fbpx
TEKST ØYVIND BORDAL


37. America’s Cup:
Hvad ved vi – og hvad ved vi ikke?

Nu vandrer vi snart på skælvende fødder ind i det herrens år 2022, og for America’s Cup-fans med begyndende abstinenser betyder det, at der kun er to år til næste gang, det går løs. Eller måske snarere to og et halvt år. Datoen er nemlig stadig ukendt.


Der er i det hele taget meget, vi ikke ved om den 37. America’s Cup. Vi ved ikke, hvor den vil foregå, og vi ved ikke hvornår – det vil sige andet end, at det bliver i 2024. De nærmest rituelle juridiske og økonomiske kampe omkring kapsejladsen er i fuld gang, og denne gang betyder de, at det slet ikke er sikkert, at Emirates Team New Zealand kan forsvare sin pokal på hjemmebane.

Næppe i New Zealand
Faktisk er det ret usandsynligt, at det vil ske. Baggrunden er lang, kompliceret og kedelig for alle andre end hardcore fans (som nok alligevel kender historien), men det handler hovedsageligt om New Zealands jernhårde corona-politik, og at regeringen og ETNZ er røget i totterne på hinanden. Man kan ikke risikere, at sejlere, presse osv. slet ikke kan komme ind i landet, og så er der en masse store regninger inde i billedet, som ingen af parterne selv vil betale.

Tilbage til England?
I øvrigt er det jo sådan i America’s Cup, at mænd med nærmest grænseløs betalingsevne flokkes om pokalen. En af dem er Sir Jim Ratcliffe. Hans olie- og gasvirksomhed INEOS er hovedsponsor for det britiske INEOS Team UK, som er organiseret rundt om sportens nok allerstørste superstar, Sir Ben Ainslie. De to riddere rider sammen mod en ældgammel drøm om at bringe sølvpokalen tilbage til England. Den tabte de nemlig i første hug tilbage i 1851 og har aldrig siden vundet den tilbage.


Challenger of Record: INEOS Team UK
Ratcliffe er en af verdens rigeste mænd, og han har allerede lagt enorme ressourcer i forsøget. Det gik galt i Auckland tilbage i foråret, så nu prøver de igen. Et led i deres plan var at sikre sig positionen som såkaldt Challenger of Record, en position som giver indflydelse på rammerne for den kommende cup. Den sikrede de sig i det øjeblik, kiwierne fløj over målstregen som vindere sidste gang, dengang med en ide om måske at kunne afholde cuppen på hjemmebane. Derfor skal englænderne og kiwierne nu samarbejde om at udstikke kursen for den næste cup. Det har helt sikkert ikke været helt nemt.

Saudi-Arabien, Irland eller Spanien?
Når det gælder stedet for den næste cup, er det hele lige nu på rygtebasis: Jeddah i Saudi Arabien er nævnt, et land som sikkert kan lægge en tyk bunke dollarsedler på disken og håbe på, at arrangementet medvirker til, at omverdenen glemmer deres brutale overgreb på især opposition og kvinder. Cork i Irland og Barcelona er vistnok også i spil. Arrangørerne melder, at både sted og anslagsvise datoer for sejladserne vil blive offentliggjort senest 31. marts.

Opdateret AC-75
En ting, der dog er sikker, er, at den 37. AC vil sejles i en opdateret version af de foilende, 75 fods katamaraner, som blev brugt sidste gang. Den nye protokol blev offentliggjort midt i november og her fremgår det blandt andet, at hvert hold kun kan bygge en båd.

Bådene bliver denne gang uden bovspryd og Code Zero, og vægten i de markante vingefoils reduceres. Mandskabsstørrelsen reduceres fra 11 til 8, og deres maksimale kropsvægt reduceres med 2,5 kg. Alt i alt giver det en vægtbesparelse i kampklar båd på ca. 1.000 kg. Formålet med den øvelse er primært, at bådene skal komme op i luften lettere og ikke mindst i en lavere vindstyrke. America’s Cup skal kunne sejles i et så bredt vindspekter som muligt, og med det nye set up skal det være muligt at foile helt ned til 6,5 knob, dvs. godt og vel tre meter pr. sekund. Den øvre vindgrænse kommer til at hedde 21 knob, dvs. godt 10 meter pr. sekund.


Forsvarerne med i indledende sejladser
En anden nyhed er, at forsvarerne af pokalen, det vil sige Emirates Team New Zealand, skal deltage i de indledende sejladser. Det var de ikke sidste gang, hvilket medførte, at de var åbenbart bagud på race-træning og derfor tabte flere finalesejladser. De kan dog ikke score point i de indledende sejladser, eftersom de er finaledeltagere uanset, og spørgsmålet er så, om konkurrenterne vil vælge at sejle rigtig kapsejlads mod dem. Hvis de ikke gør, kan de fratage ETNZ den kapsejladstræning, den erfaring og de data ETNZ gerne vil hente i sejladserne.

Nationalitetsregel
En mere strikt nationalitetsregel er også en vigtig brik i den nye protokol: Sejlere skal ganske enkelt have samme nationalitet som den klub, som står bag det hold, de sejler for. Og det skal de have haft siden afslutningen af forrige cup. Der er dog en undtagelse for såkaldte ”emerging nations”, altså lande, der gerne vil være med i America’s Cup og ikke tidligere har vundet den, eller været med de seneste seks gange. Formålet er at reducere de skyhøje lønninger til de forholdsvis få professionelle sejlere, som har spidskompetence og erfaring med AC-75.

AC-40
I øvrigt bliver der lavet en ny, mindre træningsbåd, som skal bruges i to sideløbende serier – en for ungdom (som sidst, kaldet Youth America’s Cup), og en for kvinder (noget nyt, kaldet Woman’s America’s Cup Regatta). Den nye båd er 40 fod og konstrueret som en ”miniatureversion” af den båd, der skal bruges i selve America’s Cup.

Fire hold med (næsten fem)
Lige nu er fire hold tilmeldt: ETNZ (pokalforsvarere), INEOS (Challenger of Record) samt Alinghi Red Bull og Luna Rossa. American Magic har for længe siden annonceret deres deltagelse, og der er seriøse forventninger om flere deltagende hold, så snart man kender tid og sted for sejladserne. Man kan tilmeldes på normal vis indtil udløbet af juli måned, men sene tilmeldinger kan accepteres indtil udløbet af maj 2023.

I vores kommende magasin, BÅD 575, som udkommer i starten af februar, kan du læse mere om den 37. America’s Cup.

New Zealand, vinder af 36. America's Cup

Americas Cup

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.