fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg

TEKST FLEMMING THOMSEN
FOTO REE MEDIA, SEALEGS INTERNATIONAL

New Zealandsk amfibiebåd går et skridt videre:

Trehjulet båd tager endnu en landvinding med sin elektriske version E4

”Sealegs” er god til det hele: Redningsbåd, fritidsbåd og tender på superyachten. Hverken bløde sandstrande eller forrevne kyststrækninger forhindrer den i at rulle hen over terrænet og sejle ud i vandet. Den skyder en fart som en speedbåd og kan køre op til 10 km/t. på land.


Det er en overskyet dag i Hua Hin, alligevel har pænt mange mennesker fundet ned til stranden langs kysten til den thailandske golf ca. 230 km fra Bangkok.Det er en overskyet dag i Hua Hin, alligevel har pænt mange mennesker fundet ned til stranden langs kysten til den thailandske golf ca. 230 km fra Bangkok.

Anledningen er det årlige arrangement for kitesurfing, hvor deltagerne sætter alt på et bræt og lader sig trække hen over de krusende bølger i høj fart af en stor buet drage i en skrigende farve. Vores mission er dog en anden; vi finder informationsteltet, hvor en trebenet båd med hjul står parkeret i sandet. Det er den, vi skal ud med: En Sealegs model Sport RIB 6.1.Båden har solide terrængående dæk monteret på sine ”ben” som kan trækkes op og ned ved hjælp af hydraulik.

Båden kan ligge fladt på stranden, og ved at udløse hydraulikken, så rejser den sig først med forbenet, dernæst baghjulene. Vi kravler om bord på det specielle fartøj og hilser på styrmanden.”Vi skal sætte et par røde bøjer op et par hundrede meter ude,” siger Sebastian fra Hotel Interkontinental, som sponsorerer kitesurfer-arrangementet, og som ejer den 1100 kg tunge amfibiebåd. Sebastian drejer tændingsnøglen og båden starter velvilligt, omend lidt støjende som en lille traktor. Vi pløjer gennem de bløde dynger af sand og videre ud, hvor underlaget bliver mere fast ved vandkanten. De to agterhjul med rustfri nav bliver trukket ved hjælp af hydraulik af en indenbords Honda 24 hk 4-takter, der er skjult under førersædet. Forhjulet kan drejes hydraulisk med det samme rat, som bruges, når man sejler. Hvilken behagelig følelse at rulle hen over stranden mellem badegæsterne, mens man sidder højt i båden og har god udsigt. Selv om farten næppe er mere end fem-seks km/t., så føles det hurtigt på en strand.


Sebastian styrer ud i vandet.

Det er lavvandet som altid her om formiddagen, så vi kører et stykke ud. Snart begynder hjulene at slippe havbunden, og vores chauffør kigger bagud for at tjekke vanddybden agter.Sebastian styrer ud i vandet. Det er lavvandet som altid her om formiddagen, så vi kører et stykke ud. Snart begynder hjulene at slippe havbunden, og vores chauffør kigger bagud for at tjekke vanddybden agter.Da vi er sluppet fri, trykker han på to knapper på instrumentbrættet. De tre hjul glider op ved hjælp af hydraulik lige så let, som var det et par elektriske sideruder i en bil. Nu kan bådens påhængsmotor, en 4-takts Yamaha 115 vippes ned. Vi giver gas, så vi kommer op i fart, og med en let brummen fra motoren glider vi hen over bølgetoppene ud til vores første koordinat, hvor en rød bøje dumpes i vandet som vendepunkt i dagens konkurrence.Da vi har placeret alle bøjer og sejler vi ind mod stranden. Båden ligger godt, og vores styrmand giver lidt ekstra gas, så stævnen løftes, og den lille RIB-båd drøner hen over bølgerne. Styrepulten er placeret midtskibs, hvor styrmanden sidder godt beskyttet bag en skærm, lidt vand sprøjter dog ind, men båden har selvlænsende og skridsikker dørk samt automatisk pumpe.Opstigningen til strandbredden foregår i modsat rækkefølge: Yamaha-motoren vippes op, og benene med hjul foldes ud. Forhjul og de to baghjul betjenes hver for sig. Så snart hjulene får føling med havbunden slukkes påhængsmotoren, hvorefter man kan starte tændingen på den indbyggede Honda-motor. I ro og mag triller vi i land. Hen over det våde sand og parkerer foran hotellet. Sealegs er dog mere end en smart turistbåd til at servicere feriegæster. Den er et multifartøj, som bliver solgt over hele verden til redningstjenester, militære specialenheder og til politimæssige opgaver til vands. Dens egenskaber på land plus det faktum, at den er en af verdens hurtigste amfibiske fartøj, har gjort den populær.


Der er solgt over 1400 Sealegs-fartøjer i mere end 55 lande, hvoraf flere er blevet anvendt til udrykningsmæssige formål, der spænder fra antiterrorkorps, frømandskorps, kystvagter og til redningstjenester.Der er solgt over 1400 Sealegs-fartøjer i mere end 55 lande, hvoraf flere er blevet anvendt til udrykningsmæssige formål, der spænder fra antiterrorkorps, frømandskorps, kystvagter og til redningstjenester.

100 km i timenDet newzealandske eventyr begyndte med en stregtegning på en serviet i 2001. Og den første serieproducerede Sealegs så dagens lys i 2004. Bådene bliver bygget i New Zealand, men der er åbnet internationale salgskontorer i Australien, Frankrig og USA. I 2007 satte Sealegs 6.1 verdensrekord, som det første amfibiefartøj, der sejlede mere end 100 km/t. Det foregik i Sydney Harbour, hvor den med opklappede hjul tilbagelagde 500 m på under 18 sek. med en 225 hk Evinrude E-tec.På landjorden er tophastigheden 10 km/t. både forlæns og baglæns for den lidt større model 7.1. Den er dog ikke godkendt til kørsel på veje, hvilket ville kræve en teknisk autorisation ud over montering af nummerplader og lygter i de rigtige farver. Men for folk med egen strandgrund kan man trille fra carporten og lige ud i vandet. Sealegs er et velegnet fartøj ved søer og floder, hvor man kan undgå at anlægge bådebroer. Selv i lidt sumpede områder og kyststrækninger med klipper kan den med sin tocylindrede 24 hk luftkølede 4-takts Honda-motor under sæderne, der også fungerer som en hydraulikstation, forcere terrænet og køre direkte ud i vandet. Under dækket ligger en 80 liter tank, som forsyner både den udvendige og den indbyggede motor med brændstof.

Fordi Sealegs kun er luftkølet, skal man holde en pause, hvis man kører mere end ca. 10 minutter på landjorden, så motoren ikke overophedes og hydraulik-systemet begynder at arbejde mindre effektivt.  De hydrauliske cylindre til at hæve og sænke hjulene er ifølge producenten vandtætte og overdimensionerede med hensyn til styrke og materialekvalitet. Der skulle således være meget lidt vedligeholdelse for bådens ejere. Der findes flere varianter af Sealegs og forskellige størrelser. Sport RIB 6.1 er den mindste, mens Hydrasol 9M er flagskibet, der kom i 2016.Sidste skud på stammen er den 7,3 meter lange (inkl. hjul) RIB E4. En smukt designet elektrisk version, som kan skyde en topfart af 40 knob.

Sealegs Electric E4

Da grundlæggeren af Sealegs, Maurice Bryham, byggede de første prototyper i sin garage hjemme i Auckland i 2001 anvendte han elektriske motorer til at trække hydrauliksystemet. Men da Sealegs kom i produktion nogle år senere var elmotoren blevet til en forbrændingsmotor. Med den nye elektriske Sealegs går det nu igen den anden vej.I første omgang var Sealegs Electric E4 lagt an på at vække opsigt på Boat Shows verden over. En egentlig serieproduktion var ikke planlagt. Men snart fik den ros for sit lækre design, for de polstrede sæder, de elegante farver og sin rummelige størrelse. Den stigende opmærksomhed affødte en efterspørgsel, som i år vil blive indfriet med levering til de første kunder.  

Electric E4 er en model 7.1 og dermed lidt længere og større end sportsbåden fra stranden. E4 kombinerer børsteløse elektriske hjulmotorer og lithiumbatterieteknologi: Sealegs kalder sit elektriske drivsystem for AmpTracs – Amfibisk trækkraft- og kontrolsystem.Til dette system har Sealegs udviklet sin egen software og interface, der er enkelt og overskueligt og med løbende opgraderinger.Batteriet kan lynoplades på kun en time, og der skulle være til ca. 20 ture ud og op af vandet på en opladning, hvor den kan tilsluttes det almindelige 240 volts forsyningsnet. Påhængsmotoren, en Evinrude 150 hk E-tec, der typisk anvender 87 oktan, er med til at oplade batteriet via VSR og en PowerFlow step-oplader, ligesom det regenerative bremse-system gør. Dertil kan kombineres opladning fra solpaneler.På grund af al den ekstra teknologi, der kræves til kørsel på land – hjul og navmotorer, hydrauliske ben, pumper, batteripakke og ekstra skrogforstærkning vejer E4 1390 kg, og med en 150 hk E-tec ligger tophastighed omkring 40 knob.


BÅD 561

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.