TEKST GÉRALD GUÉTAT  FOTOS HENRI THIBAULT 

Maserati 150S:

Født på vandet

Speedbåden "Maria Luisa IV” fik en Maserati 150S racerbilmotor installeret. Motoren blev født på vandet.


Under vinteren i 1954-1955 summer det i værkstederne hos den italienske bilproducent Maserati. Målet er at producere en ny serie af racerbiler til velhavere fra de bedre kredse, som er loyale kunder af bilerne med trefork-logoet. De første eksemplarer af den smukke "barchetta" under navnet Maserati 150S – også kaldet Tipo 53 – leveres i slutningen af foråret 1955. Amatørchaufførerne, især den frygtløse amerikanske dame Isabelle Haskell, den fremtidige fru De Tomaso, venter utålmodigt, da sæsonen netop er indledt.

Det forhindrer imidlertid ikke Maserati i også at overdrage et eksemplar af den nye racer til fabrikkens egen racerkører, Jean Behra, som til alles overraskelse vinder Nürburgring 500 km den 28. august 1955 to minutter foran sine modstandere. Sejren øger omgående 150S' internationale omdømme og tilskynder firmaet til at sætte flere kræfter ind på udviklingsprojektet. Man skal vide, at Maseratis ingeniørkontor på det tidspunkt er en vidunderlig samling af talenter i hurtig rækkefølge efter hinanden, ofte affødt af interne kup og stridigheder med rivalen Enzo Ferrari, som det vidner om, da Gioachino Colombo kommer til Maserati i 1952.

Hans efterfølger det følgende år er Vittorio Bellentani, der selv bliver udskiftet i maj 1955 af den berømte Giulio Alfieri. Fra projektets start, i de tidlige dage af 1954, står Bellentani over for kravet om at udskifte modellen A6GCS, som var havnet på femtepladsen i årets verdensmesterskab for sportsbiler. Den nye afløser bliver en barchetta baseret på et robust, rørformet chassis designet internt af Vittorio Colotti til at blive drevet af en ny firecylindret 1500 kubik med dobbelt overliggende knastaksel. Den nye motor får tidens mest avancerede racerspecifikationer, såsom en tør sumpsmøring, aluminiumsblok og forbrændingskamre med ventiler i en vinkel på 80 grader.

Motorblokken er oprindeligt designet, så den kan øges til en to-liters for at drive fremtidens 200S og 200Si. Dens originale effekt er på 140 hk, men motoren er forberedt til at klatre op til sunde 170 hk i de senere versioner, der kom i 1957.
Timossis enkeltsæde-båd glider graciøst henover søens stille vand.

Bilmotor testes på vandet
I efteråret 1954 bliver en prototype af motoren testet på traditionel vis i værkstedet. Næste skridt er usædvanligt. I stedet for at installere motoren i det fremtidige 150S’ chassis til en vejtest, så bliver den i begyndelsen af november lagt i skroget på en lille "tre-punkts" flyvebåd med et mahogni-skrog fra Timossi-værftet ved Comosøen. Båden sejles af speedbådsmesteren, den velhavende Liborio Guidotti.

Hvordan den kontakt blev etableret vides ikke med sikkerhed, men mange venskaber blev dannet omkring søerne og racerbanerne mellem piloter, mekanikere og de forskellige motorteams, hvad enten det var på landjorden eller på vandet.

Liborio Guidottis projekt var desuden interessant for Maserati: Han ville slå verdenshastighedsrekorden i sin 350 kg klasse med de nye 1,5 l. motor. Og den 13. november lykkedes det Liborio Guidotti i båden Maria Luisa IV at sætte en rekord på næsten 150 km/t. på Lugano-søen i Schweiz, før han forbedrer sin præstation i Sarnico ved Iseo-søen, Italien, med mere end 172 km/t.

På bilfronten kommer Maserati 150S på banen i den følgende racersæson under ledelse af Giulio Alfieri med en ny, mere aerodynamisk krop. En helt ny bil, nummer 1658, leveres i Paris til amatørkøreren Jean-Pierre Clément, der bruger bilen i nogle forsøg, inden de skilles. Bilen vender derefter tilbage til sit hjemland, og vi følger sporet gennem anden halvdel af 1950'erne mellem Paris og Sicilien, hvor den konkurrerer i Targa Florio og Sicilien Tour. Derefter dukker bilen op på vejene i det sydlige Italien og er involveret i regionale motorløb, før den bliver overført til Milano, hvor den bliver erhvervet af sin nuværende ejer i 1986.
Motoren på Maserati 150S nr. 1650 er klar til test på vandet i skroget på racer-båden Maria Luisa IV, der sætter verdensrekord i november 1954 i sin klasse.

Maria Luisa IV er et trepunkts hydroplane i 350 kg-klassen bygget af den kendte racerbådsbygger Timossi fra Azzano, Comosøen.

Båden overlever i garage
I mellemtiden finder Maria Luisa IV vej til Østrig i 1960'erne, hvor den bliver erhvervet af en privat samler af glemte racerbiler og sjældne både, dog mangler motoren, som forsvandt et sted i Italien.

Efter den private samlers bortgang må den nuværende ejer kæmpe i årevis for at få tilkendt retten til at købe skroget, som var opgivet og lå efterladt i samlerens garage. Da det omsider lykkes, begynder en komplet og omhyggelig restaurering i Italien, idet mange af de originale dele forbliver uberørt, da skrogets træstruktur viser sig at være i fremragende stand efter de 40 år eller mere, hvor den har været gemt af vejen. Lykkeligvis anvendte Guidotti kun båden meget lidt efter 1955, da han vendte sin interesse mod de kraftfulde racerklasser som 800 kg.

At finde en original 150S Maserati-motor var derimod en udfordring. Søgningen sluttede på Sicilien, hvor en bil var blevet ødelagt i et uheld i 1960'erne, og den sjældne motor omhyggeligt var blevet bevaret. Restaureringen af motoren blev betroet verdensklassespecialisten Sport Auto Diena i Modena, hjembyen for Maseratis fabrik.

Som en tilføjelse til historien ser det ud til, at en af de reservemotorer, der blev anvendt på 150S i løbet af dennes racerkarriere, netop var den firecylindret reserve beregnet til Maria Luisa IV motorbåd under dens rekordforsøg i vinteren 1954-1955. Derfor synes det ekstraordinære møde mellem de to maskiner ved Comosøen endnu mere meningsfuldt nu omkring 64 år efter de tests, der varslede den succesrige debut for 150S.


Sådan opleves motoren 
Den nuværende ejer af Maria Luisa IV fortæller: ”Du skal huske, at der ikke er nogen kobling. Drevet er direkte fra motoren til kardanakslen. 150S er en ret lille motor. Så du er nødt til at gå efter drejningsmomentet i de høje zoner mellem 4500 og 9000 omdrejninger pr. min. for at få båden til at klatre op på vandoverfladen og undgå, at agterdelen kastes ned, når du angriber en kurve, da drejning af rattet fungerer som en effektiv bremse. Så udfordringen er at ligge højst muligt, når man går ind i en kurve, og holde båden fladt på vandet.” 

Maserati & motorbåde
Maserati-brødrene forstod snart, at motorbådsløb havde en dobbeltbetydning for deres brand: På den ene side stiller det store krav til racermotorer i både, da det kræver høje rotationshastigheder i lange perioder at kunne skære sig gennem vandet. På den anden side blev motorbådsløb dengang kun praktiseret af de mest velhavende og fremtrædende personer i samfundet. I tillæg omtalte pressen villigt resultater fra løbene på vandet såvel som kontroverser mellem piloterne uden for banen.

Det begyndte i slutningen af 1920'erne med grev Theo Rossi di Montelera, der havde en lang tilknytning til trefork-mærket med racerløb på vandet. I løbet af 1950'erne kom racere udstyret med innovationer fra Modena, 4 og 6 cylindre motorer som 150S, 200S, 300S, 3500 GT og Mistrals.

Det var imidlertid først i begyndelsen af 1960'erne og det følgende årti, at tilstedeværelsen af Maserati mellem bøjerne var triumferende. Udover adskillige titler i europamesterskaber og verdensmesterskaber opnåede Maserati også to absolutte verdenshastighedsrekorder i den førende klasse 800, 900 og 1200 kg-kategorier, hvor der i 1961 blev opnået gennemsnitshastigheder på 235 km/t.

Velsignet af Kong Neptun blev Maserati Trident et anerkendt symbol inden for racerbåde fra 1930'erne og helt op til slutningen af 1960'erne.n.

BÅD 572

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.