fbpx
Tekst MORTEN BRANDT FOTO LUDOVIC FRUCHAUD IMACIS PHOTOGRAPHY // EYOTY 2024 #589

Verdens bedste? 

Med Xc 47 udstikker X-Yachts en ny kurs, hvor der skal satses på et publikum med ønsker om cruising på de syv have. Båden markerer også en ny stil og designidentitet for Danmarks mest succesfulde værft de seneste mange årtier. Vi har testet båden, som værftet brander som den bedste bluewater cruiser, der nogensiden er bygget.


Xc 47 havde verdenspremiere for sejlsportsjournalister midt i oktober ud for Port Ginesta ved Barcelona. Den imødesete nyhed fra værftet i Haderslev var en international begivenhed, der tiltrak sig masser af opmærksomhed. Europas største medier stod således i kø for at se og sejle det nye udspil fra værftet, der samtidig var den første båd, hvor grundlægger og forhenværende chefdesigner hos X-Yachts Niels Jeppesen ikke var involveret. Vi var heldige og sejlede den nye båd i stabil vind på 5-6 m/sek. Men først lidt fakta om den nye båd.

En gennemgang
Xc 47 har 35% af den samlede vægt på 15 ton placeret i kølen. Sammenholdt med den formstabilitet som en bredde på 4,56 m giver, gør det båden meget stabil. Skroglængden er på 14,37 m, mens det integrerede bovspryd får LOA op på 15,21 m. Dækket er bredt, og der er god plads til passage mellem top- og undervant, når man færdes på dækket. Skødeviseren til forsejlet er smart tilgængelig, da den skærmkasse, den bor i, er relativ let at tage af, hvorefter der er adgang til skødeviseren og dens trimliner. Alle liner fra masten er ført helt under dæk, hvor de løber gennem salonen i en form for lukket line-bakke.

Der er med andre ord kun ganske få liner på dækket. Rorsystemet er fra Jefa og har to rat i træ monteret på hver sin glasfiber-piedestal, der er udført i et Starwars Stormtrooper-inspireret design. Her sidder instrumentering mv. Bådens enlige ror er forbundet til rattene via et stangsystem for at opnå den mest direkte følelse på roret.
Båden har dobbelrat og enkeltror. Rorsmanden har en god ergonomisk position, og selvom der er lidt trangt ved de to spil, fungerer betjening af sejlene godt.

HVAD ER EN BLUEWATER CRUISER?
Med Xc 47 bevæger X-Yachts sig med egne ord ind i kategorien for bluewater cruisere. Dette nichemarked domineres af både fra Amel eller Wauquier eller ekspedtionsbåde fra Boreal eller Bestenvaer.

Andre værfter sender også bluewater cruisere på markedet. Her finder man både fra værfter som Hallberg-Rassy, Beneteau og Jeanneau. Disse både er ikke specialiserede til langfart i troperne eller ekspeditioner ved polerne. Markedet for dette segment er betydeligt større end markedet for ægte bluewater cruisere.

Hallberg-Rassy har været nomineret et utal af gange i forbindelse med European Yacht of the Year-konkurrencen, men aldrig i Bluewater-kategorien derimod i Luxury Cruiser-kategorien. Xc 47 konkurrerede i årets EYotY-konkurrence i netop luksuskategorien. For juryens medlemmer var der ikke tvivl om, at det er her, den hører hjemme: En luksus cruiser med mere fokus at være havgående end de foregående modeller i Pure X-serien havde.


Funktionelt cockpit
X-Yachts har skabt et kompakt cockpit placeret agter, der er centreret om to funktionaliteter: Skipper og co-skipper og passagererne. For de sejlende er der to elektriske Andersen-spil pr. side at gøre godt med i de generøse størrelser 52 og 60. Naturligvis med et tilhørende klaver af aflastere, der bruges til henholdsvis at frigøre og fiksere diverse liner til fald, skøder og trim. De to rat har en diameter på 1 m, samme størrelse som på den noget større X5.6, hvilket burde bidrage til en let fornemmelse af roret og øget feedback fra elementernes påvirkning af båden. Der er god komfort for rorsmanden, der har de fleste trimmuligheder inden for rækkevidde samt alle informationer fra bådens databank tilgængelig fra instrumenterne placeret i de to piedistaler. Det faste cockpitbord giver støtte, gribemuligheder og tryghed for siddepladserne og ved passage i manøvre. De vinklede cockpitkarme er formet med respekt for ergonomien, og det er behageligt at sidde ved bordet.

Stålbjælken består
Belastningerne fra kølen og riggen optages, af den velkendte X-Yachts stålbjælke-ramme. Skroget er forstærket med blandt andet kulfiber væv. Det er blevet en stiv konstruktion, og det er ikke kun de strukturelle dele, der er lamineret solidt med epoxy. For der var helt stille om læ under sejlads. Dermed har værftet formået at eliminere knirken fra de hundredevis af potetielle knirkekilder i form af de mange skuffer, skabe, hylder og øvrige møbler.

Det kompakte cockpit der giver gode arbejdsbetingelser for rorsmand og trimmer. Det fastmonterede bord er en god støtte under sejlads. Bemærk de futuriske piedestaler, der huser betjening af de fleste af bådens instrumenter samt repeater-skærme til visning af data.

Imødekommende med masser af plads
Testbåden bestod om læ af en salon med pantry, kortbord og toilet og bad. En forkahyt med toilet og bad og to symmetriske agterkahytter. Den kan konfigureres i en udgave, hvor den ene agterkahyt bliver et utilityroom. Salonen var apteret med lys eg og havde et stort indfald af naturligt lys blandt andet gennem de fire store Lewmar-luger. To åbner fremad, de bagerste åbner til siderne, hvilket bidrager til naturlig cirkulation af luften om læ. Derudover kommer der lys fra store vinduer i ruftaget både i siderne og fremme og fra to skrogvinduer. Forkahytten har også to skrogvinduer og to Lewmar-luger. Det samme gælder for de to agterkahytter, der dog kun har en enkelt luge. Dørken i salonen er hævet, så man udnytter de mange vinduer til at skabe en form for dækssalonoplevelse, når man står op, hvilket betyder, at man orienterer sig i forhold til, hvad der foregår i havnen rundt om båden.

Under den hævede dørk er der plads til forskellige tanke eller batteribank, så vægten placeres centralt, hvilket forbedrer sejlegenskaberne. Den hævede salonddørk betyder, man går et niveau ned, når man skal i agterkahytterne eller i forkahytten.

Håndværk i top
Der er meget plads om læ, og apteringen i lyst eg fungerer fint og signalerer klart skandinavisk design. Ergonomien er gennemført, og man sidder godt ved pladserne om salonbordet, kortbordet og i kahytterne. I salonen er der for eksempel på styrbordsside en ekstra dyb og særligt godt polstret sofa, der tilbyder læse- og afslapningsfunktion.

Håndværket er i top og gennemført fra det meget store stuverum agter til træarbejdet om læ. Der er overalt masser af velorganiseret plads til at stuve alt fra mad, køkkenudstyr, sejlergrej, tøj og sejl til værktøj og vin.


Første Xc 15 år gammel
For et værft, der har opnået sit ry på baggrund af design og produktion af kapsejladsbåde for mere end 25 år siden, kunne Xc 47erens rene turfokus måske virke provokerende. Men husk på, at det er ikke første gang, X-Yachts laver en Xc. Linen blev således undfanget allerede for 15 år siden, da Xc 45 kom til verden og erobrede markedsandele i crusingværfterne i et marked, der generelt var under et enormt pres fra finanskrisen. Ud over navnet Xc og et fokus på cruising-segmentet er det ikke svært at finde ligheder. Der sker naturligvis meget på 15 år tydeligvis også inden for båddesign. I dag er bådene som standard bredere og højere i deres fribord, end de var i 2007. Den megen plads, det skaber om læ, kommer med en udfordring om ikke at miste bådens, ja undskyld, X-faktor og gode udseende.

Skabt af et designkollektiv
Xc 47 har ingen byline – der er ikke en chefdesigner, der har sin signatur på båden. Det er et kollektiv kaldet X-Yachts Design Team. De har givet båden en selvstændig linjeføring og æstetik, der ikke minder meget om tidligere både fra værftet. Hvor den første Xc-generation sendte en hilsen til svenske Hallberg-Rassy med det faste sprayhood i glas og metal, er den nye båd referenceløs og dermed sin helt egen. Den er starten på en ny æra, hvor et tidløst moderne design skal bane vejen frem. Ser man båden i havn eller under sejlads for motor, vil mange kunne tilslutte sig, at dens fremtoning er mere bastant end elegant. Under sejl og ved lidt krængning bliver udtrykket dog mere elegant. Dens fribord er højt og indtrykket forstærkes af den højtliggende vandlinje. Også den lukkede hæk og de store vinduer på ruftaget bidrager til dens fremtoning. Måske vil tiden vise, at den udstråler selvbevidst styrke og en "jeg kan tage dig alle steder"-kompetence, som gør købere trygge.


Signatur heksagon
Den opmærksomme læser har formodentlig bemærket de aflange sekskantede skrogvinduer. Designideen er her, at sekskantens spidse ender udgør halvdelen af et 'X', delt på langs af dets Y-akse. Også for 20 år siden brugte X-Yachts det stiliserede 'X'. Dengang lå det mellem plexiglasfladerne på de smalle, todelte vinduer i ruftaget. Den nye X-signatur; heksagonen optræder mange steder på båden såsom grebshuller til skabe og skuffer, samt indvendige rammer til skrogvinduer.

Sådan sejler den
Allerede ved 4-5 m/sek. sand vindhastighed, loggede båden mellem 6 og 6,5 knob på kryds. Vendevinklerne var 90 grader. Da vinden øgede lidt, blev især vendevinklerne bedre.

Xc 47 var neutral og tung på roret. Fornemmelsen om bord var, at man sejlede en båd med tyngde som en Oyster 495. Båden gik stødt gennem de lidt forvirrede bølger, der typisk står i Barcelonabugten. Det voldte ikke Xc 47 problemer, da den med sit bundtræk og tyngde nærmest udviste en form for ligegyldighed over for søerne. Det var forbundet med en meditativ ro at stå ved roret og mærke båden arbejde sig gennem elementerne med stivhed og bundtræk fra sejlene på den 23 m høje mast. I den friske vind lægger båden "øret til" og krænger sine 10-15 grader på kryds. Det er en krængning, der føles rigtig, når man er om bord, og som får båden til at tage sig godt ud, når man ser den fra distancen under sejl.

Hvad ren fart angår, må man ikke forvente mirakler, og med en vægt på over 15 ton nåede ingen af de 12 European Yacht of the Year-testsejlere op på bådens teoretiske skroghastighed i mere end et splitsekund, når man ramte en sø rigtigt. Det vil dog ikke ændre på, at båden vil kunne levere langtursoplevelser på første klasse, og med den rigtige vind vil 200 sømil i døgnet blive hverdag.

Xc 47 har et kompakt cockpit agter, et dæk hvor stort set alle liner er fjernet, og linjer der signalerer maskulinitet, stabilitet og tryghed.

Det bør køber overveje
Når man brander en båd som den bedste af sin slags, der nogensinde er produceret, så åbner man for kritik. Vi har valgt at fokusere på nogle få grundlæggende parametre, som vi mener, man bør være opmærksom på, hvis man er en potentiel køber af en bluewater cruiser og går med planer om togter til tropiske egne.

I disse dage hvor rigtig mange både i 50 fods størrelsen og væsentlig kortere har dobbelror, er det bemærkelsesværdigt, at båden er udrustet med enkeltror. Blandt andet fordi dobbeltroret giver en sikkerheds redundans mod defekter og påsejling af objekter i vandet, da man jo naturligt har et "reserveror" monteret.

Et andet designvalg er de store vinduesarealer. De har klart mange fordele, især når man sejler i Nordeuropa, men de har også en del ulemper i varmen, hvor solen bager ubarmhjertigt. Det er tvivlsomt, om det hjælper at åbne lugerne for at cirkulere luften. Spørgsmålet er, om bådens aircondition kan trække temperaturen tilstrækkeligt ned. Ud ad samme tangent ville vi gerne have set et alternativ til den traditionelle bimini. For eksempel en konfigurationsmulighed, der inkluderede en form for fast solbeskyttelse bygget om en targa-bøjle. Skygge er af stor kvalitet og den daglige udfordring af finde, når man sejler i tropiske egne.

Der er i skrivende stund solgt otte stk. Xc 47. Køberne har alle valgt løsningen med traditionel dieselmotor.


OCEAN VOLT
På en moderne cruiser som Xc 47 er der intet overladt til tilfældighederne. Heller ikke valget af fremdriftssystem. Det handler om ydeevne, pålidelighed og bæredygtighed, når båd og besætning er på langfart. Til det formål har X-Yachts valgt at udstyre testbåden (skrog 1) med det prisvindende system fra firmaet Oceanvolt. Dermed håber Xc 47 at ramme krav og forventninger hos moderne sejlere.

Sikkerhed og pålidelighed er kerneværdier i Oceanvolt-designet, da alle systemer er begrænset til 48 volt for at sikre, at installationen er sikker og kompatibel med andre dele af bådens energinetværk. Det kompakte og integrerede design af HighPower ServoProp 25 reducerer risikoen for fejl og forenkler installationen yderligere.

Systemet vil have 40% mindre brændstofforbrug sammenlignet med en traditionel dieselmotor og vil være i stand til at generere 5 kW elektricitet ved kun 10 knob. Den elektriske motor kræver minimal vedligeholdelse (mindre end en time hvert 5. år), og service kan udføres, mens båden stadig er i vandet.

Værftet har udført adskillige test med båden, herunder testsejladserne i forbindelse med European Yacht Of The Year i Barcelona og siden en kold sejlads på 200 sømil i slutningen af november i Danmark.

”Det er en fornøjelse at sejle båden, og med det meget lave støjniveau og den velfungerende elektriske HPSP,” siger John Morsing, der er teknisk leder hos X-Yachts.

”Mange af vores kunder deler drømmen om at tage på et langt togt. Med denne båd og option vil de være klar og i stand til at opnå dette med et fuldt integreret hybridt system som Oceanvolt HighPower ServoProp er.

Ud over det ladende propelsystem er Xc 47 udstyret med en generator, så man kan sikre, at der er power på den solide batteribank til mange timers sejlads.

    • Electric motor system: Oceanvolt HighPower ServoProp 25
    • Electric motor system power: 25/30 kW
    • Electric motor system voltage: 48 V
    • Propulsion batteries: 46,4 kWh MG battery bank
    • Generator: 11kW DC generator

KONSTRUKTION OG KONCEPT
CE-designkategori A Skroglængde 14,30 m Samlet længde 15,21 m Vandlinjelængde 13,17 m Bredde 4,56 m Dybgang/alternativ 2,30/2,00 m Masterhøjde over vandlinjen 23,00 m
Teoretisk skroghastighed 8,8 knob Vægt 14,5 t Vægt testbåd 15,2 t 
Ballast/-andel 5,5 t/38% Storsejl 68,0 m² Rulle genua (106 %) 55,4 m² Motor (Yanmar) 59 kW/80 hk Brændstoftanke (2) 500 l Ferskvandstanke (2) 680 l Spildevandstanke (2) 100 l  

SKROG- OG DÆKSTRUKTUR
Skrog som sandwichkonstruktion af E-glas og epoxy i vakuuminjektionsmetode samt hærdebehandlet. Bundgruppe med forzinket stålramme. Kollisionsskot og hovedskot som sandwich af GFK med karbonforstærkning; agterskot vandtæt op til 50 cm over vandlinjen i nødstilfælde efter lækage. Dæk som skum-sandwich, lamineret i hånden.
Køl: Støbejernsfinne med hærdet blyfod.

SEJL
Medfølger ikke som standard på X-Yachts. Beregning baseret på storsejl og genua.
Fornuftige udvidelser: rulle Code Zero
(ca. 18.000 €) og gennaker med ombord-stigningsrør (ca. 11.000 €).

MASTER/REEFING SYSTEMER
Standard aluminiumsmast. Testbåd med Furlerboom ekstra 46.350 €. En karbonmast koster 124.360 € ekstra.

PRISER
Basispris fra værftet uden sejl: 798 €
Pris inkl. Oceanvolt med storbatteri-pakke og generator uden sejl: 940.000 €
Anbefalet: Code Zero 18.000 €
Pris testbåd: 1.250.000 €


Båd 589

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.