Det kan næsten ikke blive nemmere at sejle og trimme sejlene end om bord på den nyligt søsatte one off Luffe 58 ”Butterfly” fra Oluf Jørgensen og Luffe Yachts i Kolding. Båden er en elegant og unik cruiser med dækssalon. Båden er designet, bygget og udrustet til at kunne håndteres af to personer og være komfortabel til længere ferieture. Derfor kan fald, skøder og rulleforstag hales, slækkes og rulles med elektriske Harken rewind spil og hydraulik, der alt sammen kan betjenes og kontrolleres via knapper på bådens store instrumentkonsoller foran de to rat. Sænkekøl og ankerspillet betjenes også herfra.
I starten var det lidt uoverskueligt med alle knapperne på de to instrumentpaneler, da vi få dage efter søsætningen og dåben var ude at sejle en tur på Kolding Fjord, men man lærer hurtigt at håndtere båden med knapper.
Dem er der mange af, fordi de fleste funktioner kræver to knapper. En til at hale med og en til at slække med. De elektriske skøde- og faldspil kan desuden betjenes med knapper ved spillene, eller helt manuelt med spilhåndtag. De sejlende linjer er i familie med Luffe 40.04 og vores tur på fjorden viste, at Oluf Jørgensen igen har skabt en velsejlende båd, der trods sine imponerende 58 fod alligevel byder på ægte sejlglæde. Endda i let vind. Dagens vind var nemlig til den svage side, med varierende vindstyrke fra 2 m/sek. og op til 5 m/sek. i kortvarige pust. Trods den lette vind sejlede vi med pæn fart hele tiden. Først med et Code-sejl på rulle og senere med den selvslående fok. I de mest vindsvage perioder krydsede vi ind ad fjorden med 3-5 knob og i dagens pust nåede vi kortvarige fartspidser på syv knob på bådens GPS, og båden accelererede hurtigt og letdrevet i de korte pust.
Vi havde hele tiden en god fornemmelse af båden med det dobbelte Jefa ratsystem og bådens to store flotte håndbyggede rat af mørkt og lyst træ. I vendingerne kunne vi mærke at Luffe 58 er en stor båd, der vejer 18 ton, og derfor skal der stagvendes gelinde, så man kan nå at rette op, inden den er på den nye halse. Ellers fortsætter båden bare sin vending på grund af inertien fra bådens tyngde. Luffe 58 har to ror, så der altid er rorgreb, uanset hvor meget båden krænger.
”Butterfly” har to Volvo Penta D2 motorer på hver 75 hk med propellerne placeret optimalt foran hvert ror. Denne konstruktion giver effektiv styring, og en enestående manøvredygtighed i havn, fordi man faktisk kan manøvrere alene med de to motorer på samme måde som motorbåde med to motorer, så båden nærmest kan snurre om sin køl.
SEJL PÅ RULLE
Al bådhåndtering kan klares fra kontrolpanelerne bag rattet, uden at nogen skal på dækket, undtagen for at fortøje og håndtere de store fendere. Storsejlet rulles ned i en Furlerboom, mens bådens selvslående fok og Code 0 rulles med hydraulik. Kun gennakeren bliver ikke rullet.
Furlerboom bommens vinkel på masten trimmes automatisk, når sejlet sættes eller rulles ned, mens man frit kan trimme på bådens kick-stang under sejladsen. Luffe 58 har en 9/10 brøkdelsrig med rodrig og flyvende forsejl på rulle fra mastetoppen. Masteprofilet er fra anerkendte Hall Spars og grej som skinner, blokke og aflastere er kvalitetsgrej fra Antal.
Storsejlet skødes med en ganske vellykket version af en traditionel skødning på ruffet foran sprayhooden, som man finder på utallige cruisingbåde. Her er skødning kombineret med en tyskerskødning, hvor skødet er ført frem til masten og tilbage til skødespillene under ruffet, dækket og cockpitkarmene. Skødeskinnen til den selvslående fok er sænket ned i ruffet og strækker sig kun nogle få centimeter ud fra rufsiderne. Bovsprydet, eller andenæbbet, er helt unikt støbt sammen med skroget og er en fint integreret del af bådens tykke teakdæk. Yderst på næbbet er der forsænket en hydraulisk rulle til flyvende forsejl og næbbet dækket fint ankeret og en speciel ankerrulle, der er integreret med næbbets rod-støtte.