fbpx
TEKST PETER BRINCH #590

CE-MÆRKNING

Er det her med til at udhule idéen med CE-mærkning af fritidsfartøjer?

"Ja," vurderer ekspert

Båden er farlig, mener en dansk bådforhandler, der nu har meldt en danskproduceret båd til Sikkerhedsstyrelsen. At båden skulle være farlig, er ikke et billede, producenten af båden genkender. De mener, deres produkter lever op til de påkrævede høje standarder. Men hvordan kan der overhovedet være uenighed, når båden er CE-mærket – og når Søfartsstyrelsen skriver, at det er en garanti for, at den lever op til gældende standarder.


Vi spoler lige tilbage til 2023, hvor Tempo Bådsalg i Ishøj vælger at stoppe salget af danske RAND Boats’ Spirit 25. De mener, der er sikkerhedsproblemer i forbindelse med benzinpåfyldning og benzin-udluftning – at den er farlig.

"Vi trækker båden tilbage, fordi vi mener, at vi ikke lever op til vores ansvar ved at holde den på markedet," siger Stewart Moeliker-Twigg, der har mere end 25 års erfaring hos Tempo Bådsalg. Om det overhovedet er Tempo Bådsalgs ansvar, det vender vi tilbage til.

Det er også i 2023, at RAND Boats får trukket CE-mærkningen af deres Spirit 25 tilbage. Det er International Marine Certification Institute i Belgien – som i første omgang udstedte CE-mærkningen til Spirit 25 – der trækker den tilbage.

Hurtigt får Spirit 25 en ny CE-mærkning – nu ved firmaet Aldamar i Spanien. Det får dog ikke Tempo Bådsalg til at genoptage salget af båden. De mener, at den stadigvæk er farlig og anmelder i 2024 båden til Sikkerhedsstyrelsen i Danmark.

Vi er trygge ved kvaliteten af vores produkter og de høje standarder, de lever op til. Vi forstår vigtigheden af at opretholde tilliden til CE-mærkning af fritidsbåde, og vi forbliver dedikerede til at opretholde de højeste standarder for sikkerhed og kvalitet i alle aspekter af vores virksomhed.
Carl Rand, CEO hos RAND Boats

Producent er tryg
At Spirit 25 skulle være farlig, er ikke et billede, RAND Boats genkender. De ønsker ikke at stille op til interview, men i en mail til Bådmagasinet understreger de, at deres produkter lever op til de højeste standarder.

Hvordan kan Tempo Bådsalg så overhovedet være i tvivl om Spirit 25 er farlig? Den har jo desuden fået en ny CE-mærkning, en garanti for, at den lever op til gældende standarder – som EU, Søfartsstyrelsen og andre myndigheder skriver.


Værdien af CE-mærket – et kollektivt ansvar
Søfartsstyrelsen skriver på deres hjemmeside, at et fritidsfartøjs CE-mærke er en garanti for, at det lever op til gældende standarder.

Men stikker man næsen lidt længere ned i det med CE-mærkning, læser man, at producenten selv har ansvaret for at vurdere overensstemmelse med krav fra EU. Som udgangspunkt, er det ikke noget Søfartsstyrelsen eller nogen anden myndighed kontrollerer. Producenten 'certificerer' sig selv.

Et CE-mærke viser kun, at producenten har afgivet et løfte om, at produktet lever op til lovkravene. Nogle CE-mærknings kategorier kræver, at andre end producenten selv har kontrolleret hele produktet og alle områder. I andre kategorier er der på flere områder ikke krav til anden kontrol, end den, producenten selv udfører. I en sådan CE-mærknings kategori er RAND Boats Spirit 25 (ved redaktionens afslutning).

Flere af de eksperter, Bådmagasinet har talt med om CE-mærkning, forklarer, at en producent stort set sætter nogle flueben, når producenten vurderer, at produktet stemmer overens med EU’s krav.

Men for at producenten ikke skal stå helt alene med bolden, er reglerne, at hvis du er importør, forhandler eller på anden måde med til at få et produkt på gaden, så er du ansvarlig for at tjekke, at producenten har lavet sit arbejde ordentligt.

På den måde kan man sige, at værdien af et CE-mærke bygger på et slags kollektivt ansvar. Alle skal leve op til sit, hvis det Søfartsstyrelsen skriver skal holde vand – at en CE-mærkning er en garanti for, at en båd lever op til gældende standarder.


Myndighed kontrollerer med stikprøver og ved anmeldelser
Når det i Danmark er Søfartsstyrelsen, der er den ansvarlige myndighed på området med CE-mærkning af fritidsfartøjer, kræver det lige en forklaring, hvorfor sagen om Spirit 25 så er havnet hos Sikkerhedsstyrelsen?

Det er, fordi det er dem, der på vegne af Søfartsstyrelsen laver det, de kalder markedsovervågning med fritidsfartøjer.

Oversat betyder en markedsovervågning, at produkter, der slippes løs med et CE-mærke på det danske marked, ikke systematiskt kontrolleres. Det oplyser Sikkerhedsstyrelsen også i en mail til Bådmagasinet:

( … ) Sikkerhedsstyrelsen kan vurdere på baggrund af en stikprøvekontrol eller anmeldelse, om et givent produkt lever op til de gældende regler på området eller ej.
Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen forklarer i samme mail, at der ved markedsovervågningen kontrolleres dele af den dokumentation, der ligger til grund for en CE-mærkning.


Jeg kan forstå, hvis nogen ikke har tillid til systemet
Lars Olsen, certificeret CE-ekspert

Sagen kan være toppen af isbjerget
Sikkerhedsstyrelsen bekræfter, at de har modtaget en anmeldelse på Spirit 25, men har ikke mulighed for at stille op til interview eller udtale sig, før sagen er afsluttet. Vi har derfor spurgt certificeret CE-ekspert Lars Olsen, om sager som den aktuelle er med til at udhule hele idéen med CE-mærkning af fritidsfartøjer.

"Ja, det vil jeg vurdere," siger han.

Lars Olsen har mere end 20 års erfaring som inspektør ved eksterne kontroller af CE-mærkninger – i mange år for International Marine Certification Institute i Belgien, firmaet der i 2023 trak CE-mærkningen af RAND Boats’ Spirit 25 tilbage. Han gør opmærksom på problemet med egenkontrol:

"Vi har et sikkert system, hvis alle overholder reglerne, men jeg kan forstå, hvis nogen ikke har tillid til systemet, når der ikke ved alle CE-mærknings kategorier er krav til ekstern kontrol på hele produktet og alle områder – det burde der være."

Lars Olsen peger på, at den aktuelle sag godt kan tegne et billede af et større problem, når han siger, at "det er naivt at tro, det her er et enkeltstående tilfælde."


Vil stoppe enhver tvivl
RAND Boats oplyser overfor Bådmagasinet, at alle nyproducerede både, herunder eksisterende modeller, i 2. kvartal 2024 – altså lige om lidt – får en CE-mærkning i en kategori, hvor der er krav til ekstern kontrol på hele produktet og på alle områder.

Om RAND Boats’ Spirit 25 i sin nuværende konstruktion er klar til det, eller om Tempo Bådsalg får pegeretten, er svært at sige. Det er noget, Sikkerhedsstyrelsen skal afgøre.

Men uanset hvem der ender med at stå med den rygende pistol, er du som forbruger måske den egentlige taber – når duellen overhovedet er nødvendig?

I en række artikler dykker Bådmagasinet nu dybere ned i de ubesvarede spørgsmål og tryktester værdien af CE-mærket på et fritidsfartøj. Vi følger også op på historien om RAND Boats’ Spirit 25 og kaster lys over, om den er et enkeltstående tilfælde? 


CE-MÆRKNING KORT FORKLARET
CE-mærkning skal vise, at et produkt opfylder EU's standarder for bl.a. sikkerhed. Producenter skal sikre, at deres produkter lever op til kravene, før de sætter CE-mærket på. Mærket gør det muligt for produkter at blive solgt og brugt i hele EU og EØS (Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde) uden yderligere test eller godkendelse. Mærket er ikke en garanti for, at produktet er af god kvalitet, men skal være en garanti for, at det er sikkert at bruge.


Publiceres i Bådmagasinet #590
Artiklen om CE-mærkning er også publiceret i Bådmagasinets trykte udgave #590, udgivlse 4. april 2024.


Båd 590

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.