fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Luffe 58:

Trimmes med knapper

Den nye Luffe 58 er en one off dækssalonbåd, der er indrettet med hydraulik og elektriske rewind spil, så båden kan håndteres af et ægtepar alene. Vi har været en tur på vandet med båden, der er udført i imponerende håndværk.


Det kan næsten ikke blive nemmere at sejle og trimme sejlene end om bord på den nyligt søsatte one off Luffe 58 ”Butterfly” fra Oluf Jørgensen og Luffe Yachts i Kolding. Båden er en elegant og unik cruiser med dækssalon. Båden er designet, bygget og udrustet til at kunne håndteres af to personer og være komfortabel til længere ferieture. Derfor kan fald, skøder og rulleforstag hales, slækkes og rulles med elektriske Harken rewind spil og hydraulik, der alt sammen kan betjenes og kontrolleres via knapper på bådens store instrumentkonsoller foran de to rat. Sænkekøl og ankerspillet betjenes også herfra.
I starten var det lidt uoverskueligt med alle knapperne på de to instrumentpaneler, da vi få dage efter søsætningen og dåben var ude at sejle en tur på Kolding Fjord, men man lærer hurtigt at håndtere båden med knapper.

Dem er der mange af, fordi de fleste funktioner kræver to knapper. En til at hale med og en til at slække med. De elektriske skøde- og faldspil kan desuden betjenes med knapper ved spillene, eller helt manuelt med spilhåndtag. De sejlende linjer er i familie med Luffe 40.04 og vores tur på fjorden viste, at Oluf Jørgensen igen har skabt en velsejlende båd, der trods sine imponerende 58 fod alligevel byder på ægte sejlglæde. Endda i let vind. Dagens vind var nemlig til den svage side, med varierende vindstyrke fra 2 m/sek. og op til 5 m/sek. i kortvarige pust. Trods den lette vind sejlede vi med pæn fart hele tiden. Først med et Code-sejl på rulle og senere med den selvslående fok. I de mest vindsvage perioder krydsede vi ind ad fjorden med 3-5 knob og i dagens pust nåede vi kortvarige fartspidser på syv knob på bådens GPS, og båden accelererede hurtigt og letdrevet i de korte pust.
Vi havde hele tiden en god fornemmelse af båden med det dobbelte Jefa ratsystem og bådens to store flotte håndbyggede rat af mørkt og lyst træ. I vendingerne kunne vi mærke at Luffe 58 er en stor båd, der vejer 18 ton, og derfor skal der stagvendes gelinde, så man kan nå at rette op, inden den er på den nye halse. Ellers fortsætter båden bare sin vending på grund af inertien fra bådens tyngde. Luffe 58 har to ror, så der altid er rorgreb, uanset hvor meget båden krænger.

”Butterfly” har to Volvo Penta D2 motorer på hver 75 hk med propellerne placeret optimalt foran hvert ror. Denne konstruktion giver effektiv styring, og en enestående manøvredygtighed i havn, fordi man faktisk kan manøvrere alene med de to motorer på samme måde som motorbåde med to motorer, så båden nærmest kan snurre om sin køl.
SEJL PÅ RULLE
Al bådhåndtering kan klares fra kontrolpanelerne bag rattet, uden at nogen skal på dækket, undtagen for at fortøje og håndtere de store fendere. Storsejlet rulles ned i en Furlerboom, mens bådens selvslående fok og Code 0 rulles med hydraulik. Kun gennakeren bliver ikke rullet.

Furlerboom bommens vinkel på masten trimmes automatisk, når sejlet sættes eller rulles ned, mens man frit kan trimme på bådens kick-stang under sejladsen. Luffe 58 har en 9/10 brøkdelsrig med rodrig og flyvende forsejl på rulle fra mastetoppen. Masteprofilet er fra anerkendte Hall Spars og grej som skinner, blokke og aflastere er kvalitetsgrej fra Antal.

Storsejlet skødes med en ganske vellykket version af en traditionel skødning på ruffet foran sprayhooden, som man finder på utallige cruisingbåde. Her er skødning kombineret med en tyskerskødning, hvor skødet er ført frem til masten og tilbage til skødespillene under ruffet, dækket og cockpitkarmene. Skødeskinnen til den selvslående fok er sænket ned i ruffet og strækker sig kun nogle få centimeter ud fra rufsiderne. Bovsprydet, eller andenæbbet, er helt unikt støbt sammen med skroget og er en fint integreret del af bådens tykke teakdæk. Yderst på næbbet er der forsænket en hydraulisk rulle til flyvende forsejl og næbbet dækket fint ankeret og en speciel ankerrulle, der er integreret med næbbets rod-støtte.

DESIGNET EFTER EJERENS ØNSKER
"Kunden til båden er en erfaren sejler, der har haft flere af vores både, og han har haft nogle specifikke ønsker til båden. Jeg har dog haft rimelig frie hænder til at bygge båden til danske forhold, ud fra nogle forudsætninger om at der kun er dybde i hjemhavnen til en køldybde på to meter, den skal kunne sejle rundt om Sjælland, uden at sejle syd om Gedser og så skulle den have en dækssalon. Der er desuden mange ting om bord, der er bygget specielt til ejeren,” fortæller Oluf Jørgensen.

Båden er designet i et godt samarbejde mellem Oluf Jørgensen, Luffe Yacht og Arne Borghegn, der er en af Danmarks mest erfarne bådkonstruktører. ”Jeg tegnede de første udkast og kom med forslag og alle oplysninger om båden til Arne, der så kom det hele ind i sin computer og tegnede og beregnede båden og riggen. Sådan har vi arbejdet sammen om de sidste mange både. Vores bådebygger Robert Vinter har lært at tegne og beregne på computer, så han har beregnet dele af båden”, fortæller Oluf Jørgensen. Hele designet og bådens aptering er skabt i dialog mellem Oluf Jørgensen og kundens specifikke ønsker og er et fremragende eksempel på, hvordan kundeønsker, design og sejlegenskaber kan gå fint i spænd i en stor dækssalonbåd, der er fyldt med komfort.
COCKPIT MED TO KLAPBORDE
Luffe 58 er ganske bred agter og fribordet er relativt højt, og derfor får båden en usædvanlig stor badeplatform eller teakstrand, når man vipper hækken ned til vandret. Den er også elektrisk drevet.

Badestigen er indbygget i badeplatformen, der også har buede støtter integreret agter, til at have en jolle liggende. Bådens bredde giver et tilsvarende bredt cockpit, hvor der er blevet plads til to store fine klapborde i teak. Bordene er så fint afstemt, at man får et kæmpestort bord, når klapperne er slået op på begge borde.

Opholdsarealet i cockpittet er ikke kun afstemt til en lille besætning, men er rummeligt til at have gæster med om bord. Bådens redningsflåde er ganske fikst placeret i en boks midtskibs agter, hvor flåden nemt kan hales agterud over badeplatformen og i vandet. På grund af bredden agter er dette stuverum ikke i vejen, men kan derimod f.eks. benyttes som ekstra tofte.

Alle hal er ført ud gennem cockpitkarmene til bådens fire store elektronisk kontrollerede skøde- og faldspil, der er anbragt både let tilgængelige og samtidig ikke generer opholdet i cockpittet. Samtidig er de så tæt på rorsmanden, at han f.eks. let kan gå frem og overhale skøder i let vind. Det kan nemlig ikke klares med elektronisk kontrol. Under konsollen til de to af spillene er der stuverum til alle fald, skøder og trimliner.
BYGGET I EPOXY
Luffe 58 er en ægte one off båd, hvor skroget og dækket er avanceret bygget i epoxy med injiceret vakuumstøbning og efterfølgende bagning. Distancematerialet i laminatet er med 30 mm skum, der er 20 % stivere end normalt. Båden har således et meget stift skrog og dæk, der dog ikke blev støbt i en traditionel form til glasfiberbåde.

Båden er derimod bygget indefra og ud over en indvendig træplug af spånplade og lister. Efter støbningen fik båden finish med håndkraft i en proces med spartling og håndslibning med longboard, spartling, slibning osv. indtil overfladen var helt jævn og klar til at blive sprøjtemalet. Det er faktisk samme proces, som når mindre værfter bygger en plug til at støbe en form over.

De store værfter får i dag oftest fræset en ny plug med en CNC-fræser. Luffe 58 er den næststørste båd Luffe Yachts har bygget. One off kæmperaceren ”Big T” på 72 fod er stadig værftets største nybygning og Luffe 54 fra 1986 er den hidtil største seriebyggede båd fra værftet.
HYDRAULISK SÆNKEKØL
Stor dybgang hindrer mange store cruisingbåde i at komme ind i mindre havne og i at ankre tæt under land, og især på grund af dybden i ”Butterfly”s hjemhavn, er Luffe 58 blevet udstyret med en sænkekøl. Med kølen oppe stikker båden kun to meter, og 2,70 meter med den nede.

Kølkassen til sænkekølen er indbygget diskret mellem bådens ene gæstekahyt og pantryet. Sænkekølen, kølkassen og den hydrauliske hæve-sænke mekanisme til kølen er beregnet, designet og bygget af et firma i Tyskland, der er specialister i sænkekøle, mens Oluf Jørgensen og Arne Borghegn har beregnet kølens placering. Nederst på kølen er der monteret en lang torpedo som på den øvrige nyere Luffe-både. Sænkekølen hæves og sænkes med to knapper på ratkonsollerne.
De store vinduer giver masser af lys ind i salonen med hævet dækssalon-dinette om styrbord og to kortbord om bagbord.
Et trin nede ses bådens pantry..
TO KORTBORDE OM LÆ
Der er ikke overraskende et væld af plads om læ med god plads til gæster i den hævede dækssalon om styrbord, mens der om bagbord er blevet plads til hele to kortborde, så der er en lille kontorplads til begge i duo-besætningen. Der er meget flot indfældet en stor ”Butterfly” i træ i salonbordet.

Bagdelen ved dækssalonbåde er, at der ofte er for mange og for store niveauforskelle. Det har Oluf Jørgensen været opmærksom på her, så der kun er tre mindre niveauforskelle, der samtidig føles meget naturlige. Et trin nede fra dørken i salonen, det midterste niveau, er der et dejligt stort pantry med pantryborde i borde og midtskibs. Her er hvad man kan ønske sit i en rigtigt køkken.

Hele forskibet med pantryet, en særdeles rummelig forkahyt og en gæstekahyt med overog underkøje er i et plan. Agterkahytterne er begge i det samme nederste plan som forkahytten. Om bagbord er der en stor dobbeltkøje og agterkahytten om styrbord er dedikeret til teknik og værksted med et værkstedsbord.
OSER AF FLOT HÅNDVÆRK
Hele apteringen er meget flot udført i mahogni med massiv teak på dørken, hvor der en vinkælder lige ved overgangen mellem salon og pantry. Det var en fornøjelse af se de gedigne skuffer og skabslåger, hvor træet er samlet håndværksmæssigt og ikke industrielt som i moderne serieproducerede både.

Det var også en stor oplevelse at sejle og opleve en båd som Luffe 58, der oser af meget fint og gennemført bådebyggerhåndværk i træ. Det er lykkeligvis ikke glemt endnu. Prisen for herlighederne er en sag mellem værftet og kunden.

BÅD 555

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.