fbpx

TEKST GÉRALD GUÉTAT FOTOS HENRI THIBAULT ARKIV: PORTIER YACHTS

Portier Yacht

De har bygget både siden Napoleons tid

Historien om Portier Yacht viser med sikkerhed én ting: Kvalitet betaler sig. Værftet har bygget både siden Napoleon tabte slaget ved Waterloo.


I flere århundreder er der blevet bygget både i landsbyerne ved de alpinske søer i Italien, Østrig, Tyskland og Schweiz, men kun få bådværfter har en historie, som går tilbage til tiden, hvor Napoleon tabte slaget ved Waterloo, og det moderne Europa tog sin begyndelse under Wienerkongressen. I flere århundreder er der blevet bygget både i landsbyerne ved de alpinske søer i Italien, Østrig, Tyskland og Schweiz, men kun få bådværfter har en historie, som går tilbage til tiden, hvor Napoleon tabte slaget ved Waterloo, og det moderne Europa tog sin begyndelse under Wienerkongressen. 

Året var 1815, da de europæiske stater i Wien mødtes og underskrev en fredsaftale, der fik betydning for den dag i dag. Schweiz blev på samme tid samlet i et forbund af 22 kantoner. Den mest folkerige var Zürich, der allerede dengang var en økonomisk magt takket være søen, der fungerede som en transportrute, som længe før udviklingen af jernbaner og vejnet forbandt regioner i hjertet af Europa. Derudover var fiskeri en vigtig ressource for befolkningen, så snart skød bådværfter store som små op langs bredden af Zürich-søen.Den sommer – nu for over 200 år siden –stod en mand ved navn David Suter ved bredden og glædede sig over de jordstykker, han netop havde erhvervet ned til søen i den lille landsby Meilen. På den tid var der kun stier ind til hovedbyen Zürich. 

David Suter etablerede et værksted, hvor han kunne bygge og reparere fiskebåde. Virk-somheden voksede i takt med den økonomiske fremgang i det nittende århundrede. Der blev bygget transport- og servicebåde med stadigt stigende tonnage. Efter Suter overtog først sønnen og dernæst barnebarnet bådværftet.I 1914 kom en ny medarbejder til virksomheden. Den unge Félix Portier fra den franske by Thonon-les-Bains havde lært bådebyggerfaget, da han voksede op ved Genevesøen. Fuld af energi ændrede han kursen for det familiedrevne værft og specialiserede det i at bygge fritidssejlere. Félix Portiers ivrighed gjaldt ikke kun det halve kongerige; han erobrede også prinsessen, da han i 1917 giftede sig med Paulina Rosa, en af døtrene til hans aldrende chef. Sejlsport i 1920’erne og 1930’erne var i fremgang, og svigerfar belønnede ham med en større kontrol over virksomheden, der blev til ”Suter & Portier Yachtwerft”.

 



Bådebyggernes juvelér 
I 1941 gik de to familier imidlertid hver til sit, og bådværftet fortsatte under navnet Portier-Yachts. Kunder fra de øvre samfundslag strømmede til Meilen for at få custom-bygget en båd på samme måde, som når forretningsfolk får syet deres tøj i velrenommerede skrædderbutikker i London eller rejser til Place Vendôme i Paris for at købe juveler.Félix Portier skippede aldrig produktionen af kommercielle både, men satsede nu mere på fritidsbåde i en håndværksmæssig kvalitet grænsende til kunst. Nogle sejlbåde blev serieproduceret, men de fleste fartøjer var designet individuelt til kunderne, som var det en kostbar diamant, der blevet slebet til foran deres øjne. 

Den svejtsiske neutralitet og penge-politik under krigen havde givet medvind til landet og styrket svejtserfrancen og eksporten. En dag kom en velhavende urmager fra byen Biel til værftet og bankede på porten. Han ville mødes med Félix Portier for at bede ham om at bygge sin drømmebåd. Han medbragte billeder af nye, amerikanske motorbåde, som havde optaget ham i månedsvis. Og han var ikke den eneste. Også en vis ung italiener ved navn Carlo Riva fulgte med stor passion tilblivelsen af de amerikanske runabouts designet i fine træsorter.


Flaneur kommer til verden
Bådmagasiner som ”Power Boating” og ”Yachting” bragte hver måned tegninger og fotos af de smukkeste fartøjer fra begge sider af Atlanterhavet, og her kunne man læse beretninger om den legendariske båddesigner i New York, Georges Crouch, der designede speedbåde som Typhoon og Baby Bootlegger i 1920’erne. Han var manden bag den kanoformede agterstavn, som Félix Portier tog til sig, da han byggede en 8,50 m mahogni-runabout ved navn Flaneur til urmageren fra Biel. Den elegante, smalle båd blev udstyret med en Ford V8 1936 fra Scripps. Navnet Flaneur antyder magelighed mere end fart, og den var bygget til at sejle på de alpinske søer og blev også anvendt om vinteren.

Cockpittet har syv siddepladser, og som en limousine fra samme tid har den oprullelige sidevinduer – en finesse som ellers kun var kendt fra de berømte pendler-både, der forbandt Long Island med molen ved Wall Street i 1930’erne. Den sejlglade urmager blev så tilfreds med Portiers arbejde, at han lagde endnu en ordre på værftet: En speciel runabout ved navn Glisseur, som i dag er bevaret uden restaureringer på et fransk museum beliggende i Arcachon nær Bordeaux. Derimod er Flaneur blevet restaureret for tyve år siden i Holland, efter at den havde været gemt væk i næsten fire årtier. I dag er Flaneur en vigtig del af den historiske flåde fra HZB Foundation – Historiche Zürichsee Boote – som sigter mod at bevare de smukkeste eksemplarer fra Zürichs lange tradition for bådebygning.Flaneurs Ford V8 fra 1936 udfører fortsat sit job upåklageligt, hver gang en gruppe entusiastiske medlemmer fra HZB Foundation cruiser på søen ved særlige lejligheder, ligesom Flaneur også indimellem anvendes ved bryllupper. Og der findes næppe en bedre måde at dele glæden ved klassisk yachting med kommende generationer end at præsentere en ægte juvel som Flaneur spinde lystigt over søen med passagerer om bord. 


BÅDEBYGNING I 200 ÅR
I 2015 kunne Portier Yachts fejrer 200 års jubilæum. Fra at være en familiedrevet virksomhed, der byggede fiskebåde ved Zürich-søens bredder, tilpassede man sig markedet i 1920’erne og begyndte at skabe nogle af de fineste fritidsbåde, verden hidtil havde set. Portier blev et mærke, som tiltrak kunder fra de højere samfundslag som juveleren Louis Cartier, der bestilte en 20 meter motorbåd, Elma (1953). Gennem årene har Portier Yachts leveret mere end 2000 fartøjer i træ, stål eller glas-fiber. Heriblandt 300 af den olympiske kølbåd Star og 600 stk. Yngling. I nyere tid har Portier Yachts valgt at fokusere på bådopbevaring, håndtering, service og import af mærker som Cranchi, Sea Ray, SAY Carbon, Boston Whaler, Chris-Craft, Jeanneau og Bavaria.


Portier ”flaneur”
Længde: 8,50 m
Siddepladser: 7 stk.
Bygget: 1944 
Restaureret: 2010
Skrog: Mahogni
Motor: Ford V8 3600 cc 65 hk
(Scripps Marine).

BÅD 569

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.