fbpx

TEKST MORTEN BRANDT FOTO EUROPEAN YACHT OF THE YEAR 

EUROPEAN YACHT OF THE YEAR:

Spejling af coronaens positive sider

Feltet af nominerede i European Yacht of the Year 2022 viser en branche, der står stærkt med fulde ordrebøger og med overskud ikke bare på bundlinjen, men også på evnen til at tænke nyt og innovativt.


Vi er – 7, 9, 13 – ved at være i en situation, hvor vi kan leve med covid19 og have et liv, der minder om livet før pandemien. Der har været, og der er fortsat, mange måder vores dagligliv er blevet forandret på – en af de helt forudsigelige har været og er fortsat, at efterspørgslen på både har taget en himmelflugt ingen så komme. Det gælder på brugte og på nye både, hvilket på et tidspunkt skabte kø på levering af nye både på mere end et år. Det har ikke kun været efterspørgslen, der har skabt køen, også manglen på råvarer fra producenterne har lagt tid på leveringerne.
De lange leveringstider er dog langt fra et problem for bådebranchen. Tværtimod er her fornyet optimisme og et begrundet håb for, at efterspørgslen er af længerevarende karakter, da mange tilsyneladende har fået øjnene op for, at der er masser af bæredygtige eventyr og oplevelser at hente lokalt i eget nærområde eller i egen båd på de syv have.

For dem, der er i markedet efter nyt, er den kommende sæson spændende. Det virker som om, flere af værfterne og deres designere har benyttet corona-pauserne til at tænke innovative tanker og skabe både, der er mere end blot en 2 fod længere eller kortere udgave end den seneste serie. Og det kan man se på listen af nominerede i European Yacht of the Year 2022.

Ny præsentation fra os
Du får her en kort præsentation af de 25 både, der er nomineret i 5 kategorier med de helt basale informationer om bådene. Priserne skal ses som vejledende, da vi her har valgt at opgive en foreløbig basispris uden moms (for de allerfleste), som værfterne har opgivet. Når vi tester bådene, får I den reelle pris. Der bliver testet 10 både i La Rochelle i Frankrig fra den 24. til 27. september, og 15 både i Port Ginesta i Spanien fra den 18. til den 21. oktober. Bådmagasinet vil i år intensivere dækningen både live på vores Facebook-side og med små korte historier fra de to åsteder på vores hjemmeside og naturligvis med baggrundsartikler om udvikling og tendenser, hvor vi interviewer designere og bådebyggere fra værfterne her i magasinet.

Og går alt efter planen vil Boot, verdens største bådudstilling, også vende tilbage i 2022. Sker det, vil vinderne af de 5 kategorier offentliggøres lørdag den 22. januar 2022.

Family Cruiser

Hanse 460 
Den nye Hanse er i den mere traditionelle ende af spektret i årets konkurrence. For det tyske værft er der dog tale om et stort skridt i en ny retning, da man har skiftet judel/vrolijk & co ud med franske Berret-Racoupeau, der nok er mest kendt for deres design til bluewater cruisere fra Amel, Allures og Garcia. Båden ser i pressematerialet tydeligvis mere fransk ud end Hanse normalt gør. Vi er spændte på at se mødet mellem traditionelt tysk og fransk.
Specifikationer
LOA: 14,6 m Bredde: 4,79 m Dybdegang: 2,25 m Vægt: 12600 kg
Basispris ekskl. moms: 1.829.555 kr.
Neel 43
Neel er tilbage i konkurrencen efter et par år på bænken. Den nye 43 er designet af Marc Lombard og er den mindste båd fra værftet. Som søsterskibene er der tale om en trimaran med katamaran-volumen i cockpit og om læ – især har den vellykkede integration af cockpit og salon været en signatur for den franske trimaran, en konfiguration man naturligvis også finder på 43’eren.
Specifikationer
LOA: 13,01 m Bredde: 7,49 m Dybdegang: 1,5 m Vægt: 9000 kg 
Basispris ekskl. moms: 2.863.329 kr.
Jeanneau SO 380
Jeanneau har igen Marc Lombard som designer på en båd i Sun Odyssey-serien. Det er der kommet en umiddelbart ret traditionel Jeanneau ud af, hvilket skal forstås positivt. Med fokus på funktionel og komfortabel live-on-board-oplevelser for hele familien. Pressematerialet fremhæver, at bådens skroglinjer og rig-design er rettet mod bedre performance, hvilket vi ser frem til at teste.
Specifikationer
LOA: 11,22 m Bredde: 3,76 m Dybdegang: 2 m Vægt: 6890 kg 
Basispris ekskl. moms: 1.710.560 kr.
Beneteau Oceanis 34
Denne båd er så ny, at vi end ikke har modtaget det officielle pressemateriale endnu – den officielle verdenspremiere er til Paris Boatshow i december, så her er der tale om et ægte sneak peak. Marc Lombard har også slået stregerne for denne Beneteau. Angiveligt har båden et innovativt sejlplan og skrogdesign. Vi må se, om det passer, når båden testes i Port Ginesta.
Specifikationer
LOA: 10,77 m Bredde: 53,57 m Dybdegang: 1,5 m eller svingkøl 1,25 til 2,55 m Vægt: 5425 kg
Basispris ekskl. moms: TBA
Beneteau Oceanis 34
Denne båd er så ny, at vi end ikke har modtaget det officielle pressemateriale endnu – den officielle verdenspremiere er til Paris Boatshow i december, så her er der tale om et ægte sneak peak. Marc Lombard har også slået stregerne for denne Beneteau. Angiveligt har båden et innovativt sejlplan og skrogdesign. Vi må se, om det passer, når båden testes i Port Ginesta.
Specifikationer
LOA: 10,77 m Bredde: 53,57 m Dybdegang: 1,5 m eller svingkøl 1,25 til 2,55 m Vægt: 5425 kg
Basispris ekskl. moms: TBA

Performance Cruiser

Pogo 44
Never change a winning concept siger man, og så alligevel. Pogo 44 tager over, hvor den 10 år gamle Pogo 12.50 slap. Samme bredde, men med en meter mere på LOA tager den sig godt ud på billeder og tegninger. Den lægger sig i forlængelse af Pogo 36 i sit setup og distribution af pladsen om læ. Den har sænkekøl, og der er ikke skævet til nogen måleregel – båden er lavet til hurtig cruising med masser af forsejl og en lav vægt.
Specifikationer
LOA: inkl. bovspryd: 13,55 m Bredde: 4,5 m (14ft 9in) Dybgang: 1,38 m til 3,10 m Vægt: 5900 kg Basispris ekskl. moms: 2.020.000 kr.
Solaris 40
En stilfuld italiener med et stort rent cockpit i den Wally-inspirerede middelhavsstil. Båden er den mindste, værftet producerer, og trods en bredde på 4,1 m, fremstår den smal i vandlinjen. Som de øvrige både i klassen, ser vi frem til at se båden om læ, hvor netop bredden og et relativt højt fribord varsler masser af volumen, hvilket italienerne sædvanligvis forvalter kompetent og med stor elegance.
Specifikationer
LOA: 12,36 m Bredde: 4,10 m Dybdegang: 2 til 2,4 m Vægt: 9850 kg
Basispris ekskl. moms: 2.216.291 kr.
J/45
Både fra det amerikansk/franske brand er altid velbyggede og velsejlende og en smule konservative i deres udtryk og koncept. Den nye 45 er værftets største båd og er ifølge pressematerialet bygget som en racer, men kan sejles som en cruiser. Båden er vanen tro også prissat på øverste hylde.
Specifikationer
LOA: 13,85 m Bredde: 4,25 m Dybdegang: 2,29 m Vægt: 9900 kg
Basispris ekskl. moms: 3.197.855 kr.
IC 36 Independence
Og nu til noget helt andet – IC 36 får verdenspremiere på Cannes Boatshow i august, så det vi har, er tegningerne og ordene fra salgsmaterialet. Står det til troende, så er der tale om en båd, som er spækket med gode ideer, og som vil sejle forrygende godt. Den har lav vægt, drejemast i kulfiber, smalle skrog i vandlinjen, rorpind(e), og den har stiksværd i skrogene. Der er med andre ord fuld fokus på performance, men skulle også byde på rigtig god cruising komfort. Vi kan ikke vente med at se båden i virkeligheden.
Specifikationer
LOA: 11 m Bredde: 6,2 m Dybdegang: 0,8 til 2 m Vægt: 2500-3000 kg
Basispris ekskl. moms: 2.575.769 kr.
JPK 39 FC
Mere uventet nyt – denne gang fra JPK, det franske værft, der har specialiseret sig i både til shorthanded sejlsport, som måler godt ind i forhold til ORC-målereglen. Men med 39 FC går de det man kan kalde for Pogo-vejen, hvor måleregler ikke er i betragtning, og hvor det handler om hurtig cruising med stor komfort. Båden har et utraditionelt ydre, der ligner et møde mellem JPK, RM og de svenske sprayhood-både som f.eks. Hallberg-Rassy. Vi må se den om læ – hurtigst muligt.
Specifikationer
LOA: 11,72 m Bredde: 3,98 m Dybdegang: 1,3 til 2,7 m Vægt: 5500 kg
Basispris ekskl. moms: 1.830.336 kr.

Luxury Cruiser 

Jeanneau Yachts 60
De store produktionsværfter har alle både i den såkaldte Yacht-kategori – altså en stor båd. Og som det fremgår af nedenstående specifikationer, er det vitterlig en stor båd. Det er superyacht-designer Philippe Briand Design, der har tegnet båden, som er veludrustet med stor skrogstabilitet, negativ hældning på stævnen, knækspant og integreret bovspryd. Og så er der masser af plads om læ. På papiret en ægte mini-maxi, som vi ser frem til at gå om bord på.
Specifikationer
LOA: 18,28 m Bredde: 5,2 m Dybdegang: 2,55 m Vægt: 20170 kg
Basispris ekskl. moms: 4.900.490 kr.
X 5.6
Danske X-Yachts er i år med i luksuskategorien. Vi ser frem til at se, hvordan Niels Jeppesens fortolkning af en luksus-performance-cruiser tager sig ud i en 1:1 sammenligning med Swan, Hallberg-Rassy og Jeanneau, mens sammenligningen med Lagoon 55 kræver en anden målestok. X 5.6 er feltets letteste båd, hvilket lover godt for performance. Udefra er skroglinjerne nye og frække, og om læ er der skruet godt op for træarbejdet.
Specifikationer
LOA: 17,25 m Bredde: 4,90 m Dybdegang: 2,50 m Vægt: 18100 kg
Basispris inkl. moms: 9.290.000 kr.
Hallberg-Rassy 50
Hallberg-Rassy er jo ikke værftet, der smider revolutionerende nyt på markedet. Til gengæld rykkes bådenes design løbende og umærkeligt. Komforten er i top i den traditionelle konfiguration på dæk, i cockpit og om læ. Som altid er fokus på, at båd, sejl og trim skal være let at betjene på vandet og i havnemanøvrerne fra rorsmandspositionen bag en af de to ratpiedistaler. Båden er tegnet at German Frers.
Specifikationer
LOA: 15,23 m Bredde: 4,8 m Dybdegang: 2,35 m Vægt: 21000 kg
Pris inkl. moms: 14.900.000 kr.
Lagoon 55
Lagoon er fortsat den førende producent af cruising katamaraner i verden. Det er designerne fra franske VPLP, der står bag 55’eren, som bl.a. er så stor, at den kan konfigureres med hele seks dobbeltkahytter alle inkl. toilet og bad. Derudover har man et 25 m2 stort cockpit med grill, en enorm flybridge med bar og køleskab og som noget nyt for værftet, har den et for-cockpit, som er forbundet til salonen.
Specifikationer
LOA: 16,56 m Bredde: 9 m Dybdegang: 1,55 m Vægt: 26500 kg
Basispris ekskl. moms: 7.740.619 kr.
Swan 58
German Frers designgruppe står også bag denne båd, som vanen tro for Swan holder fokus på stilfuld funktionalitet – det skal se godt ud, og så skal det virke. Og på papiret ser det rigtig godt ud. De nye mere rundede former udvendig, nyt cockpit-layout og ruftagsdesign får båden til at fremstå som en moderne middelhavs cruiserracer. Og som læ er båden overdådig.
Specifikationer
LOA: 17,96 m Bredde: 5,27 m Dybdegang: 2,7 til 3,6 m Vægt: 24700 kg
Basispris ekskl. moms: 13.758.854 kr.

Blue Water 

Allures 51.9
Det franske værft tilbyder langturssejlads på første klasse. Materialet er fortsat aluminium, og også denne model er udstyret med sænkekøl, hvilket er en eftertragtet feature for mange langturssejlere, der hermed får mulighed for ekspeditionssejlads på lavt vand og ankerpladser, hvor andre ikke kan gå ind. Samtidig bibeholdes sejlegenskaberne på dybt vand.
Specifikationer
LOA: 15,57 m Bredde: 4,82 m Dybdegang: 1,34 til 2,92 m Vægt: 18400 kg
Basispris ekskl. moms: 6.310.088 kr.
Ovni 370
Det franske værft Alubat overtog i 2019 Ovni. Deres første båd Ovni 400 havde nogle børnesygdomme, men vi ser nu frem til en gennemarbejdet båd, når 370’eren skal løfte arven efter Ovnis største succes nogensinde Ovni 365 fra 1973. DNA’et består af sænkekøl, aluminiumskrog og dobbeltror, og det bliver spændende at følge, om værftet rammer en ny del af bluewater-segmentet, der går efter en mindre båd.
Specifikationer
LOA: 11,95 m Bredde: 3,99 m Dybdegang: 0,92 m til 3,08 m Vægt: 9400 kg
Basispris ekskl. moms: 2.022.850 kr
HH OC50
HH værftets 50’er er den første i en serie kaldet Ocean Series. Den er designet af Morrelli & Melvin, der er kendt for mere racingprægede katamaraner. Den er modsat søsterskibene bygget i e-glas og ikke kulfiber og har aluminiummast og -bom og faste køle/finnesværd. Derudover har den de samme performance- og luksusfeatures, som værftet er blevet kendt for. Vi er spændt på, om der er mærkbare forskelle på denne og de franske katamaraner.
Specifikationer
LOA: 15,19 m Bredde: 7,44 m Dybdegang: 1,56 m Vægt: 17000 kg
Basispris ekskl. moms: 9.668.033 kr.
Windelo 50
Den kunne lige umiddelbart ligne de konventionelle turkatamaraner, men tag ikke fejl. Dette er et fransk TGV-tog af en bluewater-cruiser. Igen er det vægten på godt 11 tons, der indikerer, at båden har et potentiale for at tilbagelægge lange distancer på det blå hav. Setuppet med to rat, tre spil og en stribe aflastere placeret ensuite i en art forsalon er et nyt tiltag. Det og de andre innovationer bliver interessante at teste i virkeligheden.
Specifikationer
LOA: 15,24 m Bredde: 7,92 m Dybdegang: 1,2 m til 3,93 m Vægt: 11200 kg
Basispris ekskl. moms: 5.912.374 kr.
Outremer 55
Brandet er blevet blandt de etablerede varemærker på den globale flerskrogsscene. Bådene er velsejlende og sædvanligvis tro mod det originale katamaran-DNA, som omfatter lav vægt, smal vandlinje og godt med sejlareal. Værftet har bibeholdt og prioriteret, at skipper selv kan styre båden med det komfortable sæde ved begge rat. Hvis den holder, hvad den lover, vil den sejle godt og tilbyde masser af plads på dæk, i cockpit, i salonen og om læ.
Specifikationer
LOA: 16,73 m Bredde: 8,3 m Dybdegang: 1,4 til 2,3 m Vægt: 13400 kg
Basispris ekskl. moms: 10.151.435 kr.

Special Yacht 

Sunbeam 32.1
For Sunbeam er her tale om en revolution og ikke evolution, som værfterne ellers plejer at prædikere som en nødvendighed for at fastholde deres målgruppe. Så der er tale om et sats. Båden ligner mest af alt en konceptbåd, men der er altså sat gang i produktionen. Vi ved ikke så meget udover, at det er en radikal dag-sejler, som i pressematerialet ser blændende fræk ud. Den er tegnet af slovenerne Jakopin & Jakopin, der også står bag designet på Frauscher-motorbådene. Vi er spændte på at møde 32.1’eren i virkeligheden.
Specifikationer
LOA: 9,98 m Bredde: 2,98 m Dybdegang: 1,80 m Vægt: 4150 kg
Basispris ekskl. moms: 1.249.430 kr.
Tricat 6.90
Denne pocket rocket af en trimaran er EYotY 2022s letteste båd med sine 720 kg. Den kan trailes, og den folder på samme måde, som man kender det fra danske Dragonfly. Én mand kan søsætte båden på slæbested og rejse masten via en vægtstangsarm og spillet på ruftaget. Om læ kan der sove 2-3 personer. Den har stiksværd i pontonerne og ror på hovedskroget. På video ser den ud til at sejle godt. Vi ser frem til mødet.
Specifikationer
LOA: 6.9 m Bredde: 4.6 m Dybdegang: 0,3 til 1,2 m Vægt: 720 kg
Basispris ekskl. moms: 386.833 kr.
Saffier SE 33 Life
Hollandske Saffier er velkendte for læsere, der følger med i European Yacht of the Year-kåringerne med mange nomineringer og flere titler. Denne nye båd er tydeligvis i familie med den større 37’er og den mindre 27’er. Og måske kan den blive den perfekte weekend-sejler, da den modsat 27’eren rummer en brugbar kahyt, hvor fire personer kan overnatte. Sejlegenskaberne er i top – det tager vi for givet.
Specifikationer
LOA: 11 m Bredde: 2,72 m Dybdegang: 1,4 m Vægt: 2850 kg
Basispris ekskl. moms: 963.119 kr.
De Cesari 33 
En italiensk skønhed, bygget i lamineret mahogni med teakdæk. Traditionelle skrogliner og rig-setup, dog med et bovspryd i enten kulfiber eller træ. Båden er tegnet af America’s Cups designer Giovanni Ceccarelli og vil være en nydelse at sejle på dagture i godt vejr. Den har et lækkert minimalistisk interiør, som tilbyder køjepladser til fire personer.
Specifikationer
LOA: 11,15 m Bredde: 2,55 m Dybdegang: 2 m Vægt: 3300 kg
Basispris ekskl. moms: TBA
Revolution 24
Endnu en ny båd fra fransk producent, som forsøger noget nyt. Båden er med sin voluminøse stævn en ren scow-konstruktion, hvilket giver gode sejlegenskaber og masser af volumen om læ. Vi ved ikke så meget mere, udover at båden er i aluminium, at den kan traile, og at den på papiret har masser af sejlareal og lav vægt og dermed potentialet til at sejle godt. Hvad den byder på om læ – det ser vi frem til at finde ud af.
Specifikationer
LOA: 7,25 m Bredde: 2,89 m Dybdegang: 0,9-1,9 m, Vægt: 2222 kg
Basispris ekskl. moms: 556.490 kr.

BÅD 572

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.