fbpx
Tekst henrik hansen FOTO henrik hansen og hempel

Hempel udvikler helt ny bundfarve på unik teknologi

Biocidfri bundmaling
til alle både & farvande

Bundmalinger med biocider til lystbåde er ikke en langsigtet løsning, og de selvpolerende bundmalinger forsvinder først. Det mener de hos Hempel, der heldigvis allerede har de to effektive biocidfri bundmalinger Silic One og Hempaspeed TF klar på hylderne til bådejerne.


”Her hos Hempel vil vi være førende, når det kommer til bæredygtige løsninger. Det går vi benhårdt efter, og vi har nu to bundmalinger på hylderne uden biocid. Det er vores Silic One og den helt nye Hempaspeed fra i år,” fortæller Thomas Olsen, Yacht Marketing Director hos Hempel.

”Vores største udfordring er dog, at bådejerne ofte vælger at bruge den bundmaling, de brugte sidste år, fordi det skal være let at gøre bunden klar til en ny sæson. Miljøet trænger sig imidlertid mere og mere på, og bundmaling med biocid kan snart være fortid” mener Thomas Olsen.

”Allerede i år har vi to effektive bundmalinger, der er helt uden biocider. Den nye Hempaspeed, der er i handelen allerede i år i Danmark, Sverige, Norge, Finland, England og Holland, bygger på en helt ny teknologi, som vi har udviklet over de sidste fem år i vores laboratorier,” fortæller Thomas Olsen.

”Vi har hidtil forsket i, hvor meget vi kunne reducere kobberet i f.eks. Mille med binderen NCT, uden at miste effekten, så vi kunne holde os vel under de øvre grænser for, hvad der er tilladt. Samtidig skulle bundmalingen kunne polere under sejlads, uden at miste kobberet, så malingen virker optimalt med en minimal mængde kobber,” forklarer Thomas Olsen.

I denne type selvpolerende bundmaling er det NCT-binderen, der holder på kobberet og lader kobberet vandre ud til de ydre lag. Det fik Hempels forskere til at fokusere mere på bindemidlerne i bundmalingen og ikke kun på, hvor meget man kunne reducere kobber og biocider. Udviklingen af de mere traditionelle hårde og bløde bundmalinger sker ikke hos Hempel i Lyngby, men på koncernens avancerede laboratorium i Barcelona i Spanien.
Den helt nye Hempaspeed TF er det biocidfri alternativ til alle typer af lystbåde i alle farvande, uanset om det er saltvand eller ferskvand.
Analyse af dækkeevnen i elektromikroskop af en prototype af en hvid Hempaspeed TF.
Her produceres en test af Silic One. Når man rører i malingen, opstår der en helix.

Ny og unik teknologi
Den nye biocidfri Hempaspeed TF og den biocidfri Silic One er derimod udviklet på Hempels danske laboratorium i Lyngby. Hempaspeed TF er en helt ny type bundmaling uden kobber eller anden form for biocider.

Ifølge Hempel er Hempaspeed TF det gode biocidfri alternativ til lystbåde i alle typer farvande, hvad enten de sejler tursejlads for motor eller sejl, sejler kapsejlads eller står på trailer.

Nyheden er således særlig egnet til lystbåde, der sejler i områder med restriktioner, der ikke tillader brug af biocider som f.eks. søer og floder.

Hempel oplyser, at den nye patent-anmeldte teknologi i Hempaspeed TF kombinerer det bedste fra de traditionelle hårde tyndfilmsmalinger med Hempels nye og patentanmeldte binderteknologi, Hydrogel Fouling Release-teknologi, der skaber en fusionshybrid bundmaling helt uden biocid.

Denne bundmaling har i følge Hempel således alle kvaliteterne fra de velkendte robuste, hårde bundmalinger og har en meget glat finish, der er lige velegnet til saltholdige som til ferske farvande. Den minimerer ifølge Hempel uønsket slim og vækst på bunden, og er let at rense uden risiko for forurening af omgivelserne, og den kan endda renses med højtryksspuler.
En blå Hempaspeed TF rulles på en plade som første trin i en ny analyse af malingen.
Behandling af malingerne på laboratoriet foregår i giftskabe med udsugning.

Dette er en mekanisk test af en Yacht-maling, hvor man analyserer, hvad der sker, når et lod inde i søjlen falder ned og rammer malingen.

En analyse af såkaldt sagging resistance på Yacht-maling. Det vil sige, i hvor høj grad man undgår, at malingen løber.


Primer til de nye bundmalinger
Hvis man ellers holder sin bund i nogenlunde fin stand med en hård bundfarve, så er det nemt at skifte til de nye biocidfri bundmalinger. Bunden skal bare slibes, så den er jævn og hård. Derefter kan man prime bunden med Hempels Conversion Primer ovenpå den tidligere hårde bundfarve. Det gælder både Hempaspeed og Silic One.

De nye bundmalinger kan ikke påføres på bløde bundmalinger eller hvor den gamle hårde bundmaling er i dårlig stand med mange afskalninger, der typisk kan opstå på grund af mangel på slibning eller andre forhold under påføringen, der giver dårlig vedhæftning af malingen eller at der bliver opbygget for tykke lag maling.

Her må man bide i det sure æble og slibe helt i bund. Det bør man dog overveje alligevel, fordi man får en bedre og hurtigere bund at sejle på med mindre brændstofforbrug hos motorbådene. Samtidig eliminerer man alle de små hyggekroge på bunden, hvor ruer og andre vækster kan sætte sig.

Klarer to sæsoner
”Hempels Silic One har de seneste mange sæsoner vist sig at være meget effektiv. Den er kun følsom overfor mekanisk slid fra skarpe genstande. Den kræver lidt forarbejde, og mange vælger den lette løsning med at bruge den bundmaling, de plejer,” mener Thomas Olsen.

”Vores Silic-One kan holde begroning væk i to sæsoner med en behandling, men den kræver, at man fjerner den gamle bundmaling, hvis den ikke er i god stand, og så bygge op med primer, Tiecoat og Silic One,” forklarer Thomas Olsen og fortæller, at det tager minimum fem år at udvikle en ny bundmaling, hvor det ellers tager to til tre år at videreudvikle en bundmaling på eksisterende teknologi. 
Nu kan bådejere af alle typer lystbåde være med til at skåne havmiljøet ved at rulle en af de biocidfri malinger Hempaspeed TF og Silic One fra Hempel på bunden.

BÅD 576

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.