fbpx
images/PLUS/Artikel/565/Ibiza_911_Explorer/Ibiza_911_Explorer.jpg

TEKST ATLE KNUTSENTEKST ATLE KNUTSEN
FOTO ATLE KNUTSEN & IBIZA BOATS

Ibiza 911 Explorer

Allroundbåd

Flagskibet 911 Explorer fra norske Ibiza Boats dækker mange sejleres behov.


Lukkede styrehusbåde med påhængsmotor har været populære gennem en årrække. Markedet har været domineret af franske og polske både med lidt finskproduceret islæt. Blandt norske Lukkede styrehusbåde med påhængsmotor har været populære gennem en årrække. Markedet har været domineret af franske og polske både med lidt finskproduceret islæt. Blandt norske producenter har denne bådtype hovedsagelig været bygget med indenbordsmotorer, men i dag er Ibiza eneste producent af styrehus-både med påhængsmotor i Norge, og præsenterer her yderligere et familiemedlem, der har fået den ekstra plads både ud- og indvendig som mange af konkurrenterne mangler.Den nye model har fået karakteristiske designelementer, som blandt andet stævnfender og kraftige fenderlister samt den ekstra plads både ud- og indvendig som mange af konkurrenterne mangler.

Sejlegenskaber
Da Ibiza fornyede hele modelprogrammet for en del år tilbage, designedeproducenten en dobbelt chine, hvor det øvre balancerer og dæmper båden når den ligger stille og ved sejlads i bølger. Dette videreføres på den nye model, men med yderligere en tredje chine. Det giver ekstremtør sejlads, båden sejler højt og økonomisk og har desuden en god stabilitet, når den ligger ved broen og folk bevæger sig om bord.

Sejlegenskaberne er særdeles balanceret, og bæringen i agterskibet er så god, at båden tåler megen last. Faktisk øges farten med ekstra belastning på agterdækket. Den velbyggede båd opleves som helt stille uden antydning af knirkelyde, og støjmålingerne viser lave værdier.911 Explorer er en fornøjelse at sejle. Den går let som et tog med vandsprøjt, der skylles bagud, og viser at båden sejler effektivt og med beskeden våd flade.Vægtfordeling og bunddesign giver for en helt marginal planingstærskel, hvilket er en klar fordel i en båd, som skal bruges i bølger og dårligt vejr. Fartregistreret er meget bredt, og båden planer allerede ved 14-15 knob, så man nemt kan holde en god marchfart selv i krap sø. Vi har testet båden med to Yamaha F150 på hækken. Med denne motoriseringen loggede vi 35 knob som topfart. Båden leveres af den danske forhandler med enten 2x150 hk motor fra Suzuki eller Mercury.



Plads ude
I lighed med lillesøsteren 811 Explorer har 911 et rummeligt styrehus, som er placeret til bagbord, så man får et bredt og sikkert sidedæk på styrbord side. Kombineret med et stort rummeligt agterdæk er det sikkert og nemt at bevæge sig fra for til agter. I bagbord side af agterdækket er en fast bænk med stuveplads, samt en smart agterbænk, hvor både ryggen og sædet kan vippes frem og tilbage. Dermed udvides pladsen ved behov, samtidig med at man kan sidde begge veje. Bænkene danner en rummelig L-formet siddegruppe rundt om et bord. På styrbord side agter har båden en meget funktionel udvendig førerplads med godt udsyn gennem hele fartregistreret. Hardtoppen er forlænget ud over agterdækket med en selvbærende glasfiberramme, som gør det nemt at lukke hele denne afdeling af med sidekalecher og softtop. Via en stor luge i dørken har man fin adgang til alle tekniske installationer.En høj og godt dimensioneret ræling går helt frem til stævnen, hvor en bred luge over ankerbrønden gør det let at komme til og fra borde. I det dybe rum under lugen findes plads til tovværk og fendere samt en praktisk, hængslet stævnstige. Lanterne er monteret godt afskærmet. Det samme gælder den kraftige stævnlanterne. I alt har båden seks solide klamper.

Førerposition
Der er meget plads i styrehuset, på det store agterdæk og gode adgangsmuligheder via en bred side- og agterdør. I lighed med lillesøsteren har 911 en stor dør ved førerpladsen som giver direkte adgang til sidedækket, så båden er nem at sejle alene. Førersædet er monteret på en solid søjle og har alle justeringsmuligheder i højde- og længderetning. Selve konsollen er enkel og ryddelig med plads til nødvendig instrumentering inklusive en stor kortplotter. Her findes også 12 volts udtag. Ved konsollen er det muligt at sejle både stående og siddende. Det buede frontvindue er forsynet med solide vinduesviskere og defrosterdyser. De meget store glasflader giver både udsyn og en åben fornemmelse. De store døre og skydetaget giver mulighed for at åbne op for meget lys og luft på gode dage, men også at lukke båden helt.


Salonen har god plads til fire voksne og to børn rundt om hæve/sænkebordet.

Salonen
Ibiza 911 Explorer byder på mere storbådsfornemmelse i forhold til 811, og udover et væsentlig større skrog er også den indvendige volumen vokset. Her har en familie på fire udmærket plads til en weekendtur, og både salonen i styrehuset og sofagruppen på agterdækket byder på komfort og god plads til fire. I tilsvarende både er der ofte kun plads til en voksen og et barn på hver af bænkene i styrehussalonen, men 911 Explorer har god plads til fire voksne rundt om hæve/sænkebordet. Hele salonen kan nemt konverteres til en rummelig børnekøje ved hjælp af et smart hyndesystem. Passagerbænken har vipbart rygstød så alle passagerne kan sidde i fartretningen hvis det ønskes. Bag førerpladsen findes et pantrymodul med blus samt vask med trykvand. Pantryet har både stuverum og kølekapacitet nok til en uges tur for to.Ved at løfte det hænglede trin i forkanten af passagerpladsen får man adgang til en stikkøje med fin liggekomfort for to.

Kahytten
Mellem salonen og kahytten fremme er der helt åbent. Takket være en god højde under dækket er det nemt at bevæge sig mellem de to afdelinger. I forkanten af førerpladsen på styrbord side er en funktionelt toiletrum. Den store skråtstillet køje byder på god komfort og egner sig også til flere overnatninger. Skrogvinduer samt dæksluger giver både lys og luft. Downlights under dæk og læselampe sørger for rigelig belysning. På bagbord side ved indgang til køjen er der desuden en bred bænk. På skottet i bagbord side mellem stikkøje og hovedkahyt er der blevet plads til hylder og et lille skab.

Toiletrum
Det separate toiletrum til styrbord har god siddehøjde på 150 cm, og er rummeligt selv for omfangsrige personer. Indretningen er støbt og har vask, et lille skab under vasken samt stuveplads i åbne rum ind mod skottet. Rummet har en oplukkelig ventil i dækket. Samtidig giver vinduet i skrogsiden et fint lysindfald. Rummet er komplet udstyret med toiletrulleholder, spejl og LED-lys.

Det sociale agterdæk kan også bruges til transport eller fiskeri.

Konklusion
Med Ibiza 911 Explorer fortsætter Ibiza med at rendyrke egenskaberne i denne bådkategori for et nordisk publikum. Skrog og sejlegenskaber er tilpasset kystnært sejlads og ikke lange atlanterhavsdønninger, og de to sofagrupper om bord er komfortable og med god plads. Layout både på dæk og indvendigt gør båden meget let at håndtere, og muligheden for at åbne og lukke båden i forhold til vejr og årstid gør den idel til nordiske forhold.


Køjen i den lille kahyt har god plads til to personer. Her er også fint med lys.


BÅD 565

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.