fbpx
Tekst & foto Lars Laursen #581
 

TEST: Bennington pontonbåd

Klar til ”party i provinsen”

Til Yamaha-test i Grebbestad september måned 2022 var der næsten sat 60 forskellige både i vandet, som forhandlere fra hele Norden, og ikke mindst journalister, kunne prøve. En af de både, der markant skilte sig ud fra flokken af traditionelle både, var Amerikanske Bennington pontonbådene. Bådmagasinet har testet den største af dem, og der er i den grad mulighed for party i provinsen på vandet.


Vi skal nok først lige præsentere Bennington pontonbådene. Mærket kommer fra USA, hvor det er et meget stort bådmærke med en årlig produktion af 7.000 både. Faktisk verdens største producent af pontonbåde. Der findes fire forskellige Bennington-serier som hedder Q-, R-, L- og S-serien. Som om det ikke er nok, så er der inden for hver serie underserier. Modellerne ligger i længde fra 30 fod ned til 16 fod. De dyreste modeller er en overdrevet sejlende XXL sofagruppe, og de mindste med spartanske sæder. En fællesnævner for alle bådene er, at de sejler på mindst to pontoner af aluminium. De større modeller sejler på tre aluminiumspontoner, så der er faktisk tale om en trimmeran. Den største model af de tre modeller i Grebbestad var Bennington XQ 28 med intet mindre end en Yamaha XTO V8 på 425 hk. Nogen vil måske mene, at det nok lige er i overkanten med så stor en motor på en 28 fods båd, der for det meste er lavet af aluminium, men båden er i Europa CE-godkendt til 14 personer.

I USA er båden godkendt til 20 passagerer. Er det amerikanere, kan det blive små to tons ekstra ”tonnage”, der skal drives frem plus båden og motorens vægt. Det klarer motoren også. Det blev ikke testet, og ved så høj en fart skal man nok ikke sidde med drinks i hånden. Der er en meget kraftig vindpåvirkning ved så høj fart.

Stor sofagruppe
Der er en stor sofagruppe i stævnen og ude agter. Dækket er belagt med behageligt skridsikkert gråt gulvtæppe, som er dejligtt at gå på uden sko og strømper. Der er højttalere mange steder på båden, og det kan give en høj lyd. Ikke bare høj lyd, men også en høj lyd, der lyder godt, når der spilles musik. Midt i båden i styrbord side er der et lækkert sæde til kaptajnen. Faktisk kan man godt sige, at dette er den ægte ”Se-Mig” eller ”YouTuber-båd”. Alle på vandet kan se ind i båden. Som om dette ikke er nok, så er midten af rattet forkromet, så der er 100% spejleffekt, så man kan se sig selv, når man sejler. Godt tænkt.

Omkring sofagrupperne er der en høj lønning, så man ikke pludselig kan falde over bord. I stævn og agten er der platforme, hvor man kan ligge og nyde solen eller bade fra. Der er kun badestige agten. Midt på båden er der en stor bøjle, der holder for en lille solkaleche, der kan foldes ud, hvis solen er for stærk midt på dagen. Bøjlen kan foldes ned ved transport, eller hvis man skal sejle under en lav bro. På toppen af bøjlen er der en toplanterne, så man kan også sejle i båden efter mørkets frembrud. Midt på dørken i den forreste sofagruppe er der et stuverum i den midterste ponton. Der er et stort stuverum, hvor der er plads til meget gods.
Basalt fiber lavet af vulkanske sten.

Stor motorkraft
Det er en fryd for ørene at høre en Yamaha XTO 425 4-takt-motor arbejde, når otte cylindre arbejder sammen i v-formation. Udstødningen ligger under vandet, så der er ikke den klassiske V8-motorlyd, men man kan godt høre, at der er muskler bag motorhætten. Det er legende leg at dreje den store motor på over 450 kg med den elektroniske styring. Nogen vil nok mene, at det er pral og overdimensionering med så stor en motor på denne type båd. Men sejler man fornuftigt, så er brændstofforbruget ikke urimeligt.

En stor motor kan godt sejle langt på literen, hvis man ikke lukker op for alle hestene på en gang. Den store motor er til fuld last, og hvis man ønsker høj fart. Topfarten er oplyst til 47 knob. Det blev dog ikke testet. Cruising med 22-25 knob er yderst behageligt, og man hører næsten ikke motoren på grund af vindstøjen, og søerne der slår på pontonerne. Sejles der cruisingspeed i denne åbne båd, skal man være opmærksom på afkølingen af vinden = husk vindtæt og varmt tøj.

Det lægger man ikke mærke til i en normal båd, hvor passagererne sidder beskyttet bag en vindskærm i et cockpit. Her er alle passagerer i båden blottet for vinden ved sejlads i høj fart. Måske det faktisk er dejligt med sådan en åben båd på en stille sommerdag med 30 grader.

Stabil båd
De tre pontoners længde gør båden meget stabil og ikke mindst retningsstabil. På de yderste pontoner er der en lille vandret finne, der forhindrer røgvand i at ende på dækket, hvis man planer. Det kan være lidt vanskeligt at lægge til i en havn, hvis der er meget vind, der tager fat i båden. Der er kun en motor til at navigere med.
Basalt fiber lavet af vulkanske sten.

Hvad kan båden så bruges til?
Har man lidt ekstra på kistebunden, arvet efter en rig onkel eller vundet i lotto, så er en Bennington pontonbåd måske noget til den varme lyse del af året. Er man ejer af et eventfirma er pontonbåden noget, man skal have i sin portofølje. Københavns havn, Svendborgsund, Silkeborgsøerne er bare nogen af de lokationer i Danmark, der vil være oplagt til at sejle med denne type båd. Pontonerne er 81 cm i diameter og har en stor bæreevne. Det betyder, at dybdegangen på båden er bare 30 cm. Helt uhørt lavt for så stor en båd.

Konklusion
Formen og konceptet for sådanne både er helt nyt i Skandinavien. Men prisen for testbåden vil nok betyde, at det ikke er familien Jensen og Hansen, der har en Bennington XQ28 liggende i havnen. Interiørmæssigt en dejlig og flot designet pontonbåd, hvor der er tænkt over detaljerne. Sejlermæssigt er der ikke noget at udsætte på pontonbåden, som det egentlig er. Det er ikke en båd, hvor man sejler over Storebælt eller Øresund i krabbe søer.

Men på en dag med pænt vejr, er der mulighed for at tage en hel del venner med på sejl/badetur i en lille vig eller bugt, hvor man er helt for sig selv. Selvom bådens musik-anlæg kan spille meget højt, så husk at tænke på nabosejlerne, og de mennesker der bor i hus i nærheden af, hvor man anker op. Der skal være plads til alle – også på vandet. Og sidst, hvis der skal festes med alkohol, skal der vælges en kaptajn, der kan sejle i ædru tilstand.

FAKTA
Længde i ponton:
863 cm Længde i dæk: 923 cm Længde i fod: 28 fod Bredde: 305 cm Dybde: 30 cm Motor: 425 hk Tank: 408 liter Maks. fart: 47 knob Siddepladser: 20 CE-godkendt til 14 personer i EU Tre modeller for Norge, priser i norske kroner QX 28 m/Yamaha 425 XTO kr. 2.500.000

BÅD 581

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.