fbpx
Tekst øyvind bordal FOTO x-yachts

SÅDAN FÅR DU MERE UD AF DIN KAPSEJLADS

Sjovere & bedre resultater med god planlægning

Sejler du distancekapsejlads, kender du sikkert Xbox. Her er skipper Henrik Jørgensens bedste tips til planlægning af kapsejlads. ”Både resultatet og hyggen stiger, hvis forberedelserne er i orden,” fortæller han.


Når startskuddet går, starter kapsejladsen. Det vil sige, det skulle man måske tro. I realiteten er den startet lang tid inden. Det du gør inden startskuddet, er nemlig lige så vigtigt, som det du gør bagefter. Kapsejlads er en kompliceret sport, og hvis man skal være klar på startlinjen, og have en reel vinderchance, så skal man have gjort sit hjemmearbejde – nogenlunde som når man skal til eksamen.

Vigtige skridt inden start
Det ved Henrik Jørgensen, en af landets mest erfarne kapsejlere. ”Forberedelserne er selvfølgelig mere omfattende, når man skal sejle en lang sejlads i en stor båd med fuldt mandskab,” fortæller han, ”men uanset hvad, så er der mange skridt, der kan tages inden start, som vil have stor indflydelse på sejladsens forløb.”

Snart 25 års erfaring som hold
I 1999 købte Jørgensen en X-362S og begyndte at sejle aktivt i hele Danmark. I 2007 skiftede han til en X-40, og i 2017 til en X4³. I 2021 blev den opgraderet til en Xp 44. Hele vejen igennem har han haft et ret stort crew – ”Team Xbox”. Mange af dem er rigtig gode sejlere. De seneste seks år har basisbesætningen været den samme – en flok sejlerglade amatører med en stærk passion for kapsejlads.

Excel
I 2021 havde Team Xbox mere end 200 kapsejladstimer sammen, og i 2022 er der planlagt over 250 timer. Som mangeårig ansat i Microsoft har Jørgensen udviklet en stærk hang til struktur – det hele er sat op i Excel, alt fra mandskabspositioner under manøvre, besætningslister til de forskellige sejladser, diagrammer til elektronik og ikke mindst overblik over hele sæsonens aktiviteter. ”Det er faktisk en ret kompleks sag,” siger han, ”jeg plejer at sige, at det er lidt som at være personalechef i en mindre virksomhed.”
Team Xbox har planlagt godt 250 timers kapsejlads i 2022. Og antallet af timer er ikke det eneste, der er planlagt.

Tre faser
”Selvfølgelig kan det her gøres på mange niveauer, men uanset hvad, kan man sige, at der er tre faser. Det der sker før sejladsen, det der sker under sejladsen, og det der sker efter. For nu at starte bagfra, så afslutter vi altid – selv efter en lille aftenkapsejlads – med en samling, hvor vi evaluerer sejladsen. Hvad gik godt, hvad gik mindre godt, hvordan kan vi gøre det bedre… samlingerne har også en social funktion og sikrer, at alle føler sig velkomne. At de er en del af holdet, selv med de begrænsninger de måtte have, eller de fejl de måtte have lavet.

Det der sker under sejladsen, er selvfølgelig et helt kapitel for sig selv, men hvis vi skal fokusere på planlægningen inden sejladsen, så starter den for os allerede inden sæsonen går i gang”, siger Henrik Jørgensen.

Hvem gør hvad? Hos Team Xbox kender alle sine positioner og opgaver inden sejladsen.

Køleskabskalenderen
”Det første spørgsmål er, hvilke sejladser vi gerne vil deltage i. Mange af sejladserne kræver en del transportsejlads, og hvis der er tale om sejladser med fuld besætning, så er der altså 10-11 mand, der skal kunne finde tid og plads i kalenderen til at være med. Derfor må vi have et overblik i god tid, ellers er det helt umuligt at samle et godt, stabilt mandskab for sæsonen.

Vi sætter os sammen allerede om vinteren og laver en såkaldt ”køleskabskalender”, som har alles tilslutning, og hvor alt er plottet ind. Den kan hænge derhjemme på køleskabet, så kærester eller familier hele tiden kan se, hvad man skal, og hvor man egentlig er henne, mens det hele står på. Kommunikation efterfølgende foregår typisk via e-mail, eftersom ikke alle har en Facebook-adgang.
Op til sejladserne fordeles opgaver mere præcist, så ingen står alene med omfattende opgaver som bådtransport eller forplejning… heller ikke skipper.”

Kapsejlads er en kompleks sport – og distancesejlads i større kølbåde er en meget kompleks sport.

Tre typer mandskab
”Vi skelner mellem tre typer mandskab: Fuld besætning (10+ mand), doublehand og singlehand. Det er klart, at det kræver betydelig mere logistik og planlægning med fuld besætning, hvilket er en af årsagerne til, at shorthanded-sejlads er blevet så populært. Sejler man alene eller to personer, er det til gengæld afgørende, at man kender båden rigtig godt… ikke kun nogle få positioner eller opgaver, men alle. Timer på vandet er endnu mere afgørende her.

Man skal sejle helt, til man nærmest kan pille en spiler ned alene med bind for øjnene. Så selv om logistikken omkring mandskab, mad og drikke og så videre er nemmere ved shorthanded-sejlads, så er forberedelser lige så afgørende. Det er bare nogle andre typer forberedelser.”

Hvis alle skal have tid og lyst til at være med, kræver det, at alle ved, hvad der skal ske i god tid.

Kort, langt – eller meget langt?
”Der er også forskel på, om der er tale om en kort sejlads (aftenkapsejlads), en distancesejlads (som Fyn eller Sjælland Rundt) eller en rigtig langdistance-sejlads (som ARC eller Garmin Round Denmark Race). Der skal tænkes sikkerhed, for eksempel skal der være brændstof til motoren i tilfælde af havari. Batterier skal være opladet, der skal være nok gas til komfuret, og sejlene skal være pakket ordentligt. Man skal kende startprocedure og bane, skaffe gode og opdaterede vejrdata, sørge for at mad og drikke er om bord, og at det hele så vidt som muligt er forberedt til nem og hurtig servering.”

Elektronik
Som ægte elektronik-nørd har Henrik Jørgensen fokus på, at der er styr på elektronikken inden afgang. Lige nu er holdet i gang med at skifte fra B&G til Garmin, og platformen designes, så den understøtter alt fra singlehand/doublehand til fuldt crew – og naturligvis også hyggesejlads. ”Det er specielt vigtigt for mig som rorsmand, at jeg har tilgang til al information, jeg skal bruge – specielt ting som target speed og vejrdata er væsentlige,” fortæller han. ”Man er nødt til at vide, hvor hurtigt båden rent teoretisk skal sejle i alle forhold og på alle vindvinkler. Hvis man ligger lavere, så ved man det med det samme og kan gøre noget ved det.”

Inden det kommer så langt, skal båden være klargjort og teknisk velfungerende.

Bedre oplevelse for alle
Uanset om man går efter at vinde, eller om ambitionen kun er at fuldføre i god stemning, så er en godt forberedt båd med et godt forberedt mandskab i en langt bedre position til at krydse startlinjen i god form og nyde kampen på vandet. Her på siden kan du se Team Xbox’ bedste råd til at starte den kommende sæson på en måde, som gør det hele til en endnu bedre oplevelse for alle om bord.

Uanset om båden er stor eller lille, så er det en god ide at samles efter sejladsen til hygge og evaluering.

  • TEAM XBOX' SYV BEDSTE TIPS:
    Sæt jer sammen, tag et langt godt blik på hele sæsonen, og beslut hvilke sejladser I vil deltage i.
  • 1. Inden sæsonen starter, lav en kapsejladskalender sammen med din besætning. På den måde kan alle samordne og planlægge sæsonens aktiviteter i god tid.

    2. Definer i god tid, hvem der skal være med på hvilke sejladser. Hos Xbox skal der være minimum 5-6 besætningsmedlemmer med, der er erfarne, dygtige og som kender båden. At få de rigtige folk med har stor betydning. Fuldt mandskab hos Xbox er 10-11 personer.

    3.Alle har roller om bord, som de kender i forvejen. De kan skifte i løbet af sæsonen, men de er defineret inden sejladsen. Det gælder både transportsejlads, mad og drikke samt hvilke positioner og opgaver, man skal have under kapsejladsen.

    4.Det skal være sjovt og hyggeligt – og her hjælper det at samles og tale tingene igennem. Samlingerne har en social dimension, men det gør samtidigt teamet til et bedre hold og hvert enkelt medlem til bedre sejlere.

    5.Træningstimer – timer på vandet sammen – er afgørende. Xbox benytter primært KDY’s aftenkapsejladser til træning. Træning til shorthand-sejladser kan nemt finde sted under transportsejladser til og fra.

    6.Aftal ambitionsniveau inden sejladsen. Du kan ikke vinde med alle besætninger, og det er væsentligt, at alle har nogenlunde samme mål med at være på vandet. Det kan være alt fra at gennemføre eller have det sjovt og hyggeligt til at vinde.

    7.Sørg for at båden er klar. Der er meget teknik i en større sejlbåd, og alt fra mastetop til undervandsskrog skal være i orden. Den opgave kræver højt fokus og god tid – og gerne planlagte samlinger, hvor basismandskabet deltager i at klargøre båden.
SE SLIDESHOW

BÅD 576

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.