fbpx

TEKST Dan Ibsen FOTO: Olympic - PR-fotos

Stagnation i klubbernes tre vigtigste kerneaktiviteter

Dansk Sejlunions årsberetning 2023 tegner et billede af, at det går ganske godt i dansk sejlsport. Men er det nu den fulde sandhed? Vi går i dybden og ser på udråbte kerneaktiviteter


Sejlunionen gennemførte i 2023 en klubundersøgelse og sammenlignet med den tidligere undersøgelse fra 2021, peger DS på, at der ikke er ”sket en revolution - men små forskydninger”. Dette bliver dog ikke præciseret i årsberetningen.

Sejllubberne, som jo er de reelle medlemmer i DS, har i undersøgelsen udpeget deres tre vigtigste kerneaktiviteter som værende:

  • Børn & Unge
  • Kapsejlads for voksne
  • Tursejlads

Bådmagasinet har derfor kigget nærmere på, hvad DS skriver – eller måske nærmere ikke skriver - i årsberetningen om, hvordan det reelt går for de vigtigste kerneaktiviteter i medlemsklubberne, og dermed også dansk sejlsport som helhed.

Det fremgår af årsberetningen, at der arbejdes på en ny strategi for børn og unge, men umiddelbart ser det ikke ud som at der foreligger en klar strategi for de to øvrige kerneaktiviteter - kapsejlads for voksne samt tursejlads.

Der arbejdes på en ny strategi for børn og unge - men umiddelbart ikke for voksne og tursejlads. 

Stagnation for ungdomssejlads – ny strategi på vej

Antal børn og unge i sejlklubberne er faldet med 8% (2022 tal red.) samtidig med at yderligere 10 klubber har opgivet deres ungdomsarbejde, så det går faktuelt ikke så godt for sejlsporten på dette område.

Sejlsporten har gennem mange år haft udfordringer med at rekruttere børn og unge til klubberne, og på trods af forskellige indsatser som skulle have styrket tilgangen til klubberne, blandt andet det store projekt ”Vild med Vand” som kostede millioner af kroner, så kan vi altså konstatere tilbagegang i antallet blandt børn og unge.

Stagnationen i klubbernes ungdomsarbejde har gjort det nødvendigt for DS at arbejde med en ny strategi, som forhåbentlig igen vil kunne få flere børn og unge til at sejle i klubberne. Der har været gennemført en dialog med interessenter og en debat på klubkonferencen i november 2023 med det mål at fremlægge en ny strategi på DS generalforsamling den 16. marts 2024.

Klubbernes medlemstal for 2023 er endnu ikke offentliggjort, men efter en nedgang på 8% blandt unge, er der et markant behov for, at sejlsporten igen kan spore fremgang i antal børn og unge i klubberne.

Konkurrencen med andre idrætsgrene om ungdomsårgangene er hård, og derfor er det bydende nødvendigt for sejlsporten at gøre sig mere attraktive og ramme tidsånden hos de unge.

Dansk Sejlunion har med midler fra DIF’s Initiativpulje valgt at teste en ny sejladsform - sprintsejlads, som har stor succes i Sverige, en sejladsform der kan minde om det vi kender fra Sejlsportsligaen. Kan denne form bidrage til at gøre kapsejlads mere tilgængelig, skabe stærke sociale netværk og uddanne fremtidige kapsejladsledere blandt de 12-17-årige?

Kapsejlads for voksne – faldende aktivitet og deltagerantal

Kapsejladsarrangører har gennem mange år generelt oplevet faldende deltagerantal, og klubber har også måttet aflyse deres traditionelle kapsejladser, idet der ikke har været nok tilmeldte.

De store sejladser som Sjælland Rundt, Fyn Rundt og Fyn Cup har haft svært ved igen at tiltrække et stigende antal deltagere, på trods af mange gode initiativer målrettet mod at styrke populariteten for at skabe vækst i deltagerantallet.

På den anden side er opstået andre populære sejladser, nemlig Silverrudder og Vegvisir Race uden DH-målebreve, som nu udgør nogle af de største deltagermæssigt. Der arrangeres også andre regionale/lokale stævner uden brug af DH-målebreve, og hertil kommer gode initiativer med tursejler-regattaer.

Årsberetningen nævner ikke, at kapsejladsaktiviteten og antal udstedte målebreve og klassebeviser over en årrække har været stagnerende, ligesom kapsejladsaktiviteten på lokalt og nationalt plan, herunder DM’erne også har mistet deltagerantal.

I årsrapporten fremhæves, at Teknisk Udvalg arbejder på at gøre det nemmere at være kapsejler og arrangør. Arbejdet retter sig mod forbedret DH-beregning, at kapsejlads skal blive bedre for brugerne, værktøjer til kapsejladsarrangører, forbedret resultatberegning samt sikkerhed for deltagerne.

Den altoverskyggende udfordring er faktuelt, at færre og færre sejler kapsejlads. Så det helt store  spørgsmål er, om de nævnte tiltag kan vende udviklingen, så vi igen kommer til at se stigende antal deltagere på kapsejladsbanerne lokalt og nationalt?

Færre med klubarrangeret tursejlads og motorbådssejlads

Den tredje kerneaktivitet som nævnes i klubundersøgelsen er tursejlads. I årsberetning oplyses det, at klubundersøgelsen viser, at færre klubber beskæftiger sig med klubarrangeret tursejlads samt motorbådssejlads, selvom hovedparten af klubmedlemmerne netop er tur- og fritidssejlere.

Der nævnes heller intet i årsberetningen om en strategi og/eller iværksatte initiativer, som kunne være med til at styrke en udvikling med stigende aktivitet i klubberne for tursejlerne og motorbådssejlere.

Faktum er, at DS i høj grad har ignoreret tursejladsområdet gennem mere end 10 år, selvom dette udgør den største del af medlemsskaren i DS-klubberne.

Kigger man tilbage på arbejdet i DS’ bestyrelse, udtrykte flere bestyrelsesmedlemmer på et møde i december 2021 tydelig skuffelse over, at det ikke var lykkedes at iværksætte den besluttede indsats for tursejlere. Bestyrelsen bekræftede på mødet, at man fortsat ønsker ”dette initiativ iværksat som fyrtårn for Dansk Sejlunion og af hensyn til organisationens omdømme og værdi for medlemmerne.”

Nu skulle man så tro, at tursejlads området omgående ville få topprioritet, men i november 2022 konstaterede bestyrelsen, at ”Indsatsen for TUR er markeret med rød”, hvilket betyder at der reelt ikke var sket noget på området.

På det efterfølgende bestyrelsesmøde i december 2022 nævnes det igen som et af de tre fokusområder i DS med ”Ny og klar indsats for tursejlads og tursejlere”. Men kigger vi i dokumentet ”Strategi og handlinger 2023” til generalforsamlingen, finder vi kun én eneste handling i relation til tursejlads under ”Sejlernes viden og kompetencer” vedr. en ny undervisningsplatform med hovedvægt på nye sejlere, herunder tur.

Med rette kan klubber og sejlere igen spørge, hvad blev der af den ”Ny og klar indsats for tursejlads og tursejlere”, som DS faktisk har lovet gennem de seneste 10 år?

Måske er der et lille lyspunkt, idet DS i jobopslaget for den nye direktør skriver, at der er behov for ”tiltrængt fornyelse” blandt andet på tursejladsområdet, men det skal jo så først omsættes til en strategi for tursejlads samt en konkret handlingsplan.

Læs også: Dansk Sejlunion: Underskud på en halv million og stadig ingen penge til tursejlerne

 

Line Markert, formand for Dansk Sejlunion og hendes bestyrelse har et mål om Danmark skal være verdens bedste sejlernation.

”Verdens bedste sejlernation” ?

Så når det gælder de tre vigtigste kerneaktiviteter i DS-klubberne, er der faktisk stagnation, hvilket er en bekymrende udvikling for sejlsport og lystsejlads under Dansk Sejlunion.

For et år siden skrev Bådmagasinet artiklen DS Årsrapport:: En gang imellem skal man kigge nærmere på det, som ikke er nævnt og her fremhævede vi blandt andet også udfordringerne med kerneaktiviteterne Tursejlads og Kapsejlads for voksne.

Sejlunionens vision er fortsat – hvilket formand Line Markert specifikt fremhæver i forordet til årsberetningen – at Danmark skal være ”verdens bedste sejlernation”. Men hvordan Danmark skal blive dét i relation til klubbernes tre vigtigste kerneaktiviteter – børn & unge, kapsejlads for voksne og tursejlads – nævnes der ikke noget om.

Hvordan vil DS måle, om arbejdet med de tre kerneaktivitets områder har nået et niveau, hvor man kan kalde Danmark ”verdens bedste sejlernation”?

DS målestok ser ud til at være, at det skal være ”lettere og sjovere for alle” at dyrke sejlsport, som Line Markert udtrykker det. Hvordan finder DS ud af, at noget skulle være blevet ”lettere og sjovere for alle” i forhold til tidligere og/eller i forhold til andre lande?

DS kan selvfølgelig selv udråbe Danmark til at være ”verdens bedste sejlernation”, men der eksisterer ingen objektive kriterier som muliggør en sådan bedømmelse - så det er jo egentlig en utopi!

Det kunne være konstruktivt, hvis DS strategier og handlingsplaner i fremtiden bliver konkrete og målbare, så det er muligt at se, hvorvidt en ny strategi har resulteret i den ønskede udvikling.

 



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.