fbpx

TEKST & FOTO MORTEN BRANDT

EUROPEAN YACHT OF THE YEAR NOMINEREDE 2023:

Masser af mangfoldighed

Bådbranchen er fortsat i topform, hvilket blev understreget af de syv interessante og innovative både, da Bådmagasinets Morten Brandt prøvesejlede de nominerede både ud for verdens største marina for lystbåde La Rochelle i Frankrig i slutningen af september – desværre uden danske Nordship.


Der er mere end en grund til, at der opereres med to venues for European Yacht of the Year testsejladserne – en i La Rochelle på den franske vestkyst og en i Port Ginesta lidt sydøst for Barcelona. Den første årsag er, at man med en placering på den franske vestkyst får kastet lys ind i underskoven af franske bådebyggere, hvoraf de mest lovende projekter bliver nomineret år efter år. Den anden er, at veletablerede, men mindre værfter som for eksempel JPK Composites, ikke har kapacitet til at komme til Middelhavet med båd, designer og mandskab i en hel arbejdsuge som EYotY-testene i sig selv tager, når de ligger samlet et sted. Og endelig ville vi sjældent se både fra svenske Linjett eller danske Nordship, som begge er blandt de nominerede.

Nordship løb tør for tid
I år var der lagt op til test af otte ud af 22 både i La Rochelle. Desværre måtte danske Nordship ganske få dage inden start melde afbud:

”Vi havde kun tre uger efter søsætningen til at færdiggøre båden. Der er utroligt mange tekniske ting på en båd i denne størrelse, der skal være på plads, før det er forsvarligt at tage den ud på en tur fra Danmark til La Rochelle. Vi havde informeret EYotY-organisationen om, at hvis vi fik udfordringer, ville vi ikke kunne nå hverken La Rochelle eller Port Ginesta. Læg dertil, at ejeren af båden fra starten ikke syntes, at det var nogen god idé at tage turen til La Rochelle,” fortæller Thomas Hougaard fra Nordship Yachts.

Niveauet har aldrig været højere
Uden danske Nordship var der både designet, konciperet og til dels bygget i Sverige, Frankrig, Slovenien og Tyskland klar til test. Og som de siger i X-faktor og Vild med Dans ”Niveauet har aldrig været højere.” Forskellen er dog, at i denne sammenhæng er det sandt – gennemtænkte koncepter og designs bygget af professionelle, der har øvet sig hele livet på at vælge de rigtige kompromisser for at levere deres bud på den perfekte båd.

Juryen ankommer
Jurymedlemmerne var kommet til en af franskmændenes sejlsports-perler La Rochelle fra alle verdenshjørner – nogle fra Bordeaux, andre fra Nantes, andre igen fra Paris og videre med TGV-toget, mens nogle valgte at køre selv den lange vej vestpå. Under alle omstændigheder er La Rochelle i sig selv altid et besøg værd. Er man sejlsportsinteresseret er byen med Europas største marina på knap 5000 lystbåde et must see. Kommer man ugen efter, vi var forbi, kan man med fordel kombinere universitetsbyens kulturelle tilbud med de mange fiskerestauranter og det store flydende boatshow Le Grand Pavois, som ligger i den sidste uge i september.

Sådan tester vi
Juryen, der sejler og bedømmer bådene kommer fra 12 forskellige magasiner i Europa. Fra Finland i nord, over Østrig i øst til Spanien i syd og Frankrig og England i vest.

Testsejladserne foregår i slots af to timer, hvor hver journalist er om bord på den enkelte båd. Der er ofte kun én, men enkelte gange to journalister om bord pr. slot. Når de to timer er gået, mødes bådene på et aftalt sted. Afhængig af vind og vejr kan det være på åbent hav eller i bølgelæ bag havnenes ydermoler. Det er foto- og videobåden, der agerer taxi og fragter journalisterne mellem bådene naturligvis efter et aftalt skema, så alle får sejlet alle både mindst én gang. Der bliver sejlet fire både pr. dag pr. journalist med start kl. 09 og med sidste båd sejlet kl. 18 – det bliver dog ofte senere.

Jurymedlemmerne møder værfternes repræsentanter, der fortæller om bådene, mens de gennemgås fra yderst til inderst. Der bliver stillet spørgsmål til design og byggemetoder. Der bliver sejlet bag roret og som gast i cockpittet på kryds, halvvind og læns. Alle journalister har tændt deres søkort-trackere, så man kan se vinkler og hastigheder på hver enkelt båd på hvert enkelt slot. Det betyder med stor sandsynlighed, at juryen har data på båden under varierende forhold, som kan sammenholdes med de observationer og indtryk, de 12 forskellige jurymedlemmer har fået.

Efter den sidste test i Port Ginesta i slutningen af oktober afholdes der et konkluderende møde, hvor bådene i de fem kategorier gennemgås en for en med det formål at finde frem til den båd, der bedst rammer, hvad man kan forvente af for eksempel en Family eller en Performance Cruiser anno 2023.

Family Cruiser

Linjett 39 
Den Både fra svenske Linjett har altid været en fremmed fugl i danske farvande – måske fordi konkurrencen tidligere har været hård fra værfter som Faurby og Luffe. I hvert fald er der et tydeligt skandinavisk slægtskab mellem disse og Linjett. Det betyder også, at man køber en velsejlende båd, der krydser godt med god højde og fart. Værftet har eksisteret siden 1886 og under Linjett-brandet siden 1948, hvor Mats, faderen til de tre brødre, der i dag driver værftet, købte det. I den periode er der bygget i alt 100 Linjett-både. Ikke et prangende højt tal sammenlignet med andre værfter, men det faktum, at Linjett fortsat findes, vidner om loyale kunder og dermed om kvalitet. Og kvalitet er præcis den følelse, man får, når man er om bord på Linjett 39, hvor hurtig cruising og komfort er kodeordene.

Specifikationer
Længde 12,15 m Bredde 3,95 m Dybdegang 2,15 m Vægt 8,7 ton Mastehøjde 18,7 m Storsejl 52,9 m Fok 38 m2 Spiler 143 m2 Motor 50 hk Volvo Penta Dieseltank 200 l Vandtank 350 l Design Linjett Design
Dufour 37 
Dufour 37 har den helt specielle feature, at båden ikke er 37 fod lang, som man måske ville tro, men i stedet 34,6 fod. Dufours argument er, at det er på tide at gøre op med ideen om, at tallet i en båds navn har reference til dens længde. I stedet lyder det, at tallet refererer til, hvor båden er placeret i et værfts egen linje af både. Og når nu bådene tilbyder mere og mere plads pr. fod, fordi de bliver bredere og højere, så refererer 37 altså ikke til længden, men til denne 34 fod lange båd, som erstatter sin forgænger Dufour 36. Og da der er mere volumen og plads om læ, så er det naturligt, ifølge franskmændene, at kalde den 37, da den jo på sin vis er større end sin forgænger.

Når alt det er sagt, er Dufour 37 virkelig velsejlende både i det helt lette og i den mellemluft, vi oplevede. Den er responsiv på sit enkelte ror-system fra Jefa, og cockpittet er rummeligt og sat op, så man kan arbejde i det. Dufour er kommet under vingerne hos Pontaine Pajot, og det har givet værftet et synligt kvalitetsløft på bådens finish og valget af løsninger i detaljerne.

Specifikationer
Længde 10,77 m Bredde 3,8 m Vægt 6,5 ton Kølvægt 1860 kg Storsejl 55 m2 Genua 55 m2 Motor 18 hk Yanmar Dieseltank 160 l Vandtank 180 l Design Felci Yacht Design

Performance Cruiser

First 36 
Jeanneau Den længe ventede båd fra det tidligere Seascape-team ramte vandet tidligere på året. Det blev et stort plask i mediehavet, hvor der var masser af omtale af både, der er designet af tidens nok mest efterspurgte designer i Class 40- og Imoca-klasserne, Samuel Manuard. Beneteaus mand inden for design, italienske Lorenzo Argento, har været en del af teamet på den nye 36er. Vores vurdering er, at det er en båd, der vil vise sit værd over tid. Den er ikke umiddelbart imponerede, men den giver et løfte om, at der er mere i vente, når man lærer båden bedre at kende – hvilket gælder både for producenten selv og for de indtil nu 50 første købere, der har bestilt båden. Under testsejladserne var vi om bord med Seascpae-stifterne Andraz Mihelin, Kristian Hazek og de to førnævnte stjernedesignere. Til trods for dens konventionelle udseende fik vi vished om, at båden planer fra 6-7 m/sek., at den er velbygget og elegant med flere innovative designtiltag, som vil blive First 36erens signatur over tid. Væsentligt at fremhæve her er bådens vægt, som er holdt lav, hvilket bare giver bedre sejlegenskaber pr. definition. Vi håber, andre værfter bliver inspireret heraf.

Specifikationer
Længde 11,00 m Bredde 3,8 m Vægt 4,8 ton Kølvægt 1550 kg Krydsstel 80 m2 Læns sejlareal 180 m2 Naval architect Samuel Manuard Design Lorenzo Argento

Special Yacht 

Ace 30
Ace 30 var den sidste båd, jeg sejlede i La Rochelle. Jeg havde haft to dage til at kigge på den udefra, og jeg var godt og grundigt utilfreds. Hvorfor? Hvorfor skulle den have et så mærkværdigt udseende. Vi har efterhånden vænnet os til runde voluminøse scow bow-både med masser af volumen fremme, men nu denne her – en kubistisk fortolkning af scow bow. Hvorfor? Men jeg må sige, at alle mine fordomme blev latterliggjort efter at have sejlet på kryds i 15-17 knobs vind i kortere end 30 sekunder. Båden hamrede fremad med cirka 7,2 knob og var stiv som en dør. Alle liner sad perfekt i et stort cockpit, der til min overraskelse var knastørt. Om læ var der oceaner af plads, som i denne version var indrettet til race, men kan kunne sagtens forestille sig en mere cruising-orienteret løsning. Og nå ja – den firkantede stævn. Den har en mening, for hvad der kommer af spray, når man tonser ud gennem bølgerne, bliver slynget fremad og ud til siderne væk fra båden – derfor det tørre cockpit.

Specifikationer
Længde 9,2 m Bredde 3,4 m Dybdegang 1,9 m Vægt 2,7 ton Kølvægt 1,2 ton Storsejl 32 m2 Fok 23 m2 Gennaker 100 m2 Motor 12 hk Volvo Design og koncept Antoine Maimfray
Astus 22.5 
Båden er det nærmeste, man kommer på et stykke legetøj for mere eller mindre voksne mennesker. Den sejler rigtig godt, den er let at håndtere, og der er garanti for masser af sjov på vandet. Den vil være en drøm at have med på traileren især til steder, hvor der er en form for skærgård eller beskyttet farvand, som vi kender det fra det sydfynske øhav, for på fladt vand er båden en raket. Den kan skilles ad på to timer og søsættes fra slæbested og rigges uden brug af kran. Den er som det fremgår af billederne meget lille og cockpittet er optimal til to voksne eller tre teenagere.

Specifikationer
Længde 6,96 m Bredde 4,9 m Bredde foldet 2,49 m Vægt 650 kg Dybdegang 1,4 m–0,34 m Storsejl 21 m2 Fok 9 m2 Gennaker 32 m2 Påhængsmotor 5 hk

Cruising katamaran

Nautitech 44 
Nautictech har levet en lidt omtumlet tilværelse efter virksomheden i 2014 blev opkøbt af tyske Bavaria, der fire år senere i 2018 gik konkurs for siden at genopstå. I dag er Nautitiech helt selvstændigt og udvikler og producerer både fra byen Rochefort. Det er dog fortsat den samme kapitalfond Bavaria Yachtbau Holding GmbH, der står som ejere.
Nok om ejerforhold for der er faktisk meget godt at sige om båden, som vi sejlede i skiftende og springende vind på cirka 5 m/sek., og det var en stor fornøjelse. For de 2,5 ton Nautitech 44 er lettere end en referencebåd som Lagoon 440, hvilket kan mærkes på sejlegenskaberne. Den accelererer prompte, når vinde øger blot en smule, man mærker rummere og skrældere, når man står bag rattene, og så er rorsmanden forbundet med den øvrige besætning, da rat og trim-funktioner ikke er flyttet op på første sal, som ellers er tilfældet på hovedparten af cruising katamaranerne.

Specifikationer
Længde 13,3 m Bredde 7,36 m Dybdegang 1,45 m Vægt 10,9 ton Storsejl 75 m2 Selvslående fok 30 m2 Motor 2 x 30 hk Volvo Penta Dieseltanke 2 x 250 l Vandtanke 2 x 300 l Design Marc Lombard Yacht Design Group
Fontaine Pajot 51 
Man hører fra tid til anden klicheen, at en båd er et sejlende sommerhus i den betydning, at der er masser af plads og komfort, mens sejlegenskaberne kommer i tredje række. Nu kommer der en ny variant, for Fontaine Pajot 51 er ikke bare et sejlende sommerhus, men derimod en sejlende ejerlejlighed, dog med den krølle på halen, at den rent faktisk sejler ok, når man kigger på tallene. Ejerne af testbåden var det levende bevis herpå, da de havde solgt deres landlige besiddelser for at stå til søs og leve om bord på båden, som nu var deres hjem. 51eren er sat op som de fleste cruising katamaraner med styre- og trimmerpositionen et niveau over det store salonområde og under flybridgen. Udsynet fra styrerpositionen var med gennakeren rullet ud begrænset i læen, men ifølge ejerne var det normale at sejle båden for selvstyre og opholde sig på stueetagen, hvor man kunne se ud under forsejlet. I det hele taget er bådens kernefeature den enorme plads om bord i de to skrog, det integrerede salonområde og på flybridgen øverst.

Specifikationer
Længde 15,53 m Bredde 8,08 m Vægt 18,1 ton Dybdegang 1,3 m Storsejl 95 m2 Selvslående fok 59 m2 Motor 2 x 60 hk Volvo Penta

BÅD 581

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.