fbpx
TEKST HENRIK HANSEN FOTO  HENRIK HANSEN OG BENETEAU #579

TEST: På vandet med Beneteau First 27

Stadig vildt sjov & lynhurtig

Den nye slovensk-franske First 27 er en turvenlig og billigere version af den velsejlende og lynhurtige Seascape 27, der nu hedder First 27 SE, hvor SE står for Seascape Edition. Vi har været på vandet med den nye First 27 og følt efter, om den lever op til originalen.


Den nye First 27 sejler på præcist samme gode vacuumstøbte skrog med vinylester som den originale Seascape 27, men nyheden er ca. 300 kg tungere på grund af en mere turvenlig aptering med toilet og pantry, fast køl samt en indenbords Yanmar-motor på 10 hk. Desuden er riggen med profiler i aluminium i stedet for kulfiber.

Ved første øjekast er det især bådens to kistebænke fremme i det store cockpit og de store vinduer i ruffet, der fortæller, at dette er en ny version. Et blik på riggen viser også, at First 27 ikke er helt så toptunet til fart som originalen. 

Mens den originale SE-version har lamineret sejldug i krydsstellet, så er storsejl og genua i vævet sejldug på den nye First 27. Det betyder samtidig, at storsejlet er blevet knap 4 m2 mindre, fordi den vævede sejldug ikke kan bære SE-versionens store square top. Til gengæld er denne turversion ca. 140.000 kr. billigere end SE-versionen.
De to kistebænke fremme i det store cockpit og vinduer i ruffet er det eneste, der umiddelbart viser at dette er en First 27. Man vil nok bemærke at riggens profiler er af aluminium i stedet for kulfiber. Ellers er cockpittet, dækket og trimfunktionerne helt identisk med First 27 SE (alias Seascape 27).

En tur på vandet
Hvad betyder disse ændringer til en mere turvenlig version så for sejlegenskaberne? Det fik vi svar på, da vi var en tur på vandet med First 27 en sen eftermiddag på Middelhavet syd for Barcelona. Her var vi heldige at få en let aftenbrise på en ellers ret vindstille da
g, hvor der som sædvanlig stod en tung dønning.

Det var på Køge Bugt i krapsø og 5-8 m/sek., da vi for otte år siden sejlede Seascape 27. Forholdene var derfor ikke til en direkte sammenligning, men det var ligegyldigt, for det viste sig hurtigt, at den nye First 27 havde helt de samme grundlæggende egenskaber som originalen. Vi kunne straks genkende, hvordan båden sejlede, og hvordan vi skulle sejle den.

Vi havde en kongesejlads i aftenbrisen, med supergod fart på kryds og på skæresiderne med gennakeren. Vi gik op til 5,9 knob i Køge Bugts krapsø, mens vi lå tæt på 5 knob i de beskedne pust på Middelhavet, til trods for dønningen, som First 27eren klarede utrolig flot. Normalt går Seascape 27/First 27 SE 6,5 knob i en god mellemluft på 5-6 m/sek. Vi havde samtidig den samme gode følelse af balance i båden på de to ror, og i pustene kunne vi lige ane den gode stabilitet, som vi roste for fem år siden. Vi kunne også genkende den herlige lette og lynhurtige acceleration som fascinerede os i Seascape 27.


God fart og acceleration
Vi havde desværre ikke en Seascape 27 til at pace imod, så vi ved ikke præcist, hvor meget fart man mister på topfarten med det mindre storsejl og lidt tungere deplacement. Umiddelbart følte vi ikke, at vi mistede noget med den nye båd, der tryllebandt os med fart og acceleration i blot 3-4 m/sek., hvor det mindste pust omgående blev vekslet til fart.

Til gengæld vil den mindre avancerede sejldug sandsynligvis betyde noget på krydsfarten i frisk vind, og den mindre gennaker på 70 m2 vil sandsynligvis ikke nå de 13 knob, som vi opnåede i frisk vind på Køge Bugt. Det betyder dog mindre med First 27, for den er stadig vild sjov og kontrollabel at sejle, samtidig med at det tilbyder en lightudgave af en moderne cruisingbåd om læ.

Hvis man derimod først og fremmest vægter de ultimative fartoplevelser til kapsejlads og på dagture, så kan man stadig spendere en SE-version. Den nye First 27 mangler blot spidsen af jetjageren.
Agter i kahytten er der mere regulære stuvetasker, der hænges op under dækket i borde. De kan tages med hjem, så man kan pakke dem derhjemme. Eller pakke ud derhjemme. Under cockpittet er der to snævre stikkøjer, der mest benyttes til sejl og grej. Bådens elsystem er samlet over trappen.

Beneteau First 27 er et godt valg
Hvis man derimod gerne vil have kæresten eller familien med ud på sjove sejlture, så er First 27 et rigtig godt valg. Om læ har den nye 27er en spartansk aptering som Seascape 27. Næsten. Der er stadig fire køjepladser og et klapbord i kahytten med plads til fire personer. Her er der endda bedre benplads, fordi der ikke er en kasse under bordet til en hydraulisk sænkekøl.
Desuden er der masser af let og praktisk stuveplads i borde, i form af skabsposer af stof og aluminiumsrør. De store forskelle er dog, at Seascapes to rum midtskibs mellem kahytten og forkahytten her er udnyttet til henholdsvis et toiletrum med toilet og holdingtank og et pantry med et enkelt gasblus og vask med skærebræt over.


BÅD 579

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.