fbpx
TEKST MORTEN BRANDT
 FOTO EYOTY//RICK TOMLINSON OG NAUTOR’S SWAN

Jeanneau Sun Odyssey 319

Livlig & familievenlig

Franske Jeanneaus Sun Odyssey 319 er en af markedets mindste cruisingbåde med fuld komfort i et kompakt skrog på 31 fod med højt fribord. Vi har været en tur på vandet med den meget rummelige båd og blev positivt overrasket over de gode sejlegenskaber.


Der er ikke mange mindre cruisere på
31-32 fod på markedet i dag, efter en årrække hvor næsten alle bådtyper har haft vokseværk. Derfor er det positivt, at franske Jeanneau med 319’eren nu producerer en ny mindste båd i værftets Sun Odyssey serie af rendyrkede cruisingbåde, hvor Sun Odyssey 349 på 35 fod i flere år har været den mindste båd.
Tidens krav til rummelighed og komfort i selv mindre cruisere betyder, at de nyeste mindre både selvfølgelig bliver ret kompakte med forholdsvis stor bredde og højt fribord. Dette gælder også Sun Odyssey 319.

Derfor var vi på forhånd spændte på, om sejlegenskaberne kunne matche bådens familie- venlige rummelighed. Vi sejlede en privatejet Sun Odyssey 319, Blue Dolphin, der var ud- rustet med en performance rig, med triradialt skårne storsejl og 110 % genua i grå X-Grid Mylar sejldug med taffeta. Standardsejlene er almindelige horisontalt skårne sejl i Dacron. Desuden havde båden tyskerskødning med storskøde ført tilbage til spillene på cockpitkarmene samt justerbare hækstag.
På testdagen kom Sun Odyssey 319 på en vanskelig opgave i svag vind og en tung dønning, der kom rullende helt fra Østersøen efter hård vind dagen forinden. Det var et scenarie, hvor de fleste tursejlere vælger at starte motoren.

Det behøvede vi heldigvis ikke, for i den meget lette vind på 2-3 m/sek. viste testbåden sig at være ganske livlig. Båden sejlede overraskende letbenet op og ned i dønningerne med 3,5 knob på GPS’en, og vi kunne på ingen måde mærke, at vi styrede en vægt på over fem ton med Lewmar ratsystemet og bådens to ror. Det var med en kurs til den sande vind på ca. 45 grader.
Selv under disse ugunstige testbetingelser var accelerationen mærkbar i de små vindpust. Rorpresset var næsten helt neutralt, og alligevel kunne vi fornemme båden og nemt følge vindskiftene i den svage vind. Da vinden friskede til ca. 4 m/sek., og vi havde lært båden lidt bedre at kende, så gik vi omkring fem knob på kryds og det er ganske flot.
I 3 m/sek. sejlede vi lidt langsommere end bådens VPP fra Jeanneau. Det er bådens com- puterberegnede fartpotentiale. Da vinden friskede lidt, kunne vi derimod sejle lige op med VPP’en. Det skyldes sandsynligvis, at det var sværere for båden af overvinde dønnin- gerne, som vi havde imod os.
HURTIGE LETDREVNE LINJER
Vi mener dog at bådens VPP generelt giver et noget optimistisk billede af bådens fartpoten- tiale. Det gælder især med stigende vindstyrke, hvor båden ifølge VPP’en er næsten lige så hurtig eller hurtigere end f.eks X40 på flere kurser. Det er næppe realistisk, men under- streger blot, at der er meget mere krudt i Sun Odyssey 319 end det kompakte skrog umid- delbart antyder.
Vi accelererede da vi faldt af til halvvinds- området, men vi nåede aldrig rigtig over fem knob i den svage vind, fordi den relativt kort- varige opfriskning til 4 m/sek. nåede vi kun at få glæde af på kryds.
På de rumme kurser faldt farten helt natur- ligt, men vi sejlede mærkbart omkring tre knob, og båden føltes stadig livlig og nem at styre. Også her viste båden at dens kompakte skrog sejler på de hurtige letdrevne linjer gennem vandet.

Bådens to ror betyder, at man altid har mindst et ror solidt plantet i vandet, uanset om båden krænger voldsomt i et pust, og at rorene ikke behøver at være så dybe som et ror. Under sejladsen manøvrerede vi fuldstændig som med ét ror for både sejl og motor. Vi følte ikke at de to ror gav nogen form for ulemper.
Båden har en moderne chine, et knækspant, i den agterste del af skroget. Det er en kon- struktionsdetalje der kan give mere fart og lift på racingbåde, mens chinen på en båd som Sun Odyssey 319 primært giver køje- og stuveplads agter.

TEAK PÅ LANGE KISTEBÆNKE
Cockpittet er rummeligt, uden at det er på bekostning af pladsen om læ. Her er gode lange kistebænke med teaktræ, som man kan ligge udstrakt på, og et passende stort rat til ratsystemet fra Lewmar. Rattet er dog ikke så stort, at det hindrer fri passage i cockpit- tet, men til gengæld kan man ikke sidde oppe på karmen og nå rattet. Testbåden havde rat med fast krans, men man kan også få båden leveret med et foldbart rat, der kan foldes til halv bredde i havn.
Ratsystemet føltes umiddelbart lidt tungt, men vi mærkede næsten ikke den tunge for- nemmelse på rattet under sejladsen, og vi kunne snildt følge vindskiftene uden at bruge kræfter. Vi kunne også ”føle” båden med rat- tet, skønt balancen på roret var næsten helt neutral i den lette vind.
Båden var desuden ekstraudstyret med en instrumentkonsol på ratpiedestalen og et klap- bord i teak hængslet foran på piedestalen. Helt traditionelt, gennemprøvet og funktionelt.

Agter er cockpittet som basis helt åbent, men det er ikke særligt sikkert med små børn om bord. Derfor kan man også få båden med en hækplade, der lukker hækken og kan foldes ned ved badning. Den indstøbte badeplatform er smal, men man kan fint sidde og dyppe fødderne. Båden har en god lang badestige i rustfri stål placeret på hækken om styrbord.

SKØDERNE DELER SPIL
Alle hal er ført tilbage til cockpittet. Fald og trimliner til to spil og aflastere på ruffet og som standard også storskødet. Testbåden var dog udstyret med tyskerskødning, der delte spil med genuaskøderne. Disse Harken 35 spil er praktisk anbragt yderst på cockpitkarmene, hvor de ikke er i vejen i cockpittet, og hvor rorsmanden alligevel kan nå dem, når han eller hun sidder og styrer.
Der er fordele og ulemper ved brug af fælles spil til de to skøder. Man skøder mest praktisk genuaskødet på læ spil og kører stor- skødet på luv spil. For at få det til at fungere i vendingerne, er der en spilaflaster på hver side til storskødet, som man kan låse skødet med i vendingerne.
Det er et glimrende og rimelig enkelt system til tursejlads, hvor man typisk sejler på lange ben, men det er efter vores mening også lidt bøvlet på kryds i smalle løb eller på en aftenkapsejlads.
Testbåden var desuden udstyret med bovspryd og forberedt til en gennaker, der dog ikke var indkøbt endnu.
Båden havde stiv kick, og dækket var dejligt rent med genuaskødeskinnerne og blokkene til tyskerskødningen trukket så langt ind mod ruffet som muligt.

USÆDVANLIG RUMMELIG OG LYS
Indretningen om læ er helt traditionel og funk- tionel med ståhøjde på mellem 1,92 og 1,95 meter og store vinduer i ruffet og fribordet, der gør salonen meget lys. Det understreges af apteringens utraditionelt lyse cedertræ i Alpi-finer på fladerne med massiv træ i kanter og hjørner. Salonen føles samtidig usædvanlig rummelig for en båd på 31 fod, og er faktisk i en helt anden verden end de mørke, dybe saloner fra den tid hvor 31 fod var en stor båd.
Der er L-pantry om bagbord og et kortbord om styrbord, hvor man kan sidde på enden af styrbord sofa. Klapbordet er langt og sofa- erne kan omdannes til gode køjer, ved at hægte ryglænene af hylderne i borde og hænge dem nede på forkanten af sofaerne. Det klares nemt med et snuptag.
Pantryet er med koldt og varmt vand, en havvandshane, et halvkardansk ophængt Eno gaskomfur og ovn samt en køleboks på 76 liter. Der er ikke specielt meget stuveplads i pantryets skabe, men lige tilstrækkelig til en familiesommertur. Kortbordet er så tæt på, at det kan aflaste bordpladsen i selve pantryet under madlavning.

KOMPAKT OG KOMFORTABEL
Forkahytten har en god stor dobbeltkøje og to gode garderobeskabe. Med lukket dør er der lige akkurat plads til at klæde om i forkahytten. Agter er der usædvanligt højt i kahytten og over dobbeltkøjen for en båd i denne størrelse.
Der er samme faciliteter i toiletrummet om styrbord som i større både. Det er blot mere kompakt, og det er er godt valg fordi rummet ellers ville optage for meget af bådens gode rummelighed. Her er toilet, toiletbord med vask og en kombineret vandhane og bruser. Alt er i hvid glasfiber, der er nemt at holde rent og intet træværk, der kan tage skade af at man tager brusebad.

Klik og zoom

KONKLUSION
Jeanneau Sun Odyssey 319 har langt bedre og mere livlige sejlegenskaber og fart end det høje fribord antyder. Det er en rigtig komfortabel hyggebåd for hele familien med ægte sejlglæde til både en kort tur ud at bade eller en længere familietur. Bådens gode trygge sejlegenskaber betyder at det er perfekt som en ung families første båd, og en glimrende båd til de lidt ældre sejlere, der gerne vil ned- skalere til en mere håndterlig båd, hvor der stadig er plads til børnebørn.
Sun Odyssey 319 er kåret som den bedste cruisingbåd i kategorien 31-40 fod af det amerikanske SAIL Magazine.


BÅD 558
BÅD 558

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.