fbpx
Tekst Øyvind Borda l Foto Rand Boats

Rand Boats

”Vi designer hver model til et formål”

Blandt danske værfter er det Blandt danske værfter er det nu kun X-Yachts, der større end Rand Boats. Vi taler med grundlægger Carl Kai Rand.

Bådproducenter laver typisk både, der Bådproducenter laver typisk både, der skal dække flere forskellige behov. Hos Rand Boats definerer man en oplevelse. Så designer man en bæredygtig båd, der kan levere den.


Hvad er forskellen mellem Rand boats og andre værfter?”Den måde vi arbejder på, er at starte med at kigge på den oplevelse, kunden skal have. Og så designer vi kun til den. Alle oplevelser er forskellige fra model til model. Hvilken type oplevelse, der er tale om, er typisk indikeret af navnet på modellen. Play, for eksempel er designet kun til leg. Derfor ser den ud som den gør. Alle andre bådproducenter er i en eller anden grad multifunktionelle. Det er vi ikke. Vi fokusere bådene mod et formål. Vi blander ikke de forskellige oplevelsestyper, vi designer både til. Vi er meget orienteret mod et enkelt segment.” 

I er vokset meget på kun syv år i et svært marked. Hvad skal der til for at klare sig godt på bådmarkedet i dag?

”Det økonomisk bæredygtige aspekt handler i høj grad om at forstå, at vi udvikler os som mennesker. Det der fungerede for 30 år siden, fungerer ikke nødvendigvis i dag. Det handler meget om funktionalitet, og at tro på at det formål, man designer til, er nok i sig selv. Uden at man behøver at fylde fem-seks andre funktioner på, for at sikre sig et bredere publikum. Når man taler til et bredere publikum, så mister du også fokus. Det tror jeg er nøglen til at trænge igennem til en bruger på den anden side. Det er vigtigt at kommunikere så klart og tydeligt som muligt – hvad kan det her?”

Kommer det ikke i konflikt med de meget små produktionstal i bådbranchen?

”Jo. Og der kommer et nyt aspekt ind: Båd-branchen har i høj grad brug for at genopfinde sig selv. Værfterne er tit entusiastdrevet, de starter tit i en garage, og er drevet af kærlighed og lyst. Og det spiller bare ikke særlig godt sammen med kommercielle hensyn. Der er nogle få værfter, der lykkes med at komme op på nogle høje serietal, og det gør de fordi de fokuserer på en kommerciel tilgang til det, som man gør i større virksomheder. Hvis man ikke gør det, så kommer man bare ikke ud over de små serier, som jo er svære at få til at løbe rundt.
Jeg tror, at mange aktører i bådbranchen føler at kærligheden kan bære igennem. Og at det kan kunden på den anden side godt se. Men det er ikke nok. Det er så komplekst at drive forretning i en global verden! Den gang svenskerne kun købte svenske både, var det sikkert fint at have en relation til den garageproducent, der havde produktionen. Men nu, på det globale marked, er der både logistik, eksport, konkurrencehensyn, og meget andet – ting som er utrolig ressource-krævende. Vi har fuldtidsansatte, som kun arbejder med logistik og eksport. Det er et globalt marked vi er i, og der kan du bare ikke være en garageproducent, hvis du gerne vil have kommerciel succes.”
”Alle andre bådproducenter er i en eller anden grad multifunktionelle. Det er vi ikke. Vi fokuserer bådene mod et formål.”

Kort om RAND Boats:

.Dansk motorbådproducent, grundlagt i 2014. Bygger bæredygtige, letdrevne både i et enkelt og rent design, ofte med el-motor. Bådene er orienteret mod bestemte oplevelser, og sælges globalt via et internationalt forhandlernetværk. Rand Boats har eget værft i Kroatien, og hovedkontor i København. På syv år er de vokset til at blive Danmarks næststørste bådproducent.randboats.com


”I følge en svensk undersøgelse ligger den gennemsnitlig bådtur med en motorbåd på mellem seks og syv sømil – på en hel dag.”
Hvad tænker du om bæredygtighed, miljøhensyn – er det foreneligt med kommerciel succes?”

Det er to forskellige ting at være succesfuld kommercielt, og være succesfuld når det gælder at lave bæredygtige produkter. Men jeg synes ikke de nødvendigvis taler mod hinanden. For med en større skala, og flere ressourcer til at investere, kan man altså komme meget længere i retning af bæredygtighed. F.eks. er det først nu vi har en størrelse, som gør det muligt for os at laboratorie-teste vores egen komposit af hør og basaltfiber. Det havde vi ikke penge til, da vi startede.  Og bæredygtighed er altså noget, folk gerne vil have. Noget af det som driver den moderne bådkøber, er en følelse af frihed – noget andet end hvad de er vant til ellers i livet. Og den tror jeg vi kan omfavne, ved at bruge nogle af de tiltag i retning af bæredygtighed, som vi har taget i brug. Jeg tror mange er ved at indse, at det er hvad der skal til, for at verden som vi kender den, skal blive ved med at være der. Der blev måske grinet lidt af det for et årti siden, da vi startede, men det er altså reelt. Vores kunder er næsten alle sammen forældre med skolebørn. Det er en ny generation. De har opdaget hvad havet kan give dem af balance fra deres stressede hverdag – men det har de kun gjort, fordi vi gør det nemt for dem, og fordi vi kan levere en båd, som understøtter det behov.”

Hvor store er I egentlig blevet?”

Vi er endelig blevet en moden virksomhed. Vi har vores eget skibsværft i Kroatien, med 25 ansatte, og så er vi otte ansatte på hovedkontoret her i København. Men her er det kun administration, salg og marketing. Alt andet ligger i Kroatien. Og så har vi fået etableret et globalt forhandlernetværk, der dækker Europa, USA, Australien, Sydamerika og så videre, 25-30 forhandlere i alt. Vi sælger en håndfuld både om ugen, godt 200 om året – både der ligger i et prisleje mellem 200.000 og to millioner kroner. En stor milepæl for os er at vi i sommer leverede vores elektriske båd nummer 200. Her i Danmark er der vel et salg på 10-15 både om året, så det meste går til eksport.” 

Hvordan har pandemien påvirket jer?”

Vi har været meget forskånet, fordi produktionen ikke har været stoppet på noget tidspunkt. Men vi har selvfølgelig haft nogle leveranceproblemer, som alle andre. Salget har været som budgetteret. En god ting ved pandemien har været at mange forhandlere har været nødt til at genoverveje sortimentet, og det virker som det har skabt et nyt fokus med plads til os. De kan jo godt se hvilken vej udviklingen peger. Vi regner faktisk med at indgå aftaler med 20-30 nye forhandlere inden længe.”Hvem er jeres største konkurrenter?”Det er egentlig lidt svært at sige – vi har fundet et mærkeligt space i markedet, hvor vi ser os som værende alene. På den ene side har du de her premium brands, som Chris-Craft og Cobalt, som er dyrere end os. På den anden side er der nogle grønne konkurrenter. Nogle af dem er meget dyrere end vi er, og nogle laver en helt anden type båd. Vi forsøger at ligge et sted hvor vi er tilgængelige prismæssigt, men stadig luksuriøse og selv-følgelig bæredygtige. Så jeg kan faktisk ikke se, at vi har nogen egentlige konkurrenter. Det kan jo ændre sig, men det er billedet lige nu.”

Hvad har I gjort med virksomheden gennem de senere år?”

Der er sket virkelig meget. Først og fremmest har vi taget en masse ting inhouse. Det har vi været nødt til, for at have fuld kontrol over vores produkter. Det oprigtige ejerskab over produktet, det kan du ikke finde hos underleverandører. Nu har vi egen afdeling med tre marine-elektriske ingeniører. Vi har to bådingeniører, og et team af produktionsmanagere. Jeg designer selv bådene, så i alt har vi et team på seks indenfor developement & engineering. Det har betydet at vi kan skabe lige præcis den båd vi gerne vil. Jeg tror en af årsagerne til at vi har klaret os godt er, at vi er hurtige til at udvikle nye ting. Vi er agile, vi har forholdsvis lave udviklingsomkostninger, og vi tør at tage chancer.”'

El-drevne både bliver mere og mere populære – men mange lider stadig af ”rækkevidde-angst” – bange for at ikke kunne sejle så langt som de gerne vil med en el-drevet båd. Hvad er din kommentar til det? 

”Jeg tror ikke folk er helt klar over hvor meget man egentlig kan med de her både. Efter vores bedste viden, så laver vi ikke en båd, som ikke opfylder de krav til almindelig dagsejlads, som folk typisk har. Det er fuldt ud muligt at have de samme oplevelser i en elektrisk drevet båd, som man ellers har med en båd med benzinmotor, selv med vandsport og fart. Virkeligheden er jo at folk sejler meget korte ture. En enkelt gang om året kan en person i Skovshoved Havn måske finde på at sejle til Hornbæk, men det er stadig en distance på under 20 sømil. Og selv det kan en el-båd sagtens klare. I følge en svensk undersøgelse ligger den gennemsnitlig bådtur med en motorbåd på mellem seks og syv sømil – på en hel dag. Og så er der selvfølgelig enkelte kunder, der bruger båden til længere ture, transport, pendling eller lignende. De må så have en brændstofmotor, eller måske en hybridløsning. Men det er meget, meget få som ikke kan få dækket det behov de har i dag med en el-drevet båd. Og jeg er stolt og glad for at kunne sige, at vi er de eneste, der kan levere både, der faktisk kan det.”

Verdens første organiske motorbåd i komposit

Mana 23:


”Hvad sker der med dig, når du ser horisonten, når du mærker bevægelserne i vandet, mens du bevæger dig lydløst frem, drevet af naturens kræfter?

Det er den oplevelse, vi har forsøgt at designe til,” fortæller Carl Kai Rand, manden bag danske Rand Boats. ”Det er en kontemplativ oplevelse, lidt som den man kan få i en sejlbåd. Mana er et begreb som stammer fra de indfødte i Polynesien. Det betyder livsenergi – den spirituelle, helende kraft som findes i naturen. Når vi er på vandet, og mærker kontakten til naturen, så tror vi på at det gør noget ved manaen i kroppen.” 

Eneste i verden
”Det er uden tvivl verdens grønneste motorbåd,” siger Rand. ”Det er et spændende projekt, fordi Mana 23 udfordrer den måde, motorbåde normalt bliver produceret på. Den er bygget af det vi kalder organisk komposit. Tyske Green Boats laver en sejlbåd på nogenlunde samme måde, men vi er lige nu de eneste i verden der bygger en motorbåd på den måde.” 
Co2-positiv produktionHos Rand Boats har man altid fokuseret på bæredygtighed. Blandt andet har man helt fra begyndelsen i 2014 brugt et materiale lavet af recirkulerede plastflasker i kernematerialet. Mana 23 repræsenterer endnu et skridt – den er bygget 100 % af organiske materialer, og produktionen er CO2-positiv. Båden leveres kun med elmotor. I laminatet er der ca. 50 % basaltfiber og ca. 50 % hørfiber. Fibrene har forskellige egenskaber, og er brugt hvor de passer bedst. Basaltfiber er mere i retning af kulfiber, mens hør er noget mere fleksibelt, lidt i retning af kevlar. 

Nigel Irens design
Det er den kendte flerskrogsdesigner Nigel Irens, som står bag linjerne. Han kalder det ”fast deplacement” – det er nemlig ikke en planende båd, på trods af at den langt overskrider sin teoretiske skroghastighed. Det kan lade sig gøre ved hjælp af et meget slankt og specielt udformet undervands-skrog. Båden er dyb i forskibet, og går derefter op og bliver næsten helt flad agter. ”Det fungerer lidt ligesom en kajak til konkurrencebrug, eller hurtigsejlende katamaraner,” fortæller Rand. ”Jeg synes vi har ramt en god balance når det gælder fart. Med en motorbåd skal det helst gå lidt hurtigere end syv-otte knob, før du mærker vinden i håret, og får den der gode følelse i kroppen. Mana sejler 15-16 knob. Det er lige tilpas, og samtidig bruger vi ikke så meget energi.”

Vælg motor og batteripakke
Båden leveres med forskellige motorstørrelser og batteribanker. Den mindste motor kan klare sig med en række GEL-batterier, og ellers kan man vælge mellem forskellige pakker med lithiumbatterier. Med den mindste motor på 4 kW sejler båden syv knob. Med en 10 kW batteribank kan du holde den fart i to og en halv time på én opladning.
  • Socialt samvær er en væsentlig del af oplevelsen. Her er der skabt et godt rum til netop det.
  • Undervandsskroget i Mana 23 er designet af flerskrogs-eksperten Nigel Irens.
  • Plads til meditativ afslapning på agterdækket.
  • Selv om bådene skal fremme forskellige oplevelser, løber der en genkendelig designlinje gennem alle modeller fra Rand Boats.
    Specifikationer
    • Længde 7,20 mBredde 2,30 m
    • Dybgang 25 cm
    • Vægt (u/motor) 690 kg 
    • Maks. personer 10 stk.
    • Motor Valgfri elektrisk motor og batteripakke 
    • Mana 23 fås til en startpris på 45.000 euro + moms.
    • Se mere på randboats.com


    BÅD 566

    Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

    Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

    Sejlsport

    Nyheder

    Inspiration

    Medlemsskab


    © 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.