fbpx

TEKST & HENRIK HANSEN.
FOTO HENRIK HANSEN & PRIVATE

Portræt af Lars Stenfeldt Hansen

Ildsjæl med ny taktik for Dragen

Den nye formand for Dansk Drageklub Lars Stenfeldt Hansen er vokset op i en sejlsportsfamilie og har sejlet et væld af bådtyper og kapsejladser. Allerede som helt ung sejler fik han en særlig passion for den legendariske Drage.

Dragen kunne i 2019 fejre at nordmanden Johan Ankers konstruktion havde 90-års jubilæum som klasse, men det blev også året hvor den danske Drageklasse tabte pusten efter årtiers opblomstring.

Derfor satser den nye formand for Dansk Drageklub, Lars Stenfeldt Hansen, på at skabe fornyet aktivitet i den hjemlige klasse.”Jeg elsker at sejle Drage. Det er en livsstil for mig om mange andre Dragesejlere. Jeg er sejler og undgår helst foreningsarbejde, men da Søren Hvalsø gik af i utide som formand sidste år, og jeg blevet opfordret til at blive ny formand, så accepterede jeg udfordringen, fordi båden, og det miljø vi har i klassen, skal op at køre igen. Det er værd at kæmpe for.

Historien om Dragen må ikke forsvinde,” fortæller Lars Stenfeldt Hansen med en ægte ildsjæls begejstring for sin sport.    Han blev valgt på en ekstraordinær general-forsamling og har sammen med bestyrelsen lagt en ny taktik for at skabe fornyet lokal og nordisk aktivitet i klassen. Søren Hvalsø gik af som formand i frustration over sejlernes manglende opbakning til klubbens aktiviteter, der f.eks. gav sig udtryk i at for få både tilmeldte sig det kombinerede DM og NM i Frederikshavn.”Jeg forstår godt Sørens frustration og sagde kun ja til at blive formand, fordi Lars Hendriksen lovede at blive i bestyrelsen.

Han sejler internationalt, er en af klassens dygtigste rorsmænd og taktikere og er altid parat til at gå på barrikaderne for klassen. Det er en kunst at holde sammen på en klasse, og nu går vi en anden vej, hvor klubben ikke skal handle om elitesejlere. Det skal helt enkelt handle om elementær sejlglæde, glæden ved at sejle Drage, at være dygtig til at sejle og have et godt socialt samvær. Det skal handle om at vi får mange Dragesejlere ud at sejle herhjemme og i Norden,” forklarer Lars Stenfeldt Hansen. Klassen er udfordret indefra ”Desværre er danske Dragesejlere deres egen værste fjende, fordi flere af de dygtigste sejlere deltager i de store internationale stævner og således ikke kan sejle de danske og skandinaviske stævner. Drageklassen er det sidste årti også blevet udfordret af, at mange udenlandske Drageejere hyrer professionelle og semi-professionelle elite-sejlere som gaster.

De mere professionelle mandskaber får så mange ekstra timer på vandet at ellers dygtige topsejlere i klassen får tæv og ikke længere kan være med i toppen. Det har kostet klassen en del sejlere,” fortæller Lars Stenfeldt Hansen.

Klassen bygges op indefra

”I England har de været i samme situation som os, og her har de haft succes med at bygge klassen op indefra med nationale aktiviteter, hvor det ikke kun handler om at vinde. I Sverige har holdt niveauet nogenlunde, og det er godt, for vi vil gerne se dansk Dragesejlads i et hyggeligt nordisk perspektiv, hvor vi er i krig på vandet, og hvor krigen er slut på land, hvor vi hygger os. I Drageklassen har vi ingen protester.Min taktik er at få Dragerne tilbage på eget territorium, og jeg har min inspiration fra dengang vi f.eks. sejlede fra Skovshoved til Snekkersten for et weekendstævne, hvor vi kunne være 10-15 Drager fra Øresund og andre landsdele. Vi, der har sejlet Drage i mange år, husker det som rigtig Dragesejlads,” fortæller Lars Stenfeldt Hansen begejstret.

Mere lokal sejlads

”Vi skal prøve at få flere ud at sejle Drage lokalt på et lidt mindre ambitiøst niveau som aftenkapsejladser. Man får lige så meget sjov og glæde af at sejle Drage herhjemme som i udlandet. En fest afhænger i høj grad af de mennesker, der er med til festen..Der er flest Drager i havnene ved Øresund, så det er naturligt at vi først prøver at få flere Drager ud at sejle samlet. Derfor anbefaler jeg at især de med ældre Drager vil bundmale dem, så de kan ligge i vandet og være hur-tigere at komme ud at sejle med, end hvis de står på trailer. Bådene bliver ikke langsommere, men man får sejlet meget mere. Det ved vi fra Hellerups Drage, der er ude at sejle næsten hele tiden.  Vi har også lagt et sejladsprogram med færre stævner, der så forhåbentlig kan få flere til at deltage, og vi håber Dragesejlerne også vil deltage mere i skandinaviske stævner. Vi har aftalt med den svenske klub, at vi skal holde møder sammen mere regelmæssigt,” forklarer Lars Stenfeldt Hansen.Drageklubbens bestyrelse havde i vinterens løb succes med, i samarbejde med KDY, at samle Dragesejlere og Drage-interesserede til et par spændende foredrag om Dragetrim med Theis Palm og kapsejladstaktik med Lars Hendriksen. Begge gange med et stuvende fuldt KDY-klubhus i Skovshoved. En aften hvor Bjørn Anker-Møller skulle forklare kapsejladsreglerne måtte desværre aflyses på grund af corona-krisen.

Lars har i en periode også stået på windsurfer.
Dragesejlads får altid det store smil frem hos Lars, der her er på rorpinden. Lars kalder det Drage-smilet.

HKH Prins Henrik sammen med Lars Stenfeldt Hansen efter endt sejlads i Douarnenez i Frankrig.

2021 bliver et stort Drageår

”Hvis vi tager et kig ind i fremtiden, så kan 2021 blive en fantastisk sæson for danske og nordiske Drager, fordi alle de store stævner i Drageklassen bliver sejlet i Norden og Nord-tyskland med Gold Cup i Marstrand i august som sæsonens højdepunkt.Sæsonen starter med VM i juni i Kühlungs-born i Nordtyskland, der ligger syd for Gedser. Derefter tager bådene nordpå til Danmark og Norden. Vi har et Grade 1 stævne i Dragør, hvor vi forventer, at der kommer mange deltagere. Tre uger senere er der så Gold Cup. Vi vil prøve at presse et DM ind imellem VM og Gold Cup, fordi alle Dragerne i forvejen er i Skandinavien,” fortæller Lars Stenfeldt Hansen.

Fædrene udfordrede sønnerne

Lars Stenfeldt Hansen har haft sejlsport i blodet hele livet. Hans farfar havde en 19 tons ketch ”Cavu” i Svanemøllen, og havde en fast mand til at passe båden. Navnet er et pilot-udtryk, ”ceiling and visibility unrestricted”, for perfekte flyveforhold. ”Cavu” fik senere hjemhavn i Skovshoved ved siden af A.P. Møllers ”Klem”.Hans far, Hans Stenfeldt Hansen, havde en Spækhugger, da Lars var dreng, og det var i Spækhuggeren og hans egen Flipperjolle, at Lars i en tidlig alder blev bidt af at sejle.”Min far solgte Spækhuggeren og købte en Elvstrøm l/2 Tonner, der først lå i Frederikssund og Sundby, indtil han fik plads i Skovshoved. Den sejlede jeg alene med fra jeg var 14-15 år sammen med nogle kammerater. Det gik altid fint, men en dag ventede politiet på os, da vi kom i havn.

Det var nogen, der havde set os sejle ud, og gik ud fra, at det var noget galt, når vi var så unge,” husker Lars Stenfeldt Hansen med et smittende smil. ”Halvtonneren blev i 1980 skiftet ud med den mere turvenlige version Blue Dane, som han købte af Dragesejleren Henrik Reese. Den lå i Rungsted indtil 1987-88, hvor min far købte en Bianca 111. En af min far venner, Boris Christensen, havde en Elvstrøm 32 og i 1984 udfordrede de to fædre sønnerne på Sjælland Rundt. Vi sejlede Elvstrøm 32 og fædrene sejlede Blue Dane. Ved Storstrømsbroen var vi en time foran fædrene, men så kom der luft på vej gennem Grønsund. Vi tog alt ned undtagen storsejlet, mens fædrene tog alt ned og loggede otte knob. Vi gik ud i Dragør, og blev slået af fædrene,” husker Lars Stenfeldt Hansen.

Den første Drage

Allerede som 20-årig dannede Lars Stenfeldt Hansen først i 80’erne et Drageteam sammen med vennen Carsten Eli Hansen og Jacob Brown-Thomsen. De sejlede i to nye Drager fra Lowell Chang i Hong Kong, magen til den, der netop havde vundet VM med Valde-mar Bandolowski, Søren Hvalsø og Erik Hansen. De lånte den overskydende Drage til Frank Berg.”Jeg faldt for Dragen da jeg i 1982 mødte skibsreder Jesper Clausen fra Skovshoved og sejlede Gold Cup med ham i hans Drage. Dengang lå der 7-8 Drager i vandet i Skovs-hoved og vi sejlede hver dag,” fortæller Lars.

Først og fremmest Dragesejler

Lars Stenfeldt Hansen har også prøvet at komme først i mål om natten på Sjælland Rundt. Det var med en tysk Helmsman 56, der ville have en lokal sejler med om bord. Han har dog primært sejlet Drage og jolle. ”Da jeg var 18 år, flyttede vi til Hellerup og jeg købte en Laserjolle, og her mødte jeg de hårde Hellerup-drenge og trænede med Svend Carlsen. Det var sjovt, for vi kunne være 100 joller til stævnerne,” husker Lars.Lars Stenfeldt Hansen sejlede først og fremmest i Lowell Chang Dragen frem til 1990, hvor han købte en Starbåd, men fortsatte også med at sejle Drage som rorsmand eller gast. Gennem sin barndomsven Carsten Eli Hansen mødte han Lars Hendriksen, der senere sejlede med HKH Prins Henrik.”Lars og jeg blev spurgt om vi kunne tænke os at være gaster for HKH Prins Henrik i hans Drage ’Najade’, og vi slog til med det samme. Vi havde det sjovt og hyggeligt, så jeg sejlede med i 7-8 år, og fik mange gode placeringer, som f.eks. top-10 ved klassens store årlige stævne i Douarnenez i Frankrig. Engang vandt vi det schweiziske mesterskab uden HKH Prins Henrik, men med min søn på ni år om bord.

Han gik på dækket og bommede med stagen,” fortæller Lars Stenfeldt Hansen, der har givet sin begejstring for at sejle videre til næste generation.
Lars Hendriksen og Lars Stenfelt har sejlet og vundet adskillige stævner med OL-sejleren i 49’er George Leonchok fra Ukraine.
Lars Hendriksen og Lars Stenfeldt Hansen havde det hyggeligt de år de sejlede med HKH Prins Henrik i Dragen ”Najade”.
Lowell Chang og Sir Robin Knox-Johnston er her i forgrunden på billedet, mens Lars Stenfeldt Hansen bøffer under South China Sea Rolex Race i 2010.

Vandt Gold Cup i 2007

I sin tid om bord i HKH Prins Henriks Drage har Lars Stenfeldt Hansen også gastet sammen med Mark Flint og Philipp Skafte-Holm, der afløste Lars Hendriksen. Sammen med netop Lars Hendriksen og Philipp Skafte-Holm var Lars Stenfeldt Hansen med til at vinde Gold Cup i Drage i 2007 i et felt på 130 både på Mallorca i Palma-bugten. Her vandt de i Lars Hendriksens ”Eva”, DEN 138, der kun en måned før var nyrenoveret i Hellerup, efter ikke at have sejlet i 40 år. Samme år gastede han ved VM i Irland hos Frank Berg sammen med Søren Kæstel, hvor de lå nr. 2 efter fem sejladser, men mistede alligevel en plads på podiet. I 2004 var Lars med til at vinde Marblehead Trophy i Kaløvig sammen med Lars Hendriksen og OL-sejleren Mogens Just.Lars Stenfeldt Hansen har boet og arbejdet i Hong Kong, hvor han også har sejlet Drage siden han i 1992 deltog i et stævne som gast hos HKH Prins Henrik sammen med Poul Richard Høj Jensen. Her var han i en periode fast gast hos familien Chang samt været Hong Kong mester i Drage. I dag sejler Lars Stenfeldt Hansen sammen med David Holm og Bo Selko i David Holms ”Monique”, hvor de i 2019 vandt sølv ved NM, svensk mesterskab og det uofficielle DM. Han har i en periode arbejdet for Kinnevik, der ejer f.eks. TV3, hvor han mødte arvingen til medieimperiet, Hugo Stenberg, der også er inkarneret Dragesejler og vandt Gold Cup i Hornbæk i 2016.

Aktiv i Finnjolle i fem år

”Jeg holdt en pause fra sejlsporten i 6-7 år fra 1993 fordi jeg startede eget firma, men i 1999 tilbød Børge Schwartz mig at købe hans gamle Finnjolle. Han og Paul Elvstrøm havde købt nye Devoti Finnjoller som de trænede sammen i. Jeg sejlede Finnjolle-VM i 2000 med en blød mast og købte snart en splinterny Devoti-jolle, som jeg sejlede med i det dengang store felt af Finnjoller i Dragør, samtidig med at jeg også sejlede Drage,” fortæller Lars Stenfeldt Hansen, der var med til at overtale den senere OL-sølvvinder Jonas Høgh-Christensen til at sejle Finnjolle.

Købte verdensmesterens A-Cat

”I 2005 skulle der ske noget nyt, og jeg var en af de første herhjemme, der begyndte at sejle A-Cat. Da vi havde vundet Gold Cup i Palma i 2007, var der VM i A-Cat umiddelbart efter, så jeg kontaktede verdensmesteren Glen Ashby dernede og købte hans båd med hans egne opmærkninger på storskødet. Vi havde A-Cat’en med hjem ovenpå Dragen,” griner Lars Stenfeldt Hansen, der i dag sejler OK-jolle i Hellerup ved siden af sin Dragesejlads  ”Jeg har altid været amatørsejler, og vil altid være det. Når jeg sejler i udlandet med forskellige skippere, så betaler de rejse, ophold og mad, men jeg får aldrig løn,” slutter Drageklubbens nye formand, der har en helt fantastisk og vidtspændende sejlerkarriere med masser af spændende udfordringer og som synes det er lige sjovt at gaste som at være rorsmand.

Her styrer Lars’ farfar, Harald Stenfeldt Hansen med solbriller, sin 19 ton ketch ”Cavu”. Foran mesanmasten ses sejleren Jørgen Eli-Hansen, der er far til Lars’ barndomsven Carsten Eli-Hansen.
Lars Stenfeldt Hansen tager fra, da han ankommer til fest på Dannebrog sammen med Lars Hendriksen og HKH Prins Henrik.
Lars Hendriksens søn Oscar styrer her faderens ”Eva”, mens Lars Stenfeldt Hansen hænger forrest og giver thumbs up med et stort smil. Dragesmilet som Lars kalder det.

BÅD 561

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab

© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.