Tre faser
”Selvfølgelig kan det her gøres på mange niveauer, men uanset hvad, kan man sige, at der er tre faser. Det der sker før sejladsen, det der sker under sejladsen, og det der sker efter. For nu at starte bagfra, så afslutter vi altid – selv efter en lille aftenkapsejlads – med en samling, hvor vi evaluerer sejladsen. Hvad gik godt, hvad gik mindre godt, hvordan kan vi gøre det bedre… samlingerne har også en social funktion og sikrer, at alle føler sig velkomne. At de er en del af holdet, selv med de begrænsninger de måtte have, eller de fejl de måtte have lavet.
Det der sker under sejladsen, er selvfølgelig et helt kapitel for sig selv, men hvis vi skal fokusere på planlægningen inden sejladsen, så starter den for os allerede inden sæsonen går i gang”, siger Henrik Jørgensen.
Køleskabskalenderen
”Det første spørgsmål er, hvilke sejladser vi gerne vil deltage i. Mange af sejladserne kræver en del transportsejlads, og hvis der er tale om sejladser med fuld besætning, så er der altså 10-11 mand, der skal kunne finde tid og plads i kalenderen til at være med. Derfor må vi have et overblik i god tid, ellers er det helt umuligt at samle et godt, stabilt mandskab for sæsonen.
Vi sætter os sammen allerede om vinteren og laver en såkaldt ”køleskabskalender”, som har alles tilslutning, og hvor alt er plottet ind. Den kan hænge derhjemme på køleskabet, så kærester eller familier hele tiden kan se, hvad man skal, og hvor man egentlig er henne, mens det hele står på. Kommunikation efterfølgende foregår typisk via e-mail, eftersom ikke alle har en Facebook-adgang.
Op til sejladserne fordeles opgaver mere præcist, så ingen står alene med omfattende opgaver som bådtransport eller forplejning… heller ikke skipper.”
Tre typer mandskab
”Vi skelner mellem tre typer mandskab: Fuld besætning (10+ mand), doublehand og singlehand. Det er klart, at det kræver betydelig mere logistik og planlægning med fuld besætning, hvilket er en af årsagerne til, at shorthanded-sejlads er blevet så populært. Sejler man alene eller to personer, er det til gengæld afgørende, at man kender båden rigtig godt… ikke kun nogle få positioner eller opgaver, men alle. Timer på vandet er endnu mere afgørende her.
Man skal sejle helt, til man nærmest kan pille en spiler ned alene med bind for øjnene. Så selv om logistikken omkring mandskab, mad og drikke og så videre er nemmere ved shorthanded-sejlads, så er forberedelser lige så afgørende. Det er bare nogle andre typer forberedelser.”
Kort, langt – eller meget langt?
”Der er også forskel på, om der er tale om en kort sejlads (aftenkapsejlads), en distancesejlads (som Fyn eller Sjælland Rundt) eller en rigtig langdistance-sejlads (som ARC eller Garmin Round Denmark Race). Der skal tænkes sikkerhed, for eksempel skal der være brændstof til motoren i tilfælde af havari. Batterier skal være opladet, der skal være nok gas til komfuret, og sejlene skal være pakket ordentligt. Man skal kende startprocedure og bane, skaffe gode og opdaterede vejrdata, sørge for at mad og drikke er om bord, og at det hele så vidt som muligt er forberedt til nem og hurtig servering.”
Elektronik
Som ægte elektronik-nørd har Henrik Jørgensen fokus på, at der er styr på elektronikken inden afgang. Lige nu er holdet i gang med at skifte fra B&G til Garmin, og platformen designes, så den understøtter alt fra singlehand/doublehand til fuldt crew – og naturligvis også hyggesejlads. ”Det er specielt vigtigt for mig som rorsmand, at jeg har tilgang til al information, jeg skal bruge – specielt ting som target speed og vejrdata er væsentlige,” fortæller han. ”Man er nødt til at vide, hvor hurtigt båden rent teoretisk skal sejle i alle forhold og på alle vindvinkler. Hvis man ligger lavere, så ved man det med det samme og kan gøre noget ved det.”
Bedre oplevelse for alle
Uanset om man går efter at vinde, eller om ambitionen kun er at fuldføre i god stemning, så er en godt forberedt båd med et godt forberedt mandskab i en langt bedre position til at krydse startlinjen i god form og nyde kampen på vandet. Her på siden kan du se Team Xbox’ bedste råd til at starte den kommende sæson på en måde, som gør det hele til en endnu bedre oplevelse for alle om bord.