fbpx
TEKST FOTO TROELS LYKKE #588

TEST: YAMARIN 80 DC

Daycruiser til komfortabel og social sejlads

Finske Yamarin har igen leveret en tjekket familiebåd med fart på. Yamarin 80 DC, hvor du fint kan overnatte med to voksne og to børn nede i kahytten, men du kan også tage på dagsejlads med fire voksne, fordi der er plads til socialt liv. Topfarten med en 300 hk Yamaha-motor var over 40 knob.


Vi starter med konklusionen. Yamarin 80 DC er en veloplagt, smuk, pålidelig, praktisk og underholdende daycruiser at sejle. Det viste vores test i Sverige. Båden er da heller ikke billig. Du må slippe fra 1,1 mio. kroner for den nye model. I den pris er der også en bovpropel samt et blødt og vedligeholdelsesfrit kunstteak på dækket og i cockpittet. Der følger også en 260 kilos Yamaha 300 hk,
V6'er bagpå, oven i købet i hvid metallic, hvor der tilbydes digitale løsninger til. Det giver et herligt optræk og en topfart på 41,5 knob, og møder du bølger, klarer den finske båd også det i stiv arm, uden alt ryster fra hinanden, og uden bølgerne står ind over. Da vi svingede skarpt blandt de svenske klipper, skred skroget ikke ud, og motoren kaviterede ikke og trak luft.

Ifølge den danske importør, Preben Hansen fra Yamaha Danmark, så anbefaler man at vælge mellem 250 og 300 hestekræfter til Yamarin 80 DC.

"Med den motorstørrelse har du det overskud, som båden fortjener, og ja, man kan spare lidt ved at gå ned i motorstørrelse, men det fortryder mange, og det er dyrt at skifte til en større motor, efter du har haft en mindre," fortæller Preben Hansen.

"Man kan få joystick til den nye Yamaha-motor, hvor man også kan styre bovpropellen fra. Yamaha har udviklet et nyt system, hvor bovpropellen integreres i joysticket, dermed kan du i havnemanøvre styre båden fra et instrument, hvilket gør det legende let at lægge til i en havn, selv under hård sidevind," siger Preben Hansen.

Den 8,28 meter Yamarin 80 DC sejlede 41,5 knob med 300 hk Yamaha-motor.

Sejler optimalt mellem 20 og 30 knob
Hvis du vil hurtigt frem, men gøre det på den behagelige måde, så er 27 knob en god cruisingspeed, hvor benzinforbruget er 1,6 liter pr. sømil, men alt mellem 22 og 30 knob giver en behagelig sejlads, hvis der ikke er for store bølger, naturligvis. Sænker du farten til 20 knob, bruger båden 1,25 liter pr. sømil, mens den stiger til 2,75 liter pr. sømil ved 30 knob.

Rattet gik legende let, da det styres elektrisk, man starter blot via touch. Det samme gælder, når du vil styre de to 16 tommers Yamarin Q smart displays, der som standard er en integreret del af båden. Kortplotterne har Navionics elektroniske navigationskort og et dobbeltdisplay er valgfrit. Fra Q smart display kan man også styre musikken, hvor der på denne version var en ekstra forstærker fra Fusion, der gav en super lyd.


Bygget efter 1:1-model
Yamarin er et af de helt store mærker i Norden, og det store værft i Finland har med denne model ikke bare skaleret en båd op eller ned, nej, de har bygget Yamarin 80 DC helt fra bunden. Det har de gjort via computerdesign ledet af designerne Miika Heikkinen fra Finland og italienske Marco Casalli. "Men det, som man også har gjort," fortæller Preben Hansen, "det er, at man har bygget båden efter en skabelon 1:1 for at se, hvordan pladsforholdene er i virkeligheden."

Der er med andre ord ikke noget, der er tilfældigt på den finske båd. Med en længde på 8,28 meter er den nye Yamarin 80 DC den nordiske producents næststørste model. Den 8,02 meter lange 79 DC vil også forblive i produktion, hørte vi under testen i Tanumstrand i det vestlige Sverige i år.


BENZINFORBRUG MED 300 HK YAMAHA

39,5 knob - 2,5 l/sømil
35 knob - 1,9 l/sømil
25 knob - 1,4 l/sømil
27 knob - 1,6 l/sømil
20 knob - 1,25 l/sømil

To ting gør båden særlig
Der er to positive ting, der stikker ud ved Yamarin 80 DC. For det første den lette adgang til fordækket fra cockpittet og for det andet en tjekket chaiselong i kahytten. Den smarte adgang til fordækket foregår i bagbordsside, hvor der er en rigelig bred gang. Normalt ser man på disse daycruisere, at adgangen er midtpå via en stejl trappe, men på denne Yamarin 80 DC er det legende let at komme frem på fordækket, hvor man fint kan sole sig. Der er et tilpas højt søgelænder, der gør, at man ikke bare lige triller i vandet under solbadning på fordækket.

Pladsen om læ er selvfølgelig præget af gangen i bagbordsside, men det går faktisk fint. Det passer faktisk så godt, at finnerne har valgt at placere en chaiselong overfor toilettet, netop i bagbordsside. Et oplagt sted til afslapning, måske for en teenager, der bare vil ligge og tjekke vennerne ud på Instagram eller se en film. Der er nemlig også stik til opladning af en mobiltelefon inden for rækkevidde.

Når vi nu er ved det med smarte passager, så har man også valgt i bagbordsside, at der er let adgang ud på agterdækket, så man slipper for at skulle gå på hynderne.

Ude agter er der en smart kalechegarage, så man hurtigt kan svinge kalechen ind over båden, hvis der kommer regn, eller når man forlader sin båd. Kalechen kan løftes op, uden man først skal fjerne hynder. Helt ude agter er der en fin badeplatform i hver side, og man kan støtte sig til vandskibøjlen, og på bagsiden af bagerste rygstøtte i cockpittet findes der også en bøjle, som man kan holde fast i.

Solbadning to steder
Vil man solbade, kan man gøre det fremme på det store, brede fordæk, hvor der kan placeres hynder, men man kan også solbade agter ved at lægge bagerste rygstøtte ned og vupti, så har man en mindre solseng. Selve cockpittet er dejligt dybt med et pantry og et sofa-arrangement, hvor op til seks personer sagtens kan hygge sig. Pantryet i bagbordsside er udstyret med komfur, køleskab og vask samt gode opbevarings-muligheder. Under madlavningen kan en låge i pantryet foldes ud til en praktisk bordplade. Størrelsen på bådens cockpit-område øges også markant, når ryglænet på skipperens dobbeltbænk vippes fremad.

Nede i den meget lyse kahyt med de store vinduer kan der kun sove to voksne fremme og to agter under cockpittet, men det under cockpittet virker ikke klaustrofobisk, og der er også et vindue som kan åbnes.

Alt i alt får man meget for pengene, og Yamarin har udnyttet pladsen optimalt på deres seneste skud. 

Cockpittet er fint indrettet med pantry i bagbordsside og dobbeltsæde ved førerpositionen.

SPECIFIKATIONER YAMARIN 80 DC
Længde
8,28 m Bredde 2,62 m Vægt 2200 kg Brændstoftank 300 l Siddepladser 10 stk. Motor Yamaha F300XCB 300 hk Basispris 1.098.000 kr. Forhandlere Kenns Biler og Både, kennsbiler.dk, Leif Larsen Marine, leiflarsenmarine.dk, Gjøl Marinecenter, gjoel-marinecenter.dk
 
UDVALGT STANDARDUDSTYR 
Ankerkasser ved stævn og agterstævn, kabinetæppe, baldakingarage, fenderholdere, brandslukker, fast brændstoftank, 300 l, hydraulisk styring, LED-dæklys, låsbar kabinedør, WC, el, septiktank 30 l og pantry med trykvandssystem.

Båd 588

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.