fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Beneteaus Barracuda 8

Der er bid i trollingbåden

Barracuda 8 er første båd med Beneteaus nye Air Step 2, og den er en mere rummelig udgave af den halv meter kortere lillesøster. Ellers er den nye Barracuda samme gode alsidige walkaround familie- og trollingbåd.


Franske Barracuda 8 er den tredje og nu midterste søster i Beneteaus lille stime af Barracudaer, der blev søsat med Barracuda 9 for fire år siden. Årets nyhed har fået nyt skrog og er første båd med den nye version 2 af Beneteaus patenterede Air Steps i undervandsskroget.
Vi sejlede Barracuda 8 på Palma Bugten på Mallorca en dag med mellemluft, en lidt krap sø og Middelhavsdønning. Vi foretog vores måling på tværs af bølgerne, så søerne influerede minimalt på vores målinger.
Der sad to Suzuki 150 Hk TGX udenbordsmotorer på hækken af testbåden. Med dem kom vi op at plane ved ca. 14 knob på 4,5 sekunder.
Det er rå speedbådsegenskaber, hvor Air Step teknologien i undervandslinjer er medvirkende til bådens hurtige planing. Air-Step reducerer friktionen i vandet ved at suge luft ind under båden og kreerer derved en tynd luftpude under båden.

Det var ikke muligt at konstatere en klar forskel mellem Air Step funktionen i f.eks Barracuda 7 og den nye, videreudviklede Air Step 2 uden en tilsvarende referencebåd. Der var en marginal forskel på planingstærskel og -tid mellem vores test af Barracuda 7 og Barracuda 8 til 8erens fordel, men der trods alt også en forskel på en halv meter vandlinje og 100 Hk på de to både. Til gengæld er 8eren omkring 400 kg tungere.

Uanset alt dette, så har Barracuda 8 fornemme planingsegenskaber. Vi toppede fartmæssigt omkring 35 knob ved over 5500-5600 omdrejninger med fire personer om bord og i krapsøen, der blev lidt rå ved så høj fart. Beneteaus bådmand på Barracuda 8 bedyrede, at han har været oppe på 38 knob ved 6000 omdrejninger på fladt vand, da han var alene om bord.

Det optimale cruisingfart
ligger efter vor opfattelse på mellem 17-22 knob, hvor båden er oppe at plane, båden ligger roligt på vandet selv i en let sø, og brændstofforbruget er fornuftigt i forhold til farten og rækkevidde.
Under testen var støjniveauet moderat på 73-79 db, hvor den almindelige lyd fra bølgernes slag mod skroget nærmest overdøvede den meget moderate motorstøj fra de to 4-cylindrede motorer ved højere hastigheder.
Sødygtig og stabil
Barracudaen sejlede støt og stabilt under testen og føles helt tryg og pålidelig under vores test med skarpe drej, så vi tør godt kalde 8eren en sødygtig båd.
Den klarede de krappe søer på dønning fint, men hoppede selvfølgelig en del, når vi kom op i fart. Vandlinjelængden er trods alt kun lidt over seks meter, og det er en let båd med hele motorvægten på hækken.

Vi var fire om bord og havde meget fin plads i det lægivende styrehus, og vi kunne tage notater under sejladsen, lige indtil vi nåede omkring 5000 omdrejninger og lige knap 30 knob. Så begyndte båden at hoppe for meget i søerne, men det også de færreste, der sejler så hurtigt under de forhold.

Det var fint at stå i læ i styrehuset på en kølig dag, og kunne stå og sidde tørt, for selv om Barracuda var god til at smide bovvandet ud til siderne, når vi ramte bølgerne, så kom der alligevel en del røgvand ind over. Her havde vi står glæde af to vinduesviskere, der sikrede et godt udsyn. Der er standard med en visker, men vi vil klart anbefale to.
Ekstraudstyr i testbåden

Trim Level-pakke med:
• Cockpitbruser
• Ekstra vandtank 100 l
• Ekstra vinduesvisker
• Vindspejlssprinkler
• Køleskab på 42 l
• Landstrøm 220 volt
• Batterilader
• Pumpe til dækvask
• 6 holdere til fiskestænger
• Fiskedam

Elektronik-pakke med:
• Lowrance HDS 7” Touch-Gen multidisplay
• Lowrance HDI Sensor
• Desuden Bowtruster
• Brændstoftank 400 l
• Glideluge i ruffet
• Fortøjnings-kit
• Ankrings-kit
• Glidecockpitbænk med hynde
• Cockpitbord
• Badeplatforme
• Fiskenetrulle
• Cockpithynder
• Hynder i kahyt
• Gardiner i styrehus
• To oplukkelige koøjer

Ekstraudstyr til Barracuda 8
• Lowrance HDS 9” multidisplay
• VHF
• Elektriske trimflaps
• Elektrisk ankerspil
• Pullert
• Foldbare bænke i borde
• Teak i cockpittet
• Solseng i forskib
• Toilet
• Aircondition

Semi-flybridge version
Barracuda 8 fås også i en semi-flybridge version med høje førerog passagersæder bag styrehuset, hvorfra man kan se henover ruffet på styrehuset.
Fin salon til fire
Styrehuset havde skydedøre i hver side og agter, men fås også uden døre agter. Vi stod også fint og styrede i styrbord side, med godt overblik over instrumentbordet, hvor der var monteret et Lowrance multidisplay med kortplotter, ekkolod, fishfinder, motorinformationer og meget andet.

Vi stod op på grund af krapsøen, men Barracuda har komfortable polstrede stole ved førerpladsen og passagerpladsen om bagbord.
Styrehuset fungerer også som salon med fin siddeplads til fire personer omkring et lille rundt bord, der hæves op under ruffet under sejlads. Der er plads til køleskab under førersædet.
Et trin nede er der en beskeden dobbeltkøje og et rum, hvor man kan anbringe et toilet.

Praktiske løsninger til fiskeri
Barracuda 8 følger fint i kølvandet på sine søstre med mange praktiske finesser til fiskeri med flere om bord. Cockpittet kan være næsten helt åbent, så man let bevæger sig rundt, men der kan også trylles tofter og et cockpitbord frem, så man får et hyggeligt cockpit til afslapning og spisning.
En bænk agter kan glide på skinner og kan hurtigt omdannes til en solseng. Bænken kan også skubbes frem til styrehuset, så man stå og arbejde med fiskene ude agter. Forskibet har gode tofter med hynder og kan omdannes til solseng, når man har familien med, eller skal lokke fruen med på fisketur.
Der fås også gode holdere i rustfri stål til fiskestængerne, en rulle til net og det er standard med et lille indstøbt hyttefad med vandcirkulation.
Styrehuset er ganske veldisponeret og rummede fint, at vi var fire om bord på testturen.
Der er fint udsyn gennem de let tonede ruder og døre i siderne.
Konklusion
Beneteaus nye Barracuda 8 hugger godt til i bølgerne og er en hurtig, alsidig, velsejlende og planende walkaround båd, der vil fungere fint som en mere eksklusiv trollingbåd til fisketurene med gutterne og til hurtig, velbeskyttet sejlads med familien.

Prisen er også fornuftig – fra 469.000 kr. for en standardbåd med en 225 Hk Mercury motor og op til 506.900 kr. for en komplet lille cruisingbåd med 2x150 Hk Mercury EFI motorer.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.