KORT OM ASSISTED DOCKING
Teknologi som blomstrer i disse år. Producenter investerer i digitale systemer som gør sejlads mere tilgængeligt, og markedet større. Produkterne kombinerer elektronisk sammenkobling af motorer og motordrev, thrustere og ror, med anden teknologi som GPS, intelligente kameraer, sensorer og avanceret software. Resultatet er at havnemanøvrer bliver nemt, stressfrit og sikkert.
VOLVO PENTA ASSISTED DOCKING
Assisted Docking er et omfattende system, som blandt andet kræver at der installeres en boks med sensorer på den kajplads, hvor der skal lægges til. Det bygger på flere af Volvos eksisterende systemer – en videreudvikling af IPS, deres joystick-system fra 2006, og det senere DPS (Dynamic Positioning System), samt EVC, som er en elektronisk platform til motorkontrol og overvågning af for eksempel gearskift. Man kan sætte det hele på pause undervejs i havnemanøvren, og båden vil blive holdt stille i positionen, indtil man er klar med fortøjninger, fendere og så videre. Et lille tryk på joysticket, så fortsætter processen. På et hvilket som helst tidspunkt kan man selv overtage kontrollen manuelt.
IKKE FOR ENHVER
Volvo Penta Assisted Docking er tiltænkt high end markedet, og ikke noget vi vil se foreløbig i breddemarkedet for fritidsbåde – men det viser hvad teknologien allerede i dag er i stand til. I pressemeddelelelsen beskriver Volvo Penta det som en blanding mellem automatisk docking og manuel docking. ”Det ville på nogle måder have være lettere at lave et fuldstændigt automatiseret system, men det smukke ved systemet er, at det giver kaptajnen en udvidet kontrol,” skriver den svenske motorgigant. Hovedingredienserne i systemet er, at båden kan styres i en lige linie, uden at der skal kompenseres manuelt for vind og strøm. Båden kan desuden holdes stille på samme sted, og rotere rundt om et punkt. Der er også en langsom manøvrerings-funktion, samt en sidelæns funktion.
VIRTUEL FENDER
Kernen i Volvos system er DPS, et system som ved hjælp af GPS kender bådens position. Der er intet kamera involveret, så båden kan ikke '”se” noget. Andre producenter er gået anderledes til værks. Raymarines DockSense er baseret på teknologi fra deres moderselskab Flir, et af verdens førende selskaber i udviklingen af Machine Vision, det vil sige intelligente kameraer. Ved hjælp af kunstig intelligens har man indbygget objektgenkendelse, og dermed kan DockSense fortælle bådens styresystem hvad der er omkring båden til enhver tid.
Sammen med GPS-data og bevægelsessensorer kan båden dermed ”se” sine omgivelser. I den anden ende kobles systemet til bådens motorer. Det hele fungerer som en slags virtual fender, som man kan indstille til den afstand man ønsker at holde – for eksempel en halv meter. Raymarine DockSense kan installeres på allerede eksisterende joystick–systemer, som for eksempel Volvo Penta EVC. Det vises og styres på deres MDF (kortplotter) Axiom, men kan også styres fra en app på din smartphone eller tablet.
Et udvalg af første generation produkter til automatiserede havnemanøvrer:
Dockmate (øverst tv.), Volvo Penta
Assisted Docking (øverst th.),
Evinrude iDock (nederst tv.) og
Raymarine DockSense (nederst th.)
TESTET – FUNGEREDE SOM FORVENTET
The International Yachting Media testede Raymarine DockSense under Miami International Boat Show sidste år. Testen foregik på to forskellige både og joystick systemer: Mercury Joystick Piloting System, monteret på en Boston Whaler 330 Outrage, og Volvo Penta Electronic Vessel Control på en Prestige 460. I begge tilfælde fungerede systemet upåklageligt. Selv når man direkte forsøgte atsejle bådene ind i molen, overtog systemet styringen og forhindrede sammenstød.
DOCKMATE
DockMate er en tredje måde at tænke på – her er opbygningen således, at et antal af bådens eksisterende funktioner er bygget ind i en fjernkontrol. Forskellige modeller har forskellige konfigurationer.
I den mest avancerede kan du stå med en fjernkontrol i hånden og styre bådens motor (eller begge, hvis der er to), samt bovthruster, hækthruster, op til to ankerspil – og horn. Det kan installeres i enhver båd med elektronisk motorstyring, og består af to enheder: En receiver, eller modtage-enhed, og selve fjernkontrollen, som er på størrelse med en smartphone. Den er i øvrigt vandtæt, flydende og hvis man taber den, slår det hele automatisk tilbage til manuel styring.
PÅ VEJ TIL GENNEMSNITSBRUGEREN
Der er også andre produkter på markedet – bl.a. har Evinrude udviklet iDock, en avanceret og forholdsvis billig joystick-løsning, som gør det superlet at manøvrere motorbåde. Det er dog forbeholdt både, der er udstyret med Evinrudes egne E-Tec G2 motorer. Og der skal være to af dem. Yanmar har også sit system, det hedder Auto Navigation Robotic Boat. Det kræver ligeledes to motorer og to propeller, og er foreløbig mest relevant for kommerciel skibsfart og store yachts. Men som al anden teknologisk udvikling, så rasler nok også det her ned i pris, så snart udviklingsomkostninger er betalt og produktionen vokset til. Mon ikke vi kan forvente at der om få år findes automatiske docking-systemer til mindre både i et bredt udvalg, og til forholdsvis billig penge.
Automatiserede havnemanøvrer kræver digital motorstyring.