Det ligner en Hallberg-Rassy. Den sejler som en Hallberg-Rassy. Det er en Hallberg-Rassy – 50. Her på kryds ud for La Rochelle på den franske vestkyst.
Centercockpittet har god plads til alle. De to ratpiedestaler, alu-sprayhoodet og de velproportionerede spil er signaturfeatures fra Rassy. Det er kulfiberbom og mast ikke, men blender fint ind. Bemærk det helt enkle storskøde-setup på centerspillet.
Indretning med masser af plads
Klassisk Rassy med to lænestole i salonen, komfortabel naviga-tionsplads, kølerum, stor forkahyt. Og når man så bevæger sig agterud kommer det gennemtænkte pantry, der har alt, hvad en skibskok kunne drømme om for at kunne tilberede trestjernede måltider – selv i høj sø. Masser af skabe og masser af bordplads.
Induktionskomfur og elovn. Gas er der ikke noget af. Det er besværligt at få fat på, hvis man skulle vælge at sejle på de syv have. Meget lettere er det at starte generatoren og lade på den powerfulde batteribank.
Magnus Rassy fortalte, at lithiumbatterier i dag er så effektive, at hvor man tidligere skulle have generatoren kørende i 3-4 timer for at holde den nødvendige spænding, kan man på HR 50eren nøjes med 35 minutter. Agterkahytten er et kapitel for sig. Overdådig meget plads, bred seng, komfortable seaties til omklædning, et kæmpestort bad og toilet. Materialer og håndværk viser, at der ikke bliver gået på kompromis med kvaliteten nogen steder, hvilket gælder for hele båden. Det samme gør sig gældende for ergonomien; det er som om, alt om bord er placeret rigtigt, og at vinkerne på ryglæn og bænke er tæt på det perfekte.
Det vi elsker
Vi startede ud i 5 m/sek., og vinden øgede til ca. 8 m/sek., mens vi krydsede væk fra land. Der var overraskende god feeling på roret på den 21 ton tunge båd, som gik som et ustoppeligt roadtrain mod vest. Hastighed lå på en 8-9 knob, og vendevinklerne var ca. 90 grader. Altsammen forventeligt og godt. Det ekstraordinære under sejl er, at denne båd har fuld plade, når det handler om hjælpemidler, der skal gøre livet om bord lettere. I praksis betyder det, at der er en knap til alt. Og ikke uvæsentligt, at når du trykker på knappen, så sker der noget. Så når storsejlet eller fokken rulles ind eller ud, går det hurtigt. Når du vil have mere spænding på hækstaget, går det hurtigt med at krumme kulfibermasten fra Seldén, og faconen på sejlet ændres. Eller når du går i havn, og både har en bov og en hæktruster til hjælp, så du sikkert manøvrerer båden også i kraftig sidevind. Spektakulært var det, da vi bommede os tilbage til havnen og furlede den 180 m2 store code 0 ind og ud på ca. 10 sekunder med den superstærke nyudviklede furler fra Facnor.
Det, vi elskede mest, var dog den fornemmelse, vi havde, da vi sejlede ud mod solnedgangen velvidende at forud lå Atlanterhavet og siden Caribien. Vi fik lyst til at trække stikket og tage på et langt cruise ud i horisonten. Og der var ikke tvivl om, at hvis vi havde overtalt Magnus Rassy til det, så ville vi have fået en tryg oplevelse på første klasse.
Til sejlerpar med eventyrlyst
Hvem spejler båden? Det interessante er, at denne store båd reelt er indrettet til to personer. Layoutet om læ giver perfekte forhold til to mennesker med masterkahytten, salonen og pantryet. Forkahytten er gæsteværelset. Her kan et andet par eller børn og børnebørn bo, mens de er på besøg.
Det er en båd, som taler til erfarne sejlere, der værdsætter kvalitet og gode detaljer. Der vil være meget langt mellem førstegangskøbere til denne båd, ikke kun på grund af prisen, men fordi den luksus, man får, sammenlignet med for eksempel en Lagoon 55, kan være svær at få øje på, hvis man intet kender til sejlbåde.
Det er altså en båd, det eventyrlystne sejlerpar kan spejle sig i, som har lyst og råd, og som værdsætter de gennemtænkte og gennemprøvede koncepter.
I følge Magnus Rassy er kunderne netop seniorparret, der trækker stikket for at tage ud på det store blå cruise. Desværre, fortæller han, sker det ofte for sent. Det bliver aldrig til den store tur med mange kilometer vand under kølen, fordi opgaven trods trykknapper og hjælp fra el og hydraulik er blevet for stor. Vores opfordring er derfor – hvis du har muligheden og de godt 14.000.000 kr. så lad være med at udsætte eventyret – tiden er knap.
Bådens linje med den høje, stejle stævn og det flotte spring kombinerer på fornem vis det moderne med det klassiske. Det er en båd, man kan sejle, hvorhen man vil – den skal nok klare det hele. Og så er den overraskende sjov at styre, fordi det er lykkedes at få en spillevende sejlbåd ud af den til trods enorme vægt på 25 ton.