fbpx
Tekst Henrik Hansen Foto Henrik Hansen & privatfotos

Ny Riva Klub Danmark

Riva-venner vil samle danske Riva-sejlere

Blandt danske værfter er det Blandt danske værfter er det nu kun X-Yachts, der større end Rand Boats. Vi taler med grundlægger Carl Kai Rand.

To sydfynske Riva-ejere vil samle danske Riva-ejere til fælles træf og udveksling af erfaringer med de smukke italienske både i spejlblank mahogni. Her fortæller de om deres fascination af bådene og arbejdet med at holde dem helt originale.


To meget smukt renoverede klassiske Riva Ariston i blanklakeret mahogni har været en af sæsonens attraktionerne i farvandene omkring Svendborg. Det er Lars Bang-Nielsen og Flemming Madsen der har været ude med hver deres Riva Ariston: De vil nu i kontakt med andre danske Riva-ejere og har oprettet Facebook-gruppen Riva Klub Danmark. De bor blot fem minutters kørsel fra hinanden i den sydøstlige del af Svendborg og på Thurø, men de lærte først hinanden at kende gennem deres passion for Riva Ariston, der stadig er en af de mest populære af de eftertragtede italienske Riva speedbåde i blank mahogni med buldrende V8-motorer.I dag er de gode venner, der tager på ture sammen med hver deres Riva, enten i de sydfynske farvande eller på trailer til f.eks. Slien i Tyskland.

Det var på en af disse ture, de fik ideen til at prøve at samle danske Riva-sejlere i en dansk Riva klub til udveksling af erfaringer og mødes ved fælles arrangementer. De to initiativtagere håber at danske Riva-sejlere vil være med på ideen om et fællesskab. Riva-entusiaster kan foreløbig blive medlem af Facebook-gruppen. Man søger blot på Riva Klub Danmark på Facebook. Begge deres Riva Ariston er fuldstændig nyrenoverede.

Lars Bang-Nielsens købte sin Ariston, efter den var renoveret på værft, mens Flemming Madsen selv har totalrenoveret sin fra skrot til slot siden 2003 år. Renoveringen tog så lang tid, fordi han undervejs flyttede fra Odense til Thurø og gik helt i stå, da han måtte i gang med at ombygge og isolere sit hus. Lars Bang-Nielsen har kun haft sin Riva siden sommeren 2018. ”Jeg har i mange år været fascineret af de italienske Riva både og havde tidligere aftalt med min kone Simone, at jeg skulle købe en Riva, når jeg blev en sur gammel mand,” fortæller Lars Bang-Nielsen med et stort smil. ”I 2018 kørte vi på sommerturen rundt i Norditalien og kom forbi Iseo søen og Sarnico, hvor det oprindelige Riva værft stadig ligger. På den anden side af søen var vi inde og se verdens største samling af Riva både. Bagefter sagde min søde kone, at nu var jeg blevet en sur gammel mand, der gerne måtte købe en Riva,” storsmiler Lars Bang-Nielsen.

Riva Klubber

Den nye Riva Klub Danmark findes på Facebook og den svenske Riva klub på websitet www.rivaclubsweden.se.
Efter 17 års renovering

En så godt som helt ny Riva

Fra skrot til slot. Det er den bedste beskrivelse af Thurøboen Flemming Madsens renovering af en helt ødelagt Riva Ariston fra 1959, der i dag sejler som en smuk og helt original Riva.
Gashåndtaget er placeret i borde om bagbord, Gashåndtaget er placeret i borde om bagbord, lige ved siden af rattet, der kunne sidde i en amerikansk ”flyder” fra den tid. Det er gearstagen lige til højre for førersædet.
Der er et indbygget handskerum i borde til styrbord i båden.
Cockpittet har Flemming Madsen genskabt fra omhyggelige opmålinger af det der var tilbage i hans egen båd og af andre originale Ariston både. Kunstlæderet og glasset i vindspejlet er købt i Italien.
Lars Bang-Nielsen og Flemming Madsen lærte hinanden at kende gennem deres Riva Ariston, og har nu taget initiativet til en Riva Klub Danmark.

Flemming Madsens venner driller ham godmodigt med, at renoveringen af hans Riva Ariston var over konfirmationsalderen, da den blev helt færdig i det tidlige forår efter 17 år.Resultatet er fantastisk flot og båden står fuldstændig originalt som dengang den smukke Ariston nr. 263 fra 1959 blev bygget i Sarnico i Italien. I praksis er det en helt ny båd. Kun spanterne er tilbage fra det vrag han købte i 2003, og han har endda udskiftet alle spanternes knæ ved chinen. ”Jeg hentede båden i München i 2003, hvor jeg havde fundet den på nettet. Jeg fik den billigt for den var i elendig stand. Dækket manglede og fribordet var helt ødelagt fordi man havde forsøgt at rense lakken af med en højtryksspuler,” fortæller Flemming Madsen, der har været fascineret af Riva-bådene fra han var barn.”Jeg havde set dem i fjernsynet fra vandski-løb, og var i virkeligheden nok mest fascineret af lyden fra de buldrende V8-motorer,” husker Flemming Madsen. Riva Ariston blev bygget af tre lag 4 mm mahogni, hvor laminatet blev limet tæt sammen ved hjælp af luftmadrasser, der blev pumpet op.

På den måde var Riva værftet på forkant med koldstøbning og moderne vakuum-støbning. Flemming Madsen startede med at købe 11 mahogni-planker 52 mm tykke, 500-600 mm brede og 6,6 m lange, som han skar op ad to omgange og høvlede ned til 4 mm med en tykkelseshøvl. ”Jeg lavede hele tiden to ens planker til yderbeklædningen, så åretegningen i fribordet blev helt symmetrisk,” fortæller Flemming Madsen, der anvendte epoxylim fra West System og Epifanes lak til renoveringen. Der var intet dæk på båden, og da han fik afmonteret de to formstøbte fribord, så hang spanterne blot i kølsvinet, bunden og bjælkevægerne. Flemming Madsen byggede så de nye fribord med båden stående på bunden, der i øvrigt havde et stort hul, men stivheden var intakt.
Lars Bang-Nielsen fik en slem overraskelse første gang han ville sejle med sin nyerhvervede Ariston, fordi den sejlede baglæns i fremad-gear. Det blev dog klaret med en ny propel fra USA.Lars Bang-Nielsen fik en slem overraskelse første gang han ville sejle med sin nyerhvervede Ariston, fordi den sejlede baglæns i fremad-gear. Det blev dog klaret med en ny propel fra USA.
Bunden hvilede på en vugge som Flemming Madsen rekonstruerede ud fra et foto på størrelse med en tændstikæske. ”Jeg målte hvert eneste spant omhyggeligt op, og tegnede det i et CAD-program. En kammerat er for øvrigt ved at bygge en 1/10 model efter CAD-tegningen,” husker Flemming Madsen fra den første fase i renoveringen, der foregik i en carport i en baggård i Odense. Da fribordet var færdigt, blev båden vendt og båden fik ny bund.”Der skete en masse med båden de første 4-5 år. I 2007 flyttede jeg herned på Thurø, hvor jeg startede med at bygge en garage, så jeg havde mit eget lille værft. Jeg havde købt det grimmeste hus på vejen fra 1962. Det var før nogen tænkte på isolering, så jeg har nærmest bygget et nyt hus uden om det gamle. Det tog desværre tid og energi fra Rivaen,” fortæller Flemming Madsen om sin langstrakte proces med Rivaen og et ældre hus. ”Jeg havde intet dæk, men jeg kom i kontakt med en svensk Riva-ejer, som sendte et stykke af et dæk, så jeg kunne måle op og bygge et dæk med den rigtige plankebredde.

Jeg vakuumstøbte fordækket, men gik så helt i stå i 2016, indtil Lars kom og sparkede mig i gang igen i 2018,” fortæller Flemming Madsen, der også skulle i gang med at bejdse båden med den originale bejdse som Riva anvendte og derefter lakere fribord og dækket op med hele 23 gange lak.  ”Jeg måtte også rekonstruere en masse om bord, som f.eks. hele cockpittet og sædebundene. Der var ingen badestige til min båd, så jeg målte stigen op på den Ariston, der står på Danmarks Museum for Lystsejlads og byggede en ny. Lars havde heller ingen badestige, så han byggede også en efter min opmåling. Sideløbende har Flemming Madsen brugt uendelig meget tid på detektivarbejde med at finde originale dele og beslag, som han gennem kontakter rundt om i Europa fandt via internettet.”Min svenske forbindelse ringede en dag og fortalte, at der stod en original motor i Oslo. 
Bådene ligger og skinner i sensommersolen i havnen ved Gambøt i Thurøbund inden de skal op på trailerne efter en herlig tur på Lunkebugten.
Den kørte jeg op og købte. En kammerat hjalp mig med at få lavet et nyt udstødningsrør i rustfri stål, og det er noget at det eneste uoriginale, for det var originalt i kobber,” fortæller Flemming Madsen.”Jeg købte faconsyet betræk i kunstlæder til cockpittet i Italien og skum hos en lokal møbelpolstrer. Jeg har også forkromede messinglister, vindspejlets grøntonede ruder og monteringslister i Italien. Jeg har også fået meget hjælp af hollænderen Sandro Zani, der også renoverer Riva-både, med at finde mange beslag.

Der er også to steder i Riva-hjembyen Sarnico, der kan skaffe næsten alle beslag til Rivaerne,” fortæller Flemming Madsen.Alle de gamle originale beslag blev sendt til forkromning i Polen, så de i dag skinner blankt som helt nye. Flemming Madsen lavede også skabeloner af alle beslagene, så han var sikker på, at de blev placeret helt nøjagtig som de var originalt. ”Båden står mig alt i alt i ca. 300.000 kr og i nærheden af 3000 arbejdstimer,” fortæller Flemming Madsen, der er udlært tømrer og i dag underviser kommende tømrere. Han har været aktiv med sejlbåde og har førhen været med til at renovere en 7-meter og bygge en selvbygget koldstøbt racer, der dengang blev betegnet som et flyvepap.

Riva Ariston
Sammen med topmodellen Aquarama er Ariston den mest populære Riva model, der blev bygget gennem et kvart århundrede fra 1950 til 1974. Der er bygget omkring 1100 Ariston i tre hovedversioner, den velkendte klassiske Ariston, Ariston Cadillac fra 1957 med større motor og Super Ariston med motor på 275 til 350 hk. Super Ariston var desuden næsten syv meter lang og var bredere i dækket agter. Den blev bygget frem til 1974. Der er bygget i alt 804 af den originale klassiske Riva Ariston, der blev bygget frem til 1972. Der er en Riva Ariston udstillet på Danmarks Museum for Lystsejlads på Frederiksø i Svendborg.

Specifikationer

Riva Ariston
Længde: 6,47 m
Bredde: 2,16 m
Deplacement: 1.325 kg
Motor Chris-Craft m/fast aksel 185 hk
Brændstoftank: 160 l
Design: Carlo Riva/Giorgio Barilani
Værft: Cantieri Riva, Italien
Dette er de originale specifikationer for Riva Ariston i serien fra 1959. Der var talrige mindre modifikationer på båden gennem produktions-perioden fra 1950 til 1972.

De sørgelige rester af en Riva som Flemming Madsen købte meget billigt. Under en tidligere restaurering var fribordet helt ødelagt efter brug af højtryksspuler til afrensening af maling.
Lugerne til motorrummet manglede også, så dem har Flemming Madsen også genskabt helt originalt.
Under de to store luger i agterdækket ligger bådens store Chris-Craft V8 motor på 185 hk. Flemming Madsen fandt sin originale motor i Oslo.

Motoren løb den gale vej
”Vi fandt en Riva Ariston på nettet, der lå på Gardasøen, men sælgeren boede i München. Vi kørte til Gardasøen og så båden og fik en prøvetur i en tilsvarende båd. Båden var ny-renoveret på værft, men så grund af alvorlig sygdom skulle den sælges hurtigst muligt, så jeg fik den til en meget fornuftig pris,” fortæller Lars Bang-Nielsen, der fik båden transporteret op til Svendborg.Der var bare et problem med den nye båd. Den sejlede baglæns, når Lars Bang-Nielsen satte den i fremad-gear. Det viste sig, at under renoveringen var bådens egen motor udskiftet med en anden original motor. Den var bare fra en Riva med to motorer, hvor motorerne kørte hver sin vej. 

Der var også nogle udfordringer med instrumenterne, og mens Lars Bang-Nielsen tumlede med dette, så satte Hans Fokdal, HF Marine, ham i kontakt med Flemming Madsen på Thurø.”Flemming og jeg blev hurtigt venner, og har hygget os med vores Ariston både, og Flemming havde kendskab til bl.a. en hollænder, der kunne skaffe originale renoverede Riva instrumenter. Løsningen på problemet med at motoren løb den forkerte vej blev løst ved at skifte til en ny propel som jeg købte i USA,” fortæller Lars Bang-Nielsen, der siden har nydt sin Riva i fulde drag. Venskabet betød også at Flemming kom i gang igen og fik sin Riva bygget færdig. Det hjalp f.eks. også at han kunne se nogle detaljer på Lars Bang-Nielsens båd, som manglede på hans egen.Begge deres Rivaer er fra 1959 og har serienumrene 263 og 267, så de er næsten tvillinger. 

Birkesaftis på Skarø
Flemming Madsen og Lars Bang-Nielsen havde tilmeldt sig et Riva træf i denne sommer på Bjørnholmen nord for Marstrand som den svenske Riva klub havde arrangeret for 25 Rivaer, men den blev aflyst på grund af corona. I stedet tog de to venner på små udflugter med Rivaerne. Første tur gik til Skarø i Svendborgsund, hvor man altid lige skal op og smage øens berømte is, der er sødet med birkesaft. Senere på sommeren kørte de til Kappeln i Tyskland med Rivaerne på trailer, hvor de havde et par herlige dage på på Slien og sejlede en tur i Slesvig.

BÅD 566

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.