fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Jeanneau Leader 46

SPRÆLSK CRUISER
med spændende aptering

Den prisvindende Leader 46 er det helt nye 2016 flagskib i franske Jeanneaus Leader-serie af sporty cruisere, der nemt kan forvandles fra en lukket kabinebåd til en meget åben solskinsbåd.


Med sine 46 fod og luksuspræg er Jeanneaus nye Leader 46 nærmest en hurtig lille superyacht, der samtidig er helt tro mod sit koncept som familiebåd med masser af komfort og muligheder for afslappet fritidsliv om bord.
Bådens elegante tidløse linjer følger helt i kølvandet på de mindre søskende i serien og ligger langt fra både det gængse design på kabinebådene og det mere aggressive sportsbådsdesign på steroider.

Samtidig er det en praktisk båd, hvor den ekstra størrelse ikke er designet med flere kahytter og køjer, men målrettet til at skabe mere livsrum og komfort om bord. Leader 46 har således som standard kun to kahytter med hver en dobbeltkøje, men man kan ofre en sofagruppe nede om læ og i stedet få en ekstra kahyt med enkeltkøje og en sovesofa.
Båden er dog designet til, at man primært opholder sig oppe i den store salon med styreplads, sofagruppe, ekstra pantry, cockpit og en stor solseng på ruffet over forkahytten.
Slovenske J&J Design har designet de sejlende linjer, mens italienske Garroni Design har stået for bådens design over vandlinjen. Jeanneau har nu samarbejdet med Camillo Garroni Carbonara i 15 år og har sammen skabt Leader-serien som ægte solskinscruisere med masser af lys fra bådene store vinduer i salonen og i fribordet.

Det nye Leader flagskib blev hædret med Nautic Design Award 2015 i cruiser kategorien. Her sad blandt andet den verdenskendte designer Philippe Starck i juryen. Leader 46 er desuden kåret som ’Boat of the Year 2016’ i Slovenien og var desuden nomineret til titlen som ’European Powerboat of the Year 2016’.
Høj cruisingfart
Vi sejlede Leader 46 i to versioner med henholdsvis 2x Volvo Penta 370 hk D6 motorer, joystick og hækdrev og med 2x Volvo Penta IPS 600 på 435 hk. Vi havde mest tid på vandet med 370 hk motorerne, og derfor er vores målinger med disse motorer. Vi sejlede bådene udfor Cannes i Frankrig på en dag med jævn vind og moderat krapsø, og hvor der også stod en solid gammel dønning fra blæsevejr den foregående dag. Her nåede vi en topfart på 32 knob, som vi nåede på 25 sekunder fra vi lå helt stille, og det var de sidste to knob, der trak tiden ud under accelerationen.

Det kunne næsten ikke mærkes, når Leader 46 kom op at plane ved ca. 17 knob efter 8-9 sekunders acceleration. Vi fandt, at helt op til 27-29 knob ved 3000-3300 omdrejninger kan være en fornuftig cruisingfart, når søen ikke er for rå, hvor der stadig er god balance mellem fart og forbrug.
Med de kraftigere 435 hk motorer er især accelerationen hurtig og topfarten nogle få knob hurtigere.

Tryg til familiesejlads
Vores korte testsejlads med Leader 46 viste også, at båden har gode linjer under vandet til både hurtig og tryg sejlads for familien. Vi gik godt og rimelig blødt i de små krappe søer og den noget længere dønning.
Samtidig kunne vi nemt styre båden præcist og meget kontant fra den veludstyrede styreplads om styrbord i salonen. Den lavede ingen unoder, når vi smed den rundt i skarpe drej for fuld fart, men drejere bare stabilt rundt med meget moderat krængning og en overraskende lille radius på svinget. Vi tøver derfor ikke med at kalde Leader 46 for tryg og velsejlende.
Vi sad fint, med udmærket udsyn, på styrepladsen, hvor der kan sidde to personer på sædet. Selve instrumentpanelet er mørkt og antirefleksbehandlet, og instrumenteringen er organiseret overskueligt med gashåndtagene og joysticket til motorerne indenfor bekvem rækkevidde.

Festlig dagsejlads og langtur
Vi sejlede standardversionen af Leader 46 med to kahytter om læ, med plads til fire overnattende personer om bord, men salonen oppe og cockpittet kan rumme langt flere.

Båden er godkendt til at have 14 personer om bord ved kystnær sejlads, så den er lige egnet til både festlig dagsejlads med vennerne og den store familie eller til længere cruising for en familie på fire. Der er dog mulighed for en ekstra kahyt om læ, og sofagruppen i salonen kan med lidt ekstraudstyr omdannes til en dobbeltkøje,
Bådens primære pantry er om styrbord om læ, lige overfor en stor sofagruppe. Der er desuden et ekstra udepantry i salonen, og der er mulighed for at installere en grill mellem cockpittet og badeplatformen. Denne store ”teak-strand” kan med hydraulisk ekstraudstyr sænkes ned i vandoverfladen til badning.

Ruffet kan nemt åbnes over salonen med en kæmpe elektrisk drevet skydeluge, salonen kan åbnes næsten helt ud mod cockpittet. Derfor kan Leader 46 hurtigt blive en åben solskinscruiser til sommervejret. Båden er i basisversionen med åben salon agter, men kan lukkes helt som en kabinebåd med dør og stort vindue, der kan vippes op under ruffet med et tryk på en knap. Den lukkede version er klart bedst egnet til det nordiske klima.
Konklusion
Jeanneaus nye Leader 46 er efter vor vurdering en vellykket og velsejlende lille superyacht med potent motorkraft i selv den mindste motorkonfiguration.
Vi har kun sejlet den i en lille times tid, men her fungerede alt godt, og båden var rimelig støjsvag. Desuden hørte vi ingen knageeller knirkelyde under sejladsen, og vi fandt på den times sejlads ingen væsentlige kritikpunkter om bord.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.