fbpx
TEKST: RASMUS KRISTENSEN OG ØYVIND BORDAL
FOTO: VOLVO PENTA, FLIR/RAYMARINE, DOCKMATE

AUTOMATISK HAVNEMANØVRE

NEMT I HAVN 
MED AVANCERET TEKNOLOGI

Mange nye sejlere er kommet til. Deres største bekymring er tit havnemanøvrer – noget som kan være svært, selv for erfarne sejlere. Men nu er ny teknologi på vej. Vi ser nærmere på hvad markedet kan byde på, når det gælder ”assisted docking”.


”Nej, nej! Ikke den – den til styrbord!” Konen løber rådvild rundt på dækket med en fender i hånden. Skipper råber højt, med et skær af desperation i stemmen. Men vind og strøm har fået magten, og båden lystrer ikke længere hans kommandoer. Situationen er ude af kontrol. Og rundt i havnen følger tilskuerne med. Hvad sker nu?

SVÆRT OG NERVEPIRRENDE
Vi kender det alle sammen. At lægge til med en båd kan være svært og nervepirrende, og kan endda være årsagen til at nogen afholder  sig fra overhovedet at komme ud og sejle. Måske er det også havnemanøvrer, der oftest resulterer i skader på egen og andres både. I de senere år er bådene blevet større og mandskabet mindre, og det gør ikke situationen nemmere.

SMÅT OG STORT
Det har producenter af maritimt udstyr selvfølgelig fanget for lang tid  siden. Diverse produkter er gennem årene lanceret med det formål at skabe større tryghed og enkelhed ved havnemanøvrer. Det kan være  alt fra bådshager med en smart mekanisme for enden, så liner kan sættes i bøjer eller fortøjningsklamper fra dækket, til større installationer som bovpropeller samt hækankre, der kan sættes med elektrisk hjælp, eller for den sags skyld fjernstyrede autopiloter.

FJERNSTYREDE 68 FODS YACHT TIL KAJ
Men først nu er den elektroniske og digitale revolution nået så langt, at der rent faktisk findes systemer, der kan lægge en båd til helt og aldeles automatisk. Allerede for to år siden demonstrerede Volvo Penta prototypen på deres Assisted Docking-system i Göteborg. Det var den sommer, hvor Volvo Ocean Race kom til byen, og i Race Village kunne publikum se en 68 fods yacht manøvrere helt af sig selv ind på en smal plads mellem to af de deltagende Volvo Ocean 65-både. Det var et mediestunt for at skabe opmærksomhed omkring Volvo Pentas ambitioner indenfor det de kalder Easy Boating-filosofi, og på det tidspunkt var systemet ikke endnu på markedet. Men i år kan man rent faktisk købe det.

Med en kombination af digitalisering, software, GPS, bovthruster og eventuelt intelligente kameraer kan du komme ind alle steder, uden sved på panden.


KORT OM ASSISTED DOCKING
Teknologi som blomstrer i disse år. Producenter investerer i digitale systemer som gør sejlads mere tilgængeligt, og markedet større.  Produkterne kombinerer elektronisk sammenkobling af motorer og motordrev, thrustere og ror, med anden teknologi som GPS, intelligente kameraer, sensorer og avanceret software. Resultatet er at havnemanøvrer bliver nemt, stressfrit og sikkert.

VOLVO PENTA ASSISTED DOCKING
Assisted Docking er et omfattende system, som blandt andet kræver at der installeres en boks med sensorer på den kajplads, hvor der skal lægges til. Det bygger på flere af Volvos eksisterende systemer – en videreudvikling af IPS, deres joystick-system fra 2006, og det senere DPS (Dynamic Positioning System), samt EVC, som er en elektronisk platform til motorkontrol og overvågning af for eksempel gearskift. Man kan sætte det hele på pause undervejs i havnemanøvren, og båden vil blive holdt stille i positionen, indtil man er klar med fortøjninger, fendere og så videre. Et lille tryk på joysticket, så fortsætter processen. På et hvilket som helst tidspunkt kan man selv overtage kontrollen manuelt.

IKKE FOR ENHVER
Volvo Penta Assisted Docking er tiltænkt high end markedet, og ikke noget vi vil se foreløbig i breddemarkedet for fritidsbåde – men det viser hvad teknologien allerede i dag er i stand til. I pressemeddelelelsen beskriver Volvo Penta det som en blanding mellem automatisk docking og manuel docking. ”Det ville på nogle måder have være lettere at lave et fuldstændigt automatiseret system, men det smukke ved systemet er, at det giver kaptajnen en udvidet kontrol,” skriver den svenske motorgigant. Hovedingredienserne i systemet er, at båden kan styres i en lige linie, uden at der skal kompenseres manuelt for vind og strøm. Båden kan desuden holdes stille på samme sted, og rotere rundt om et punkt. Der er også en langsom manøvrerings-funktion, samt en sidelæns funktion.

VIRTUEL FENDER
Kernen i Volvos system er DPS, et system som ved hjælp af GPS kender bådens position. Der er intet kamera involveret, så båden kan ikke '”se” noget. Andre producenter er gået anderledes til værks. Raymarines DockSense er baseret på teknologi fra deres moderselskab Flir, et af verdens førende selskaber i udviklingen af Machine Vision, det vil sige intelligente kameraer. Ved hjælp af kunstig intelligens har man indbygget objektgenkendelse, og dermed kan DockSense fortælle bådens styresystem hvad der er omkring båden til enhver tid. 

Sammen med GPS-data og bevægelsessensorer kan båden dermed ”se” sine omgivelser. I den anden ende kobles systemet til bådens motorer. Det hele fungerer som en slags virtual fender, som man kan indstille til den afstand man ønsker at holde – for eksempel en halv meter. Raymarine DockSense kan installeres på allerede eksisterende joystick–systemer, som for eksempel Volvo Penta EVC. Det vises og styres på deres MDF (kortplotter) Axiom, men kan også styres fra en app på din smartphone eller tablet. 

Et udvalg af første generation produkter til automatiserede havnemanøvrer:
Dockmate (øverst tv.), Volvo Penta
Assisted Docking (øverst th.),
Evinrude iDock (nederst tv.) og
Raymarine DockSense (nederst th.)


TESTET – FUNGEREDE SOM FORVENTET
The International Yachting Media testede Raymarine DockSense under Miami International Boat Show sidste år. Testen foregik på to forskellige både og joystick systemer: Mercury Joystick Piloting System, monteret på en Boston Whaler 330 Outrage, og Volvo Penta Electronic Vessel Control på en Prestige 460. I begge tilfælde fungerede systemet upåklageligt. Selv når man direkte forsøgte atsejle bådene ind i molen, overtog systemet styringen og forhindrede sammenstød.

DOCKMATE
DockMate er en tredje måde at tænke på – her er opbygningen således, at et antal af bådens eksisterende funktioner er bygget ind i en fjernkontrol. Forskellige modeller har forskellige konfigurationer.
I den mest avancerede kan du stå med en fjernkontrol i hånden og styre bådens motor (eller begge, hvis der er to), samt bovthruster, hækthruster, op til to ankerspil – og horn. Det kan installeres i enhver båd med elektronisk motorstyring, og består af to enheder: En receiver, eller modtage-enhed, og selve fjernkontrollen, som er på størrelse med en smartphone. Den er i øvrigt vandtæt, flydende og hvis man taber den, slår det hele automatisk tilbage til manuel styring.

PÅ VEJ TIL GENNEMSNITSBRUGEREN
Der er også andre produkter på markedet – bl.a. har Evinrude udviklet iDock, en avanceret og forholdsvis billig joystick-løsning, som gør det superlet at manøvrere motorbåde. Det er dog forbeholdt både, der er udstyret med Evinrudes egne E-Tec G2 motorer. Og der skal være to af dem. Yanmar har også sit system, det hedder Auto Navigation Robotic Boat. Det kræver ligeledes to motorer og to propeller, og er foreløbig mest relevant for kommerciel skibsfart og store yachts. Men som al anden teknologisk udvikling, så rasler nok også det her ned i pris, så snart udviklingsomkostninger er betalt og produktionen vokset til. Mon ikke vi kan forvente at der om få år findes automatiske docking-systemer til mindre både i et bredt udvalg, og til forholdsvis billig penge.

Automatiserede havnemanøvrer kræver digital motorstyring.



BÅD 571

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.