fbpx
TEKST HENRIK HANSEN 
FOTO HENRIK HANSEN OG PALLE PETER SKOV

TEST: NORDSHIP 570 DS

Fornemt håndværk

Danske Nordships nye 57-fods flagskib er alt det, man forventer af værftet og så en hel del mere. Det er en ægte custom verdenssejler, der på alle måder kan tilpasses kundernes ønsker. Vi har været på en herlig tur på Lillebælt med den elegante dæksalonbåd.


Vi havde næsten bovsprydet på den nye Nordship 570 DS i øjenhøjde, da vi stod foran båden på den lave bro i den nye havn i Middelfart. Alligevel kom vi nemt om bord, for der var indbygget en teleskopisk stige i bovsprydet. En lille og vigtig detalje, der er karakteristisk for den store dæksalonbåds mange funktionelle og luksuriøse detaljer.

Det nye flagship er bygget som en one off - båd i værftets Custom-linje, hvor bådene håndbygges specielt til kunden med ny-designede skrog fra 48 fod og op til 60 fod. Nordship 570eren er bygget i en specialbygget form, der meget kort fortalt består af en række omvendte, udvendige spanter, der indvendigt blive beklædt med CNC-skårne lister og yderligere et lag af tynde finerplader. Der bliver formet og tilpasset faconen fra listerne.

Det er i denne finpudsede form, 570eren blev støbt på traditionel vis som i en glasfiberform. Skroget er ekstra isoleret efter kundens ønske. Andre Custom-både bliver også bygget på denne måde, hvis værftet ikke allerede har en færdig skrogform, der matcher kundens ønsker.

Nordship 570 DS udmærker sig ved fornemt håndværk, og da vi kom ud på Lillebælt, viste den 27 ton tunge båd, at den også sejler forbløffende godt. Selv i testdagens nærmest ulideligt lette vind. Her gled vi alligevel letdrevet afsted for sejl i både med- og modstrøm. De gode linjer er slået af Lars Buchwald, der er medejer af Nordship.

Vi havde selvfølgeligt mest fart på med strømmen, men vi kunne i den helt lette vind også sejle op mod strømmen. Vi tog ingen fartmålinger, for det ville ikke give mening i strømmen, og strømskellene mellem de to Lillebæltsbroer. Til gengæld kunne vi glæde os over den gode fart og vores gode føling med båden. På intet tidspunkt var det strømmen, der dirigerede sejladsen.

Denne Nordship er skræddersyet med 10 køjepladser til en tysk sejler, der planlægger at sejle rundt i verden og have gæster med undervejs. Trods den personlige udformning, og at det er Nordships hidtil største nybygning, så kunne vi tydeligt genkende båden som en ægte Nordship. Her har båden bare en længde og et volumen, hvor både ideer og håndværk har kunnet folde sig ud.

Først og fremmest bemærkede vi det fornemme træhåndværk overalt, med bådens flotte teakdæk og den meget fine klassiske aptering om læ i Khaya mahogni. Det nærmer sig møbelkunst, men holder sig alligevel inden for traditionelle rammer for bådbygning med gode gedigne og funktionelle udforminger overalt. Apteringen udføres individuelt efter kundens ønsker og kan f.eks også være lys og moderne.


Moderne centercockpit
Alle Nordships seriebyggede modeller har ganske traditionelle lukkede centercockpits, hvor man skal over cockpitkarme for at komme ud på dækket. Den nye 570er har også centercockpit, men i en helt moderne version, hvor cockpitdørken og dækket er i samme sammenhængende niveau.

Cockpittet minder om moderne agtercockpits med lange L-formede kistebænke foran to store ratkonsoller, hvor der er plads til Garmin-navigator, instrumenter, joystick til Sidepower bov- og hæktrusterer og ikke mindst betjeningsknapper til bådens elektriske Andersen-spil og hydrauliken til rullesejlene.

Bag de to ratkonsoller til rorsmanden er der to gode siddepladser med stuverum under, der er sammenbygget med bådens brede cockpitkarme, med en åbning midtskibs, hvor man kan gå direkte ud på bådens store agterdæk.

Dørken i det moderne centercockpit går ud i et med dækket. Under de smalle luger rundt om cockpittet ligger en stor bimini klar til at sætte op.

Enkel tyskerskødning
Alle hal kommer ud fra ruffet i niveau med cockpitkarmene til spilaflastere og de el-drevne skødespil. Storskødet er flyttet ud af cockpittet til et fast skødepunkt med blok på agterdækket og bliver halet fra skødespillene med en enkel form for tyskerskødning.

Fald, trimhal og skøderne til rullestorsejlet og rullefokken er ført direkte fra mastefoden og op under ruffet i hver side og bliver ført ned til cockpitkarmen i den agterste del af ruffet på dæksalonen. På agterkanten af hver kistebænk i selve cockpittet er der monteret store poser til tovværket i alle disse hal.

Hele det store dæk, hvor man kan solbade på både fordækket og agterdækket, er helt rent for grej, bortset fra den nedfældede skødeskinne til rullefokken. Alle bådens mange luger er flush-monteret og derfor i niveau med teakdækket.

Rullemasten er fra Seldén og går gennem dækket lige foran dæksalonen. Rodriggen er fra BSI, og det letlåbne dobbelte ratsystem er fra danske Jefa.

Instrumentbordet på begge ratkonsollerne til Jefa-styringen har god plads til instrumenter samt ikke mindst de røde og grønne knapper, som man kan styre hydraulikken og de elektriske spil med.
Badepladsformen er en del af hækken under sejlads og fungerer desuden som luge til et stuverum agter.

To meters højde overalt
Om læ er 570eren også meget traditionel for en dæksalonbåd, blot større med en mere moderne og optimeret funktionalitet. Der er f.eks minimum to meters højde overalt. Det var ejerens ønske, og det kunne lade sig gøre netop på grund af bådens store volumen.

Det er også lykkedes at skabe en stor dæksalon, hvor man sidder højt i U-sofaen om bagbord med et fantastisk udsyn gennem de store termovinduer, og hvor salonen føles høj om læ og samtidig syner lav set udefra. Samtidig er der kun et par trin ned fra salonen til forskibet og agerskibet, således at man ikke har samme fornemmelse af at gå ned i kælderen, som man ofte har i mindre og lidt ældre dæksalonbåde.

Pantryet er hentet op i salonen, hvor det har fået lov at udfolde sig i hele salonens længde. Det giver masser af bordplads og med både køleboks, køleskab, indbygget opvaskemaskine og et komfur med hele fem blus, så er der nærmest ingen sag at lave mad til en besætning, der benytter alle bådens 10 køjepladser. Med fuld besætning kan alle 10 spise af porcelæn fra Royal Copenhagen. Alle vandarmaturer er fra Vola. Der er i øvrigt også en Progress MC 120 watermaker om bord, så man altid har vand på de lange stræk.

Nordship 570 har fået et overdådigt pantry om styrbord i salonen, med Vola-armatur, masser af skabs- og skuffeplads, Royal Copenhagen-porcelæn til 10 personer bag de tonede skydelåger, indbygget opvaskemaskine, køleboks og køleskab samt fem blus på komfuret.

Overvågning fra mastetoppen
Man kan også følge med i alt omkring båden via overvågningssystemet Oscar Advanced 320, der er monteret i mastetoppen 27 meter over vandspejlet og sender billeder ned til en monitor i salonen. Båden har desuden et Fusion-lydanlæg, der er integreret med et tv, der kan forsvinde automatisk i salonen. Der er desuden installeret et Nilan-ventilationsanlæg til at holde et godt indeklima om bord.

Dæksalonen er hyggelig med al den varme mahogni, og vi kunne ikke undgå at blive begejstrede over den fornemme håndværksmæssige udførelse, der bestod vores føletest med glans. Det er, når vi lader fingerspidserne føle henover samlinger, fordi fingerspidserne kan føle selv de mindste fejl. Det kunne vi ikke her. Låger og skuffeforsider er i massiv mahogni, blot i en moderne flad udgave i stedet for låger med ramme. Det er en aptering, der gav os lyst til at røre ved den.

Lige rundt om hjørnet fra trappen ned fra cockpittet er bådens navigationsstation med instrumenter, kortbord, elpanel, VHF og radio placeret mellem dæksalonen og agterkahytten.
Der er et fantastisk udsyn fra U-sofaen i dæksalonen, der er hævet et trin op over dørken. Bemærk de bløde former i salonbordet, hvor der også er praktiske gribehåndtag. Under bordet er der et skab til glas og flasker.

Makeupbord eller minikontor
Agterkahytten er ejerkahytten og er nærmest en balsal med stor regulær dobbeltkøje og en lille sofa, stuverum og garderobeskab i borde i hver side samt et stort makeupbord eller minikontor forrest i kahytten. Agterkahytten har desuden eget toiletrum med separat brusekabine om bagbord. Herfra er der adgang til et kombineret stuve- og værkstedsrum med eltavler samt yderligere et teknikrum under salonen med bl.a en Miele-kombineret vaskemaskine og
tørretumbler samt en Panda Fisher-generator. Båden har i øvrigt også et Webasto-vandbåren varmeanlæg til sejlads i kolde områder og perioder samt et Webasto Blue Cool-klimaanlæg til de varme farvande.

Man kommer fra salonen og ned til agterkahytten via en bred gang med en fast sofakøje og en overkøje, der kan vippes væk. Her er bådens navigationsplads også placeret praktisk tæt på trappen ved cockpittet. Næsten som havracer, blot i mere luksuriøs udgave. Her er også et garderobeskab. Der er lys i alle garderobeskabe.

Seks køjer i forskibet
Forskibet rummer en stor forkahyt med dobbeltkøje, skabe under køjen og garderobe-skabe i borde, et toiletrum om bagbord, en separat brusekabine om styrbord og yderligere fire køjer. De er fordelt på en dobbeltkøje, i et rum bag toiletrummet med køjen delvis placeret under salonens forhøjede dinette, samt et rum om styrbord med over- og underkøje.

Alt i alt må vi konkludere, at Nordship 570 DS er en fantastisk langtursbåd, der fartmæssigt overraskede os positivt i den lette vind og imponerede os med det meget fine håndværk. 

  • Mellem dæksalonen og agterkahytten er der to ekstra enkeltkøjer, hvor overkøjen kan vippes op.
  • Ejerkahytten agter er kæmpestor med en lille sofa på begge sider af dobbeltkøjen. Bag sofaerne er der stuverum, hvor de vandrette låger kan fungere som natborde.
  • 570eren har en kahyt med dobbeltkøje om bagbord agten for toiletrummet i for-skibet. Den lave del af køjen går ind under dæksalonens dinette.
  • Dette er agterkahyttens toiletrum. Til styrbord anes håndtaget til den separate brusekabine, og fremme i rummet er der en dør ind til bådens rum til bådens megen teknik, samt stuveplads og et lille værksted.
Se slideshow vedr. kahytterne i Nordship 570 DS.

Byggeriet af Nordship 570 DS kan følges i et galleri på Nordships
website på adressen: https://www.nordship.dk/en/gallery?title=All
Her kan man f.eks se, hvordan støbeformen er bygget.


BÅD 575

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.