Kompakt og velsejlende
Jeanneau Sun Odyssey 30i fra 2007 er en charmerende komplet, livlig, meget velsejlende og prisbillig båd til familiesejlads på blot 30 fod. Det er en båd, der har al nødvendig komfort til familiesejlads, bare i en kompakt form, hvor bådens volumen er effektivt udnyttet.
Samtidig er 30i ganske let at håndtere for en lille besætning med en til to voksne om bord. Genuaspillene er trukket så langt agterud, at de kan betjenes af både gaster og rorsmand.
Det var standard med rorpind, men i tidens ånd var testbåden ekstraudstyret med et stort rat. Fuldstændig som de fleste solgte 30i i produktionsperioden. Bådens ratsystem er heldigvis så velfungerende, at man har en god føling med båd og trimning, og det kræver næsten ingen kræfter at styre. Især fordi der er en god balance i båden. Sejlegenskaberne er gode med almindelig hvide standardsejl, hvor man dog skal huske at rebe i tide i frisk vind, fordi disse sejl oftest er blevet dybere i tidens løb. Med bedre sejl i stabil sejldug er bådens sejlegenskaber fremragende, så det bør man have med i overvejelserne, hvis og når sejlgarderoben skal udskiftes.
Usædvanlig godt toiletrum
Om læ overrasker Sun Odyssey 30i meget især med en ganske stor agterkøje, hvor man ligger på tværs i båden. Her kan der ligge op til tre børn. Båden har desuden en fin forkøje og et usædvanligt stort og funktionelt toiletrum med brus og vådrum til vådt sejlertøj. Her er plads til at forældre kan vaske mindre børn.
Selve toilettet er endda monteret praktisk i langskibs retning, med god støtte i siderne, så man sidder godt til søs. Der er endda blevet plads til et lille kortbord om bagbord, hvor agterenden af køjen fungerer som sæde.
Den gode plads om læ koster ganske vist lidt på pladsen i cockpittet, der er næsten kvadratisk på grund af den store bredde agter. Under Bådmagasinets testsejlads kunne der snildt være fire granvoksne mænd i cockpittet, så der er fin plads til en familie med tre-fire børn. Selvfølgelig afhængig af børnenes alder.
Sænkekølsversion
Sun Odyssey 30i fås også i en sænkekølsversion med to ror og en dybgang på 2,00-0,85 meter, så man kan sejle ind og ankre tæt på land, når man f.eks. vil bade.
Sommerhus med ægte sejlglæde
Der er fut i sommerhuset. Sådan lød rubrikken, da Bådnyt i 2001 testede den nye Beneteau Oceanis Clipper 331 fra 1999. Dengang blev rummelige cruisingbåde ofte overbærende kaldt for campingvogne, fordi sejlegenskaberne sjældent matchede den gode bo-komfort om læ, men da Beneteau Oceanis Clipper 331 kom på markedet i 1999, så var det en af de første cruisingbåde, der for alvor kombinerede en overvældende rummelighed med rigtig gode sejlegenskaber.
Umiddelbart kan bådens masthead-rig virke noget lav, og i forhold til dagens cruisere, så er den store genua noget gammeldags. Alligevel er båden rimelig hurtig, med op til 6,4 knob på kryds i en god 6 m/sek. mellemluft og ca. 7 knob på halvvind. Det kan næsten ikke gøres hurtigere for motor.
Overraskende levende at styre
Samtidig er Oceanis Clipper 331 overraskende levende at styre, med en god føling med balance og rortryk. 331eren har en udmærket balance på roret i let og mellemluft, men i frisk vind bør man aldrig lade en båd fra denne generation af cruisingbåde krænge for meget. Sejlene skal rebes tilstrækkeligt i tide. Så får man en behagelig sejlads uden for megen krængning, uden at det koster på farten.
Stor salon og lange kistebænke
Cockpittet er dejligt stort, med lange kistebænke. Der er dog højst plads til fire voksne omkring klapbordet på ratkonsollen. Rattet tillader god gennemgang i cockpittet, og rorsmanden kan sidde i borde og styre.
Apteringen er funktionel og hyggelig i mørkbejdset træ, men alligevel virker kahytten lys på grund af gode luger i ruffet samt vinduer i rufsiderne og fribordet.
Der er en imponerende ståhøjde i salonen på 1,92 m, og sovekabinerne for og agter er tilpas kompakte, så der netop er god plads, hvor man opholder sig i vågen tilstand, nemlig i cockpittet og salonen.
Toiletrummet er også stort og funktionelt, med f.eks. et rum til vådt sejlertøj, uden at optage for meget plads i båden.
Beneteau Oceanis Clipper 331 kunne fås i to versioner med en eller to agterkahytter. I den første version har båden et meget ekstravagant pantry for en 33 fods båd, med en ekstra sektion med pantrybord inde i det, der ellers var den ekstra bagbords agterkahyt.
Veldrejet rummelighed med perfekt kontrol
Hanse 345 fra 2012 er en fremragende familiebåd med god plads i cockpittet og i de lyse kahytter om læ. Det er samtidig en hurtig velsejlende båd, hvor også mindre rutinerede besætninger har fuld kontrol med båden og et godt rorgreb i selv hårdt vejr. Samtidig er båden letdrevet og hurtig.
Hanse 345 er nem at håndtere under sejlads for en lille besætning. Der er to store rat med et velfungerende dansk ratsystem fra Jefa Steering, så man kan sidde helt i borde til luv eller læ og styre med to fingre eller en let hånd på rattet.
Båden har selvslående fok til nemme vendinger og alle skøder, fald- og trimhal er ført under ruffet til spil og spilaflastere agter på cockpitkarmene, hvor de kan trimmes af både rorsmanden og gasterne. Den eneste ulempe er, at man skal sidde på tovværket, når man gerne vil sidde oppe på cockpitkarmen.
Der er god plads til en stor familie i cockpittet, hvor hækken kan vippes ned til en stor badeplatform. I bådens brede, rummelige salon kan der sidde helt op til syv voksne ved klapbordet, hvor klapperne når ud til begge sofaer. Bådens L-formede sofa om styrbord kan, med lidt ekstraudstyr, trækkes ud til en dobbeltkøje.
Otte køjer til voksne
I versionen med to agterkahytter kan der derfor være i alt otte køjepladser til voksne plus en barnekøje på den lidt kortere sofa om bagbord.
Apteringen i den viste version er i italian style med hvidpigmenteret eg. Det er ekstraudstyr, mens det var standard med mahogni. Man kunne også vælge kirsebærtræ, og der var desuden et væld af stoffer at vælge imellem til hynderne. De enkelte Hanse 345 kan således have vidt forskellige design om læ.
Der er et lille kortbord om bagbord, hvor agterenden af køjen fungerer som sæde.
Toiletrummet er pænt stort med moderne bowlevask og toilet. Dørk-arealet er dog lidt reduceret i versionen med ekstra agterkahyt.
Lidt dyrere
Hanse 345’s skrog blev bygget med vinylester i det yderste lag, som en af de få cruisingbåde fra den tid, der sikrer mod osmose og giver ekstra styrke til skroglaminatet. Derfor var båden generelt også lidt dyrere end andre sammenlignelige familiecruisere. De gode takter fra Hanse 345 har fået et facelift og er ført videre i Hanse 348.
Rummelig med gode detaljer
Bavaria Cruiser 37 fra 2013 er en succesbåd, der med nogle få facelifts stadig produceres. Den er endda en modernisering af Bavaria Cruiser 36 fra 2010 og sejler på samme gode skrog, der er designet af Farr Yacht Design. En ny Cruiser 37 koster omkring 1.450.000 kr.
Cruiser 37 er noget nær en ideel familiebåd med en overvældende rummelighed og gode, pålidelige og overraskende hurtige sejl-egenskaber fra let mellemluft og op til hård vind. I helt let vind kan båden virke en anelse underrigget.
Båden kan klare forbløffende meget krængning før sejladsen bliver dramatisk, men til familiesejlads gælder det om at trimme og styre til mindst mulig krængning. Balancen på roret er fintunet, så den er nem at styre med Jefa-ratsystem uden at bruge kræfter. Man kan således lade børnene styre båden.
Båden har to rat, så man kan sidde i borde og styre i det brede cockpit. Der er et stort fast klapbord med køleboks og plads til kompas og kortplotter. Der er god plads til seks personer ved bordet. Hækken kan vippes ned som en meget stor badeplatform. Båden har Bavarias særlige dobbelte hanefodsskødning på ruffet. Det giver mulighed for at trimme storsejlet så præcist som med en løjgang. Til gengæld skal storsejlet trimmes om efter hver vending, men der er også andre skødesystemer til båden.
Vinduer og luger giver lys om læ
Apteringen er enkel og funktionel med et ganske stort klapbord i salonen, hvor der er L-formet sofa og stort L-pantry om styrbord. Der er to store skuffer i salonbordet, hvor klapperne når fint ud til sofaerne i den brede salon.
Cruiser 37 kan fås med en eller to agterkahytter, hvor toiletrummet med håndvask og bruser er lidt forskellige i de to versioner. Der er kortbord om bagbord, der i versionen med en agterkahyt kan skubbes gennem skottet og ind under toiletbordet.
Der er store vinduer i salonen og tre store luger i ruftaget samt vinduer i skroget. Det giver utroligt meget lys ned i salonen.
Bavaria Cruiser 37 fik en nyudviklet bundramme i glasfiber fra stævnen og næsten helt ud agter. Det giver skroget ekstra styrke og det er værd at bemærke, at kølboltene går op gennem bundrammen med store underlæg i rustfrit stål.