images/PLUS/Artikel/565/Digital_soekort/Digitale_seakort.jpg

Tekst & Foto Henrik Hansen

Hanse 388

Komfort & fart går hånd i hånd

Forventningerne var høje, da vi sejlede den nye Hanse 388, fordi nyheden afløser den succesfulde, hurtige og rummelige Hanse 385 fra 2011.



Vores forventninger til den nye Hanse 388 var høje, fordi forgængeren Hanse 385 i 2011 var en af frontløberne, der dengang knækkede koden for at forene turvenlig rummelighed med gode, nemme og endda hurtige sejlegenskaber. Hanse 388 har arvet det gode skrog og den driftssikre Seldén rig med to brede, bagudvendte salinger og selvslående fok fra 385’eren, og er desuden ændret på flere punkter, der rækker ud over blot at være et designmæssigt facelift.Det er især en ny, 180 kg tungere og syv centimeter dybere L-køl, der giver bedre stabilitet og ikke så nemt fisker tang og plastposer. Den testede Hanse 388 var udrustet med en Performance-pakke, der indeholdt laminerede sejl, gennemgående sejlpinde og lazy-jacks med bompose til storsejlet. Her var pakken fra Elvström Sails, men fremover indeholder Performance-pakken tilsvarende sejl fra Quantum Sails.  

Vi sejlede Hanse 388 ved Rungsted i sydlig vind på 5-7 m/sek. med flovende tendens. Strømmen var markant nordgående og der stod desuden en temmelig grov sø næsten tværs af vores kurs på styrbord halse.  Vi trimmede derfor med lidt mere facon, og alligevel kunne vi sejle omkring 43-44 grader til den sande vind med op til 5,7 knob over grunden. Det var en overraskende god fart, når vi tager søen og modstrømmen i betragtning, og især må vi påpege at båden var meget nem at styre trods forholdene. Samtidig føltes båden letdrevet og den accelererede livligt i pustene. På bagbord halse havde vi bølgerne og strømmen mere ind fra siden og her sejlede vi op til en knob hurtigere over grunden.  

På de dybere kurser sejlede vi mellem 7 og 7,5 knob i halvvindsområdet, mens farten helt naturligt faldt på de dybere kurser, på grund af den relativt lille selvslående fok. Den nye 388 vejer knap 700 kg mere end 385’eren, og den ekstra vægt påvirkede efter vores opfattelse kun sejlegenskaber positiv med forbedret stabilitet.Båden har et dybt ror, der hele tiden havde et solidt greb i vandet, og båden er generelt så velafbalanceret med god kursstabilitet, at vi kunne styre med blot en finger på rattet i det velfungerende ratsystem fra Jefa Steering.


Familievenligt cockpit
Udelivet er prioriteret højt i Hanse 388 med et velproportioneret cockpit, der agter kan åbnes helt, når man f.eks. ligger for anker og vil bade, hygge eller grille. Hækken kan nemt vippes ned som badeplatform og tofterne bag bådens to rat kan vippes op, så cockpittet er helt åbent agter. Kistebænkene er lange og regulære. Fremme i cockpittet er der tonede ruder i skottet og ruffet, der giver ekstra lys ned i salonen. Testbåden havde et stort klapbord på et stel af rustfri stål og bordplader i teak, hvor der kan sidde op til seks personer. Bordet har integrerede gribelister, og bådens kortplotter og kompasset var praktisk placeret på agterkanten. Under sejladsen kan skipper nemt sejle båden selv, fordi alle fald, skøder og trimhal er ført tilbage under ruffet og cockpitkarmen, og ud til elektriske Lewmar spil og aflastere, der er placeret tilpas foran hvert rat, hvor de kan betjenes både af skipper og besætningen. Under sæderne ved rattene er der stuverum til det løse tovværk. 

Tyskerskødning i cruising-versionenDet elektriske ankerspil er monteret under dæk, og trædeplade i teak på ankerrullen gør det nemmere at komme om bord over stævnen. Storsejlet skødes med en praktisk cruising-version af tyskerskødning, hvor sejlet trimmes via to blokke på hver side af ruffet foran garagen, som vi ser på mange dedikerede cruisingbåde. Her er skødet ført tilbage i begge sider til rorsmanden, i stedet for til et spil på ruffet. Navnet indikerer at Hanse 388 er 38 fod, men reelt er bådens skroglængde blot 36 fod. Præcist det samme er også tilfældet med de nærmeste konkurrenter fra Bavaria C38 og Jeanneau 389, der også kun har en skroglængde på 36 fod, mens Dufour 39 f.eks. har en skroglængde på lige knap 37 fod.
Tyskerskødning i cruising-versionen
Det elektriske ankerspil er monteret under dæk, og trædeplade i teak på ankerrullen gør det nemmere at komme om bord over stævnen. Storsejlet skødes med en praktisk cruising-version af tyskerskødning, hvor sejlet trimmes via to blokke på hver side af ruffet foran garagen, som vi ser på mange dedikerede cruisingbåde. Her er skødet ført tilbage i begge sider til rorsmanden, i stedet for til et spil på ruffet. Navnet indikerer at Hanse 388 er 38 fod, men reelt er bådens skroglængde blot 36 fod. Præcist det samme er også tilfældet med de nærmeste konkurrenter fra Bavaria C38 og Jeanneau 389, der også kun har en skroglængde på 36 fod, mens Dufour 39 f.eks. har en skroglængde på lige knap 37 fod.

Lys fra mange vinduer og luger
Det ændrer dog ikke på, at Hanse 388 også om læ er en meget rummelig båd, der føles større. Salonen er utrolig lys fordi der kommer meget lys ind gennem to store flushmonterede luger, gængse vinduer i ruffet og store vinduer i fribordet. Testbåden var apteret med Alpi-finer i en meget lys fransk eg, der forstærkede det lyse indtryk. Overalt om læ var der gribelister til at holde fast i, eller aptering at støtte sig til. Båden har f.eks. to perfekte lodrette gribestænger i rustfri stål fra dørk til ruf på hver side af trappen. Hanse 388 er om læ indrettet helt traditionelt med et toiletrum om bagbord neden for trappen, L-pantry om styrbord og en rummelig sofagruppe forrest i salonen med et kæmpestort klapbord. Sofagruppen er med en enkelt sofa-køje om bagbord og en U-sofa om styrbord. Der er snildt plads til seks voksne omkring bordet, hvor man sidder godt ved bordet på begge sofaerne.
Køleskab og vinkælder
Designet er enkelt med gode praktiske detaljer, som f.eks. barskabet, der trækkes ud fra agterenden af klapbordet og den indfældede corian-plade midt på bordet til at stille varme ting på. Der er ydermere en lille vinkælder under dørken. Kortbordet om bagbord er placeret ved agterkanten af sofaen, så man benytter sofaen som sæde. Det kan sænkes, så man får en længere sofa om bagbord. Der er små luger i den fastskruede dørk, så man kan inspicere kølboltene. Det L-formede pantry har praktisk corian bordplade med slingrekant. Køleboksen har en praktisk køleskabsdør forneden, og her er desuden et praktisk rum ved siden af den dobbelte vask, hvor alle flasker som f.eks. opvaskemiddel og olie kan stå sikkert, når båden krænger eller hopper i søerne. Det burde være standard i alle både.Der er god stuveplads i pantryet med skuffer i skufferne under det store pantrybord, Dog savnede vi noget slingregrej til bådens service i de gode store overskabe. 

God højde over køjerne
Der er stort toiletbord med indstøbt vask, rummelige skabe og et delvis afskærmet rum med toilet og bruser. Både forkahytten og agterkahytten om bagbord udmærker sig med en usædvanlig højde over dobbeltkøjer. Der var to garderobeskabe i forkahytten, men kahytten fås også med eget toiletrum i bytte for et skab og en god bid af dørken. Bådens ene  agterkahyt var ekstraudstyr i testbåden. Det er standard med et stuverum.
Fire versioner
Hanse deler bådene op i forkahyt, salon og agterskib. Der er to versioner af forkahytten, nemlig med eller uden toiletrum. Salonen fås også i to versioner, hvor den eneste forskel er længden på pantrybordet i borde. Agterskibet fås i tre versioner med enten agterkahyt og stuverum, to agterkahytter eller med agterkahyt og et vådrum med direkte adgang til stuverummet.
Ekstraudstyr i testbåden
40 hk Yanmar motor, ekstra agterkahyt, aptering i fransk eg,  Flexiteek i cockpittet, på dækket og på badeplatformen. Hvidlakerede rat i glasfiber, to elektriske Lewmar spil, sænkbar bovtruster og sprayhood. Performance-pakke med laminerede Elvström sejl med gennemgående sejlpinde på Seldén-slæder, lazy-back og -jacks, lodrette sejlpinde i fokken (fremover tilsvarende Quantum Sails) og Dyneema fald, skøder og trimliner.  B&G elektronikpakke med 12” plotter, ekkolog, log, autopilot, VHF og AIS responder. Cruisingpakke med teak i cockpittet (opgraderet til Flexiteek), cockpitbord i teak, vipbar badeplatform, elektrisk ankerspil, 16 kg Delta-anker med kæde, oplukkelige luger i ruffet, vindindikator med retning og styrke, Komfortpakke med dæmpbar LED-lys i alle kahytter, indirekte LED-ledelys forneden i kahyt og cockpit, cockpithynder, fluenet til alle luger og vinduer, der kan åbnes, gardiner til alle vinduer. Desuden elektrisk toilet og olievarmer med fem outlet.


Konklusion
Hanse 388 levede fuldt ud op til vores forventninger og farten er absolut godkendt. Især for en så nem familievenlig cruisingbåd, der næsten sejlede som en Performance-cruiser. Båden sejlede dejlig forudsigeligt, næsten uden rortryk, og med en god stabilitet. Vi havde svært ved at finde væsentlige kritikpunkter på båden, og med en skarp pris på under 1,7 mio. kr. for den veludstyrede testbåd, så får man efter vores vurdering meget båd for pengene.

Båd 567

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.