fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN #578

TEST: På vandet med Beneteau Oceanis 34.1

Nem, sjov & rummelig

Den nye Beneteau Oceanis 34.1 er en yderst rummelig cruiser, der er bygget til at være nem og sjov at sejle for familier og førstegangskøbere. Vi har været på vandet og set på, om den lever op til målsætningen.


Franske Beneteau Oceanis 34.1 er nyeste båd i Beneteaus syvende generation af Oceanis-cruisere, hvor den afløser Beneteaus Oceanis 35. Nyheden er designet af franske Marc Lombard, der har gjort skroget 2 cm længere og 15 cm slankere.

Om læ savner man dog på ingen måde 35erens ekstra bredde, og Lombard har udnyttet skrogets 33 fod med lodret stævn og hæk så effektivt, at båden har fået et rummeligt, familievenligt cockpit og samtidig bevaret en rummelig aptering.

Vi sejlede en tur med Beneteau Oceanis 34.1 på Middelhavet syd for Barcelona. Vinden var desværre i den lette ende af skalaen, og der stod, som sædvanlig i dette farvand, en tung gammel dønning. Testbåden var en First Line performance-udgave med mere sejlareal fra en større, firkantet top på storsejlet, der øges med over ti procent til 34,7 m2 på samme mast og en 105 procent rullegenua på 27,0 m2.

Genuaen var på en flad furler, der giver ekstra sejlareal, fordi genuaen kan komme tættere ned mod dækket. Når vi medregner bådens bovspryd er længden 35 fod.

Beneteau har især bygget den nye Oceanis 34.1 til unge og nye sejlere, og vores tur på vandet med First Line viste, at båden er så velsejlende og overraskende hurtig, at den også har meget at byde på for de mere erfarne cruising-sejlere.

På kryds sejlede 34.1eren forbløffende livligt i svag vind og den dønning, vi måtte overvinde. Bevares, vi kom ikke hurtigt afsted, men vi sejlede mærkbart fremad og havde kontrol med båden, hvor mange andre både ville miste styrefarten, og da vi satte bådens Code 0, kom der for alvor mærkbar fart på. På en lidt skarp halvvind gik vi op til 4,4 knob i 3 m/sek., og med den fart og kurs mærkede vi ikke meget til dønningerne, men havde det sjovt med at lege med bådens Code 0.

Ved at lægge vægten på fart med mere eller mindre slæk på skøderne, så viser Beneteau fuldtonet, at de har forstået, at cruising-sejlerne sjældent krydser, men foretrækker at have slæk på skøderne og oftest hellere vil skære lidt end at sejle plat læns.

Oceanis 34.1 har to ror, så man altid har kontrol med kursen, næsten uanset hvor meget båden krænger på grund at for meget vind, for meget sejl eller forkert trimning. Det giver en ekstra tryghed for især nye sejlerfamilier.


Uden hækstag
Oceanis 34.1 har fået en praktisk og lidt speciel rig til cruising, med lange og meget agterud vendte salinger, der har gjort det muligt at droppe hækstaget, der ofte er i vejen i et cockpit. Vi har også sejlet med samme rigtype i en Jeanneau Sun Odyssey 349 uden problemer.

Uden hækstaget har rorgængeren mere frirum ved bådens to rat, og der er mere fri adgang til badeplatformen, der er bådens hæk, der kan vippe ned til vandret, når man ligger for anker eller er i havn. Med hækken lukket, så er båden bedre børnesikret end både med helt åben hæk.

Cockpittet er enkelt med to ratkonsoller sammenbygget med de gode lange kistebænke. Testbåden var udrustet med et cockpitbord i glasfiber med en lille boks under en teakplade og bordklapper i teak.

Bådens to skødespil er placeret ved rattene, så rorgængeren selv kan trimme skøderne. Der kan hurtigt skiftes mellem skøderne med to spilaflastere foran hvert spil. Man kan også have et skøde på det ene spil og det anden på spillet i modsatte side. Der er spil på ruffet til fald og trimliner. Båden er udstyret med en løjgang til bådens mindste selvslående fok, men ellers er båden renset for skødeskinner og skødeblokke til andet end storskødet. Til gengæld bliver genua, Code 0 og gennaker trimmet via moderne ringe, padeyes og spectra-stropper. Det eneste grej på dækket er indhalerlinerne til rullerne til de samme tre sejl. Der er gode håndgreb på ratkonsollerne og cockpitbordet, og der er plads til kortplotter og betjening til f.eks. autopilot eller bovtruster.


Kortbordet kan gemmes væk
Om læ er Oceanis 34.1 helt traditionel, og testbåden var apteret med lys Alpi-finer af eg. Den fås også apteret med Alpi-finer af valnød. Bådens store bredde er godt udnyttet til at få et praktisk stort klapbord mellem de to sofaer, der er trukket næsten helt ud i borde. Der er hylder bag ryghynderne og hylder med slingrekant op mod dækket.

Begge sofaer er tilstrækkelig lange og brede til at fungere som køjer for de fleste. Bagbordsofa er en anelse kortere, fordi den agterste ende fungerer som sæde til bådens enkle og praktiske kortbord. Man kan dog forlænge sofaen med en ekstra hynde, der hænger på skottet under kortbordet. Kortplotterne har næsten gjort kortbordet overflødigt i en cruiser, men det er alligevel praktisk at have i mange situationer.

I Oceanis 34.1 er kortbordet monteret på skottet mod toiletrummet og kan nemt og enkelt vippes op og ind i en lille reol, når det ikke benyttes. Ved siden af kortbordet er der et langskibspanel med bådens elpanel og plads til f.eks. VHF og radio.

Pantryet er klassisk L-formet med Corean-bordplade med slingrekant samt et Eno-komfur med ovn og to blus. Her er gode skabe med slingregrej og en praktisk detalje med en stor udtræksskuffe med to affaldsspande, så affaldet kan grovsorteres. Bag komfuret er der en dyb hylde, hvor flasker som f.eks. olie til madlavning kan stå uden at vælte ud, når båden krænger. Testbåden var ekstraudstyret med en hane og fodpumpe til havvand. Der er en dobbeltdør ud til forkahytten, der har ståhøjde foran dobbeltkøjen, og der er en god højde over køjen. Der er garderobeskab om bagbord, mellem skottet og køjen. Tilsvarende er der et skab med hylder om styrbord.

Vi sejlede en version med to agterkahytter. Oceanis 34.1 fås også i en version med en enkelt agterkahyt og masser af stuverum agter om bagbord under kistebænken. Her er toiletrummet noget større med en separat brusekabine agter, hvorfra man kan komme ind og ud af stuverummet.

De to agterkahytter er begge med gode regulære dobbeltkøjer, ståhøjde lige indenfor dørene, et skab, hylder i borde og god plads over køjerne. Toiletrummet om bagbord er let kileformet på grund af døren til bagbord agterkahyt. Her er en stor håndvask i glasfiber, koldt og varmt vand og et kombineret armatur, der også fungerer som håndbruser, samt gode skabe og hylder med slingregrej. Selve toilettet er placeret fornuftigt, så der er noget at læne sig mod i begge sider, når man er ude til søs.
Bådens bredde er ført helt ud agter, hvor hækken kan vippes ned som stor badeplatform med nem adgang fra cockpittet. Der er to ror på båden, og de to rat er fornuftigt trukket ud i borde. Der er sæder til rorgængeren bag rattene.

EKSTRAUDSTYR I TESTBÅDEN
Gråt skrog, Yanmar 29 hk motor, performance sejl, teak på dørken i cockpittet, laminatdørk brun eg om læ, trin med træ på nedgangstrappen.

Family trim level med teak på sæder ved rattene og badeplatformen, cockpitbruser med koldt og varmt vand, pose til fald, skærebræt over vasken, Fusion hi-fi-lydanlæg med ni vandfaste højtalere, fire dobbelte USB-udtag, 230 volt med seks udtag, 40 ampere lader, 2 AGM 100 Ah batterier, moskito-net ved lugerne, indirekte LED-lys i salon, komfur med to blus og ovn i rustfri stål halvkardansk ophæng (erstatter standardkomfuret), 1000 W ankerspil med fjernbetjening, cockpitbord, ekstra 130 liters vandtank, pumpe til havvand i pantry og ventilatorer om læ.

First Line-pakke med bovspryd, ankergrej, furlere til genua og Code 0 samt en masse opgraderet sejladsgrej som f.eks. tyskerskødning samt rød First Line-dekor på skrog. Upwind-pakke med genua, skøder og andet grej til genuaen. B&G offshore-pakke med Zeus 7” multifunktionsskærm, Navionics Silver kort, Nac3 autopilotV60 VHF med AIS.
Cockpittet er enkelt med to lange kistebænke. Bordet i glasfiber med to teakklapper og en boks i midten er ekstraudstyr. Testbåden havde et ekstra fald- og trimspil på ruffet til at betjene de ekstra sejl som Code 0 og gennaker.

Konklusion
Beneteau Oceanis 34.1 er ikke en banebrydende cruiser med nytænkning, der ikke er set før, men det er en innovativ båd på sin egen stilfærdige måde, hvor især trygge sejlegenskaber og håndteringen er optimeret til hurtigere og nemmere cruising for en familie eller en singlehanded-sejler. Det gælder især for First Line-udgaven med ekstra sejlareal.

Samtidig er bådens ydre mål udnyttet til, at både cockpittet og salonen er komfortabelt rummelige, uden at forkahytten bliver mast i forskibet. Det er så optimalt, som man kan ønske sig af en cruiser på 33 fod.




BÅD 578

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.