end storskødet. Til gengæld bliver genua, Code 0 og gennaker trimmet via moderne ringe, padeyes og spectra-stropper. Det eneste grej på dækket er indhalerlinerne til rullerne til de samme tre sejl. Der er gode håndgreb på ratkonsollerne og cockpitbordet, og der er plads til kortplotter og betjening til f.eks. autopilot eller bovtruster.
Konklusion
Beneteau Oceanis 34.1 er ikke en banebrydende cruiser med nytænkning, der ikke er set før, men det er en innovativ båd på sin egen stilfærdige måde, hvor især trygge sejlegenskaber og håndteringen er optimeret til hurtigere og nemmere cruising for en familie eller en singlehanded-sejler. Det gælder især for First Line-udgaven med ekstra sejlareal.
Samtidig er bådens ydre mål udnyttet til, at både cockpittet og salonen er komfortabelt rummelige, uden at forkahytten bliver mast i forskibet. Det er så optimalt, som man kan ønske sig af en cruiser på 33 fod.