fbpx
Tekst PETER BRINCHFOTO PETER BRINCH, APPLE MAPS, HENRIK JØRGENSEN XBOX #/578

Ingen plads til båden?

Vi kunne ikke finde en plads på Sjælland. Det nærmeste var Faaborg, hvor båden kommer til at ligge, siger Daniel fra Nordsjælland. Går du selv i tankerne om at købe båd eller lige har købt, så ved du, at Daniel og familien ikke er alene om den udfordring – mange af de danske lystbådehavne er fyldt til bristepunktet.


I artiklen her taler vi med sejlere og havne-mestre og ser på mulighederne – eller umulighederne, om du vil – i de danske lystbådehavne. Men også hvad du selv kan gøre for hurtigere at få fat i en plads til din båd. Som med så meget andet, når det handler om båd, er kompromis et godt ord at lære. Og måske er det bare et kompromis, en anden indstilling eller lidt inspiration, du behøver.

Men er der overhovedet pladser at få blandt de ca. 60.000 bådpladser i Danmarks lystbådehavne? Ja, men det udvikler sig hurtigt til et omfattende detektivarbejde og bliver dyrt, hvis du skal stå på venteliste otte steder og være medlem i lige så mange sejlklubber for at lykkes med projekt bådplads. Vi har lavet lidt benarbejde, forhåbentlig kan det hjælpe dig.

Hvor kan jeg få en plads?
Bor du i Jylland eller på Fyn, og dine båddrømme ikke nærmer sig 50 fod eller derover, ser det ikke helt sort ud. Flere af de store og mindre jyske og fynske lystbådehavne kan tilbyde havnepladser indenfor en til to sæsoner – enkelte med det samme. Alternativet til en fast plads kan være at leje en sommerplads (sæsonplads), som er en mulighed i mange havne.

Desværre ser det noget mørkere ud på Sjælland. Specielt på Østsjælland, hvor nogle lystbådehavne afskrækker med 20-30 års ventetid på de større pladser. Og eftersom udviklingen er den, at vi køber større og større både, at sejlads er blevet mere tilgængeligt og coronapandemien fik ekstra mange til at købe båd; ser problemet altså ikke ud til at blive mindre. Selvom mange havne udvider, fyldes de nye pladser hurtigt op, når en venteliste tæller 5-800 både.

Køge Marina er en af de lystbådehavne på Sjælland, som har udvidet, og selvom man har mærket et øget pres på vente-
listerne under coronapandemien, er det dog ikke 20-30 års planlægning, du behøver der. Ifølge havnekontoret er det ikke umuligt at få tildelt en plads indenfor et par sæsoner.

Den store mangel på bådpladser i Københavnsområdet betyder ikke alene udvidelser. Sejlklubben Prøvestenen arbejder nu for etableringen af et maritimt center og en ny lystbådehavn på Amager – et spændende projekt.

De havne, vi har været i kontakt med, er jævnt fordelt på Danmarkskortet, men alle har det tilfælles, at de er enkle at komme til med bil eller offentlig transport. Hvilket er vigtigt, om det ender med en havn langt fra bopælen eller nærområdet – en stigende tendens blandt bådejere.
Har du bådplads i fx Nyborg Marina, har du hele Smålandsfarvandet og Det Sydfynske Øhav at sejle omkring i. Fantastiske områder for såvel sejlbåde som motorbåde.

Mange vælger et alternativ
Erik fra Silkeborg har bevidst lejet en bådplads langt fra sin bopæl: “Vi har valgt Rudkøbing som hjemmehavn. Det giver os Det Sydfynske Øhav lige uden for havnehullet,” skriver han på Facebook.

Daniel og familien fra Nordsjælland opgraderede deres Albin Ballade til en 50 fods sejlbåd, hvilket betød, at de måtte ud på markedet for store bådpladser – og dem er der ikke mange af. Han fortæller historien om en fra sejlklubben, der havde sin datter med i bæresele ved optagelse på ventelisten og havde hende med som student, da han fik en bådplads. Daniel og familien opgav at finde en havneplads i Øresund – hvor også den svenske side nu har årelange ventelister – og kiggede i stedet for på alternativer i nærheden af Det Sydfynske Øhav: “Vi sejler i forvejen meget der, og i Assens, Bogense og Faaborg kunne vi få plads med det samme.”

I Kolding Lystbådehavn får de flere og flere fastliggere, som benytter sig af muligheden for at opleve et nyt nærområde ved at flytte båden til en anden havn – ikke kun, fordi man ikke får plads i sit eget nærområde. Næsten 20% af deres kunder kommer “udefra”.

Lars Guldberg, havnemester i Kolding Lystbådehavn siger: “Det kan være bådejere, som ikke har så mange steder at sejle til i sit eget nærområde. Vi er for mange sejlere attraktive, fordi vi ligger i en fjord, hvor det næsten altid er muligt at sejle en tur, og de fleste får plads i havnen indenfor en til to sæsoner.”

Også i Nyborg Lystbådehavn, med plads til over 600 både, har man flere bådejere fra andre dele af landet og mærker den stigende tendens: “Vi har jo Det Sydfynske Øhav lige om hjørnet, og den lange ventetid er mest på bestemte pladser,” siger de på havnekontoret, hvor flere får anvist en plads indenfor et par sæsoner.

Men måske er det ikke pladsmangel, der styrer dit valg af bådplads. Det kan være økonomien, der er den afgørende faktor.

For Jacob fra Århus er det helt enkelt for dyrt at have båden liggende 15 minutter hjemmefra: “Vi har den liggende i Øer ved Ebeltoft, da der ingen pladser – til “menneskepenge” – er i havnene omkring Århus,” siger han og tilføjer, at selvom det kræver en times kørsel til Øer, er de faktisk glade for at have båden der: “Det er jo et superhyggeligt sted i sæsonen. Der er liv og gang i den.”

Antallet af lystbåde stiger, men ikke i takt med pladserne i de populære havne.

Hvad skal jeg tænke på?
Vælger du en havn langt fra din bopæl, så er det en god idé at vælge en, hvor du også kan få glæde af båden. Er der steder, hvor du kan sejle i din bådtype, og er der aktivitet og miljø i havnen. Når du ikke har båden i nærheden, er det også rart at vide, at den ligger trygt og godt. Du har jo ikke mulighed for lige at køre forbi og tjekke fortøjninger m.m. Og når du ikke lige har mulighed for at køre forbi i ny og næ, får du måske andre udfordringer, som skal overvejes – kompromisserne må ikke blive for store.

“Vi havde båd i Kalkbrænderihavnen, men købte større båd og kunne ikke finde en plads tæt på København. Vi flyttede den til Faaborg, fordi vi alligevel altid sejler dertil om sommeren. Sejladsmæssigt er det fedt, men ulemperne er for store for os. Det er svært med småting, der skal ordnes, med 5-6 timers transport,” siger Niels fra København og tilføjer, at båden nu har fået plads i Vedbæk efter et par sæsoners ventetid.

Overvej også, om det kunne være et alternativ at skaffe en sommerplads i en havn med gode sejladsmuligheder og en vinterplads tæt på din bopæl. På den måde får du måske det bedste af to verdener – lækker sejlads om sommeren, nem adgang til at arbejde på båden hele vinteren. Det er ikke sikkert, det er den optimale løsning for dig, men det kan være et godt kompromis, indtil du finder den helt rigtige plads.

Der er en øget interesse for at have sin båd liggende i et andet nærområde end sit eget, men der er desværre også en stigende tendens til, at lystbådehavnene kræver, at du bor i kommunen eller regionen.

Sønderborg, Svendborg og Helsingør er nogle af de havne, hvor du kun kan komme i betragtning til en bådplads, hvis du bor i kommunen eller regionen. Heldigvis er der stadigvæk mange havne, som lejer ud til alle og nøjes med en prioritering i forhold til, hvor du bor.

For bådejere på den jyske vestkyst, så er Kolding et attraktivt alternativ med mange sejlmuligheder og gode tog- og motorvejsforbindelser.

Hvad kan jeg selv gøre?
Den mest afgørende faktor for, hvor hurtigt du kan få en plads til din båd, er størrelsen. Selvfølgelig skal du ikke vælge en jolle, hvis din drøm er en 36 fods båd, men det er en god idé at have bådens størrelse med i overvejelserne. Tænk på, at 10 cm mere eller mindre i bredden kan betyde en forskel på 10 år på ventelisten, alt efter hvor brede pladserne er i havnen, du vil ligge.

Sæt dig godt ind i de forskellige havnes ventelistesystemer og priser. Måske vil du ikke ende med en bådplads, som er fem gange dyrere end båden. I private havne betaler du ofte et indskud eller køber en andel (bådplads), og reglerne er lige så mange, som der er havne. Nogle havne kræver også, at du er aktivt eller massivt medlem i den lokale sejlklub.

Vil du ikke stå med et akut pladsproblem, så se eventuelt efter en båd i en havn, hvor du enten kan overtage pladsen eller kan lave en aftale om, at båden må blive liggende sæsonen ud. Det gjorde Hannelore fra Nykøbing Sjælland: “Da vi købte båd, fik vi bådpladsen med et år. Derefter fik vi plads i Guldborg og nyder farvandet der, indtil vi får en plads hjemme i Nykøbing Sjælland.”

Måske kan et alternativ være modellen at skaffe en sommerplads (de er ofte lidt dyrere, men kan være lettere at få) i en havn med gode sejladsmuligheder og en vinterplads tæt på din bopæl – med kortere afstand til vinterarbejdet.

Slå lidt koldt vand i blodet og forbered dig godt, så slipper du for overraskelser, for eksempel at haven måske er det eneste sted, hvor der er plads til din nye båd.

Der er havneplads til alle, bare ikke alle steder
Alle sejlerne, vi har været i kontakt med, har trods alt fået en bådplads. Enten med det samme eller indenfor en overskuelig tid – deres både har været mellem 29 og 50 fod. Enkelte har sikkert været heldige, men fælles for alle er, at de har forberedt sit køb af båd, de har tænkt sig om en ekstra gang og eventuelt været kreative. Og var det ikke Troels Kløvedal som sagde: “Heldet følger den velforberedte.”

Vi har desværre ikke en formel, der med garanti giver dig en bådplads, og dog. Vil du udelukkende have en bådplads, hvor du bor, men har opgivet at finde en? Kan du overveje det tip, vi fik fra en sejler på Facebook:
“Vi har tre dejlige huse til salg på Thurø, og der er garanteret bådplads på Skovbroen til 1.200,- kr. årligt. Den skønneste plet i Danmark.”

En midlertidig plads er ofte en dyrere løsning end en fast plads, men du får muligheden for at opleve et nyt nærområde af Sommer-danmark – hvert år.


BÅD 578

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.