fbpx
TEKST FOTO HENRIK HANSEN #588

BÅDE FOR ENHVER: BAVARIA 33 CRUISER

Vellykket familiebåd

Bavaria 33 Cruiser fra midten af nullerne er et godt valg som en rummelig og velsejlende familiebåd. Disse Bavaria 33ere er stadig en af Bavaria-værftets bestsellere, der især blev bygget fra 2005-2007 og i dag sælges til overkommelige priser fra 440.000 til 549.000 kr.


Da Bavaria 33 Cruiser kom på vandet i 2005 var den med i en helt ny generation af sejlbåde fra det tyske værft med klart forbedrede sejlegenskaber i forhold til værftets tidligere generationer. Dengang var 33 fods cruisingbåde meget populære som rimelig store familiebåde. Det er de stadig, men i dag er de også de mindste sejlbåde, der bliver produceret på de store europæiske værfter.

De brugte 33-35 fods cruisingbåde er i dag en overkommelig indgang til sejlerlivet for børnefamilier, og mange lidt ældre sejlere opgraderer deres 27-31 fods både, så der også er plads til børnebørnene.

I 2005 var nyprisen 671.000 kr. for en sejlklar Bavaria 33 Cruiser, mens prisen på nutidens Bavaria Cruiser 34 er næsten fordoblet til knap 1.200.000 kr. Der er således mange penge at spare, ved at købe en Bavaria 33 Cruiser med 16-18 års sejlads i kølvandet.

Bavaria 33 Cruiser viste sig som en meget vellykket familiebåd, da Bådnyt testsejlede båden i 2005 på Mallorca i en meget varieret vind, med hurtige vindspring op til 40 grader og en vindstyrke der spændte fra 5 m/sek. Og op til 9 m/sek., hvor båden stadig kunne bære sine sejl fint på bidevind.

Testbåden var, som den her præsenterede 'Mini', udrustet med rullemast fra Seldén og rullestorsejl. Begge dele var ekstraudstyr, som mange Bavaria 33ere blev solgt med dengang. Vi sejlede dog med et rullestorsejl med lodrette sejlpinde, der giver bedre fart end et standardrullestorsejl, som 'Mini' er udstyret med. Den bedste fart og balance opnås dog med et sejl i laminereret sejldug med lodrette sejlpinde, der oftest også vil have en længere levetid.

Med denne rig gik båden 5,7-6,3 knob i 5-7 m/sek. på bidevind og 6,4-6,8 knob når vinden friskede. Det er en særdeles tilfredsstillende fart på kryds for en cruisingbåd i denne størrelse. Samtidig havde vi også en god føling med båden, der gjorde det muligt at styre båden effektivt på rortryk og krængning. Højden var glimrende til cruising.

Testbåden opførte sig også eksemplarisk og var nem at styre på de dybe kurser fra halvvind til læns, og alligevel lige så livlig, at den aldrig bliver kedelig for sejlere, der gerne vil andet og mere med sejladsen end transport fra havn til havn. Der må bemærkes, at testbåden var med standardkøl på 1,85 m, hvor man efter vor mening bør holde sig fra både med den lave køl, hvis man gerne vil have god og hurtig sejlads på kurser højere end halvvind.

Med slæk på skøderne, nåede testholdet dagens bedste halvvindsfart med 7,6 knob på en skarp halvvind og loggede 7,4 knob i et kraftigt pust på næsten plat læns. Her var båden tæt på at surfe, men bølgerne var lige for små i fralandsvinden. Testholdet satte også en gennaker på rulle, hvor farten lå mellem 7,0 og 7,9 knob på skæring. Bavariaen viste også god stabilitet for gennaker, når testholdet lod den skære rimelig højt. Bemærk, at der ikke er gennaker på den aktuelle båd 'Mini', der har deltaget i singlehand-kapsejladsen Silverrudder rundt om Fyn.

Topfarten for motor blev målt til 8 knob og ved 2200-2300 omdrejninger gik den en behagelig marchfart på ca. 7 knob. Båden styrede også meget præcist for motor, og det betød, at testholdets havnemanøvrer forløb uden udfordringer.

Se slideshow
Dette er båden som Bådnyt testsejlede i 2005, hvor den også blev prøvet med gennaker på rulle.

SEJLKLAR TIL FAMILIETUR
Bavaria 33 Cruiser 'Mini' fra 2006 har vi fundet til salg hos Tempo Bådsalg for 459.900 kr. Det er en ægte familiecruiser, der er nem at håndtere med rullemast, rullestorsejl og rullegenua. Motoren er en standard 19 hk Volvo Penta D-1, der ifølge vores oplysninger blot har kørt 1600 timer i bådens 17-årige levetid.
'Mini' står helt originalt, som da den rullede ud fra værftet i 2006, bortset fra at der er monteret en hylde i bådens store stuverum under forkøjen, der også har fået en faconformet topmadras med memory-skum. Sprayhood og cockpitkaleche er udskiftet i 2018.
'Mini' har haft samme danske ejer fra den var frisk fra værft og generelt virker 'Mini' meget velholdt. Dog på den måde, at ejeren har passet rigtig godt på båden, mens båden til gengæld ikke ser ud til at være vedligeholdt aktivt med andet end almindelig rengøring og servicering af motoren. Der er kun minimale spor efter 17 sæsoners sejlads og ophold i båden, bortset fra at træet på især salonbordet og navigationsbordet er blevet helt naturlig en anelse falmet af sollys i årenes løb. Skabslågerne oppe under dækket i borde og meget andet af bådens træværk ser stadig ud, som da vi så et søsterskib i 2005.
Bådens ejer bor i udlandet, og da vi gik båden igennem, var den efterårssnavset på dæk og ruf af fugleklatter og grønalger omkring badeplatformen, fuldstændig som alle andre både, der har ligget ubenyttede i længere tid. Det er overfladisk snavs, der hurtigt kan vaskes af.
Båden har teak på kistebænkene, der er i god stand, men var våde og grå, da vi var om bord, fordi cockpitkalechen ikke var monteret, men så ikke ud til at fejle noget. Derimod kunne den manglede overdækning af cockpittet tydeligt ses på cockpitbordet af teak med klapper. Det trænger til at blive frisket op eller udskiftet. Især fordi der er løbet regnvand ind mellem klapperne og bordpladen.
I toiletrummet er bådens indbyggede rum til vådt sejlertøj fint ombygget til et lille skab med hylder i mahogni. Vi har ikke tjekket rullesejlene og riggen, men der blev udført et professionelt rigtjek i 2022 med en rapport om eftersynet.
Alt i alt er 'Mini' en ganske velholdt båd og et fornuftigt køb, med kun få mindre skønhedsfejl og et lille forbehold overfor, om sejlene skal udskiftes indenfor en overskuelig fremtid. Alt tovværk om bord er udskiftet til Dyneema i 2022.


Flydende genuaskødevogn
Bavaria 33 Cruiser blev i testen rost for at være udstyret med flydende genua-skødevogne, hvor man kan trimme genuaens skøde-punkt med et trimhal, helt uden at forlade cockpittet. Det er især en kæmpefordel, når man mindsker sejl ved at rulle genuaen lidt ind og skødepunktet helst skal følge med fremad.

Genuaskødeskinnen er trukket tæt ind til ruffet på dækket, der er tilpas bredt til at bevæge sig fornuftigt rundt på båden, og er samtidig så rent for grej, som det er muligt på en økonomisk overkommelig cruisingbåd fra den tid. Alle fald og trimhal er helt traditionelt ført ned til cockpittet over ruffet, bortset fra halet til det flydende genua-
skødepunkt. På fordækket er der et stuverum til ankerkæde, hvor der er plads til et ankerspil.

Storsejlet bliver trimmet over en løjgang på ruffet foran skydekappen, med en semi-tyskerskødning, hvor skødet er ført frem til masten og tilbage til spillene på ruffet ved cockpittet. Båden balancerer så godt, at man kan fintrimme rorpresset med skødepunktet på løjgangen.

Bavaria 33 Cruiser blev testsejlet med rullestorsejl med lodrette sejlpinde.

Køleboks i pantrybordet
Cockpittet har en god størrelse til familiesejlads. Bådnyts testhold var på fem voksne sejlere, uden at nogen var i vejen for hinanden. Desuden er cockpitkarmene lige netop så brede, at vi ofte satte os op på karmene, i stedet for at sidde på bådens lange kistebænke.

Bådens ratkonsol med stort rat er sammenbygget med et støbt cockpitbord med køleboks og klapbordplade i teak. Der er rigelig plads om bordet til to voksne, men lidt kneben plads til en stor familie. Skødespillene til genuaen, eller en gennaker, er placeret agter og indenfor rorsmanden rækkevidde.

Agter er der direkte gennemgang til badeplatformen, når man fjerner agtertoften, der kan lægges væk i kistebænken om styrbord. Der er både bruser og badestige på badeplatformen. Stigen er gemt af vejen under en lille luge.

Der er gode håndtag i rustfrit stål på hver side af åbningen i hækken.

Et blik ned i det enkle cockpit med en nyere sprayhood fra 2018. Instrumenterne er placeret på den høje ratkonsol. Bådens store rat går fra kistebænk til kistebænk, og autopiloten ses omkring rattets nav.


Masser af lysindfald
Om læ er apteringen meget traditionel og rummelig i lys Moabi mahogni, med masser af lysindfald i salonen fra to faste skylights fremme på ruffet, et oplukkeligt skylight og to store vinduer i begge sider. Salonen rummer en sofa om styrbord, en U-sofa om bagbord og et stort klapbord midtskibs. Med klappen om styrbord nede er der nem gennemgang i båden.

Begge sofaer kan også benyttes som køjer, hvor man får ekstra bredde ved at knappe ryghynderne af. Der er desuden store stuverum under hylderne. Bådens batterier står f.eks. under sofaen om styrbord.


UDSTYR I 'MINI'
Trebladet Volvo foldepropel, rullemast, rullestorsejl, rullegenua, nyt Dyneema tovværk overalt fra 2022, spilerstage, anker, rodkick, teak-fenderliste, springklamper, sprayhood og cockpitkaleche fra 2018, dækslys, badestige og bruser på badeplatform, Raymarine S1 Sailpilot autopilot, Garmin GPS, Raymarine RC435i kortplotter, Raymarine Tridata med log, ekkolod, og vind-instrument, VHF, Sony lydsystem med højttalere, fladskærm med digital modtager og en defekt Eberspachter D4000 bådvarmer (trænger til eftersyn) og bruser på toilet.


Smarte låger i kulfiber
Bådens helt traditionelle L-pantry er placeret agter om bagbord og rummer som standard ovn med to kogeblus, køleboks med elektrisk kompressor samt koldt og varmt vand i hanen. Der er rimeligt med stuveplads i over- og underskabe.

Båden har desuden et traditionelt navigationsbord, der er placeret mellem sofaen og toiletrummet om styrbord. Her er bordet peppet op med små stuverum og paneler til instrumenter med låger og forsider af kul-fiber, der er et kendetegn for denne generation fra Bavaria. Alle bådens elinstallationer styres centralt fra et panel ved kortbordet.

Toiletrummet er kompakt, men det rummer alt nødvendig komfort, uden at optage unødig megen plads. Det rummer fx også et beskedent vådrum, der reelt kun fylder i bådens store kistebænk. 


SPECIFIKATIONER BAVARIA 33 CRUISER
Længde 10,45 m Længde, vandlinje 9,00 m Bredde 3,48 m Dybgang 1,85 m 
Deplacement 5400 kg Ballast 1450 kg Storsejl 29,7 m2 Rullestorsejl 27,6 m2 
High Tech storsejl 31,3 m2 Rullegenua 27,6 m2 Vægt/sejlareal 94,2 m2 
Motor Volvo D1-20 19 hk Brændstoftank 155 l Vandtank 210 l Design J&J Design, Kroatien 
Værft Bavaria Yachtbau, Tyskland
Nypris i 2005 671.000 kr.

Båd 588

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.