fbpx
TEKST MALENE GUDE FOTO MALENE GUDE, PETER KVIST #588

Oslo for flere generationer

Hvordan kan I sejle fornøjeligt sammen flere generationer?
Kan man nå at sejle til Oslo på en sommertur?
Og hvad gør man, når vejret er, som vinden blæser?


Jeg kan ikke love dig succesgaranti, men du kan få et godt indblik i, hvordan en rigtig god sommertur med voksne børn og barnlige voksne kan være.

Du får fakta og værd at vide fra turen op og ned ad svenskekysten og hele vejen ind til Oslo. Så kan du selv vurdere, om det er noget for dig og din familie eller venner.


HVOR ER VI HENNE?
Turen går fra Øresund langs svenskekysten tværs over Kosterhavet til Tønsberg på Norgessiden og ind gennem Oslofjorden til Aker Brygge midt inde i Oslo og hjem med stop i den norske skærgård på vejen. I alt 650 sømil og lidt mere end 3 uger.

OSLO OG AKER BRYGGE – HVAD TALER VI OM?
Måske har du hørt om Færdern Rundt, den store og traditionsrige kapsejlads, som Kongelig Norsk Seilforening (KNS) har arrangeret hvert år siden 1947.
Den 83 sømil lange sejlads starter midt i Oslo, hvor stemningen er helt i top og går hele vejen ud ad fjorden, hvor du runder de til tider aldeles forblæste Tristeinskær, hvor Færder-fyret står. Der sejles ind igen til den gamle flådehavn, Horten, hvor der venter en gigantisk fest. 
Jeg har sejlet den et par gange, og det er både smukt, sjovt – og koldt om natten.
Man kan læse og høre om, at der er frygtelig overrendt og masser af larm på Aker Brygge. Så hvad er smart, hvis man gerne vil lægge til midt i hovedstaden?

HVAD KOSTER DET?
Aker Brygge takserer ligesom Lilla Bom i Gøteborg efter fod. Det kostede 16 NOK pr. fod i 2023.
Ellers oplevede vi billigere havnetakster end Bohusläns pænt friske priser. Den gode kronekurs hjælper dansken. Kveite, på dansk helle-flynder, var superbillig og fantastisk god. Confit de canard kostede til gengæld 799 NOK.


Sommerferie i by-(ge)vejr
En uge inde i juli startede vi med kurs mod – og mod på – Norge. Og lyst til at komme lidt hurtigt deropad, så vi kunne bruge tiden deroppe – hvis vinden ellers ville være med os. Hvis vi både kunne nå Oslo og noget skærgård, ville det ikke gøre noget.

Men den lykkelige vejrmelding varede, som du ved, ikke så længe. Så gælder det om at være kreativ og holde humøret oppe. Lykkedes det mon at 'holde' på ungdommen, når det ikke er badetøjet, vi har slidt mest på?
Vi sejlede på by-ferie!

Overliggerferie
To store Roskilde-festival-færdige unge hoppede om bord og fik en lur, mens vi sejlede afsted i flot solskin – og ganske let kryds i modvind. Sådan skal en sommertur smage!

Efter mange timers lækkert kryds, 80 sømil og en rød solnedgang, besluttede vi at gå ind i Varberg og strække benene og sove lidt, mens vinden drejede. Varberg har lavet en ny festival, 'En dag i parken'. Der var godt gang i festen – og nu ved du det, hvis du foretrækker fred.

Videre næste morgen, hvor vi nåede til Marstrand på 58 sømil og nåede et dyp i den bogstaveligt talt sidste sol. Herfter regn og indeblæsning i Marstrand, så til Fjällbacka, 51 sømil gennem Sotekanalen og endnu en indeblæsning.

Det er gode overliggerhavne, fordi der er gode gåture, shopping, barer og restauranter.

Skøn skærgårdsstemning i Krukehavn.

Små hop på stedet
Vinden var stadig frisk, men sydlig (som du måske husker i ugevis!) og i et lille vejrvindue tog vi roligt indenskærs for genua til den lille havn Resö. Der er ikke supermeget læ fra syd, men det gik, og vi fik 3 kg jomfruhummere ved et lykketræf.

Næste dag stadig meget vind, men lidt sol, så vi var nødt til at stoppe på yndlingsøen Ramsö, selvom det kun er små 5 sømil fra Resö.

Det store sus
Det var ikke særlig sommeragtigt at studere vejrmeldinger. Hvis vi ikke kom alt for sent afsted, kunne vi nå til Tønsberg på vestsiden af Oslofjordens udmunding. Formentlig et godt sted at være indeblæst i et par dage, hvilket alt tydede på.

De 35 sømil gik susende hurtigt. Der var flere med- og få modsejlere henover Kosterhavet og mod nordvest. I let regn og dårlig sigt var jeg glad for at afprøve vores nye AIS. Til at starte med havde vi fladt vand, efterhånden byggede søen op og med 2 knobs medstrøm gik vi en topspeed på 11,8 knob over grunden. Vinden var i øst, vi lå helt roligt i vandet og susede bare afsted.

Det meget diskuterede Munch Museum.

Tønsberg i tre dage
Det er nemt at anduve Tønsberg, for klipperne laver ligesom en bred indsejling, der giver læ. Du skal igennem to broer eller sejle syd om Nøttery og komme ind fra Tønsbergs vestside. Vi havde regnet med at nå en broåbning kl. 16, men havde sejlet så hurtigt, at vi måtte vente næsten 2 timer. Pyt.

Ungerne udforskede det nærtliggende asiatiske supermarked og forærede os fuldmodne avocadoer og en lykkekage, der varslede, at 'A long term goal will soon be achieved' – det tegnede med andre ord godt for vores sommertur i det norske!

Vi kom under de to broer sammen med en tømmerflåde, der bar et gammelt folkevognsrugbrød bygget om til minidiskotek. Vi kredsede lidt rundt og fandt en plads i tredje række ved gæste-flydebroerne længst mod vest. Det viser sig, at Kiss giver koncert (ja, de lever stadig!), og byen er fyldt med sortklædte, ansigstshvidmalede fans. Det er sjovt. Og byen er hyggelig.

Vi får god tid til at lære Tønsberg by og land at kende, mens det blæser og er bygevejr i tre dage.

I Tønsberg skal du igennem to broer, der åbner ca. hver anden time og passer sammen. Vi fulgte efter Folkevognsrugbrødet, der gyngede til tonerne af gamle Kiss-numre.

FAKTA OM HAVNE 
  • Ved den moderne Aker Brygge midt i alt byliv.
  • Ved Dronningen ligger du på Bygdøy i Frognerkilen. Kort til Kon-Tiki- og Frammuseerne. Hyppige, hurtige færger eller bus ind til centrum. Havnefogeden skal kontaktes ved indsejling for pladsanvisning. 
  • Hovedøya. 5 minutter med hyppig færge til centrum.
  • Der findes flere andre havne.
LOKALE TIP 
  • Besøg en overflod af lækre museer og bygninger. Bare rolig, der er er også nogle rædsler.
  • Besøg Kon-Tiki og Fram, Nobel-insti-tuttet, Karl Johans gade, slottet og fæstningen og se Rådhuset, hvor det er svært ikke at blive berørt ved tanken om Breiviks terrorhandling i 2011. 
  • Du har Snøhättas genistreg af en opera, det nye Munch Museum og Astrup Fearnley Museum, der ligger smukt på Aker Brygge.
  • Nyd, at byen er meget overkommelig og fredelig med sporvogne og få elbiler. Mange steder med god mad. Badstuer og havnebadesteder. Bag Munch Museet et hyggeligt lidt hipsterområde, Holzweiler, og den gode is i Paradis Gelateria.

Oscarsborg med Flakfortet-stemning
Vores Tønsberg naboer anbefalede os at stoppe i Oscarsborg Fæstning, og det var et perfekt stop i solskin og med havdyp efter de stormfulde dage.

Historisk, smukt og fredfyldt ligger Kaholmene dér midt i Oslofjorden og byg- ger en nærmest storladen stemning op, mens storskibene går forbi på østsiden og en høj og stejl træbevokset ø giver læ på den anden side.

Eller… Faktisk kan vinden vende 180 grader den ene og den anden vej på grund af de stejle sider. Men når bare du har halet ud i din bøje i hækken, så ligger du helt fint, selvom det kan hoppe lidt. Vi havde en skøn aften.

Ikke alt er dyrt i Norge. Pivfrisk norsk helleflynder til spotpris.
Andepriser – vildt nok! 799,-.
Aker Brygge med krydstogtskib – herfra kan du tage den gule færge-bus til Dronningen-havn, Kon-Tiki- og Frammuseeerne.
Havnen ved Oscarsborg, den historiske fæstning, der ligger så smukt midt i Oslofjorden. Et stop her under indsejlingen
til Oslo, bygger en særlig fin stemning op.

FUN FACT
"Hvad er det, der løber forvildet rundt i Oslo søndag morgen?
En dansker på jagt efter en bager, der har åbent!"
Nordmænd sover længe, så bageren åbner først kl. 9.


Oslo – kom an
Jeg glædede mig til at have mere turisttid i Oslo. Resten af båden var helt klar på at opleve byen. Og hvad er federe end selv at komme sejlende ind i en af Europas hovedstæder?

Vi kunne lige så godt gå all in og se, om der var plads ved Aker Brygge.

Det var der. For nordmændene var sejlet på sommertur.

Uden bovpropel skal der arbejdes lidt for at komme rundt og ind mellem y-bommene. Vi kom til at lægge os ved en ikke-gæsteplads med snuden dejligt i vinden, og da vi spurgte på havnekontoret, var det helt OK, selvom der ikke var grønt skilt.

Det hopper og gynger lidt – mest på ydersiden af flydebroerne – fra de hurtigt sejlende småfærger, og der er ikke helt vildt læ, men omvendt heller ikke forblæst. Det var langt fra hedebølge, og måske derfor var der ikke meget fest og ballade på bryggen. Vi savnede faktisk sådan en rigtig festlig sommeraften.

Topkarakterer til Oslo
I logbogen har de unge skrevet: Oslo er en fed by!

Vi kan allerede nu konkludere, at ideen om at sejle på storbyferie holdt max. Vi traskede rundt i dagevis. Slog os ned på træbolværk, når solen skinnede. Trak ind på cafeer med godt surdejsbrød, når der kom en byge. Smæskede os i den friskeste, billige helleflynder og rejer i bunkevis.

Snøhättas operahus tog (endnu) engang pusten fra én – både indenfor, hvor Olafur Eliasson har været i gang, og udenfor, hvor du kan fortsætte med at 'gå op i himlen' som ad en stor, bred og fælles Jakobsstige.

Der er sket meget i byen de senere år, og der er masser at opleve. Det var skønne dage. Og vi kunne godt blive lidt længere. Men den der vejrmelding…

Storby og Astrup Fearnley-museets flotte sejl-tag på Bryggen.
Et vildt skud ved operaen.
Tønsberg med Folkevognsrugbrød, hvor
heavy metal møder vikingeskibe og ældgamle huse. Der er ’party-motorbådskaj’ ved broen og længst mod vest er der gæstepladser ved flydebroer.
Godt brød i høj kurs.

Vigtigheden af elastik
Lad mig sige det sådan. Når vinden er imod, så må vi tænke anderledes. Ikke noget med at hænge i en strop og være tidspresset og have et surt show.

Og vinden blev bare ved og ved at være imod. Vi har grebet de vejrvinduer, der var. Og også prioriteret at nyde nogle af de få gode sommerdage til at ligge på nogle af klippe-øerne.

Så har vi taget os den luksus at bruge lidt elastiktid. Alternativt kunne man lade båden ligge og komme tilbage og hente den, når vejret vender.

Accepter ændrede planer
Vi tog et dejligt stop hjemad i Krukehavn på vestsiden ved Færder Fyret. Her besøgte vi gode venner på Sandø, og det hele smagte af sol og sommer. Jeg ville så gerne været nået til 'Verdens Ende'-klipperne ganske tæt på. Men vejrmeldingen sagde, at vi gjorde klogt i at sejle nedad om eftermiddagen. Så det gjorde vi. Skulle vi nu satse på en tur hjemover Skagen eller langs svenskekysten?

I det ustadige vejr tog vi svenskekysten med først Strømstad (som har rigtig god togforbindelse, og vi havde en, der skulle hjem) og mange muligheder for stop og for at sejle indenskærs (og vi havde en, der kom på i Hamburgsund).

Vi blæste inde to gange mere på nedturen, men nåede også et par gyldne sommerdage på Gullholmen og Käringön - og det er jo de dage, vi husker.

Vil vi gøre det igen?
Klart ja fra hele båden!

Vil vi puste lidt ud og sejle lidt kortere til næste sommer?

Måske. Det er altid nemmere at sejle et sted hen, hvor du har været i området før. Og Norge smager af mere.

Og det er jo det fantastiske ved vinteren. Vi har tid til at drømme os nye og kendte steder hen. Hvor vil du forresten gerne sejle hen? 

'Jakobsstigen’ fører lige op i himlen fra taget af den fuldstændig fantastiske opera i Oslo.
Tre gyldne steder: badstue, operaen og Munch Museum.
Norsk skærgårdssommer, når det er bedst.
Gågaden med slottet som fornemt punktum.

FAKTA OM OSLOFJORDEN 
  • 58 sømil er der fra Rådhuskajen (midten af Oslo) ud til Færdern Fyr og alt herimellem udgør fjorden.
  • Det tager selvsagt lidt tid at sejle helt ind, så du kan gøre et stop i Oscarsborg, Son eller hele turen fra Tønsberg udenfor på fjordens vestside, Strømstad eller Fredrikstad på østsiden.
  • Stejle, træklædte klippesider hele vejen ind – og deraf vindspring.
  • Der kan (selvfølgelig) stå en sø ind til fjorden, mens der er rimelig bølgelæ, når du først er inde bag Moss og Drøbak. Så alt i alt roligt inde i fjorden.
  • Tankskibe og færgefart ind i fjorden med Oslobåden, der her hedder danskebåden.
  • Færger på tværs mellem Moss og Horten og over Drøbaksund.
  • Vær opmærksom på undervandsmuren, der har gennemsejling to steder og er et gammelt chassis, der er en del af Oscarsborgfortet, hvorfra de afgørende skud 9. april 1940 sænkede det tyske krigsskib ’Blücher’ og på den måde var årsag til, at den norske regering nåede at flygte.

Båd 588

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.