De lette og handy RIB’er bliver stadig mere populære, og hvor RIB til privat brug oftest har været luksusudgaver af RIB til mere professionel anvendelse, så er West Coast Bay RIB’erne målrettet private sejlere.
West Coast Bay 480 er i dag en mindre RIB, men kan alligevel rumme en familie eller vennegruppe på op til 8 personer. West Coast er forhandleren Pro-Safes eget brand, som de producerer i samarbejde med en underleverandør. Pro-Safe står selv for design og layout af bådene. Da vi gennemgik båden, vurderede vi, at kvaliteten af glasfiberskroget og PVC-pontonerne er en god gedigen kvalitet.
Vi sejlede den 4,8 meter lange RIB på Korsør Nor i frisk vind og en kort krap sø.
Med to personer om bord opnåede vi en topfart på 30 knob i medvind, mens topfarten var 29,1 knob i modvind og de krappe bølger. Det tog 16-20 sekunder at nå topfarten fra vi lå stille og gav fuld gas i en hurtig bevægelse. Tiden varierede lidt efter sø, vind og trimningen af motorbenet. Båden var oppe at plane ved 10-11 knob på 5-6 sekunder mod vind og sø. Fartmålingerne blev foretaget med bådens Garmin-kortplotter.
Farten og den hurtige acceleration gør den lette RIB på samlet 404 kg uden besætning til en sjov sporty båd. Styrekonsollen med vindspejl er placeret forholdsvis langt agterude, og derfor stejlede båden kraftigt et øjeblik, når vi gav fuld gas, men så snart båden var oppe at plane, så sejlede den perfekt plant.
Styrekonsollen er støbt med et sæde foran konsollen, og da vi var to om bord, så prøvede vi at lade den ene sidde på dette sæde, for at skabe bedre vægtbalance, men det gav minimal effekt. Vores erfaring fra testturen er, at fart og stævnens højde trimmes bedst ved at justere motorbenet.
Når man vil op at plane, hvor båden sejler bedst og mest økonomisk, så stejler den som nævnt kun i få sekunder, når man giver fuld gas, før den kommer op at plane. Her er det vigtigt, at motorbenet er helt nede, fordi båden ellers kan være meget længere om at komme op at plane.
Utrolig stabil i sving
Når vi sejlede ret mod bølger og vind for fuld fart, så var der naturligvis nogle rystelser fra den krappe sø, men ikke mere, end at vi havde en sjov sejlads. Båden klarede krapsøen meget fint. Bundfaconen virkede som et fornuftigt kompromis mellem en V-bund til at klare søen og tilstrækkelig flad agter, til at kunne plane effektivt. Samtidig er den agterste del af pontonerne støbt i glasfiber sammen med skroget, med flad plane-egnet underside.
Båden lå usædvanlig stabilt i vandet under testen, uanset hvordan vi sejlede. Vi krængede overraskende lidt, når vi lagde den ind i et rimelig skarpt sving under planing med f.eks. 25 knob. Den skred kun minimalt ud med hækken, men mistede helt naturligt momentum, desto længere vi drejede. I et 180 graders sving gik vi fra 25 til 17 knob, men holdt båden oppe at plane.
Motoren på 50 hk er bådens anbefalede maksimale størrelse og passede efter vores mening perfekt til båden. Den giver hurtig acceleration og høj fart op til 30 knob, hvor båden var sjov og livlig, men på samme tid også tryg og sikker at sejle. Båden har vandskitårn, som kan bruges til sjovt vandsportlegetøj. Der er indbygget benzintank på 60 liter.
BESKYT BÅDEN MOD SOLEN
Pontonerne på West Coast Bay 480 har pontoner af PVC, som hovedparten af alle gummibåde og RIB-både i den billigere ende, men PVC bliver over tid nedbrudt af sollysets UV-stråler, hvis man ikke beskytter pontonerne. Man kan beskytte pontonerne, så båden holder i mange år, ved at stille båden i garage, i skygge under et halvtag eller med et heldækkende cover, når man ikke bruger båden. Desuden kan man beskytte pontonerne mod sollyset med et UV-beskyttende plejemiddel som f.eks. Gumemp Voks, der også polerer pontonerne. Et cover kan fås for ca. 1.000 kr.
TRAILER TIL WEST COAST BAY 480
West Coast Bay 480 kan køres på de mindste modeller af landevejstrailere fra Brenderup til en totalvægt på 600 kg, der fås til priser fra ca. 12.000 til 15.000 kr. Det er uden registrering. Vægtafgiften er 150 kr. årligt.