fbpx
TEKST og FOTO MORTEN BRANDT 

Bundmaling

Ram den grønne bølge med det nye sort 

Der er ingen tvivl – det nye sort inden for bundmaling er miljørigtige ”grønne” bundmalinger. Du beskytter din båd og havmiljøet på samme tid. Læs her om overvejelserne bag at smøre en katamaran med et areal på 65 m2 med den biocid-frie Silic One fra Hempel. 

 


Som bådejer og sejler – motorbåd eller sejlbåd - har man stor glæde af naturen. Man slipper trosserne i havnen og man oplever nærmest øjeblikkeligt en følelse af at være fri og forbundet på en og samme tid. Man er fri for de mange regler som livet på land byder på, og man er samtidig forbundet med hele verden, da de danske farvande hænger sammen med de brydende bølger på Cap Verde, de frådende 40ere i Sydhavet og det krystalklare vand ved atollerne i Polynesien. 

Måske fordi der er så mange glæder og enorme oplevelser ved at færdes på havene er der mange sejlere, der gerne vil gøre noget for at genoprette naturen og havene. Der er da også sket en del især de seneste år. I dag skal giftige biocidholdige spilvand i forbindelse med vandslibning opsamles. Bruger man slibemaskine skal støvet ligeledes samles ved at bruge maskiner med sug og filter. 

Når det kommer til påføring af ny maling, kunne flere bådejere imidlertid gøre miljøet og vores elskede have en tjeneste ved at bruge malingstyper, der ikke modvirker begroning ved, at bådens bund langsomt udleder gift som forhindrer organisk liv i at overleve på undervandsskrogets overflade. 

Karsten Brandt Rasmussen og Vibeke Ankerstrøm i gang med bundmalingen i påsken 2023. Det var et større projekt da bunden er ca. 65 m2. Der blev brug ca. 4 dåser maling pr. lag. 


Læs det med småt!

Der er en række produkter, der bryster sig af at være miljøvenlige, men når man læser det med småt, er det de færreste, der reelt leverer bundmaling, der er biocidfri. Vores råd hvis man ønsker at gøre noget for havene er netop at læse det med småt før man træffer sit valg. 

Vi fulgte en sejler, der stod med disse overvejelser og foran at stort arbejde. En Leopard 43 katamaran med et bundareal på i alt ca. 65 m2 skulle slibes i bund, primes og bundmales. 

  • Vi havde købt båden i efteråret og fået den på land i december. Den fik lov at tørre ud hen over vinteren. Som tiden gik, kunne vi se, at der skulle mere til, end en let vandslibning og en gang ny bundmaling. Vi lavede et par prøveslib og kunne se at primerlaget var godt slidt. Vi besluttede derfor at gå helt i bund, fortæller Karsten Brandt Rasmussen, der sammen med sin kone Vibeke Ankerstrøm ejer en sydafrikansk producerede Leopard 43/Mooring 4300 katamaran. 

Da slibearbejdet var overstået stod det klart, at der ventede et større spartlejob forude, før der kunne smøres ny primer og siden bundmaling på. 

  • Vi satte os grunding ind i tingene og fandt ud af, at vores valg stod mellem produkterne Coppercoat og Silic One fra Hempel. Vi så på prisen, det efterfølgende vedligehold samt på påvirkningen af havmiljøet, fortæller han. 

Søgte anekdotisk viden

Ud over grundig læsning af datablade om produkterne søgte de to flerskrogsentusiaster også anekdotisk viden i de mange brugergrupper på Facebook. 

  • Coppercoat skriver, at deres maling holder i syv år, før der skal genmales, men læser man hvad brugerne skriver, er det oftere. Båden skal helst op og have en let vandslibning, så det kobber der er blandet i epoxymalingen bliver eksponeret direkte mod havvandet. Det er med andre ord en bundmaling, der virker fordi den er giftig og udleder kobber i havet. 

Det er en ”ommer”

Blandt de øvrige populære anekdoter om den kobberbaserede epoxy-bundmaling er historierne om hvordan sejlere kom galt af sted ved at eksempelvis at dosere forkert, at male på utilstrækkeligt forberedt overfalder, eller ved at male ved forkerte temperaturer. Naturligvis er det den enkeltes ansvar at følge producenternes anvisninger, men der var ifølge Karsten Brandt Rasmussen en del historier, der beskrev anvisninger med muligheder for fortolkninger. Og en del af fejlfortolkningerne havde konsekvensen ”en ommer”. Altså, en genslibning, men med det formål at fjerne et stenhårdt lag epoxymaling. 

Silic One er en glat elastisk silicone hinde, der lægger sig stramt uden på skroget. 


Et anderledes produkt 

Derefter så parret på Hempels maling, som de vurderer som smartere og som en ny teknologi og metode at tackle udfordringerne med begroning. Hempels Silic One er en del af deres biocidfrie produktlinje. Den er fri for traditionelle biocider som f.eks. kobberforbindelser eller andre kemikalier, der normalt anvendes til at forhindre organisk vækst under en båds vandlinje. I stedet for biocider er ”tricket” en glat overflade, der modvirker organisk vækst fordi alger og dyr ikke kan få fodfæste på den spejlglatte bund. 

  • Det vi kunne se, var, at malingen skulle have et nyt lag bundmaling hvert andet år, men ingen vandslibning. Bunden skal renses med spul eller højtryk, herefter man overfladen tørre inden den overmales, hvorefter den – ifølge Hempel - kommer til at se ud som ny, griner Karsten Brandt Rasmussen, der først skal have båden genmalet til 2025 sæsonen inden han fortsætter:  – Det er en voldsom start. Der skal lægges noget arbejde up front. Derefter er vedligeholdet markant lettere. 

Ekstra stor opgave

Nu blev opgaven ekstra stor, fordi det Hundested-baserede sejlerpar, var nødt til at starte op med nye primer lag. Det betød, at det 65 m2 store bundareal først blev spartlet og slebet. Der gik ca. 20 kg Hempel epoxy-spartel før bunden var klar. Herefter stod den på fire lag light primer, et lag af det særlige Silic One Tiecoat inden der kunne smøres de to sidste lag Silic One bundmaling. Havde den eksisterede bundmaling været i en god forfatning kunne man have nøjes med Hempels Conversion Primer, Tiecoat inden de to lag Silic One. Det tredje eksempel er hvis man har en ny båd, eller en båd med epoxy overflade i bunden. Her benytter man et lag Light Primer, et lag Tiecoat og to lag Silic One. 


Planlæg processen   

– Der er ingen tvivl om, at man skal planlægge et stykke ud i fremtiden – jo større både og des flere lag, des mere planlægning. For de enkelte lag skal have tid til at sætte sig, før de kan overmales. Så ligesom med Coppercoat er det vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i produkterne og laver en plan, fortæller Karsten Brandt Rasmussen, der brugte påskeferien 2023 på projektet. 

Fra Bådmagasinets side vil anbefale at man udover informationerne på dåserne besøger Hempels hjemmeside, hvor brugerne tages i hånden og guides på let forståelig vis gennem de forskellige produkter og de tilhørende processer. Gør man det, bør det ikke kunne gå galt. 

– Det er lidt af et commitment som man skal have tiden til at kunne gennemføre. Men når man først begynder at male, selv om det er mange lag, så er det en utrolig tilfredsstillende proces når man ser bådens bund gå fra slidt med afskallede flager til super slick, slutter han. 


Det tilfredsstillende moment som alle der har malet kender – når tapen fjernes og det hele begynder at stå skarpt. 

Vi følger katamaranen og dens bund og giver en opdatering efter en sæson i vandet før sommerferien, stay tuned...    


Båd 589

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.